Menneskeheden ser på alle punkter
ud til at være evolutionens heldige kartoffel: For grundet
vores arts suveræne fordel - nemlig evnen til refleksiv
tænkning som muliggør langsigtet planlægning og
brug af værktøjer - har vi over de sidste mange tusinde
år gradvist-, med fortræffelig success formået at
forvandle verden til vores verden.
Hvor andre arter må tilpasse sig naturens nådesløse
rammebetingelser, da har vi mennesker - via ufatteligt mange
generationers akkumulerede arbejdsindsats - i alle væsentligheder
formået at vende dette forhold på hovedet: Vi behøver
ikke længere at tilpasse os naturen, men forventer omvendt at
naturen tilpasser sig os.
Måske
var det uundgåeligt: At naturen i sidste ende måtte
frembringe en skabning, hvis
tilpasningsdygtighed udviste et sådant raffinement-, en sådan
genial spidsfindighed at jorden selv, med hele dens ufattelige rigdom
af planter, dyr og umådelige afstande ikke havde andet valg end
at adlyde. Endelig
måtte naturen - der jo på en måde har skabt alt
- bøje sig, træde i
baggrunden og trælle for sin egen skabning, præcis
ligesom den ellers tidligere så umådeligt magtfulde Gud
- Herren
der giver- og tager liv - til sidst selv måtte
lade livet og dø ved menneskehånd: Fordi mennesket
tænker længere,
mere spidsfindigt, mere
sindrigt og
systematisk end
naturen og Gud til sammen. I kraft af vores tænkning
- det organiske redskab som
sætter os i stand til at planlægge og
systematisere - igennem
denne besynderlige og effektive tænkeevne,
som vi i mere primitive tider betragtede som en gave fra Gud, men som
i dag snarere må anskues som en naturlige
tilfældighed-, ja, igennem
selve det, at vi kan
abstrahere og rationalisere,
har vi overvundet Gud
og underlagt os
naturen.
Vi
mennesker ved nemlig
både hvad naturen og Gud er - hvilket
hverken er naturen eller Gud forundt at vide. Derfor er mennesket på
en måde dem begge overlegne -
fordi vi har gennemskuet vores
verden og verdens
betingelser: Altså har vi
mestret både den
verden som vi lever i- og af-, nemlig naturen, såvel
som den verden vi forstiller os
og som vi kun har oppe i hovedet - den tankeverden som Gud
tidligere regerede mildt og
strengt. Vi ved nemlig
at Gud er skabt af mennesket -
ikke omvendt. Ligeledes ved vi
at mennesket er skabt af naturen... og
at naturen ikke er
skabt af Gud.
Tidligere
var Gud symbolet på den højeste tænkelige mening
- med mennesket, med
verden og med alting
derudover. Gud var Ham med stort
H, som vi var skabt til at tjene suverænt. Men efterhånden
indså vi, at noget sådan som 'mening' - et abstrakt
koncept - kun var muligt for os mennesker i kraft af evnen til at
tænke og reflektere. Var Gud altså 'den endelige sandhed'
- meningen med alting - da
var han ikke andet end det allermest menneskelige - noget
som kun mennesker
kunne tænke sig
til-, og som kun kunne
give mening for
mennesker... dvs. en løgn.
En
løgn er nemlig
hverken mere eller mindre end: Noget der
kun kan eksistere i sproget og i vores hoveder, men umuligt kan
påpeges eller bevises i virkeligheden.
Tænker man først 'Gud' har
man tænkt noget grundlæggende om virkeligheden, som
umuligt kan påvises på
nogen utvetydig måde inden for rammerne
af virkeligheden selv. Gud tænkes som verdens ophav,
og som sådan må Han
overskride verden -
Gud må altså tages for en realitet, der per definition
ligger hinsides alle grænser for erfaringen. Han
er et ubeviseligt postulat
der tages for absolut virkeligt - og som sådan kan Gud ikke på
nogen fornuftig måde skelnes fra den absolutte løgn.
