Som bekendt er der nu igen sket noget,
som ikke burde være
sket. Ikke ligefrem det utænkelige
- men
forholdsvis tæt på: Jeg tænker
naturligvis på sidste uges mislykkede attentatsforsøg på
den kendte
- men ikke i alle kredse elskede - Lars
Hedegaard, der på et hængende hår undslap skæbnen,
og fik udskudt døden på ubestemt tid. Det var tæt
på, men han lever
endnu.
Når
jeg siger at dette ikke burde være
sket, så er det implicit, at jeg ikke mener at det forkerte
i hændelsen er, at mordforsøget mislykkedes.
Det var nemlig det bedste
ved attentatet - ja, det eneste
gode: At det slog fejl.
For hvorfor i alverden skulle
jeg personligt have ønsket noget andet?
Jeg
nærer jo ingen hadske følelser overfor Lars Hedegaard -
tværtimod: Jeg fatter stor sympati for manden, som jeg fatter
sympati for alle med
sans for det provokerende og politisk ukorrekte - han virker nemlig
til at være optændt af den karakteristiske ild, der
brænder i øjnene på den, der har fundet ind til en
form for sandhed. Manden
har en sag, og er ikke bange for at sige hvordan han ser
på tingene. Yderligere virker han intelligent -
selv når han argumenterer for pointer som det gennemsnitlige
politisk korrekte nokkefår, der fuldstændig mangler evnen
til at tænke- og
mene noget i det hele
taget, finder usmagelige, groteske og dybt forargende.
De
politiske korrekte horder beskylder ham for at være vanvittig -
men han ved, at de er
de virkelige
vanvittige. Det er en overbevisning, der kendetegner alle oprigtige
debatører - alle dem, der
ikke blot søger den overfladisk popularitet, de rosende
kommentarer og det hyklerisk rygklapperi. Sådanne ærlige
mennesker er desværre en
sørgelig mangelvare i vor demokratiske mainstream-diskurs,
hvilket blot ville have gjort tabet af Hedegaard så meget desto
mere tragisk.
Jeg
nærer med andre ord sympati for Lars Hedegaard af nogenlunde de
samme årsager, som jeg nærer stor sympati for Hizb
ut-Tahrir: Jeg respekterer
nemlig alle, hvis
hjerter slår for en virkelig sandhed
- for man kan altid se
i deres øjne, at de - i modsætning til f.eks. den
almindelige politiker -
lever i en sand virkelighed.
De har ikke solgt
deres sjæl til den bovlamme politiske korrekthed - idéen
om at den laveste fællesnævner for socialt acceptabel
small-talk er
universets styrende princip - og har derfor formået at bevare
den fundamentale menneskelighed, der
er en så udtalt sjældenhed i vort nutidige samfund (i
hvert fald på overfladen...)
Der er tale om mennesker der har
opretholdt deres principper - principper,
som ikke er til
forhandling. Her er
kompromis ikke en
mulighed, for sandheden vil
altid være kompromisløs. De har med andre ord bevaret
deres sjæl. De
har bevaret troen på, at man ikke bør benægte det,
der for én selv står som fuldstændig åbenlyst,
bare fordi den vulgære majoritet kollektivt har besluttet sig
for at tie virkeligheden ihjel.
De
kæmper -
også
når oddsene går imod.
Sandt etos er nemlig ikke bare et arbejde, men en
fundamental livsindstilling. Etikken kan ikke læses ud
fra en meningsmåling - og den, der i sandhed, i hjertet
stræber efter at handle ret, vil ikke tøve med at
sige alverdens meningsmålinger imod, hvis meningsmålingerne
og majoritetens stemme nu engang definitivt tager fejl. En
sådan indstilling synes jeg at se i Lars Hedegaard. Det er hvad
han udstråler - ikke 'had', ikke 'racisme' og
ikke 'vanvid' - men en oprigtig vilje til retfærdighed.
Og det synes jeg er agtværdigt i sig selv - fuldstændig
uafhængigt af, hvad manden så ellers måtte mene -
og hvad jeg måtte men om det.
