Tillad mig at ofre et mulddyr på
et tveægget alter, og stænke blodet til fordel og frelse
for alle syndere. For jeg er selv en synder, en ikke-indviet,
en ikke-forstående.
Til fordel for mig selv. Altså...
Hvor mange ord må vi ikke tegne,
der trækker streger mellem stjernerne, og udstiller en tyr
eller en jomfru, en vædder eller en krebs, en vægt eller
en skytte, en vandmand eller en tvilling, en fisk eller en stenbuk,
en skorpion eller en løve i sært kantet form? Vi snakker
jo. Vi skriver. Vi
bruger sproget.
Ord trækker linjer rundt om idéer
- som ikke er ord. Hvem
ejer idéerne, dig eller mig? Hvor kommer de fra? Er de faldet
ned fra himlen? Er de vokset op fra jorden? Eller er det bare noget,
som 'vi finder på'?
Jeg forsøger at sige det hele
- men formår jeg det halve? Men om evigheden er det hele, er en
halv evighed så ikke stadig en evighed, omend en forholdsvis
mindre? Så selv om jeg end ikke formår en halv - måske
kun en tiendedel, hundrededel, tusindedel evighed, forbliver en
evighed så ikke en evighed?
Spørgsmål... jeg beklager.
Jeg burde komme med svar. Men hvad skal jeg sige? Hvad skal jeg
skrive?
Når jeg står foran mit
vindue, og betragter min egen udsigt og rammes af en forunderlig
vished om, at dette er alt hvad der er - alt hvad der kan være,
og jeg fyldes af livets lykke og en trang til at give. Når jeg
så sætter mig til tastaturet, når jeg prøver
at trække linjer rundt om min lykkelige udsigt, og opridse den
i ord. Når jeg prøver at tegne mit indre, og disse
idéer, som jeg skuer så klart fra mit vindue...
Så bliver idéerne kantede
og knap så levende som de føles. Jeg bliver derfor nødt
til at stole blindt på, at den der læser min kantede
asymmetri har en vis idé i forvejen - en vilje til at se det,
som jeg prøver at tegne op, og som ikke lader sig kommunikere
i sin helhed. Ordene er ikke alt.
Ligesom når man står under
stjernehimlen og peger mod tegnet: "Det er krebsen".
Og den anden så siger: "Det ligner sgu da overhovedet ikke
en krebs". Og man så spørger: "Jamen hvad
synes du det ligner?"
"Jeg synes det
ligner det uendelige rum. Det ligner en kuppel. Det ligner et fremmed
element. Det ligner et hav. Og på havet flyder små øer
af lys, og øerne lyser evigt, ligesom havet strækker sig
evigt. Det ligner evigheden. Den uudgrundelige evighed."
Og efter en kort
pause: "Men det ligner sgu da ikke nogen krebs".
Hvad kan man sige
til det andet end: "Jo, prøv at se det lille udsnit af
evigheden der. Forestil dig, at der er linjer imellem stjernerne, og
brug din fantasi. Kan du ikke se, at det måske godt kunne ligne
en krebs lidt?"
"Måske..."
Jeg
griber ind i dette måske.
Jeg vokser ud af dette måske.
Jeg beder til det. Jeg giver mit alt til det. Men hvem ved om jeg
overhovedet kommer igennem?
Måske kommer
der kun en karikatur. Et spejlbillede af læseren, der læser
hvad læseren selv vil læse. Læser sin egen evighed,
selvom jeg ihærdigt prøver at opridse min - og ikke
ønsker eller forsøger at skrive om andet end netop min
evighed.
Den kan være
tåbelig, denne evighed - for mange er tåber, og jeg er
også selv lidt en tåbe. Det medgiver jeg gerne.
Den
kan være genial - men det må man ikke sige. Og dem der
ved, at de ikke må sige genial om
sig selv, ved at jeg aldrig kunne drømme om at kalde mig selv
det (jeg respekterer janteloven på linje med tyngdeloven).
Altså kan genialiteten umuligt være min - eller
læserens, for
den sags skyld.
Men... mest af alt
kan evigheden være fabulerende, flyvsk, fluktuerende - for
mange er flyvske, og jeg er også selv lidt... nej, se en løve!
Her går
den, løven, imellem forrige linje og den næste. Kan du
se den? Den vandrer dovent og stolt rundt, kæmper for sit
territorium, æder mange kilo kød og sover dagen lang.
Løvens mage jager. Hun-løven
er forsørgeren - han er
bare stolt, doven og majestætisk. Sådan er der forskel på
han og hun.
Her.
Den er også
på himlen, løven. Idéen er ikke min og den er
heller ikke din.
