Hvad kunne være mere prætentiøst
og latterligt opstyltet end at nedfælde- og påberåbe
sig en entydig definition af, hvad kultur er? For
er noget efterhånden accepteret som en almen sandhed om
kulturen, da er det netop, at en definition i sagens natur er umulig.
Der er kort og godt tale om en alt for omfattende og
kompleks størrelse
med denne kultur. En definition synes derfor per definition for
snæver og kraftesløs til at kunne rumme kulturen og gøre
den retfærdighed.
At kulturen er kompleks viser
sig i umuligheden af at udpege og fastholde et enkelt fænomen
som kulturens primære udtryk.
Ligeså lidt kan en enkelt menneskelig aktivitet -
individuel eller kollektiv -
isoleres og undersøges som et særligt udmærket
eksempel på kulturel ageren.
Hver eneste kulturelle del-element synes nemlig sammenfiltret med de
øvrige i en gensidig afhængighed, der uundgåeligt
berøver helheden sin fulde betydning, om man dedikere for
meget opmærksomhed til dette men
ikke hiint. Tager vi
med andre ord vores udgangspunkt ét sted, i ét
specifikt noget, som
vi af den ene eller anden grund bestemmer som 'noget
særligt kulturelt', så
mister vi som konsekvens kulturen som helhed af
syne. Følgelig fortaber vi os til sidst i detaljer, der gøres
mere vigtige end de er, på bekostning af væsentligheder,
der uopmærksomt glemmes, fordi de ligger fjernt fra det valgte
udgangspunkt. Kunsten ligger
f.eks. fjernt fra gastronomien som
igen er noget helt andet end omgangstonen eller
humoren eller sproget
som sådan - men alle disse ting er jo elementer i kulturen på
lige fod.
Det
synes altså at forholde sig med kulturen som med den gamle gåde
om stilheden: Sig mit
navn og jeg forsvinder...
Og dog
er ingen i tvivl om at kultur eksisterer;
at kultur er noget i allerhøjeste grad virkeligt.
Alle ved da også hvad vi mener,
når vi taler om kultur - men kun til en vis grænse. Man
taler derfor i regelen cirka så længe om kultur, som man
formår at undgå at specificere hvad
man egentlig snakker
om - for her kommer man hurtigt i forlegenhed. Dette skyldes
kulturens enorme omfang. Den
er ganske enkelt for uoverskuelig til at vi ligesom kan holde den ud
i strakt arm, vende og dreje den i vores hænder, registrere
dens former og farver, dens små finesser og spidsfindigheder,
optegne et par skitser og notere de vigtigste detaljer, for herefter
at trække os tilbage til det sproglige værksted og
nøjsomt konstruere en testmodel ud fra vores observationer, en
prototype hvis bæredygtighed og funktionalitet vi så kan
sammenligne med originalen, og herved afgøre vort designs
autencitet. Vi forstår kulturen fordi den er overalt omkring
os, og fordi vi selv er en del af den, men af selvsamme årsag er det
umuligt for os at få fast greb om den, på samme måde
som det er umuligt at se sin egen optiske nerve.
Disse
to forhold gør kulturens begreb særligt spidsfindigt,
særligt lumskt og særligt paradoksalt: For på den
ene side har vi at gøre med noget, der er så omfattende
og åbenlyst at alle ved hvad vi snakker om - men på den
anden side synes det umuligt at finde en indfaldsvinkel til en mere
grundlæggende forklaring. Vi ved altså godt
- men samtidig ved vi intet.
Vi kan give hundrede-, måske endog tusindvis af eksempler
på kulturelle 'ting', og
dog synes det en umulig opgave at specificere, hvordan alle disse er
forbundne, og på lige fod tilhører den størrelse,
skikkelse, kasse, kategori, eller hvad vi nu skal kalde det,
som vi almindeligvis kalder for kultur.
Men
hvordan ved vi at vi
intet ved? Ganske
enkelt fordi alle forsøg på
at definere kultur-, alle tilløb til
en simpel og let-fattelig forklaring, der træffer alt
det, som vi almindeligvis
subsumere under begrebet, og samtidig ikke fortaber sig i akademisk
tvetydigt ordgøgl, på den ene eller anden måde har
vist sig utilstrækkelige. Men også fordi at spørgsmålet
om kulturen langt hen af vejen er et moderne
spørgsmål, der ikke altid har været aktuelt på
samme måde, som det er i dag. Meget af det, som vi i dag kalder
for 'kulturelt betinget' ville nemlig traditionelt være at
regne for noget naturligt - altså
at regne blandt livets selvfølgeligheder, og
derfor selvfølgelig heller ikke noget, som man behøvede
at snakke om, eller reflektere over. Tidligere var kulturen i højere
grad at betragte som en solid manifestation af 'hvordan tingene nu
engang er'.
Dvs. som noget definitivt givet -
ikke som noget i udgangspunkt uforklarligt.
Men
som hiin forgangne reklamedrengs ord lød, der overraskede sin
far ved at bede om en Riesen Chewy Chocolate Caramel
covered in Rich European Chocolate
- et produkt hvis robuste og kraftige smag ellers ikke appellerede
til børn: "Det var
dengang..."
Vi lever med andre
ord i nye tider. I dag tillader vi ikke os selv den tankeløse
luksus at antage, at verden skulle være et simpelt sted,
og at noget sådan som 'kultur' skulle være en
uproblematisk størrelse. Så naive er
vi ikke længere, siger vi til os selv - og hermed mener vi at
være blevet klogere af erfaring.
