På nærværende sider
vil den opmærksomme læser - hvis den slags stadig findes
- finde, at jeg tit og ofte bruger tre ord, som mildt sagt er
kontroversielle. Ikke fordi at de udtrykker noget hadsk, eller
fjendtligt, eller samfundsundergravende i nogen direkte forstand.
Måske indirekte - men det er allerhøjest. Hvis
nogle måtte mene at ordene er forargende, da skyldes det nemlig i høj
grad måden som de selv forstår dem - og ikke måden
som jeg bruger dem på.
Men det er et faktum: Alene det
at ordene bliver brugt, kan virke stødende på nogle. De
kan forlede mange til at afvise mine betragtninger og tankeeksperimenter
i udgangspunktet, uden at give dem en egentlig chance. Jeg føler
derfor at det er nødvendigt at komme med en lille afklaring om disse ord og deres brug.
De tre ord er: Visdom og
virkelighed.
Hvorfor forestiller
jeg mig, at mange vil føle at de ikke kan tage mig seriøst,
alene fordi jeg bruger disse ord? Jo, fordi at virkelighed og
visdom i dag går for at være noget, der i så
høj grad er subjektivt at man end ikke kan tillade sig
at tage dem i munden - for slet ikke at tale om at spytte dem i øret
på uforvarende andre. Her tager jeg dem selvfølgelig -
qua skrift frem for tale - snarere på
fingerspidserne, og stikker dem i øjnene på læseren.
Men det er vel en irrelevant forskel.
Hvorfor tages disse ord for noget så subjektivt, at det grænser til dårlig
tone at bruge dem overfor andre mennesker? Fordi de i reglen går for at
repræsentere noget fuldstændig objektivt.
Virkeligheden og visdommen signalere nemlig - alene i kraft af de
ord som de nu engang er - at der er tale om noget der gælder for alle -
ikke bare for én selv. Derfor nærer man i reglen
mistro overfor dem, der personligt mener at de kan udbrede sig
om, hvad visdom og virkelighed er. Man mener nemlig at
der er tale om noget, der er så objektivt at intet
subjektivt subjekt - intet 'jeg' - kan tillade sig at tale på
vegne af hverken det ene, det andet eller det tredje. I så fald foregiver vedkommende jo at tale ikke bare på sine egne-, men på andres-, ja alles vegne. Og det er noget, som i sandhed er utilgiveligt i dag.
Det mener jeg
imidlertid er uretfærdigt og uheldigt. Herved dømmer
man nemlig alle i
udgangspunktet, som kunne ønske at få disse omfattende
begreber - virkelighed og visdom - i tale og få andre
til at tænke over dem. Ja, man dømmer mig i
udgangspunktet - for når alt kommer til alt drejer
Paria-konservatismen sig ikke om andet, end at få sat ord på
netop disse så-objektive-at-de-kun-kan-være-subjektive
ting.
Lad mig derfor
afklare hvad jeg rent faktisk mener, når jeg taler om visdom
og virkelighed.
Der findes et Zen-buddhistisk billede som jeg holder meget af. Det er utrolig simpelt, utroligt banalt, men tillige så
ufatteligt dybt som kun det allermest simple og banale kan
være. Og billedet er dette: Vi
må ikke forveksle fingeren der peger mod månen med månen
selv.
Hvad skal det nu
betyde? Eventuelt at der er en forskel imellem det, der viser hen
til noget og det, der henvises til. Vi forveksler jo heller
ikke et kort over en by med de faktiske gader, stræder,
bygninger og torve, ligesom få heller er så dumme at tro,
at en globus rent faktisk er den samme jordklode som den man
befinder sig på. Når en finger peger mod månen, da
er det ikke fingeren men månen der er pointen. Hvis jeg peger
mod nattehimlen og siger 'se månen' da vil kun den største
tåbe tro, at jeg mener at vedkommende skal se på min
finger - og at jeg samtidig postulerer at min finger er månen.
Alligevel
er det det, som flertallet rent faktisk tror, hver eneste gang én
eller anden naivt formaster sig til at ville tale om virkeligheden
og visdommen. Dvs. de
tror ikke
på, at de selv er ude af stand til at kende forskel på det andet
menneskes ord
og så det, som ordene peger hen imod. Derimod går de
automatisk ud fra, at den talende
eller skrivende
ikke selv
kan kende forskel på
sine egne ord og den visdom
og virkelighed som han
taler om.
