"You gotta serve somebody"
-Bob Dylan
I en tid hvor den politiske og
naturvidenskabelige diskurs om herreracen
er fortrængt til de
fjerneste afkroge af den mere ekstremistiske undergrund, da må
vi undre os over, at der stadig hersker en lang række
ubegrundede fordomme og fortielser vedrørende spørgsmålet
om herrearten. Hvor
man mht. det såkaldte racespørgsmål
i
første omgang var umådeligt ivrig for at etablere
beviser- og argumenter for, at 'herreracen - det er os',
for
sidenhen at vende på en tallerken, og mindst ligeså
energisk etablere den sandhed, der dagen i dag lyder, at den eneste
underlødige
race
er minoriteten af fortrinsvis hvide europæere, der stadig tror
på at der overhovedet findes 'racer', da er spørgsmålet
om den overlegne
art stadig
så tabuiseret, at få endog er klar over hvor grove og
uoplyste fordomme de selv bærer i brystet. Det må
og skal høre
op - men ingen er tilsyneladende villige til at påbegynde det
hårde, måske endog smertefulde arbejde.
Hvorfor
vil vi ikke røre artsspørgsmålet med en ildtang?
Problemstillingen bliver jo behandlet som praktisk taget
ikke-eksisterende,
og
dette på trods af, at art
langtfra
er et lige så kontroversielt koncept som race.
Dyr
tager som bekendt ikke anstød af at blive omtalt på en
bestemt måde - det er kun os mennesker der gør det.
Men
måske er det netop derfor, at spørgsmålet ikke
adresseres: Ingen råber op om uretfærdigheden, fordi de
eneste der kan
råbe op, tilhører én specifik art, dvs. vores
egen. Og vi er
jo ikke ligefrem dem, der primært lider under den nuværende
artstænkning,
vort nuværende artsparadigme.
Tværtimod.
Hvor
alt racetænkning inden for vores-, den menneskelige
art efterhånden
er blevet dekonstrueret til et punkt, hvor flertallet ikke længere
tror på
iboende forskelligheder imellem de menneskelige 'racer' - for slet
ikke at tale om over-
og
undermennesker -
da
forholder det sig diametralt modsat med spørgsmålet om
arterne: For
selvom menneskearten er udstyret med en levende fantasi og en
raffineret tænkeevne, der har sat os i stand til problematisere
racespørgsmålet til et punkt, hvor vi i dag
almindeligvis betragter 'race'
som
værende en form for social
konstruktion -
et produkt af den menneskelige indbildning - da er vi trods alt endnu
ikke så fantasifulde og intelligente, at vi har formået
at dekonstruere arterne:
Vi
regner det kort og godt stadig
for noget naturligt
at
der er forskel på mennesker, og eksempelvis køer, grise
og kyllinger.
En
sådan tankegang er ikke bare uetisk
og uvidenskabelig
- den
er også farlig.
Og
faren bliver så meget desto mere overhængende af, at
ingen bider mærke i artstænkningens altomfattende
tilstedeværelse. Det burde
være
klart for enhver - men det er det ikke, for vi er i almindelighed så
vante med at tænke i arter, at mange har svært ved at se
ud over deres fordomme, hvor ubegrundede disse så ellers er.
Ligesom
den nazistiske ideologi måtte
munde
ud i KZ-lejre og folkemord - og det har vi jo alle læst
at den nødvendigvis måtte gøre -
fordi den regnede med et racehierarki, og således naturligt
medførte en dehumanisering af de 'lavere racer', således
ser vi i dag, at vores strengt artsbaserede fordomme medfører
et sandt holocaust,
et massemord
af værste skuffe. Men dette er ikke - som det trods alt var
tilfældet under krigen - en ugerning der gemmes
væk. Nej,
den udspiller sig lige for øjnene af os... ja, de lemlæstede
kadavere ender endog i vores eget køleskab, og beviserne
afskaffes ved opløsning i mavesyre. Jeg taler naturligvis om
det
industrialiserede landbrug, der
iskoldt og systematisk likviderer millionvis af uskyldige dyr om
året, på en facon der i sin kalkulerende ondskab får Auschwitz til at ligne et børnehavepuderum.