I vor tid ved vi
nemlig at ingen kultur er uforanderlig - det siger alt erfaring jo -
ergo kan en kultur umuligt være udtryk for noget
naturligt eller fast. Men selv denne indsigt i
kulturens væsen kan vi ej heller tage for noget givet, for vi
ved jo også, at man til andre tider har forstået
tingene anderledes. Vi sidder derfor uhjælpeligt fast i en
rille, der igen og igen skrattende proklamere, at enhver tænkelig
kulturopfattelse uundgåeligt vil være 'kulturelt
betinget' - inklusiv vor egen.
Hermed siger vi
imidlertid ikke andet, end at vores nuværende opfattelse af
kultur er betinget af kulturen selv. Og kulturen er jo
nødvendigvis historisk betinget - men vi opfatter kun
vores kultur som historisk betinget, fordi vi ved at
kulturopfattelsen tidligere har været anderledes. Vi
mener altså på den ene side at være nået til
indsigt i, at kultur i udgangspunktet er noget udefinerbart og
foranderligt - det ved vi nemlig på baggrund erfaringen,
der fortæller os, at ingen tidligere kultur har vist sig
at være evig. Men på den anden side mener vi samtidig
at have fat om en kulturopfattelse, som er mindre naiv og mere
realistisk end tidligere - hvilket vil sige det samme som, at
den er mere alment gyldig, som igen betyder, at den på
én eller anden måde alligevel er mere evig.
For er dette ikke
det eneste, der binder samtlige kulturer sammen på tværs
af historien, fra de mest primitive potteskår til Babylon, og
fra Romerriget til det tredje, 'tusindårsrige' og videre til i
dag? At ingen tidligere kulturer har vist sig som evige, og at
vi derfor ikke naivt bør tro, at vores egen er det?
Den eneste evighed
- det eneste naturligt givne - i vores nuværende
kulturopfattelse består altså i, at selve opfattelsen
- og dermed kulturen selv - altid vil være genstand for
forandring. Vi kan med andre ord ikke tillade os at proklamere
noget definitivt om kulturen, uden samtidig at være pinligt
bevidste om, at selvsamme proklamation slår sine rødder
i historiske betingelser, som er foranderlige. Der er altså
tale om lidt af et paradoks: I dag mener vi at vide om
kulturen, at den definitivt ikke er definitiv. Kun derfor kan
vi så hastigt konstatere, at ethvert forsøg på at
definere kulturen nødvendigvis må være
problematisk.
Dette er selvsagt
skruen uden ende. For hver eneste gang vores nuværende
kulturopfattelse bringer os frem til noget, der kunne minde om en
definitiv indsigt i kulturens væsen, da er vi tvunget til at
vende på hælene og relativisere vores udgangspunkt og den
undersøgelsesmetode, der bragte os frem til resultatet i
første ombæring - "resultatet" var
nemlig altid kun tilsyneladende og i virkeligheden slet intet
resultat. Det var et smeltende snefnug, en dråbe i havet, en
omskiftelig skygge eller et bortkastet kakaoskin... i virkeligheden
var det ingenting, og vi har ikke fjernet os en tøddel
fra startpositionen.
Således
bliver alt indsigt i kulturen relativ - men denne relativisme
har paradoksalt nok rødder i en opfattelse af absolut
kulturel betingethed: Intet er oprindeligt, fordi alting er
betinget.
Intet er altså
evigt - sådan har det altid været. Dette er det
tætteste vi kommer et kulturelt universale i dag. Herved
anerkender vi - igen paradoksalt - at alle kulturopfattelser i sagens
natur er lige gode, men at den kulturopfattelse der i højeste
grad regner kulturen som en omskiftelig og flydende størrelse
alligevel på sin vis er den bedste. I hvert fald så
længe man er en del af vores nuværende kultur -
den, der i bred forstand kan tilskrives hele den vestlige
civilisation. Selve indsigten er jo vokset ud af en bestemt
kulturel sammenhæng, og kan derfor kun være for alvor
gældende for dem, der befinder sig inden for denne, den
vestlige kultur.
I vesten er vi
altså ikke bare kulturelle relativister men tillige
absolutister. Som repræsentanter for denne kultur vil vi
således altid mene at det moderne demokratiske
forbrugssamfund i højere grad repræsentere en form for kulturel
sandhed end et strengt teokrati f.eks. ville gøre det.
Den demokratiske forbrugsstat er nemlig langt mere kompatibel med et
helt og holdent relativistisk kultursyn end teokratiet, alene fordi
vi i den demokratiske forbrugerisme ikke mener at pådutte
andre et bestemt kultursyn. Jo mindre vi foregiver at ligge
inde med en sand kultur, desto mere mener vi ironisk nok at
repræsentere et sandt syn på kulturen som sådan.
Derfor kvier vi os
også ved at tale om nogen egentlig sandhed inden for
vores kultur. Vi taler snarere om normer for sandhed.