Ligesom nordmændene efter Anders Breiviks by-bombning og
ø-massakre den 22. juli, 2011 oplevede en umiddelbar bølge
af forening og politisk samhørighed oven på
de forfærdelige hændelser, således oplever vi også
nu - omend i meget mindre skala - hvordan politikere, kommentatorer
og alskens vigtige personer står sammen og tager
entydigt afstand fra attentatet på Hedegaard. For
en kort stund bliver uenigheder suspenderede, og i et par dage, timer
eller minutter lader man sin politiske højre-venstre-orientering
hænge i garderoben. For nu-, ovenpå en sådan
forfærdelig begivenhed, skal der først og fremmest tages
afstand. Lige meget hvad man ellers måtte mene - om
Hedegaard og hans trykkefrihedsselskab, om islam, om indvandring og
om multikulturalisme - så er det ikke nu, man skal bruge sin
tid på at skændes. En mands liv har været i
overhængende fare - vi fornemmer næsten vreden,
frygten og chokket i os selv. Den slags er utilladeligt
- så nu skal vi først og fremmest koncentrere os om
at cementere denne utilladelighed.
Og så skal jeg ellers love for at der bliver taget afstand.
Ja, hvis du kan drømme om en måde at tage
afstand på - så garanterer jeg dig for, at den
allerede er blevet implementeret. For afstanden tages på
alle tænkelige måder. Hele verden skal
vide, at gerningsmanden og hans motiv - man ved for
øvrigt ikke hvem og hvad i skrivende stund - at
denne uhyrlige gerning og den vilje der lå bag på alle
måder ligger så fjernt som overhovedet tænkeligt
fra éns egne holdninger: Éns egne motiver og éns
egen vilje.
Men vent - er der alligevel ikke noget, som er en smule underligt?
Noget der ikke helt er, som det burde være?
Altså... nu vil jeg selvfølgelig ikke ødelægge
den gode demokratiske stemning, hvor vi alle i fællesskab sådan
kan hygge os med at tage afstand fra den entydigt utilladelige
ondskab. Jeg ved jo at den slags muligheder for reelt politisk
sammenhold er sjældne og værdifulde, og vi må
skatte dem højt mens vi har dem. For der skal
tilsyneladende ske et eller andet forfærdeligt før
vi demokrater sådan for alvor kan stå sammen - bare spørg
nordmændene, eller amerikanerne.
Men alligevel... hvad skal alt denne insisterende afstandstagen
nytte? Vi kommer jo ingenlunde en fredeligere verden uden
sådanne attentater nærmere, ved at råbe i kor, at
vi ikke accepterer at de finder sted. Nej, faktisk har vi et
udtalt behov for at der sker forfærdelige ting, hvis vi
et øjeblik skal kunne begrave den politiske stridsøkse,
og sammen forsikre hinanden om, at den slags er uacceptabelt.
Ellers er vi jo rygende uenige med hinanden på alle
mulige leder og kanter - ja, vi tøver ikke med at skyde
skylden på hinanden for alverdens politiske dårligdomme,
og pege fingre fra venstre mod højre og tilbage igen, når
vi - alt efter vort individuelle politiske synspunkt - skal finde syndebukke: Dem, der bærer ansvaret for samfundets uheldige tendenser. Skal vi altså finde sammen i en
form for grundlæggende harmoni - så kræver
vi en skinger dissonans som vi sammen kan definere os selv i
modsætning til.
Og her bliver attentatet på Lars Hedegaard særligt
tankevækkende. For netop Hedegaard har i vid udstrækning
selv spillet rollen som en sådan disharmoni i debatten. Han har
været manden med så 'ekstreme holdninger', at
langt de fleste har set sig nødsagede til at tage afstand
fra hans 'vanvittige' udtalelser, hvis de selv måtte nære
noget håb om at blive taget seriøst. Han er således
blevet typecastet som en typisk racist - selvom man
umuligt kan kalde islam for en race, hvilket samtlige
oprigtige muslimer også må være enige i.
Ingen -
vel end ikke den mest verdensfjerne Politiken-skribent - vil sige, at
de nogensinde har bekæmpet Lars Hedegaards ret til
at udtale sig. Alle dem, der så travlt tager afstand i disse
dage, vil derimod forfægte, hvordan de selv nærmest er
villige til at gå i døden for denne ret. Hvad
de derimod har bekæmpet hjerteligt, er det offentlige billede
af Lars Hedegaard som person og
som intellektuel - hvilket smukt blev eksemplificeret i den debat,
der fulgte i kølvandet på den æreløse
skjult kamera-optagelse af Hedegaard, der talte om voldtægt
inden for muslimske familier. Hvor mange såkaldte
'meningsdannere' øjnede ikke øjeblikkeligt muligheden
for at tage afstand fra
den 'vanvittige' historiker, og samtidig -
indirekte - fremhæve
deres egen frelsthed? Og
hvor få
opponerede imod det indiskutable faktum, at
manden blev narret med overlæg?