Man
tager sig altså den noget nedladende frihed at gå ud fra,
at enhver der
tager ordene visdom og
virkelighed i brug er
en tåbe. At kun
idioter - eller måske
manipulatorer - kunne
finde på at skænke virkeligheden
og visdommen et eneste
ord, en eneste tanke, et eneste blik. Derfor mener man i reglen ikke,
at man overhovedet er forpligtet til at læse hvad der rent
faktisk står, når først visdom
og virkelighed er
bragt på banen. Man ved
jo i udgangspunktet at
den anden er så dum
at vedkommende ikke
er værd at tage seriøs. For hvis vedkommende ikke
var dum - ja, så
ville hun naturligvis være nået frem til samme
indsigt som én selv, nemlig at visdom
og virkelighed ikke er
noget som man kan eller bør tale om. Der er nemlig tale om
naive ord.
Men
så er der som nævnt også
den anden grund til
at man ikke udholder at høre og læse om visdommen
og virkeligheden. Hvis
den talende ikke umiddelbart slår én som dum,
da er der nemlig mange der
hopper over i den modsatte grøft, og antager at der må
være tale om en ondskabsfuld
og manipulerende
person. For hvorfor i alverden skulle noget intelligent
menneske begynde at
tale om virkelighed og
visdom, hvis det ikke
var for at narre én til at godtage noget, som i sidste ende måske overhovedet ikke var i éns interesse? Hvorfor skulle én overhovedet tale om disse ting, hvis formålet ikke var at snyde den anden - at pådutte den anden sine egne tanker.
Den slags er jo farligt. Den anden kunne jo være en ny Adolf Hitler eller Charles Manson. Hvis man altså først begynder rent faktisk at lytte og læse - så kunne det jo ske at man - før man ved af det - pludselig står med en kniv boret ind i en højgravid skuespillerinde, eller er i færd med at lede en koncentrationslejer, og gasse jøder på livet løs.
Den slags er jo farligt. Den anden kunne jo være en ny Adolf Hitler eller Charles Manson. Hvis man altså først begynder rent faktisk at lytte og læse - så kunne det jo ske at man - før man ved af det - pludselig står med en kniv boret ind i en højgravid skuespillerinde, eller er i færd med at lede en koncentrationslejer, og gasse jøder på livet løs.
Tillad mig at tale bramfrit: Den slags antagelser - både den ene
som den anden - er direkte idiotiske.
Man går jo ud fra
at alle andre er
idioter - naturligvis bortset fra én selv, der er klog nok til
ikke at
læse- eller lytte med, så snart visdommen
og virkeligheden gør
deres entré. Dette skyldes en total misforståelse af virkeligheden og visdommens ord.
Så okay - lad os da bare tage den én gang til for prins Knud...
ord for
ord for ord.
Jeg
bruger ofte ordet virkelighed.
Både når
jeg taler og skriver bruger jeg ofte vendingen i
virkeligheden - særligt hvis der skal gøres op med én eller anden tåbelig
illusion, som mange mennesker tager for virkelig. F.eks.
illusionen om at sproget
og virkeligheden er det samme - som
man tror på inde på Politikens redaktion. Eller at moral
er at mene det rigtige
- som man snart sagt
tror overalt (omend denne vrangforestilling er specielt udbredt
blandt venstreorienterede. Hvis du
- dig der læser
nu
- er venstreorienteret, og ikke mener at lægge under for denne
illusion må jeg bare sige ganske oprigtigt: Godt for dig!
Illusioner gør ingen lykkelige. Men af samme årsag er
der heller ingen grund til at lade som om, at størstedelen af
venstrefløjen ikke er uudholdeligt selvhøjtidelig og
dømmende overfor alle,
der ikke mener det
samme som de selv gør).
Den
virkelighed som
jeg peger på, hver gang jeg bruger ordet, tilhører ikke
kun mig men
også dig.
Hvis
jeg f.eks. siger: 'Mennesker kan ikke flyve, og du er et menneske, så
derfor ville jeg ikke anbefale dig at hoppe ud fra 13. sal', og du så
svarer: 'Hold dine snæversynede fordomme for dig selv, mand...