Sandheden - f.eks. repræsenteret ved vores idéer
om rigtigt og forkert opførsel - er betinget af
de kulturelle normer, siger vi. Dette er påfaldende nok totalt omvendt af
et klassisk kultursyn, hvor man snarere ville tale om, at kulturens
normer er givet ud fra den sandhed, som kulturen er
funderet på. Tager vi igen et strengt teokrati som eksempel, da
vil det officielle kultursyn i det teokratiske samfund være, at
normerne er givet af Gud, der som den ultimative sandhed er suverænt
hævet over kulturen. I vores kultur - i det moderne oplyste
forbrugsdemokrati - vil vi derimod sige, at Gud godt kunne
være vores sandhed - hypotetisk set - hvis bare vi havde
levet inden for et teokrati. Det gør vi som bekendt bare ikke.
Gud er altså ikke vores sandhed - fordi vi har andre
normer. Tidligere ville man derimod sige om andre kulturer: De
har andre normer fordi de ikke har vores sandhed. Vi tænker altså vores sandhed indlejret i normer, hvor andre kulturer må tænke normerne som et produkt-, en konsekvens af sandheden, der i sig selv overskrider enhver bundethed.
Det
absolutte (sandheden)
er altså givet af det relative (normerne) på en absolut måde
for os, der lever inden for disse normer - men ikke nødvendigvis for mennesker der tilhører andre
kulturer.
Når
vi i dag så gerne taler om kulturelle normer, og
herved mener at tale om noget historisk
betinget og i denne
forstand kontingent, da
taler vi om kulturen på en måde, som der ikke er
præcedens for, længere tilbage end måske til
oplysningstiden. Når
Rousseau åbner sit berømte pædagogiske værk Emile
med linjen: "Tout est bien sortant des mains de l'Auteur des choses, tout dégénére entre les mains de l'homme" [Alt
er godt som det forlader skaberens hænder, alt forfalder i
menneskets hænder], da ser vi et skarpt skel imellem tingene
som de fra Guds (eller naturens) hånd er,
og
hvordan disse perfekte ting bliver fejlagtigt håndteret af
mennesker. Menneskets evne til at korrumpere
sandheden
og tingenes naturlige perfektion bliver herved sidestillet med
selve sandheden - ja, korruptionen bliver en uomgængelig del af sandheden. Mennesket er kort og godt ikke nogen troværdig
formidler af den perfektion, som er overgivet det. Sådan er det.
Der
er altså noget grundlæggende korrumperet
og
korrumperende
ved
dette menneske og dets samfund, som kommer til udtryk i, at vi
behandler vores omgivelser, vores børn og os selv forkert.
Naturen
er god og Gud er god - men kulturen
burde
være bedre.
De
kulturelle normer betinger vores samfund. Et
uretfærdigt samfund - en korrumperet
kultur -
er således at betragte som en direkte refleksion af uretfærdige
normer, altså af menneskelig korruption.
Når først vi som mennesker er nået til indsigt i
vores slette tilbøjeligheder - at vi ofte behandler hinanden
uretfærdigt - og at mange undskylder
denne
uretfærdighed under henvisningen til kontingente kulturelle
normer, der forfægtes som evige sandheder, da bliver det
magtpåliggende at handle
for
at omstøde normerne, i fald vi måtte føle os
særligt kaldede til at handle moralsk:
I intellektuel sammenhæng bliver dette til, at
man relativisere
og
problematisere
de
såkaldte "evige sandheder", og i stedet indskærper
dem som historisk betingede - altså som primitive produkter af
en
rå og
uciviliseret
fortid. En fortid som vi nu må arbejde på at lægge
bag os.
Hvad der bør være bedre, har man jo naturligvis en
etisk forpligtelse til rent faktisk at forsøge at gøre
bedre. Er mennesket i bund og grund skabt godt - og det er jo godt
som barn, altså som natur, før det
konfronteres med den korrumperende kultur, for barnet er uskyldigt - da fortjener det
jo et godt samfund. Med udgangspunkt i denne gryende opfattelse
begyndte man således i oplysningstiden på projektet om,
at give mennesket den kultur som man mente - ja, stadig mener den dag
i dag at det fortjener.
Hvor
det tidligere kultursyn tog samfundets strenge hierarki som en
afspejling af den sandhed, der lå i hjertet af kulturen, og
således havde hierarkiske normer til at bevare
sandheden, da begynder man i stigende grad at mistænkeliggøre
denne såkaldte 'sandhed' i oplysningstiden. Fra at se de
gamle 'evige sandheder' som den urokkelige hjørnesten i et
fundamentalt retfærdigt samfund, så man dem nu som
bekvemme løgne og beddrag, designet til at tjene de magtfuldes interesser. Løgne der virkede ved kynisk at undertrykke og
brutalisere de uskyldige masser.
Hvad
der før blev betragtet som naturens og Guds gode orden
videreført i kulturen, blev altså nu anskuet som gennemråddent og
korrumperet. Magthaverne promoverede den kulturelle 'sandhed'
udelukkende i egeninteresse - for at kunne blive siddende på
flæsket. Masserne blev derimod holdt for nar med løfter
om en himmel, hvor de efter denne korte og kvalfulde eksistens
endelig kunne få evig fred, frihed og lykke - og hvis de ikke
forblev som gode tjenere, ja så fik de det modsatte,
nemlig helvedets berømte evige ild.
Alt
dette var noget naturligt og selvfølgeligt før hen - at
samfundet havde en top og en bund, at efterlivet havde en himmel og
et helvede, og at dette nu engang var som det skulle være. Men
netop det at denne skævhed blev betragtet som noget givet,
var det mest dæmoniske aspekt ved den korrumperede kultur.