Hvor
mange mennesker vil ikke stemple mig som en galning, en himmelråbende
fantast når jeg siger, at dette i bund og grund er hvad
konservatismen drejer
sig om? At bevare verdens uudgrundelighed, og lade den have et ord i
politik. At lade politik være dens
ord og lade den sige hvad den siger - for den siger det allerede nu,
omend få hører det... At lade dybderne tale fra deres
dybder uden at afbryde dem. At tale uden at gøre for
evigt til andet end hvad det er
- det som altid har været (og altid vil være).
Og dog
regnes dette for mange som det mest mondæne af det mondæne.
Det banale. Derfor lægger ingen mærke til det - derfor
lytter kun få til for evigt.
Det
aller mærkeligste, aller mystiske, aller mest overnaturlige er
det naturliges uudgrundelighed, som er med os hele tiden, og som vi
glemmer at tænke over. Men få tænker over for
evigt - det har man nemlig ikke
tid til.
Hjertet
slår også. Det
tænker vi heller ikke over - men holdt det op faldt vi døde
om.
Åndedrættet...
Nyrerne... Maven... Leveren...
Det er
konservativt. Conservare. At vedligeholde. At bevare. Hvordan skulle
vi klare os uden?
Men
folk vil gudhjælpemig snakke økonomi, retssikkerhed og
alt muligt andet. Og det... det er
de sande banaliteter. 'Politik' som vi kender det i dag er banalt.
Banalt som ind i helvedet. Banalt på jeg er
vigtig-måden. Men enhver
der har tænkt sig om ved, at denne 'jeg' aldrig
er synderligt vigtigt -
selvom vi selvfølgelig kan lade som om, fra nu til graven. Men
ikke hinsides...
Nej - giv mig
heller en stat, et folk, en vilje der er informeret af det evige:
Visdom. Virkelighed. Vidunder.
Så er jeg
ligeglad med det materielle - det kan resten af verden få. Så
længe der er overlevelse - så har vi mere end
rigeligt. Så har vi det eneste, som ubetinget er værd
at dø for. For når det gælder overlevelsen,
hvem sætter så ikke gerne sit liv, sit ry og sit
rygte på spil?
Jeg
dør altså med glæde for det ægte. Det, som
vi lever af. Livet selv. Det virkelige liv
bør informere politik. Det eneste der er værd at dø
for - det bør informere
politik. Livet før alt
det, som ingen vil dø
for: Velfærd, penge, vækst, ligestilling - for alt det er
symptomer på, at vi allerede er
ved at dø. At vi ikke har
nok - selvom vi i
virkeligheden har mere end rigeligt.
Jeg er
i grunden pisseligeglad om det er konkret eller ej. Om jeg
er konkret. Hjertestop er konkret. Gaderøveri med kniv er
konkret. At skulle røve
mennesker med kniv for struben er konkret. Er konkret det vi ønsker?
Stjernerne hænger
indifferente. De er der stadig, selvom ingen drømmer om dem
længere. Vi har jo svaret. Det hænger lige der. Kan du
ikke se det? 'Jeres drømme er en biokemisk reaktion...'
- det såkaldte svar. Den lykkelige modernisme, hvor det
eneste vi savner er det, som vi aldrig nogensinde kan få
tilbage, fordi vi død og pine skal videre. Væk
fra meningen. VI flygter fra vores eget hjerteslag.
Mit svar...
Mit slag for hjertet -
det kæmper kun den, der kender min udsigt, min lykke, min
kærlighed, min evighed, for evigt for evigt... Måske
er jeg et vi
i virkeligheden?
Hvem kan vide det?
Kun den med viljen,
hjertet, øjet til at se. Til at læse imellem linjerne.
Med blodet til at bevæge sig ind i- og hinsides tvetydigheden -
og rejse tilbage ind i den igen. Til ham eller hende giver jeg
verden.
Den der giver sig
selv bort får verden... der er intet andet i det. Den der dør
skal leve. (Kristus sagde det for 2000 år siden - og fordi vi
stadig forstår det, var det sandt dengang som nu. Derfor er
Kristendom konservativt - det er den eneste grund).
Den
der giver sig selv til mine
ord-, og giver ordene tilbage - vil få sig selv igen - og mig
med. Jeg giver mig selv, for at få dig med. Og jeg giver med
glæde min ligevægt, min normalitet, min verden, mit liv,
min evighed...
Fuck et omdømme
eller blive 'respekteret'... hvad har det med livet-, med
virkeligheden at gøre?
Det er essensen af
konservatisme.
Med venlig hilsen
Jakob-Jeshurun
Ingen kommentarer:
Send en kommentar