Nu kom alle vores
idéer om naturen imidlertid også fra Gud, sammen
med idéen om, at Han havde skabt os. Gud lod os nemlig vide i
sin hellige bog - en bog, som vi først senere måtte
regne for stærkt utroværdig, altså som én
stor løgn - nemlig i den såkaldte Bibel,
at... (jeg
citerer):
"Og Gud skabte
mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og
kvinde skabte han dem; og Gud velsignede dem, og Gud sagde til dem:
"Bliv frugtbare og mangfoldige og opfyld jorden, gør eder
til herre over den og hersk over havets fisk og himmelens fugle,
kvæget og alle vildtlevende dyr, der rører sig på
jorden!" Gud sagde fremdeles: "Jeg giver eder alle urter på
hele jorden, som bærer frø, og alle træer som
bærer frugt med kerne; de skal være eder til føde;
men alle jordens dyr og alle himmelens fugle og alt, hvad der kryber
på jorden, og som har livsånde, giver jeg alle grønne
urter til føde" Og således skete det."
Første Mosebog 1,27-30
Gud skabte med
andre ord naturen i sin helhed til at tjene mennesket: Mennesket
skulle herske over alle dyr og planter, men omvendt skulle ingen dyr
eller planter herske over mennesket. Mennesket skulle nemlig kun
tjene Gud - skaberen - og lyde Ham, ligesom et barn skal lyde
sine forældre, fordi barnet i princippet skylder forældrene
alt: De er jo betingelsen for barnets eksistens og overlevelse i den
første tid. Sådan var Gud det også for os: Han var
den ene Fader og der holdt hånden over mennesket - Hans
myriader af sønner og døtre, der alle i én eller
anden forstand bar deres suveræne skabers præg.
Naturen derimod
havde intet med menneskets skabelse at gøre - den var der
bare, som et uendeligt, uudtømmeligt forrådskammer.
Som en gave fra Gud, som skabt af Gud, men samtidig som
noget uendeligt fjernt fra Gud.
Fordi mennesket
kunne se sig selv som adskilt fra naturen - som det eneste dyr
udstyret med refleksiv tænkning - kunne mennesket også
forstå sig selv som Guds udvalgte, altså som 'skabt i
Guds billede'. Og fordi mennesket således kunne se sig selv som
Guds yndling, kunne det også forstå naturen som et - ja,
undskyld min pleonasme - domæne for dominans. Intet i den
naturlige verden - hverken planterne, dyrene eller insekterne,
bjergene eller havene, eller jordens mineraler og råstoffer -
var nemlig udstyrede med den tænkeevne, der satte
mennesket i stand til at opdigte en løgn så spektakulær
som Gud. Kun mennesket kunne jo tænke Gud - og Gud kunne
kun eksistere- og begribes såfremt Han kunne
tænkes. Heste, hunde, kameler og grise kan jo umuligt
have en Gud på samme måde, som mennesket havde én
- for slet ikke at tale om græsset eller havet. Selve tanken
virker latterlig og absurd...
Derfor siger det
sig selv, at Gud måtte have et særligt forhold til
mennesket, ligesom løgnen altid tjener et ganske særligt
formål for den, der lyver (særligt hvis løgneren -
som det f.eks. ses hos mennesker med psykopatiske træk - formår
at overbevise sig selv om sandheden af sin løgn). Fordi
mennesket som det eneste dyr kunne bilde sig ind at se hinsides
naturen, til en anden verden - den guddommelige
virkelighed - kunne mennesket forstå sig selv som stående
imellem de to verdener - imellem naturen og det
hinsides, eller imellem det umælende bæst
og de overjordiske engle.
Sådan lærte
mennesket at se- og forstå sig selv som noget helt andet end
natur. Naturen havde jo ikke mulighed for et Gudsforhold, så
længe den ikke var menneske - og netop 'menneske' var det
eneste, som naturen aldrig kunne blive. Som 'skabt i Guds
billede' var mennesket jo afgørende forskelligt fra
alle grønne urter og træer, og fra fiskene i havet,
kvæget, jordens krybende kryb og de flaksende fugle på
himmelhvælvet. Naturen i sin helhed var jo tankeløs -
ergo var den fjernere fra Gud. Og tankeløsheden var netop det,
der gjorde naturen til natur, i modsætning til det
tænkende menneske.