For både herremanden og bonden troede jo på
denne orden, selvom det i virkeligheden kun var i det ekstreme
mindretals-, de rige og de priviligeredes interesse at bevare
denne tro. Masserne af fattige bønder havde derimod en
klar interesse i at frigøre sig fra denne
undertrykkelse, der var inkorporeret i de kulturelle normer,
retfærdiggjort at tvivlsomme bagvedliggende sandheder - men
dette kunne de umuligt indse af egen kraft, da de sad uhjælpeligt
fast i troen på, at tingene nu engang var som de skulle være.
Derfor
følte oplysningstidens bedste hoveder - de tilsvarende
priviligerede, men dog samvittighedsfulde oplysningsmænd -
sig kaldede til at omstøde disse arkaiske normer,
og deres latterlige grundlæggende sandheder - med god
hjælp fra tidens gryende naturvidenskab, en dekadent og uduelig
adel og en voksende utilfredshed i samfundets lavete stænder.
De
gamle sandheder var intellektuelt uholdbare, og fungerede tillige som
dårlige undskyldninger for en uretfærdig og
gennemkorrumperet kultur. Derfor måtte de omstødes,
masserne frigøres og den dekadente adel straffes.
I
denne ædle sags tjeneste var det selvsagt utilladeligt at tage
kulturen for noget givet, altså som noget evigt eller
sandt. Alle fastgroede normer, der på den ene eller
anden måde lod det oprindelige, gode menneske
forfalde- og fastlåse i samfundet, måtte betragtes som
værende af det onde. Menneskets tendenser mod ondskab og
uretfærdighed ytrede sig altså ifølge denne
opfattelse primært i skabelsen- og håndhævelsen af
forkastelige kulturelle normer, på baggrund af transparente men
altomfattende løgne, der gav sig ud for sandhed.
Troen
på disse sandheder var altså definitivt i
uoverensstemmelse med det moralsk rigtige - respekten for menneskets
værdighed over alt andet. For mennesket var jo trods alt skabt
godt. Ingen var i udgangspunktet bedre end andre. Alle mennesker var med andre ord skabt lige - og kun den korrumperende kultur
og dens diktatoriske og irrationelle 'sande normer' bragte den
ulykkesbringende ulighed ind i verden.
Nu findes der beklageligvis ingen kulturelle normer, der i yderste konsekvens
ikke er undertrykkende og uretfærdige over for nogen
overhovedet. Enhver norm er jo trods alt til fordel for nogle - og af samme årsag en hæmsko for dem, der falder udenfor. Kulturen synes altså at producere
uretfærdighed og lige meget hvad, vil vi altid finde os
selv inden for kredsen af visse overleverede normer. Vi har altså
en masse løse idéer om, hvad vi burde kunne forvente
af en retfærdig og definitiv kultur - en kultur, der
respekterer mennesket som værende i bund og grund godt -
men på den anden side er vi uundgåeligt betingede af
en kulturel virkelighed, der i sit væsen synes at modarbejde
vores mål.
Når
alt kommer til alt kan vi nemlig ikke slippe uden om vores egen
kulturelle bundethed. Hvis betingelsen for, at vi overhovedet kan
problematiserer den 'gammeldags' og 'naive' opfattelse af
kulturen som udtryk for én eller anden oprindelig sandhed er,
at vores kultur i sig selv har bragt os hen foran dette problem (en
indsigt som er uundgåelig), så bliver den ultimative
problemstilling spørgsmålet om, hvorfor vi overhovedet
skal betragte kulturen som problematisk i udgangspunktet - og
det har vi ingen begrundelse for. For problemet er netop,
at kulturen ikke lader sig fastholde som noget entydigt. Derfor er
det præcis ligeså ubegrundet at betragte kulturen
som en udefinerbar og problematisk størrelse, som det er, at
betragte den som et umiddelbart udtryk for Guds vilje.
Problemet
bliver altså til, at vi er dømt til at betragte kulturen
som et problem. Selve dette at vores normer forskriver at kulturen
burde være anderledes - dvs. ikke undertrykkende
og ikke uretfærdig, men derimod burde respektere alle
mennesker som lige - betyder, at vi er dømt til at drømme
om en ideal-kultur, som vi per definition aldrig nogensinde vil opnå, da idealet forudsætter, at mennesket kan frigøre
sig fra alt kultur: Altså komme hinsides enhver normbundethed, der arbejder til nogles-, men ikke alles fordel. Vi drømmer om en menneskehed løsrevet fra historien - den selv samme historie som vi samtidig-, inden for 'de samme normer' anerkender som den ultimative betingelse for enhver tænkelig
kultur.
Vores grundlæggende kultursyn er nemlig, som før nævnt, paradoksalt og absurd - følgelig bliver vi kulturelle pessimister.
Vores grundlæggende kultursyn er nemlig, som før nævnt, paradoksalt og absurd - følgelig bliver vi kulturelle pessimister.
Når
jeg siger at vores nuværende kulturopfattelse ikke går
længere tilbage end oplysningstiden, vil den skarpsindige læser
måske indvende, at der her er tale om lidt af en tilsnigelse -
måske endog en grov forsimpling:
Han eller hun - jeg behøver vel ikke at sige, at en hen
næppe
besidder åndelig kapacitet til at have læst med så
langt? -vil måske indvende, at sådanne tendenser imod
kulturel pessimisme
allerede er at spore hos Platon,
i hinduernes forestilling om Kali
Yuga, hos
taoisterne og deres idylliske fremstilling af den simple fortid og
den naturlige vismand...
for
slet ikke at tale om Genesis og syndefaldet
-
en forestilling, der også står i centrum i Johannes
Åbenbaring og den kristne apokalypse
- ja,
i hele Kristendommen som sådan (og Islam ej at forglemme).