Vi acceptere det - men kun
fordi der er tale om visse
arter,
og ikke andre.
Bevares... Et mindretal protestere. Men de gør det af stort set
alle af de forkerte årsager.
Nogle
forfægter eksempelvis, at dyrene har krav på rettigheder.
De
mener altså - paradoksalt nok - at landbruget behandler dyrene
umenneskeligt.
Selvom
denne indvending måske nok er velmenende, overser disse
dyrerettighedsaktivister, at de stadig
køber-
og anerkender den bagvedliggende artstænkning,
som
er den egentligt udslagsgivende faktor - undskyldningen for den
egentlige grusomhed.
De
anerkender nemlig implicit, at der er én eller anden
'naturlig' forskel på mennesker og dyr. Når de siger at
'dyr også skal have rettigheder' er det jo klart, at der ikke
er tale om menneskerettigheder.
Dyrene
skal derimod have deres egne
rettigheder,
så de kan blive behandlet lidt
bedre - men de bliver stadig
anset som noget fundamentalt anderledes-,
som noget det er okay
at slå ihjel,
alene i kraft af deres art. Massemordet skal bare 'humaniseres'.
At
formulere og implementere dyrerettigheder svarer i sagens natur
fuldkommen til at indføre særlove for sorte, jøder
eller en anden 'etnisk minoritet' under påskud af, at de hermed
vil få det 'lidt bedre', end de har det i forvejen. En
tankegang der tydeligvis er racistisk
i
sin grundvold, alene i kraft af, at den undertrykkende
'race'-kategori bibeholdes. Sådanne 'særlige rettigheder'
- omend velmenende
- cementerer altså bare, at der er en uudslettelig forskel
imellem 'os og dem' - og så længe denne forskel
overhovedet tænkes,
leder
det uundgåeligt til marginalisering og undertrykkelse.
Dyrerettighedsaktivisterne lever i en blåøjet fantasi om, at dette ikke vil være tilfældet med arterne. Mekanismerne er imidlertid væsentligt de samme, og der er derfor ingen grund til at tro, at artsundertrykkelsen vil stoppe, bare fordi der oprettes særlove. Tværtimod. Den bliver bare legitim.
Dyrerettighedsaktivisterne lever i en blåøjet fantasi om, at dette ikke vil være tilfældet med arterne. Mekanismerne er imidlertid væsentligt de samme, og der er derfor ingen grund til at tro, at artsundertrykkelsen vil stoppe, bare fordi der oprettes særlove. Tværtimod. Den bliver bare legitim.
Andre
argumenterer for, at vores massive landbrug har skadelige
implikationer for miljøet.
Sådanne indvendinger grunder - igen fraset alle gode
intentioner - ligeledes i den samme dybt perverterede tankegang.
Indvendingen går nemlig på, at menneskearten
i
fremtiden vil lide under de miljøskader, som er et uundgåeligt følge af det monstrøse landbrug. Derfor
bør
vi behandle dyrene bedre, siger miljøforkæmperne. Igen
ser vi altså at der gøres enorme anstrengelser og
krumspring for at undvige det smertefulde artsspørgsmål.
Ved
en simpel analogi bliver det hurtigt tydeligt, hvor absurd det er at
opponere imod artsdiskrimination under henvisning til de miljømæssige
konsekvenser: Det
svarer nemlig fuldstændig til, at argumenterer for slaveriets
ophør - ikke på grund af slavernes menneskelige ligeværd
- men
fordi der er mindre sandsynlighed for opstande,
om
slaverne 'frigives' til at tage det elendige lavestelønsarbejde,
som ingen hvid mand alligevel ville ønske over sin værste
fjende. Man ønsker med andre ord at behandle de øvrige
arter 'bedre' af hensyn til vores egen
art
- ikke et
opgør med artsspørgsmålet. Miljøovervejelserne
er jo ikke for dyrenes
skyld
- men givet vores ikke bare historiske,
men
i høj grad nuværende
undertrykkelse
af andre arter, er deres
ve og vel, deres
væren-formål-i-sig-selv det eneste
vi
burde tænke på. Alt andet er i sagens natur irrelevant og
intolerant.