Selvom mennesket i
vore dage for længst er holdt op med at tro på Gud, så
er den koloniserede natur - vores osende storbyer, det
industrialiserede landbrug, og det altomfattende globale
handelsnetværk, hvor enorme mængder ressourcer
transporteres tusindvis af kilometer på kryds og tværs, i
overensstemmelse med en indre-, abstrakt- og strengt økonomisk
logik - en mere omfattende realitet i dag end nogensinde før:
For selvom vi ikke længere kan tro på, at naturen
er skabt af en algod Gud for menneskets skyld, så har vi
alligevel bygget en verden, hvor naturen spiller netop denne
underdanige rolle. Ja, faktisk har vores arts store arbejde med at
kolonisere naturen og bringe civilisation til verden været den
ultimative betingelse for, at mennesket til sidst ikke længere
kunne tro på Gud: For den moderne verden -
globaliseringens verden - er i så høj grad præget
af mennesket, med alt dens fornuft og grusomhed, at civilisationen
umuligt kan ses som et produkt af en overnaturlig skabergud. Nej -
dette monstrøse tekniske mesterværk må være
menneskeskabt. Det bærer alle menneskets kendetegn.
Civilisationen i
fuld flor er således menneskets bevis imod Gud.
Civilisationen er nemlig mennesket der aflægger vidnesbyrd
om sin egen almagt. Den er menneskets levende ord. Et monument
over vores tænknings utrolige ydeevne: Bundet sammen af biler,
flyvemaskiner, internet, medicin, handel og alverdens geniale
resultater af den refleksive tænkning... alt sammen ting, der
kun er mulige- og nyttige for menneskeheden, i kraft af en
rationalitet, der er blevet så almægtig, at
den i stort og småt får vores verden til at dreje rundt:
Fra telefoner og ure til lufthavnens internationale afgange, eller
den pulserende strøm af handlende på strøget. Det
hele er gennemsyret af en systematisk almagt - en almagt
der vel at mærke kan påvises og som er åbenbar
for enhver, i modsætning til den guddommelige ditto, der
allerhøjest kan postuleres, men som ikke har nogen
direkte demonstrerbar virkning.
Vores civilisation
er produktet af den refleksive tænkning, der til sidst er
blevet så mægtig i sin systematiske fornuft, at den
umuligt kan tro på en Gud længere. Men civilisationen er
samtidig den reneste manifestation af tanken om den fundamentale
forskel imellem menneske og natur - en forskel der trækker
rødder tilbage til en menneskehed, der mente at kunne se
hinsides den naturlige verden, selvom de på mange måder
stadig levede i den.
Mennesket kunne kun
påbegynde det civilisatoriske arbejde fordi det kunne
tænke sig en Gud, og dermed tænke sig selv som noget
ganske andet og mere end den resterende natur. Vores evne til
refleksiv tænkning satte os på én og samme tid
både i stand til abstrakt at tænke noget sådan
som 'Gud' såvel som til den konkrete systematisering af
vores overlevelse: At tænde ild og bruge værktøjer,
at udvikle, at høste og at så.
Fordi det
civilisatoriske arbejde har været en så bragende
success-, der på alle måder har ladet menneskearten
triumfere over alt på jorden - ja, som endog har bragt
mennesket til månen - altså fordi den
reflekterende tænknings civilisation har 'sejret af helvedet
til' - derfor kan vi ikke længere tolerere den sidste
rest af irrationalitet, som trods alt er påkrævet,
om man som moderne menneske stadig skal tro på en Gud.
Mennesket har nemlig triumferet igennem sin rationalitet -
hvilket altid har været ensbetydende med, at mennesket har
gennemskuet og mestret naturens tilsyneladende
irrationalitet. Når civilisationen som sådan er det
allermest åbenlyse bevis på rationalitetens almagt, da
virker det latterligt at klynge sig til noget så arkaisk,
primitivt og ufornuftigt som en almægtig skabergud. En sådan
regnes nu i stedet for en irrationalitet - en fejltagelse - i
den refleksive tænkning selv. Gud bliver til intet andet end et
strålende eksempel på den risiko, der er forbundet med
alt tænkning: At man kan blive vildledt.
For hvem var
Han da også i udgangspunktet, denne Gud? Hvem var Han
Gud for? Et primitivt nomadefolk... En uciviliseret menneskehed, der
endnu ikke vidste bedre. En menneskehed der endnu ikke vidste, hvad
den selv var i stand til af egen kraft.