Altså
at vores såkaldte 'nuværende kultur-opfattelse' i
virkeligheden ikke er noget nyt,
men
at vi blot er nået til en klarere indsigt i, hvordan kulturens
destruktive kræfter udfolder sig, og at vi derfor - trods alt -
er mere forsigtige i dag. At vi i nutiden bare tager os vores
forbehold, og ikke så lemfældigt som tidligere udbreder
os om vores
egen kulturs
absolutte berettigelse. At vi i stedet forsøger at tage hensyn
til andre kulturelle opfattelser og tage dem alvorligt. At vi
bestræber os på større interkulturel ligevægt
end tidligere. Alt dette kunne den vågne læser indvende,
om vedkommende var nævenyttig nok.
Og
jo: Jeg vedkender mig til dels skyld i denne anklage om syndig
forsimpling, bøjer mig ydmygt for vedkommende lærde
læsers indvendinger - og tager mig mine forbehold:
Når
jeg siger at denne opfattelse ikke går længere tilbage
end oplysningstiden, da mener jeg ikke at kulturel pessimisme som
sådan
har sin oprindelse her. Nej, pessimismen har sandsynligvis altid
været til stede, hvor end der har været tale om
menneskelig civilisation
- som
en undertone.
For
selvom det gamle testamente (f.eks.) har en stadigt voksende
menneskelig syndighed
som et centralt tema - ja, på mange måder har menneskets
umulig- og uduelighed som sin ultimative forudsætning
- da
er fortællingerne om de retfærdige
mænd stadig
at regne for hovedindholdet - og minsandten om der ikke også er
enkelte kvinder
iblandt...
Forestillingen
om sådanne reelt ædle og retfærdige mennesker ydede
en nødvendige modvægt til den dunkle, opgivende
understrøm af sortsyn. Tidligere eksisterede optimismen
nemlig side om side med pessimismen - ja de var på en måde
indlejrede i hinanden. Kulturen kunne i og for sig gå
begge veje: Mørket var en forudsætning for lysets
fremkomst, og lysets uddøen var mørkets mulighed -
retfærdigheden blev naturligvis regnet for den bedre
mulighed, men uretfærdigheden var nu engang også
et faktum: Den var imidlertid ingen undskyldning for ikke
at handle retfærdigt. Mennesket kunne realisere såvel det
retfærdige som uretfærdige samfund. Læs f.eks. blot det Gamle Testamentes Kongebøger...
Hvad
der skete i oplysningstiden var imidlertid højest mærkværdigt:
En ny menneskeopfattelse fik tag i tidens bedste hjerner. En
menneskeopfattelse, der siden har bredt- og spredt sig stille og
roligt, fra datidens (rige og priviligerede) oplysningmænd
til hele den vestlige verden. I dag er den ligefrem blevet
standardopfattelsen af mennesket hos mand som kvinde, høj
som lav, tyk som tynd, og klog som dum, i hele den vestlige
civilisation. Denne nye menneskeopfattelse kunne vi kalde idéen
om det nye menneske.
Hvad
er da dette nye menneske?
Jo, det er svært at sige præcist, da det nye
menneskes forudsætning er
det nye samfund - et
samfund der i sagens natur ikke eksisterer endnu. Det nye
samfund er nemlig den
hypotetiske retfærdige orden, der
ikke er præget af hierakier, magtstrukturer og andet
undertrykkende kulturgods, der levner nogle ringere
udfoldelsesmuligheder end andre.
I
oplysningstiden var de tidligere tiders institutioner, religionen,
adelen, ja hele samfundsstrukturen som sagt allerede
begyndt at vakle. Det gamle samfund var allerede
begyndt at falde fra hinanden, og herudfra sluttede man så:
Fordi det gamle samfund er i opløsning, så må
det nye samfund være
på vej - og med det, det nye menneske. Ingen
ved endnu hvordan det bliver, kun én ting er sikkert: At det
nye samfunds nye menneske bliver
noget helt andet end det gamle samfunds gamle menneske.
Det
gamle menneske var nemlig et
produkt af sin tid: Det
tilhørte en samfundsorden, der bestod af lutter skranker for
mennesket. Det gamle menneske levede
i en verden af ydre begrænsninger, og var i et og alt
determineret af sine omgivelser: En bonde kunne lige så lidt
blive konge, som en konge kunne blive bonde - selvom den hypotetiske
virkelighed var,
at bonden måske kunne have
været en bedre konge end kongen, og kongen en bedre bonde end
bonden. Denne fundamentale bundethed - grundlæggende: At man var determineret af sin fødsel - reflekterede sig i alle aspekter
af det gamle menneskes verden,
samfund og hverdag: F.eks. i religionen: Den
overtroiske undskyldning for, at det enkelte menneske var nødt
til at affinde sig med sin fasttømrede plads i verden; eller i
statsformen: Et
monarki og en adel der var baseret på arveret, og
altså var hermetisk aflukket for alle, der ikke tilfældigvis
var født ind i det priviligerede selskab - uanset hvor
storslåede og
dygtige disse upriviligerede
mennesker så ellers hypotetisk set
måtte være.