Tror du at du har patent på virkeligheden
eller hvad?! Jeg kan sgu da flyve. Du skal sgu ikke dømme mig
med din småborgerlige og konforme tyngdelov. Kors i røven!'
Så har jeg jo ikke rigtigt noget andet valg end at sige: 'Okay,
fint, godt for dig. Gør som du selv vil'. Men når du så
hopper ud og erfare at du ikke kan flyve, så er det heller ikke
min skyld - og
jeg
gider ikke at gøre fortovet rent. Men omvendt ville det
heller ikke være min
skyld om mine
manipulerende ord overtalte dig til ikke
at hoppe ud. Så
ville det blot være et vidnesbyrd om at du ikke var idiot, og
kunne se fornuften i min påstand. Men det betyder som sagt
ikke, at tyngdeloven, faldet og fortovet - virkeligheden - tilhører
mig, eller at det er
mig der
har defineret den.
Vi
er en del af en virkelig orden der er større end os selv, om vi vil det eller ej. Men denne orden
kan ikke pakkes sammen og serveres fuldstændig-, i
sin helhed i ord
alene.
Hvis du kan nikke genkendende til din
egen virkelighed ud fra det, som jeg
skriver, så er det fordi at jeg peger på noget fælles.
Jeg skriver ofte langt og komplekst fordi jeg ved, at mennesker altid
tænker- og lægger mærke til vidt forskellige ting i
virkeligheden... og ikke mindst fordi at en virkelig tankerække altid er uendelig lang og kan lede alverdens steder hen, som enhver der selv tænker også må vide. Derfor forsøger jeg at male et billede så bredt, og højt og dybt at mange forskellige vil
kunne bide mærke i noget forskelligt. Fæstne sig ved deres egen detalje: Et eller andet der falder den enkelte i øjnene, men som ikke nødvendigvis bliver set af alle.
Jeg gør mig med andre ord visse anstrengelser for - nej vent, det kommer egentlig ganske naturligt - ikke at skrive noget fuldstændig entydigt. Virkeligheden er nemlig ikke selv noget entydigt - som de mennesker jo mener, der mener at man overhovedet ikke bør snakke om virkeligheden. For der er som bekendt kun én måde ikke at snakke om ting på...
Jeg gør mig med andre ord visse anstrengelser for - nej vent, det kommer egentlig ganske naturligt - ikke at skrive noget fuldstændig entydigt. Virkeligheden er nemlig ikke selv noget entydigt - som de mennesker jo mener, der mener at man overhovedet ikke bør snakke om virkeligheden. For der er som bekendt kun én måde ikke at snakke om ting på...
Visdom
betegner
derimod en korrekt eller sammenhængende idé om, hvordan
virkeligheden i grove træk hænger sammen. Visdommen
er
fingeren der peger mod månen - og virkeligheden
er
månen selv. Paria-konservatismen er et - ydmygt
og langt hen af vejen også utilstrækkeligt
-
forsøg på at sammenfatte mine erfaringer om
virkeligheden. Altså at udforske min egen visdom. Min egen finger.
Jeg
mener alt hvad jeg skriver - men jeg mener det også på
præcis den
måde som
det er skrevet på. Og da indholdet
som sagt ikke er entydigt, da er fremstillingen det heller ikke.
Hvordan jeg vælger mine ord er langt fra altid gennemsigtigt
for mig selv, og jeg forsøger så vidt muligt at skrive
intuitivt. På
den måde kan jeg løbende se nye sammenhænge i det,
som der kommer ud af hovedet- og gennem nakken, skuldrene, armene, hænderne
og fingrene på mig, ind på min computer, derefter ud på
internettet og ind i dit
hoved igennem dine
øjne.
Jeg forsøger at skrive hvordan jeg selv ser
tingene
på en måde, så du måske kan se hvad jeg
mener - ud fra hvad du selv ser.
Jeg
bekymrer mig ikke rigtigt om at tage
fejl - for
det at tage fejl er nu engang en uundgåelig del af det, at
eksistere i virkeligheden. Der er mange fejl i virkeligheden - for fejl er bare perfektionens vrangside. Så på en måde bestræber jeg mig på at lave så mange fejl som muligt.