Hvordan
er vi kommet så vidt i vores ondskab? Hvordan kan vi mennesker
- på vort nuværende højt civiliserede stade -
stadig opererer med en etik
og
en naturvidenskab,
der
fuldstændig ukritisk tager en kategorisk adskillelse af arterne
for givet? Er vi virkelig ikke blevet
klogere? Har
vi intet lært af holocaust og slaveriet, af hip-hop og
jazz-musikken - ja, alle
de unævnelige rædsler, der opstod som en naturlige følge
af den barbariske racetænkning?
Åbenbart
ikke, for vi perpetuerer til stadighed de gamle
undertrykkelsesmønstre, i det vi stædigt nægter at
se artsspørgsmålet i øjnene.
Den
britiske psykolog Richard D. Ryder diagnosticerede i 1970 vores
berøringsangst overfor artsspørgsmålet som
speciesisme, og
sidestillede hermed artsdiskrimination med køns- og
racediskrimination (sexisme og racisme). Ligesom sexisme
betyder at ét køn (det mandlige) regnes for overlegent,
og racisme
implicere at én 'race' (den hvide europæer) tages for
højere udviklet end de øvrige, er speciesisme
den irrationelle tro på,
at én art (den menneskelige) er kronen på evolutionens
værk. De øvrige arter anskues således som blotte
midler til
et eneste mål - og
målet er altid mennesket.
Det er én måde at anskue problematikken på: At vi
mennesker bare er primitive og intolerante - speciesistiske
- når det kommer til andre arter end vores egen. Men den,
der for alvor får øjnene op for artsspørgsmålets
dybere implikationer må på et tidspunkt - som ved alle
rystende opdagelser af, at verden på en fundamental måde
ikke er som den burde være - spørge sig selv: Quo
bono? Hvem drager fordelen af, at det ellers så åbenlyse
artsspørgsmål aldrig bliver draget i tvivl?
Og her vil de fleste naturligt svare: Det gør mennesket.
Det industrialiserede landbrug arbejder jo for os, og den
dybtliggende - måske endog ubevidste - speciesisme er
vores arts måde at retfærdiggøre, at alverdens dyr
må lide, for at vi kan leve i overflod.
Men vent nu lige lidt... alverdens dyr? Er alle dyr nu
også dømt på forhånd som laverestående
i forhold til mennesket? Landbruget myrder jo kun ganske få
arter systematisk: Grise, køer, kyllinger... og så har
vi selvfølgelig også det omfattende fiskeri, som bringer
lidelser til alle havets skabninger. Men alligevel er der jo
langt fra tale om at alle dyr, alle arter lægger
under for menneskets umenneskelige dominans.
Og her har vi fat i det virkeligt diabolske ved
artsspørgsmålet: Ikke bare at det i vid udstrækning
ignoreres, men tillige at vi automatisk går ud fra - når
vi en sjælden gang imellem beslutter os for at tage spørgsmålet
seriøst - at mennesket naturligvis er den ondskabsfulde
speciesistiske herreart, der undertrykker alle de
øvrige. For er vores art virkelig den, der i videst
udstrækning drager fordel af, at artsproblematikken ikke bliver
adresseret og diskuteret seriøst?
Se f.eks. bare på kattene... Og her taler jeg
naturligvis ikke om de beskidte vildkatte, der strejfer om på
må og få, og lever fra poten til munden, men om den højt
skattede huskat, der elskes så inderligt af mennesket.
Se bare på den. Skulle vi mennesker virkelig være
bedre stillet end katten fra et strengt artsperspektiv?