Og dog er idéen
om skaberguden stadig det ultimative bevis på menneskets
fundamentale forskellighed fra naturen. Gud er nemlig et rent
produkt af den refleksive tænkning, som i en mere jordnær
forstand rent faktisk er det, der adskiller mennesket fra
andre arter, ligesom snablen udmærker elefanten og spindet gør
edderkoppen til sin egen. I kraft af vores tænkning og vores
sprog kan vi nemlig lyve - og det er umuligt at
forestille sig en løgn der er mere spektakulær end den
om Gud: Den almægtige løgn.
Hvis man - som vi
gør i dag - ser Gud som noget grundlæggende irrationelt
(en tro i modsætning til en viden), så er
betingelsen for vores altomfattende, stadigt ekspanderende
menneskelige civilisation blevet meningsløs. Vi lever
jo som aldrig før i en adskillelse fra den øvrige natur
- selvom naturen er menneskets eneste rationelt forsvarlige
hjemsted og ophav. Ja, naturen er det eneste sted vi på
nogen 'videnskabelig' måde - altså i overensstemmelse
med den rationelle tænkning - kan påvise menneskets
rødder. Hvis mennesket altså på nogen måde
skulle siges ikke at høre hjemme i naturen... ja, så har
det brug for en Gud.
Nu kunne det
selvfølgelig indvendes at civilisationen i sig selv er et
glimrende bevis på, at mennesket rent faktisk er
fundamentalt anderledes end alle andre dyr... ja, at menneskets
civilisatoriske virke med alt ønskelig tydelighed viser, at vi
umuligt kan regnes som værende en del af naturen,
på samme måde som vandet, myggene, liljerne, eller
skyerne er det... og det er jo på en måde også
fuldstændig korrekt. Den vigtigste problemstilling - som
denne indvending let og elegant sniger sig uden om - er imidlertid,
at vi ikke længere har nogen meningsfuld grund til at
stille vores art udenfor den naturlige sammenhæng. Vi kan altså
godt konstatere at mennesket har omskabt verden i sit eget billede,
at vi har barrikaderet os i storbyer langt fra den øvrige
natur, og at dette faktum i sig selv gør mennesket til en
naturlig undtagelse - men vi kan umuligt forsvare, at det skal
være sådan, altså at der findes en fornuftig
grund til vores strenge dualisme, kultur og natur imellem.
Hvis vi på denne måde begynder at tale om at vores art
skulle have et særligt formål, én retning
som vi nødvendigvis må bevæge os i, da
vover vi os faretruende nær irrationalitetens tynde is.
Den sejrende
fornuft tillader os altså ikke længere at regne med et
'hinsides', et 'guddommeligt' eller et 'evigt'. Alle disse koncepter
er nemlig unaturlige. Alligevel er den eneste begrundelse
for vores nuværende radikale fremmedhed fra naturen, at vi
som mennesker på en eller anden måde er dømte til
at stå udenfor. Vi kan simpelthen ikke tænke-
og opføre os som om, at vi er en del af den naturlige
sammenhæng, selvom det er os tilsvarende umuligt at benægte,
at den irrationelle og tilfældige natur er vores eneste
egentlige ophav - at vi altså ikke er skabt af en
antropomorf guddom, der har givet mennesket en særlige
tilladelse til at isolere sig og være sig selv nok.
Når troen på
Gud først begynder at forsvinde, begynder troen på
civilisationen derfor også at forsvinde. De to ting har nemlig
en fælles grund, om vi vil det eller ej. Udraderer vi
Gud - og det kan vi kun ved at udradere grunden til Gud - så
udraderer vi også menneskets særlige status i forhold til
naturen. Troen på Gud er nemlig intet andet end menneskets tro
på en højere mening - og kun ved en fælles tro
på en højere mening kan det store civilisatoriske - dvs.
kulturelle - arbejde overhovedet gennemføres. Den
højeste mening er nemlig det ekstraordinære, der
driver mennesket ud i sin anderledeshed, i sin rastløse
omskabelse af verden... for hvorfor forandre noget overhovedet, hvis
der ikke er en mening med det? Hvorfor prøve at være
noget andet end natur, hvis man ikke i én eller anden forstand
har forstået, at naturen ikke er alt? For at handle bliver
man nødt til at have et motiv - om det så er det
mest abstrakte.