Hele
den gamle samfundsstruktur
var således møntet på en fastgroet
kulturopfattelse, der ikke tillod social mobilitet, under
henvisning til samfundets absolut givne naturlige- og guddommelige
orden. Det var denne strengt hierakiske samfundsstruktur,
der i oplysningstiden begyndt at vakle faretruende, og udvise
alvorlige svaghedstegn.
Ingen
af disse arkaiske fortidslevn skulle binde det nye
menneske: Mennesket, der var et
mål i sig selv. Mennesket, der med fornuftens myndighed kunne
kaste fortidens åg af sin nakke. Mennesket, hvis højeste
mål var en verden, hvor alle mennesker var
nye mennesker, og hvor
ingen længere var fastlåste af den dystre fortids
uretfærdige samfunds- og verdensorden. Alle skulle være frie og lige
borgere i det nye samfund.
Hvor
det gamle menneskes mål
altid havde været at tjene sit gamle samfund,
og trælle for en uretfærdig samfundsorden, der var
fuldstændig hinsides den enkeltes kontrol og indflydelse,
skulle det nye samfund
i stedet tjene det nye menneske, og
være til for det nye menneskes skyld. Nu skulle
samfundet altså trælle for individet - ikke omvendt.
Idéen om det nye
menneske der bliver respekteret i
sig selv er væsentligt den, som bliver defineret i den paradoksale
menneskerettighedserklæring - et
dokument der (næsten) uforbeholdent hyldes som en af vor kulturs
største frembringelser. Dokumentets bærende idé er - bag ved alle teknikaliteterne - at
mennesket nu endelig kan
respekteres som en autonom størrelse (som et individ) - og at
kulturen, så længe vi utrætteligt arbejder for
lighed for alle, naturligt vil bevæge sig imod højere
retfærdighed, da alt uretfærdighed stammer fra det
gamle samfund, de gamle normer og
det gamle menneske. Det nye menneske er nemlig en vision om, hvordan mennesket i bund og grund er - på trods af, at der umuligt kan opstøves nogle historiske fortilfælde, pga. kulturens allestedsnærværende korrumperende indflydelse. "[U]videnhed om, forglemmelse af og foragt for menneskerettighederne er den eneste grund til landenes ulykker og regeringernes fordærvelse", som det pompøst hedder i erklæringens indledning.
Ved
idéen om den fundamentale menneskelige lighed opstillede
man imidlertid blot et nyt ideal, en ny sandhed, der
var præcis lige så ubegrundet som de gamle - men med én
væsentlig forskel. Hvor de gamle sandheder havde én
eller anden form for selvstændigt positivt indhold - f.eks. hos
jøderne og deres lov, eller hos de kristne og deres
tro, eller hos Romerne og deres fædrelandskærlighed
- havde idealet om det nye menneske og det nye samfund
udelukkende et negativt indhold. Idéen om det nye
menneske afspejlede nemlig i udgangspunktet ikke hvordan tingene nu
engang var - andet end i en abstrakt og strengt ideel forstand. Nej, den reflekterede udelukkende en vision om, hvordan tingene burde være.
Hvor tidligere kulturer altid fungerede på baggrund af en
idealiseret fremstilling af noget allerede værende, drives
den nye kultur - som vi er en del af den dag i dag - af idealiseret
forestilling om, hvordan tingene burde være. Visionen om den hypotetiske ideal-tilstand, hvor alle i sandhed respekteres som ligeværdige.
Vi
mener stadig at kulturen burde være bedre, og
dette funderer den eneste kerneværdi, som vi på trods af
alle forskelle stadig deler i hele den vestlige verden - at
der er et eller andet galt. Det eneste vi er uenige om er så,
hvad det er vi mere specifikt burde gøre
anderledes.
Men
hvad er det jeg hører? Minsandten om det ikke er den kritiske
læser, der nu igen har problemer med at tilbageholde sin
skepsis! Jamen hvad siger du, kære læser? Tal højere!
"Jo tak!
Det var på høje tid at du også anerkendte min
eksistens, i stedet for bare at snakke derudaf...
For
alt denne snak om nye og gamle mennesker, hvor vil du
hen med den? Jeg troede at teksten skulle handle om kultur...
og nu havde jeg lige sat mig til rette med et tæppe og en kop
te, og var parat til at lade mig oplyse - men så begynder du på
det der?!
Altså,
jeg er med så langt, at vi taler om kultur på en anden
måde i dag end tidligere. -Det er jeg helt med på. Og at
du sætter skellet imellem før og efter ved
oplysningstiden, det er også fint nok: Det kan vel være
et lige så godt sted som så mange andre. Men jeg forstår
ikke, hvad kulturel pessimisme har med dit såkaldte 'nye
menneske' at gøre. Er det ikke netop et udtryk for optimisme,
at man forsøger at omskabe verden til noget nyt og bedre
for mennesket? Og hvad har det i bund og grund med en manglende
definition af kultur at gøre? Jeg er forvirret..."