Få mennesker vil - hvis de for alvor tænker over
det - forfægte, at livet som medlem af vores art
virkelig er bedre end det, der leves af den almindelige huskat. Men
før vi ser nærmere på dette forhold, må vi
lige gøre os én ting klart om det industrialiserede
landbrug, dette strålende eksempel på vores ignorance
overfor artsspørgsmålet, for at sikre det rette perspektiv:
Landbrugets artsundertrykkelse er selvsagt meget iøjnefaldende
som noget menneskeskabt. Men vi må ikke se bort fra, at
vi selv-, dvs. vores art konstant træller for
midlerne - penge - der sætter os i stand til at nyde
godt af landbrugets produkter. Dette gør vi endog i en sådan
grad, at vi ikke skelner imellem arbejdet og vores arts sande
natur (Hegel, Marx). Således er store dele af menneskets
tid og energi dedikeret til at smøre samfundets maskineri - og
hele dette maskineri, ja, hele samfundet som sådan er den
suveræne betingelse for, at landbruget er blevet så
omfattende som det er. Det er altså alene i kraft af vores
arts hårde arbejde at det artsdiskriminerende
landbrugssystem er kommet op at køre - og landbruget kører
således kun på bekostning af, at vi har
slavebundet os selv til den orden, der understøtter den enorme
kødproduktion og de blodige slagterier.
Det industrialiserede landbrug er altså del af et større
system, som menneskeheden på den ene side har arbejdet-
og stadig arbejder hårdt for at holde kørende, og
som så - på den anden side - har givet os mennesker en
luksuriøs levestandard, bl.a. i form af lettilgængeligt
og billigt kød. Men selvom vi - menneskearten
- har givet vores liv til dette system for den højere
levestandards skyld, er vi alligevel ikke den eneste art, der drager
nytte af systemet.
Og så vender vi igen tilbage til huskatten - som ikke
arbejder 'for systemet', men derimod lever et liv i uhørt
frihed og luksus, med tag over hovedet og mad i maven... Takket være
mennesket.
Katten strækker sig dovent, strejfer om i kvarteret, spinder og
lader sig kæle af mennesket - når den selv vil.
Den udslidte familiefar køber den dyreste luksuskattemad med
hummer, kaviar og makrel på vej hjem fra kontoret, og på
en hård dag med arbejde, madlavning, og børneafhentning
får moderen alligevel altid tid til trofast at servere den for katten. Men katten - den spiser når den selv vil.
Børnene kommer udmattede og gennemmobbede hjem fra skole, og
higer kun efter kattens bekræftende kærlighed. Og den
giver katten da også - når den selv vil.
Men når katten ikke vil... Når den ikke gider
mennesket... Så har mennesket bare at indpasse sig, for
katten lever efter sin egen lov.
Huskatten ter sig med andre ord som fortidens dekadente herremænd,
uden de mindste kvababbelser ved at lade sine undersåtter slide
sig halvt ihjel, for selvisk at kunne leve efter egne lyster. Hvor
mennesket har etableret- og aktivt vedligeholder de
mekanismer, der understøtter et morderisk system - landbruget,
hvor nogle arter kynisk ofres for andres skyld - og delvist nyder
godt af denne orden, da mennesket allernådigst får lov
til at overleve, såfremt det viger sig selv og sit liv til
systemet... ja, da høster huskatten samtlige fordele
ved menneskets gigantiske arbejdsindsats. Katten lever nemlig i
menneskets hus som sit eget, den spiser på menneskets regning,
og den tager menneskets ubetingede kærlighed for givet, uden
nødvendigvis selv at føle sig forpligtet til at give
igen.
Ude er mennesket altså en slave af systemet - og hjemme
er det en slave af huskatten. Og alligevel går vi
automatisk ud fra, at vi skulle være herrearten...
Men hvorfor er der intet opgør med denne dæmoniske
herreartstænkning, som falder så naturligt for katten, at
den ikke engang tænker over det? Er vi mennesker virkelig
tilfredse med denne åbenlyse uretfærdighed? Tør
man spørge: Hvor bliver revolutionen af?
Men ak... vi kender jo svaret allerede inden spørgsmålet
er stillet færdigt: Revolutionen bliver væk, fordi
katte simpelthen er for søde og seje i vores-,
den slavebundne menneskeheds hoveder. Vi ville aldrig kunne gøre
oprør mod katten - for vi vil have vores huskatte, og
vi vil have at de opfører sig på denne dekadente
måde. Ja, faktisk er kattenes dovne, forfængelige
hovmodighed den primære grund til, at vi synes at de er så
seje og søde som vi rent faktisk synes at de er.