Så længe
mennesket ikke ser en mening i det hinsides, har det intet
motiv for at forlade det dennesidige - og det dennesidige kan
aldrig-, i en helt fundamental
forstand være andet end naturen...
og så
selvfølgelig den altomfattende civilisation, der har mistet
troen på sig selv, og således bliver den manifeste løgn.
En civilisation hvis hele livskraft ligger i, at mennesket bliver
ved med at lyve for sig selv, fordi det eneste der binder
civilisationens mennesker sammen er, at ingen længere
tror på den, samtidig med at ingen længere tror på
noget alternativ - fordi ethvert alternativ er præcis ligeså
umuligt, dvs. rationelt uforsvarligt.
Vi begynder således
at se en vis systematik i vores fjernelse fra naturen. Vi har bevæget
os ud i anderledesheden således:
-Naturen skabte
mennesket med de anlæg, der på sigt udviklede sig til den
instrumentelle, refleksive fornuft (tænkning).
-I kraft af
tænkningen blev mennesket i stand til at handle civilisatorisk:
At organisere naturen i overensstemmelse med sine egne formål.
-Civilisationens
ledestjerne var troen på en guddommelig orden - en 'mening' -
der i én eller anden forstand var noget andet, højere,
sandere end den naturlige orden.
-Med troen på
denne højere mening kunne mennesket arbejde kulturelt hen
imod en opfattet 'guddommelig orden'. Mennesket kunne arbejde på
baggrund af idealer for mening med kulturen/menneskelivet -
dvs. væk fra den naturlige verdens kaotiske og
spontane væren-i-øjeblikket.
-Den altomfattende
nuværende menneskelige civilisation er opstået gradvist
som følge af en stadig fjernelse fra naturen, manifesteret
i menneskets viden om naturlige sammenhænge, der løbende
er blevet sat i system og udnyttet til at arbejde for mennesket og
dets civilisation.
-Civilisationen
selv bivirker at mennesket taber troen på den guddommelige
orden, da en sådan umuligt lader sig påvise som noget
kontinuerligt med naturens iboende systematik. Sidstnævnte er
nemlig den eneste betingelse for civilisationens triumf, manifesteret
i det teknologiske fremskridt. I modsætning til Guds almagt er
den menneskelige almagt nemlig et ubetvivleligt faktum.
-Da mennesket
endelig overvinder sin egen sidste irrationalitet - dvs. den sidste
rest af kaotisk naturlighed i sit væsen - ved
ikke længere at tro på en Gud, havner den civilisation,
som ultimativt er funderet på samme grundantagelse som Gud, i
en krisetilstand.
Mennesket har med
andre ord mistet sin ledestjerne: Den guddommelige orden som
mennesket qua sin særlige plads i skaberværket har
forsøgt at tilnærme sig i det civilisatoriske arbejde,
afsløres ultimativt som den største løgn. En
løgn som mennesket imidlertid kun har kunnet nærme sig ved at tro på den - dvs. tage den for en absolut
sandhed. Når Gud - og med Ham, menneskets særligt
priviligerede plads som noget ud over natur - først er
blevet 'afsløret' som en fejltagelse, da bliver sandheden
naturligvis det, som vi over så ufatteligt mange generationer
gradvist har fjernet os mere og mere fra: Nemlig naturen.
Jo mere man lyver,
desto mindre taler man jo i sagens natur sandt...
Vi befinder os
altså i den bizarre situation, at mennesket - via sin
naturgivne evne til at tage fejl - har lukket sig selv definitivt ude
fra den eneste sandhed, der faktisk eksisterer og stadig ubetinget
kan anerkendes som sådan: At mennesket hører definitivt
hjemme i den naturlige verden, med dens grønne planter,
summende insekter, syngende fugle og strømmende vandløb.
I vores tro på Gud - altså i vores tro på en højere
mening - har vi forskanset os fra den eneste mening, som rent
faktisk griber ud over mennesket og kan opleves som noget mere
omfattende-, ja mystisk og 'spirituelt': Nemlig vores naturlige ophav
- det eneste hinsides-, den eneste 'anden verden' der kan
påvises. En verden som vi altid vil være en del
af, lige meget hvor meget vi opfører os som om, at vi ikke er
det.