Jamen
jeg forstår så udmærket din forvirring! Og vær
ikke i tvivl: Alt dette gør også mig helt
rundtosset. Men jeg er sikker på at forvirringen udelukkende
skyldes, at vi lever i forvirrede tider, hvor mennesker i
almindelighed ikke kender hoved fra hale, Å fra A og munden fra hvad
det modsatte af munden nu er... Og hvordan skal man da også
forklare og forstå en så omfattende og
kompleks forvirring uden selv at blive ganske forvirret? Hvordan
skal man overhovedet forstå forvirringen uden selv at være grundlæggende forvirret?
Jeg tror nu at det hele giver god mening alligevel... Vi må bare være
tålmodige, og tage det stille og roligt, én ting af
gangen - så tror jeg nok at vi kan få sammenflikket en nydelig mosaik af alle de mange fragmenter.
Og
jo: Læseren har naturligvis helt ret - for lever vi ikke i en
tid, hvor køberen altid har ret? Er dette altså at regne for
'idéernes markedsplads', da har jeg bare indfinde
mig med, at læseren altid har ret... Så jeg
medgiver: Det nye menneske og det nye samfund var
naturligvis optimistiske opfindelser. Tanken bag oplysningen
var jo at mennesket skulle dele- og gradvist udvide sin
viden, til sit eget og fællesskabets bedste (som vi blandt
andet ser reflekteret i idéen om den store encyklopædi
- det arketypiske oplysningsprojekt). På denne måde
mente man, at vi efterhånden ville bevæge os langsomt men
sikkert nærmere en verden, hvor der er plads til alle, og ingen
længere skal leve som ofre for en uretfærdig
samfundsorden: Et samfund hvor ingen bør leve som undertrykte.
Derfor
satte man sig det langsigtede mål om at undgå det
gamle samfunds undertrykkelse for enhver pris, og aldrig igen at
havne som det gamle menneske. For at sikre dette mål
forfægtede man en lang række af de ting, som vi kender og
elsker fra i dag: Menneskerettigheder (som nævnt), demokrati, ytringsfrihed
osv. Alle disse abstrakte størrelser regnes for absolutte
goder i nutidens bevidsthed af én eneste årsag: Vi
forbinder dem med ikke at være undertrykte.
Undertrykkelse var
jo loven i det gamle samfund og
den gamle kultur - og
denne undertrykkelse var en naturlig konsekvens af den naive antagelse, at kulturen faktisk skulle rumme en form for absolutisme i sig selv. Det
primære våben mod undertrykkelsen blev altså, at
problematisere
enhver
sådan 'sandhed' - der i sidste ende altid kunne påvises
at foranledige én eller anden form for undertrykkelse.
En
sådan omfattende problematisering bliver imidlertid selv
problematisk i sidste ende, fordi den indirekte - under det
fundamentale opgør med de gamle sandheder - bivirker, at der
stilles urimelige-, ja umulige
krav
til enhver
sandhed.
Ethvert forsøg
på
at formulere en substantiel sandhed i hjertet af kulturen bliver
følgelig mistænkeliggjort
i
udgangspunktet: Alting
kan
jo være en potentiel undskyldning
for undertrykkelse - og
ved man ét, da er det, at undertrykkende og marginaliserende
normer må bekæmpes for enhver pris.
Således har
vi som sagt fået et kultursyn, der er grundlæggende og
fundamentalt relativistisk - fordi vi hader, frygter og
foragter enhver kultur med et egentligt positivt indhold. En sådan
vil nemlig altid virke på os som en slet skjult undskyldning
for undertrykkelse. Ikke fordi vi mener at vores egen kultur er
perfekt - nej, langt fra. Vores egen kultur er også fyldt
med undertrykte mennesker som det er synd for, præcis ligesom verden bugner
med uskyldige ofre for indsnævret tankegang.
For hvad får man ud af at problematisere samtlige positive værdier, andet end et menneskesyn, hvor det højeste ideal bliver at solidarisere med dem, for hvem samtlige positive værdier er et problem? Vores kultur er overalt omkring os...
For hvad får man ud af at problematisere samtlige positive værdier, andet end et menneskesyn, hvor det højeste ideal bliver at solidarisere med dem, for hvem samtlige positive værdier er et problem? Vores kultur er overalt omkring os...
At vores kultursyn
er negativt ses ved, at vi indtager en absurd udgangsposition,
og holder den for en selv-evident sandhed: At alle mennesker er lige.
Fordi der ikke kan etableres nogen substantiel enighed om, hvad
denne lighed mere konkret betyder, og fordi enhver idé
om universel menneskelig lighed er i så åbenlys
uoverensstemmelse med virkelighedens faktiske forhold, er
vores eneste fælles kulturelle udgangspunkt derfor at vi er
uenige om hvordan tingene burde være. Herudfra slutter vi - fra denne 'sandhed, der (endnu) ikke er en sandhed' - at vi alle er berettigede til hver vores idé om, hvordan verden er og
hvordan den burde være - fordi der sub specie aeternitatis ikke er nogen fast og naturlig sandhed. Vores kultursyn er altså,
at vi alle har lov til at tro på- og kæmpe for
præcis hvad vi selv har lyst til - uanset hvor tåbeligt
eller destruktivt det er - så længe vi ikke tvinger andre til at mene det samme. Kultur, mener vi, er så det, der
opstår, når alle disse forskellige idealer og ønsker
bliver blandet sammen. Kulturen er altså alene den store
kaotisk rodebunke af atomistiske og grundlæggende uenige individer - og et sådant kaos er naturligvis umuligt at
definere, for der vil altid være nogle der er uenige...