Hvis
du ikke
kan se, at jeg peger mod månen med mine ord, og at månen
i allerhøjeste grad er virkelig, så skyldes det ikke
nødvendigvis at månen bare er noget jeg 'bilder mig ind'
eller at jeg
ikke
kan finde ud af at identificere- og udpege den. Nok er jeg en tåbe,
men
jeg er ingen idiot.
Hvis
du altså ikke kan se-, eller sætte dig ind i hvad jeg snakker om, så
er det fordi at du ikke kan sætte mig ind i mit
perspektiv. Du ser altså min finger-pegende visdom fra en vinkel, hvor den ser ud til at pege ud i
ingenting. Og hvis jeg peger ud i ingenting
for
dig - så peger du med stor sikkerhed også ud i ingenting
for
mig. I så fald er det ikke dig
jeg
spørger, når jeg engang imellem selv har behov for at få
anvist månens plads.
Fred
være med det. Så kan jeg jo altid spørge dig, hvis jeg har behov for at få ingenting at vide. Det er der jo også brug for engang imellem.
Dog
er min erfaring, at dem der opponere imod min visdom
og virkelighed ofte
gør det, fordi min visdom
peger
mod en virkelighed
som
man ikke har lyst til at indse eller tage alvorligt. Ikke fordi jeg og den 'ikke siger dem noget'. Men fordi man ikke ønsker at få noget at vide. Man vedkender sig overhovedet ikke virkeligheden og visdommen. Derfor siger man: Det kan du ikke sige
Det er også fint nok - hvis andre skyder mig i skoene at være naiv eller en manipulator så¨vil jeg højest sandsynlig også mene, at de er naive og/eller manipulerende. Og igen: Fred være med det. Hvis det er den leg de selv har lyst til at lege... Jeg forbeholder mig dog retten til ikke at regne dem som en synderlig betydelig del af min virkelighed - hvorfor jeg også aktivt forsøger at formulere mig, så jeg så vidt muligt skræmmer dem væk, som ikke er på samme side som jeg. Jeg vil nemlig helst have læsere der læser mine ord og mener noget - andet end 'det kan du ikke mene'. Både for min og for deres egen skyld.
Det er også fint nok - hvis andre skyder mig i skoene at være naiv eller en manipulator så¨vil jeg højest sandsynlig også mene, at de er naive og/eller manipulerende. Og igen: Fred være med det. Hvis det er den leg de selv har lyst til at lege... Jeg forbeholder mig dog retten til ikke at regne dem som en synderlig betydelig del af min virkelighed - hvorfor jeg også aktivt forsøger at formulere mig, så jeg så vidt muligt skræmmer dem væk, som ikke er på samme side som jeg. Jeg vil nemlig helst have læsere der læser mine ord og mener noget - andet end 'det kan du ikke mene'. Både for min og for deres egen skyld.
Men misforstå mig ikke. Jeg
forsøger heller ikke at være uvenlig. Alle
er
velkomne, og i
virkeligheden kan
jeg egentlig ret godt lide de fleste mennesker. I hvert fald alle
dem, som er en del af min
verden
og mere-eller-mindre-hverdag. (Men det er, indrømmet, stadig et ekstremt mindretal - jeg undlader bare at kende resten). Jeg bærer absolut intet nag
overfor nogensomhelst overhovedet. Jeg gider bare heller ikke at
formulere mig under hensyn til, at der hypotetisk set ikke burde
være
nogle, der kunne tage anstød af mine ord. Der findes nemlig
intet i
hele denne verden, som overhovedet ikke forarger nogen på én
eller anden måde.
Altså
alt i alt: Visdommen
er
min måne - sådan som jeg beskriver månen i ord. Og månen
er
vores
virkelighed.
Hermed
kommer jeg til det tredje og sidste ord. Ordet der står
i midten af det hele: Og.
Er
og ikke
et lille og ubetydeligt ord, som det overhovedet ikke er værd
at hæfte sig ved? For mange er det - men ikke for mig.
Man
siger at den tyske filosof
- og filosof
var han, omend han
yndede at kalde sig selv for tænker
(hvad det så end
er) - Martin Heidegger
engang spurgte sine studerende, da han forlæste over sit eget værk Væren
og Tid (Sein
und Zeit): 'Hvad er
det vigtigste ord
i denne titel, 'Væren og Tid'?' Efter et øjebliks
rungende tom og dybt forståelig tavshed besvarede han selv spørgsmålet:
'Det er ordet 'og''.