Når
menneskets skadelig indvirkning på jordens økosystemer i
dag diskuteres så livligt, så giver videnskaben os kun
den halve sandhed om debattens berettigelse, ved sine nøgterne
påvisninger af, at jorden som sådan lider skade under den
utrolige belastning, som en altomfattende menneskelige civilisation
pådrager den. At mennesket ved at optage meget plads og
mange ressourcer på denne måde efterlader mindre
til den naturlige verden af dyr og planter er jo selvindlysende. I
den civilisatoriske systematik udnytter- og slavebinder vi effektivt
naturen, hvilket også ses reflekteret i den almindelige
sprogbrug om, at man i sin tid behandlede menneskelige slaver 'som
dyr'. Vores nådesløse slavebinding af naturen er
imidlertid ikke den eneste årsag til den ængstelige og
apokalyptiske debat om problematikkens implikationer. Langt fra.
Hvis vi for alvor
kunne tro på, at vores nuværende civilisation i en
fundamental forstand var meningen - at den var sanktioneret af
Gud eller et andet metafysisk og suverænt meningsgivende
princip - da ville
menneskets forhold til naturen nemlig ikke være et spørgsmål,
som overhovedet var værd at tage alvorligt. I så fald
ville vi nemlig ikke være det fjerneste i tvivl om, at vi var
på rette spor. At naturen lider under menneskets stadig
ekspansion bliver først et problem, når meningen med
selve ekspansionen
begynder at fremstå
tvivlsom - og det gør den naturligt, når vi ikke længere
kan regne med, at en frelsende Gud i sidste ende altid vil rede
menneskeheden fra sig selv.
Når
først Gud er død bliver tanken bag den hæmningsløse
civilisatoriske ekspansion derfor stærkt tvivlsom - for hvert
eneste successive skridt væk
fra naturen er i sagens natur et skridt nærmere det,
der nu er blevet åbenbaret som en løgn.
Ligesom
vi ikke bør dømme- og latterliggøre børn
for at tro på julemanden, bør vi imidlertid heller ikke
dømme vores forfædre for at have troet på Gud.
Barnet tror jo på julemanden af gode grunde: Det nærer et
håb om at få mange gaver til jul, og bestræber sig
derfor på at leve i overensstemmelse med julemandens strenge
krav om ret opførsel. Ja, på en måde kan det endog
forsvares, at barnets tro på julemanden er rationel.
Men hvis mennesket bliver
ved at tro på
julemanden langt ind i sit voksenliv, på trods af alle beviser
på det modsatte, fordi den voksne stadig lever i den barnlige
forventning om mange julegaver... så vidner det om et
dybereliggende problem, og vi gør ret i at sende vedkommende
til en terapeut.
Dem,
der bliver ved at tro på civilisationens ubetingede
berettigelse over naturen minder om den forstyrrede julemandsdicipel
- for alle begrundelser for, at vi bevæger os 'den rigtige vej'
er forsvundet som dug for solen, altså er der heller ingen
grund til at tro, at den civilisatoriske ekspansion rummer nogen som
helst form for belønning. Ingen har autoriteten til at love os en happy ending.
Hvordan
kan man bevæge sig den rigtige
vej, hvis ingen vej er
mere rigtig end andre? Hvis intet ultimativt giver mere
mening? I bund og
grund er det simpelt - det drejer sig om et valg:
Enten kan man se
situationen i øjnene, og oprigtigt spørge sig selv:
"Hvad nu?" Eller
man kan benægte
at problemet overhovedet eksisterer, og dermed forvilde sig ud i en
stadigt mere neurotisk kognitiv
dissonans... man ved
at man lyver for sig selv, men samtidig ved
man, at løgnen
er den eneste sandhed
man har.
Menneskets
status af evolutionær vinder er altså ambivalent i sin
grundvold: Fordi vi tidligere
kunne tænke os
til en hypotetisk
'højere mening', har vi koloniseret- og forandret vores
omgivelser, og arrangeret dem til at bekræfte den 'højere
mening' - og følgelig skabt en verden af overflod for os selv. 'Den højere menings' forudsætning var imidlertid
menneskets absolutte forskellighed
fra de naturlige
omgivelser - en forskellighed som vi nu har bekræftet,
men som vi samtidig -
i og med denne bekræftelse - er nødt til at anerkende
som ultimativt meningsløs:
Bare fordi vi kan
tænke en
Gud - en 'højere mening' - betyder det ikke, at Gud
eksisterer. Vi
kan altså stadig opføre os som
om at vores
civilisation har et formål,
for at
vi kan tænke i formål
er det, der gør mennesket anderledes.