For hvad er det som vi husker fra netop denne særligt
berømte hedengangne debat? Hvad blev vi - borgerne i det
demokratiske Danmark - primært forargede over? At
Hedegaard med overlæg blev narret til at komme med
udtalelser, der efterfølgende blev offentliggjort med det ene,
slet skjulte formål at hænge ham ud? Eller korsede
vi os alle over det faktum, at en mand overhovedet kunne nære
så forfærdelige holdninger - selvom kun et
ekstremt fåtal besværede sig med at undersøge hans
påstande nærmere, da det at tage sådanne udtalelser
alvorligt bliver set som første skridt imod at
legitimisere dem...
Der er ingen tvivl: Vi valgte at svælge i forargelsen
over, hvad en mand kan finde på at sige og mene privat -
selvom dette i sagens natur ikke kommer os ved. Men når
først en sådan bølge af forargelse er pisket op
og ruller lystigt, så kan et mere subtilt, underliggende,
principielt hykleri - med langt værre langsigtede
implikationer - få lov at stå upåtalt. Vi valgte
nemlig gabestokken og den offentlige latterliggørelse,
fremfor påtalen af det åbenlyst udemokratiske: At
manden var blevet optaget på video uden sit eget vidende, og at
optagelsen blev offentliggjort udelukkende fordi man ville
have ham i gabestokken.
Og hvorfor? Fordi gabestokken var bekvem for os andre. Når
først Lars Hedgaard sad der, var det jo ingen sag
selvhøjtideligt at proklamere, at man aldrig selv ville
have sagt eller ment noget så forfærdeligt. Ved
således at tage afstand fra Hedegaard mente man at gøre
noget godt for landets muslimer... og ved samme
lejlighed kunne man så også gøre opmærksom
på sin egen overlegne menneskelighed: At man ikke selv
var 'racist'. En såkaldt win-win-situation, der kunne
udnyttes af alle, om blot man var villige til at se igennem fingre
med den urimelige behandling af Hedegaard. For han var jo bare
skurken... og skulle skurken fortjene samme retfærdige
behandling, som vi andre rigtige mennesker har krav på?
Er det ikke tilladeligt at være urimelig, når det
nu drejer sig om at bekæmpe en så åbenlys
diskrimination - dvs. ondskab?
'Jo, naturligvis...' siger man. 'Vi diskriminerer kun dem, der
diskriminerer - for de fortjener diskrimination!'
I
mainstream-medierne - ja, i medierne som sådan - har næsten
alle arbejdet ud fra en utvetydig udgangsposition, der hedder, at
netop Hedegaards
idéer er så
groteske,
så hadske
og så
'farlige'
at man på ingen
måde kan-
eller bør tage dem alvorligt. Han har altså
repræsenteret et uønskværdigt
ekstrem, en uheldig tendens, en afskyelige fordomsfuldhed - og
denne stigmatisering havde han bare at leve med.
I
hvert fald indtil nu,
hvor et endnu mere
forfærdeligt
ekstrem har meldt sig på banen. For så skal jeg ellers
love for, at alle dem, der tidligere har haft så umådeligt
travlt med at marginalisere
og delegitimisere
Hedegaards
holdninger og person - og måske endog mere eller mindre direkte
har provokeret ham
personligt til
at skærpe tonen - kommer løbende, og spontant kaster sig
ud i patetisk forlæsninger om, at et sådan
attentat
bør fordømmes
ud
over alle grænser. At man sætter ytringsfriheden
over
alt hvad der ellers måtte være helligt her på jorden-
Nu
udnytter man altså igen Hedegaard til at tage afstand fra
politisk og religiøs ekstremisme.
Og
sådan mener man nu at gøre noget godt for
ytringsfriheden...
man fremhæver altså igen sin egen overlegne moral - at
man ikke går på kompromis med de basale rettigheder - og
Hedegaard er igen en anledning, blot med omvendt fortegn.
Man
begynder at ane et mønster.
Der
tages nemlig så livligt afstand fra attentatsforsøget på
Hedegaard af præcis samme årsag,
som
man tidligere har taget så voldsomt afstand fra Hedegaard selv.
De 'moralske' meningsdannere og politikere vil nemlig udnytte enhver
lejlighed til at udstille deres egen
humanitet - og
har tilsyneladende intet problem med, herved at forvandle debatten
til et udstillingsvindue-,
en
sand catwalk-demonstration
af seneste sexede mode inden for den ekstremt efterspurgte
selvhøjtidelig
hellighed.