Hvad mente han med
det? Når nu hele bogen handlede om hhv. væren
og tid,
men ikke åbenlyst
om noget og?
Jo, at og er det lille ord, der binder disse to store, tunge, svære begreber tid og væren sammen, og sætter dem i en relation til hinanden. Relationen er imidlertid ikke eksplicit... Eller dvs. det er den jo rent faktisk, da ordet bliver brugt meget igennem hele bogen - som ordet og bruges meget i alle bøger. Det er bare så småt og tilsyneladende ubetydeligt at man ikke rigtig bider mærke i det. Man er for vant til det - men og'et og dets relationer er der hele tiden.
Jo, at og er det lille ord, der binder disse to store, tunge, svære begreber tid og væren sammen, og sætter dem i en relation til hinanden. Relationen er imidlertid ikke eksplicit... Eller dvs. det er den jo rent faktisk, da ordet bliver brugt meget igennem hele bogen - som ordet og bruges meget i alle bøger. Det er bare så småt og tilsyneladende ubetydeligt at man ikke rigtig bider mærke i det. Man er for vant til det - men og'et og dets relationer er der hele tiden.
Ordet og tages i brug, hver eneste gang vi ønsker at sidestille forskellige ting, og indikere én eller anden forbindelse. En forbindelse der i én eller anden begribelig forstand må være der, før vi overhovedet kan tale eller skrive om den.
Hvor
er og henne
i billedet? Og er
jo hverken finger eller måne. Nej, og
er det, der i én
eller anden forstand indikere en forbindelse
imellem fingeren og
månen, selvom en pegende finger og en hængende måne
næppe ellers kan siges at have så meget til fælles. Men selvom månen ikke er min finger, og min finger ikke er månen, så er det alligevel muligt at pege på månen og sige noget med sin handling. At månen er der - på himlen. Ikke her - på min fingerspids.
Og
er hele det implicitte hav af betydninger, relationer og
alskens sub- og supertiliteter, der gør at vi forstår at
fingeren og månen kan
have
et eller andet med hinanden at gøre alle forskelle til trods.
Det er det lille ord, der sætte mig i stand til at tro på,
at der rent faktisk er en forbindelse
imellem
min visdom og
vores
virkelighed. At
der eksistere en glidende overgang imellem mit
og vores - og
hver eneste gang jeg skriver så meget som et enkelt ord her, så
er det fordi jeg tror
på at denne relation er der.
Jeg tror - for hvordan i alverden skulle man kunne vide at den er der? Og dog ved jeg, at nogle læser hvad jeg skriver, og endog har udtrykt tilfredshed med det - blandt meget andet...
Jeg tror - for hvordan i alverden skulle man kunne vide at den er der? Og dog ved jeg, at nogle læser hvad jeg skriver, og endog har udtrykt tilfredshed med det - blandt meget andet...
At sølle lille ubetydelige jeg
kan
røre noget i et andet menneske - hvad det så end måtte
være - kan kun skyldes, at vi tror
at
vi forstår hinanden: At du
tror
at du forstår mig,
og
at jeg tror
at jeg forstår dig.
Men
den fælles forståelse - den kan aldrig bevises.
Nu
er det umådeligt besværlig at omtale denne vigtige
- ja, fundamentale
- tro konsekvent
som og. For
skulle jeg kommentere og eksplicitere hvert eneste og,
og skrive og
både i
sin funktion af almindeligt sprogbrugs-og
og i sin relations-dybde-betydning - så ville det hele blive umådeligt
kompliceret. For selvom og-relationen er både simpel og
betydningsfuld, så er den også så uudgrundelig at
man aldrig når til bunds i den. Den kan ikke forklares - men den er nødvendig, hvis vi skal snakke sammen. Ikke bare om virkelighed og visdom - men om alt muligt andet.
Derfor
bruger jeg i stedet ordet sandhed.
Og sandhed er måske
det mest kontroversielle koncept man kan tænke sig i dag - for
tror vi stadig
på den? Det kan være svært at sige med sikkerhed - men jeg prøver alligevel.
Med
venlig hilsen
Jakob-Jeshurun
Ingen kommentarer:
Send en kommentar