Det eneste der
binder vores kultur sammen bliver således frygten for
undertrykkelse - en undertrykkelse der kommer fra de monstrøse
'store sandheder' (tænk blot på det løbende opgør
med de såkaldte -ismer). Nu er faren for undertrykkelse
imidlertid kun reel for den enkelte, hvis undertrykkelsens
bagvedliggende undskyldning -
sandheden og de deraf følgende normer - er i uoverensstemmelse
med éns egne,
individuelle visioner og idealer. Disse vil nemlig altid være
forstået som ikke
undertrykkende, da
enhver jo i sagens natur mener at have defineret sine egne
værdier så
fjernt fra det gamle
samfund som overhovedet
muligt (der findes selvfølgelig undtagelser, men disse bliver
i udgangspunktet ignoreret og latterliggjort). Enhver mener kort og
godt at besidde holdninger, der i videst muligt omfang respektere
alle som lige mennesker -
og vedkommende har
således intet at frygte fra dem, der måtte mene det
samme.
I
stedet vender frygten sig
derfor imod de andre -
som er den udefinerbare
uformelige masse af mennesker, der i én eller anden forstand
besidder farlige
holdninger. 'De andre'
kan have mange navne, men nogle af de mest påfaldende er:
Neo-liberalister, pladderhumanister, halal-hippier, betonkommunister,
racister, islamister, nazister, eliten, masserne/pøblen og
progressivister (de to sidste bruger jeg selv hyppigt). Fælles
for disse betegnelser er, at der stort set ikke findes nogen
mennesker der selv ville
kalde sig nogle af disse ting. Alligevel findes der masser
af mennesker, der er
mere end villige til at kalde andre
ved disse ord. Der er
altså tale om fjendebilleder:
Stigmatiseringer, der
lokaliserer fjenden i
samfundet - dvs. dem, der ud fra éns eget synspunkt nærer
holdninger, som i deres logiske konsekvens vil være groft
undertrykkende. Dem, der dybt inderst inde ikke respekterer éns egne værdier - og som man derfor heller ikke selv, dybt inderst inde kan respektere.
Fordi
vi er absolutte
relativister i vores
overordnede kultursyn i dag mener vi, at der ideelt set bør
'være plads til alle'. Men fordi alle
i et eller andet omfang besidder en privat form for sandhed (bevidst
eller ubevidst), der i den hypotetiske yderste konsekvens kunne
medføre grov undertrykkelse for nogle, bliver alle
en hypotetisk fjende for
dem, der mener noget andet end alle andre - hvilket vi jo alle gør.
Jo
mere mangfoldig en
kultur bliver - og under vores nuværende kultursyn er der intet
øvre loft for, hvor mange 'små' kulturer der kan rummes
i den store - desto større mulighed for radikal
uenighed, og følgelig
større tendens til at frygte
de andre og
masseproduktion af fjendebilleder.
Følgelig ser vi
også et større behov for centraliseret kontrol - noget
der for alvor har udfoldet sig over det sidste årti efter det
berømte angreb på World Trade Center i 2001.
Og
nej - det er ikke sådan det burde
være. Men det er
nu engang sådan som det er.
Selvom
denne udlægning kan virke voldsomt pessimistisk
og deprimerende,
er der imidlertid stadig
håb: Vi anerkender jo, at vores nuværende kultursyn er
rodfæstet i historiske-, og derfor foranderlige betingelser. En
større
sandhed - et positivt
kulturelt fundament - vil
således uundgåeligt vise sig, når vi i vesten
modnes-, ja måske endog tvinges til at indse og begribe en dybere fælles drivkraft, end
den individuelle frygt for at ende som stavnsbundet bonde,
eller at blive sendt i Gulag eller i KZ-lejer, eller at blive nægtet en iPhone.
Men alting må jo komme til sin gode tid. Det drejer sig om tidens betingelser, og tiderne skifter jo som bekendt altid før eller siden.
Men alting må jo komme til sin gode tid. Det drejer sig om tidens betingelser, og tiderne skifter jo som bekendt altid før eller siden.
Præcis
ligesom dengang man var i puberteten, og verden virkede så
forvirrende og angstprovokerende, mens hormonerne rasede i éns
krop, man fik uskønne bumser og éns stemme gik i
overgang. Pludselig var den trygge barndom væk, og alting
virkede underligt og anderledes. Man kunne ikke finde sig til rette i
sin voksende krop, bevægede sig underligt og akavet -ja, man
følte sig underlig
og akavet helt ind i sit inderste væsen, og intet var mere
forfærdeligt end tanken om, at ingen kunne lide én og at
ingen piger ville så meget som at anerkende éns
eksistens. En på alle måder afskyelig og usikker tid...
for selvom man ikke var decideret truet
af nogen virkelig ydre
fjende, da virkede
alting alligevel så voldsomt og håbløst og farligt
- fordi éns indre var i oprør og forandring. Men før
man vidste af det var det overstået - og så var det
heller ikke værre. Ikke fordi det ikke var slemt - men det glemte man hurtigt, som mulighederne i éns nye, mere voksne situation så småt begyndte at åbenbare sig.
Som
med menneskekroppen som med kulturen - enhver forandring starter og
slutter på et tidspunkt. Alting kommer til sin gode tid.
Det er min kulturelle hypotese.
Det er min kulturelle hypotese.
Med
venlig hilsen
Jakob-Jeshurun
Ingen kommentarer:
Send en kommentar