En hellighed der stort set altid fører sig frem på
andres bekostning
- hvorfor alle disse gode
demokrater
er nogenlunde lige så forsigtige med selv
at sige noget kontroversielt,
som de er ivrige efter at agere bedrevidende,
når folk som Lars Hedegaard inviterer
til
at blive trukket gennem sølet ved faktisk at mene noget
markant.
Disse
gode demokrater vil altså gerne blæse og have mel i
munden samtidig - ikke
fordi
de ikke selv er klar over, at det er umuligt (det har de næppe
skænket en tanke), men fordi de gerne vil fremstå
på
en bestemt måde i debatten: Som de kultiverede humanister, der
altid mener
det rigtige, uden nogensinde selv at sætte noget på spil
for
sandheden og retfærdighedens skyld.
Og
hvordan spiller man mest bedst denne rolle? Hvordan virker man
allermest overbevisende i sin humanisme? Jo, ved at
snakke om
alt det i vores samfund og verden, der ikke burde
være
sket. Alt det, der burde
være
anderledes.
Attentater burde
jo
selvsagt ikke
finde sted - men Hedegaard burde
nu
heller ikke mene det, som han mener. Ja, faktisk burde
verden
være et lyserødt paradis, hvor alle elskede hinanden, og
sad i rundkreds og sang Kumbaya...
og det ville den selvfølgelig (implicit) være, hvis alle
mente som os - og
ingen mente
noget andet.
Problemet
er bare, at 'vi' ikke mener noget i virkeligheden.
Ved
at excellere i ønsketænkningens retorik ændrer man
jo ikke det fjerneste ved verden. Faktisk er man omvendt afhængig
af
en verden, der konstant giver én anledning til at tage afstand
- for
ellers måtte man jo selv vove at mene noget - og ville således
hurtigt blive afsløret som den charlatan, man inderst
inde er. Som professionel meningsdanner eller politiker i dag kan man
derfor ikke ønske
sig noget
bedre end et samfund, hvor alting
burde være anderledes - for
så er der rig mulighed for at fremhæve sig selv.
Sådan
bibeholdes status
quo: Man
giver udtryk for
at forholde sig til problemerne, uden faktisk
at
gøre noget ved dem - for det vigtigste er ikke hvad man gør,
men
hvad man giver udtryk
for.
At gøre noget ville da også være direkte umuligt
for størstedelen af de ivrige afstandstagere, da problemerne
selv netop vokser ud af denne status
quo: Den
sande hjemmebane for alle dem, der mener at tingene nu engang burde
være anderledes. Den
status quo som
de populære politikere og meningsdannere har gjort sig en
karriere ud af at repræsentere
og
perpetuere.
Her
klapper man gerne ytringsfriheden kærligt på hovedet med
den ene hånd, og kvæler den hadsk med den anden - fordi
man generelt er for selvoptaget til at se, at man er havnet i en
principiel selvmodsigelse.
Hvis
man f.eks. gerne vil blande oplyst humanisme med Islam, så får
man uundgåeligt noget, som ikke minder om nogle af delene, og
som alle oprigtige
parter
- om de så er humanister eller muslimer - er utilfredse med.
Ja, de eneste der ikke er utilfredse er dem, der formår at
udnytte situationen til at promovere sig selv, ved at tage entydigt
afstand fra den virkelighed,
der stadigt mere insisterende proklamere at projektet ikke lader sig
gøre.
Derfor
opfordrer jeg alle til, at tage afstand fra dem, der tager afstand.
Selvfølgelig skal Hedegaard have støtte
- men
det skal han nok få fra sine faktiske støtter.
Til
resten af det politiske og journalistiske Danmark bør vi i
stedet sige: Det er ikke
et
spørgsmål om, at attentatet ikke burde
have
været forsøgt - men derimod et spørgsmål
om, at det rent faktisk blev
forsøgt.
Jeres afstandstagen
nytter
altså intet... ja, den er ikke bare nyttesløs, men
udtryk for åbenlyst hykleri.
For
hver eneste gang i siger: 'Dette burde
ikke...'
da drejer I debatten væk fra den faktiske problemstilling - som
jeg medgiver, at I måske ikke engang forstår - og over på
jeres egen selvretfærdighed.
Spørgsmålet er hvorfor
det skete - ikke hvorfor
I mener at det ikke
burde være
sket. Jo mere I insisterer på at snakke om det sidste, desto
tydeligere bliver svaret på det første.
Med venlig hilsen
Jakob-Jeshurun
Ingen kommentarer:
Send en kommentar