I bund og grund
skylder vi hele vores nuværende civilisation til det faktum, at
vi kan konceptualisere noget sådant som et 'formål'
overhovedet. Men bare fordi vi kan tro
på et formål
betyder det ingenlunde at der er
et formål.
Meningsløsheden
- den manifeste manglende
tro på et større
formål - omgiver nu mennesket i absolut forstand, i form af en
stadigt mere monstrøs, stupid og ureflekteret civilisation. En
civilisation hvor de blinde neurotikere, der nægter at se
problemerne i øjnene samtidig bliver stadigt mere magtfulde og
indflydelsesrige - fordi de er de eneste, der er dumme nok til at
ønske sig denne
magt og indflydelse. Mange almindelige,
fornuftige mennesker
forsvinder derimod sporløst i den moderne Bermudatrekant
angst, eskapisme
og desillusion - vor
tids hellige treenighed.
Menneskets triumf synes altså at implicere det ultimative
nederlag. Vi har etableret en orden, hvor vrangforestillinger trives,
og almindelig samvittighed og eftertænksomhed - manifesteret
som eksistentiel tvivl - bliver diagnosticeret som manglende
karakter eller psykisk sygdom.
Det
eneste håb for
en meningsfuld eksistens bliver således stadig mere uforeneligt
med den menneskelige civilisation - for jo mere den skrider fremad,
desto mere åbenlys
og altomfattende bliver civilisationens tvivlsomme grundantagelse.
Men hvor skal mennesket finde styrken til at rulle en civilisation
tilbage, som på alle måder er blevet så omfattende,
at hele vort menneskelige væsen er opslugt af den? Hvordan skal
vi som mennesker gøre op med den tænkning, som på
alle måder er vores
eget væsens uudslettelige kendetegn? Kan
det overhovedet lade sig gøre? Er det overhovedet nødvendigt?
Ønskværdigt?
Er disse spørgsmål overhovedet de rigtige at stille sig?
Man kunne jo omvendte spørge sig selv: Forestillede den første
stenaldermand sig, efter at have erobret ilden og fået den
under kontrol, mens han sad om aftenen og fortryllet betragtede de
dansende flammer, der bragte varme og en nærmest overnaturlig
tilstedeværelse ind i hjertet af stammen, at denne dansende
ild, der nu var hans og deres, kun var første
skridt imod den totale udryddelse af skoven - den skov som han
var en del af og som han kendte som sit eneste hjem? Skuede
han - som i en vision - en verden af cement og supermarkeder og
osende biler og endeløse kontorlandskaber for sig, da han sad
og varmede sig ved det buldrende lys, der nu omfavnede stammen midt i
den mørke og endeløse nat? Forstillede han sig, hvordan
TV- og computerskærmens blålige glød på sigt
ville affødes af de gul-røde flammer, og tusindevis af
år senere tjene den samme rolle for mennesket, som den levende
ild tjente for ham nu - som et nærmest magisk redskab, der ikke
bare var praktisk, men tillige lod mennesket vriste sig fri af
tid og sted, og satte tanken fri, og lod den svæve bort til
fjerne mulige- og umulige verdener? Kunne han overhovedet tænke
det, denne simple stenaldermand? Kunne han overhovedet forestille sig
noget så komplekst og fjernt?
Kan det moderne menneske omvendt overhovedet tænke sig tilbage
til naturen? Er vejen ikke for lang-, for besværlig og for
usikker? Og: Er vi ikke alt for komplekse væsener i dag, til
overhovedet at forestille os noget så simpelt som en
naturlig orden? Måske... men det betyder intet for den, der har
fundet sin ild, og drømmer sig bort - for troen må
lede vejen, og troen går forud for enhver viden.
Den flammende, dansende, magiske tro.
Den længste rejse begynder med et enkelt skridt.
Ilden oplyser vejen.
"Jeg besværger jer mine brødre, forbliv tro mod jorden"
-Friedrich Nietzsche / Zarathustra
"Jeg besværger jer mine brødre, forbliv tro mod jorden"
-Friedrich Nietzsche / Zarathustra
Med venlig hilsen
Jakob-Jeshurun
Ingen kommentarer:
Send en kommentar