Vi er altså ofre for det, der i klassisk marxistisk terminologi
kaldes for falsk bevidsthed: Ikke bare er vi - som art -
undertrykte, men vi elsker tillige vores undertrykkere.
Og fordi vi elsker vores undertrykkende herreart, så
falder det os naturligt selv at undertrykke andre arter, og betragte
dem som underlødige - som kød. Opgøret
med artsspørgsmålet er altså ikke alene et
spørgsmål om det problematiske i, at vi ser vores egen
art som overlegen, men tillige at vi velvilligt opfører
os som om, at katten faktisk er os overlegen.
For katten bestemmer - det er der ingen tvivl om. Hvis noget
enkelt menneske greb til væbnet kamp mod kvarterets huskatte,
så vil han med sikkerhed blive lynchet - af andre mennesker, hans artsfæller, som han måske nok mente at handle på vegne af, men som trofast står i kattenes tjeneste. Og de fleste vil mene, at
det er retfærdighed. At en sådan galning må stoppes.
Nu kunne det argumenteres, at dette ikke er tingenes tilstand på
globalt plan. Vi
kender jo trods alt til kulturer, hvor katte ikke nyder den
særstatus, som de gør herhjemme. Kulturer hvor mennesket
står ubestridt højere end katten i arternes hierarki
(f.eks. Kina). Og det er selvfølgelig også rigtigt:
Mennesket er måske nok den suverænt dominerende art på
det globale, dvs. abstrakte og universale plan.
Men ingen af os lever jo overalt på jorden på én
og samme tid - det gør kun vores art. Nej, alle os
enkelte mennesker er begrænsede i tid og rum til et
lokalområde, der mere eller mindre udgør hele vores
individuelle verden - præcis ligesom huskatten er det.
Og denne begrænsede individuelle verden - den regeres
med samme sikkerhed af den dekadente herreart, som den globale
domineres af mennesket. Hvor mennesket altså dominerer
kloden, dominerer katten Danmark (eller koen Indien,
for den sags skyld - eller en tredje art et tredje konkret
sted). Mennesket er altså herre over den store verden
- men træller for andre arter i den lille. Sidstnævnte
er imidlertid den mere virkelige verden, da 'kloden' og 'det
globale samfund' ikke eksisterer for andre arter end vores, mens den
lille verden deles af alle arter.
Hvor vi mennesker altså tenderer imod at tænke abstrakt
og universalt, og derfor i reglen handler på motiver der retter
sig imod (den evt. fjerne) fremtid, tager kattene i stedet magten
lige her og nu: De kender deres nærområde
og deres menneskers særheder - og de drager den optimale fordel
af denne viden. Katten, der finder sig selv i de optimale
omstændigheder griber eksistensen umiddelbart, og gør
sig selv til Herre over livet og lykken.
Mennesket derimod - vi træller altid for noget andet og
noget større end den umiddelbare virkelighed. Vi
griber ikke livet, men skyder den lille verden til side for
den store. Vi bliver altså aldrig herrearten, selvom vi
umiddelbart forestiller os at vi rent faktisk er det. Vi har nemlig
for travlt med at overveje- og handle på baggrund af
abstraktioner
Abstraktioner såsom artsspørgsmålet. Det må vi gøre op med.
Med venlig hilsen
Jakob-Jeshurun
De sidste tre århundreder har det været tydeligt, at kun dyrearter der er i stand til at leve i en symbiose med menneskearten, har en chance for at overleve som art. En række store og mindre dyrearter er allerede udryddet. Spektakulære arter som tiger, løve, elefant er truet af udryddelse. Omvendt oplever arter som hund, kat, svin, heste og okse en storhedstid. Der har formodentlig aldrig været flere svin på jorden end i det herrens år 2019. Mennesket indretter særlige beskyttede boliger til dem, forlænger deres levetid med medicin ved sygdom, har en omfangsrig videnskab til hele tiden at udvikle bedre ernæring til grisen. Store arealer, som kunne tjene til f. eks. Grønsagsdyrkning er afsat til fremstilling af svinefoder. Et globalt trafik- og produktionssystem sørger for, at svinene hele tiden for ernæring nok til en god vækst.
SvarSlet