Der er ingen umiddelbar forskel på,
hvad- og hvordan vi tænker, og hvem vi selv er.
Tanken melder sig nemlig altid direkte,
uden omsvøb eller hensyn - ligeså umiddelbart som
åndedrættet eller hjerterytmen. Den er vores bevidstheds
primære ytring. Det der gør os selvbevidste og
hermed adskiller os mennesker fra alle andre kendte dyrearter: For
mennesket er verden nemlig ikke bare noget, som sanses, men
tillige noget som tænkes, og
ikke så sjældent er den tilsyneladende luftige og
spøgelsesagtige tankeverden mere afgørende for vores
adfærd, end den håndfaste materielle sanseverden
- også selvom vi som regel
mener at sidstnævnte er mere virkelig.
Alle kender til at tænke tanker,
som man klogeligt holder for sig selv. Ikke fordi at man ikke
mener hvad man tænker, men fordi man frygter hvordan
andre mennesker ville opfatte én, hvis man faktisk sagde
hvad man tænkte. Nietzsche - der altid gjorde en dyd ud af at
være ærlig, hvorfor
hans tanker da også var tæt på ubegribelige for
samtiden - siger et sted noget i retning af: Mennesker frygter i
højere grad at andre skal tro at
de er onde, end de
frygter rent faktisk at være onde.
Derfor tænker de fleste af os ofte og gerne ondt uden skrupler,
men udviser samtidig den yderste omhyggelighed med, ikke at lade
vores medmennesker vide mere om vores tanker, end hvad der er
gavnligt for vores omdømme. I stedet holder vi vores ondskab
tæt ind til kroppen. Vi gemmer den bort i kraniets mørkeste
afkroge, og værner om den som en højtidelig hemmelighed.
De onde tanker er nemlig tusinde gange mere skamfulde end de ædleste
af vores ædlere dele.
Når
snakken så ind imellem falder på moralske
spørgsmål, er vi
derfor altid
tilbøjelige til at orientere os efter hvad andre mener, før
vi giver vores eget standpunkt
til kende - hvis vi da overhovedet har et selvstændigt
standpunkt i denne henseende. Har man først forstået,
hvad ens samtalepartnere mener er godt og
rigtigt, falder det
nemlig lynhurtigt én naturligt selv at mene præcis det
samme, og dette selvfølgelig
fordi, at man ikke ønsker at de andre skal opfatte én
som et dårligt menneske.
Netop
her - i de alvorlige
snakke om rigtigt og
forkert - er vi
særligt varsomme
med, ikke at lade vores ondskab sive igennem, eller komme uforvarende
til udtryk mellem linjerne. Vi gør os tværtimod de
yderste anstrengelser for at fremstå så gode og
retfærdige som muligt - hvilket i ni ud af ti tilfælde
vil sige, at vi ihærdigt forsøger at forfægte en
holdning, som vi forstiller
os, at de andre nødvendigvis må
anerkende som et godt og retfærdigt standpunkt. Vi forsøger
kort og godt at sige det rigtige - dvs.
vi forsøger at sige noget, som ingen af de andre kan mene er
fuldstændig forkert.
Dette
er nemlig hvad der almindeligvis går for at være moralsk:
Kun at sige det, som ingen kan mene er fuldstændig
forkert. Det fuldstændigt
forkerte er jo sammenfaldende
med vores ondeste tanker - og dem kunne vi aldrig finde på at
røbe, da vi for alt i verden ikke ønsker, at andre
måtte tro om os, at vi overhovedet kan tænke noget så
forfærdeligt, grusomt
og ufølsomt.
Vi tænker jo heller ikke om de andre at de er dårlige
mennesker. Deres ord afslører jo umiddelbart en retfærdig
og korrekt indstilling til tingene - og fordi de andre er gode
mennesker, bør vi naturligvis også selv stræbe
efter at være gode mennesker, og på det bestemteste mene
det, som gode mennesker nu engang mener er rigtigt at mene. Hvis vi
ind imellem - når vi finder os selv i et ondskabsfuldt lune -
så måtte få lyst til at sige noget modsat, må
vi for alt i verden holde det for os selv. Ellers ville vi jo
signalere, at vi ikke var som de andre - og så ville vi blive
ekskluderede fra fællesskabet.
Man må
jo som bekendt hyle med de ulve, som man er iblandt. Men glæden
ved at hyle består nu ikke i, at hylet udtrykker én
eller anden moralsk sandhed -
snarere i følelsen af at man hyler det gode hyl sammen.
Det ved enhver ulv naturligvis,
men mennesker er ikke altid lige så kloge...
Når først
en moralsk konsensus er dannet, og der er opnået en form for
enighed om, hvad der er godt og hvad der er ondt, hvad
der er rigtigt og hvad der er forkert i forhold til én
eller anden sag, da har vi indstiftet en tryllekreds som er næsten
umulig at bryde: Der er blevet etableret normer for, hvordan
vi taler om tingene, og disse normer bivirker at vi alle konstant
bekræfter hinanden i, at vi hver især mener det
rigtige. Denne gensidige bekræftelse bibeholdes delvist
via, hvordan vi snakker om de moralske spørgsmål, men
i mindst lige så høj grad igennem hvad vi stiltiende er
nået til enighed om ikke at snakke om.
Vi ved måske
godt et eller andet sted, at vi alle kan komme til at tænke
anderledes og ondt ind imellem, men dette er ikke et problem, så
længe vi lader tanken passere i stilhed. Ved at holde de mere
perfide impulser for os selv opretholder vi nemlig en civiliseret
tone. I bund og grund er ingen jo i tvivl om, hvad der er det
rigtige at mene - det er jo det, som alle de andre mener. For
'hvis dette ikke var tilfældet, hvorfor i alverden er
der så ikke nogen, der siger noget andet?' er, når alt
kommer til alt, kernen i den almindelige, sociale konsensusmoral.
Sådan
bekræfter vi f.eks. ofte hinanden i, at det er synd for
de sultende masser i den tredje verden, at den globale ulighed er
forfærdelig, og at vi som rige, hvide vesterlændinge
har en moralsk forpligtelse til at købe aflad, og sende
penge sydpå - men med til dette moralske standpunkt hører
det naturligt, at vi ikke så meget som antydningsvis
argumenterer for, at den tredje verdens elendighed måske -
bare delvist - skyldes befolkningens lavere gennemsnitlige IQ. For
selvom sidstnævnte forhold er et veldokumenteret faktum, er vi
alle stiltiende nået til enighed om ikke at nævne det med
et ord, når snakken falder på den globale fattigdom: Ikke
fordi at der ikke kan argumenteres for, at dette faktum er
relevant, måske endog vigtigt i forhold til
problemet, men fordi at vi individuelt ikke ønsker at andre
skal tro at vi er intolerante racister, eller på anden
måde slette og fordærvede mennesker.
Når vi
snakker om den tredje verdens problemer er det nemlig implicit, at vi
vesterlændinge i én eller anden forstand bør have
dårlig samvittighed over, at være heldigere stillede end
dem, og denne selvfølgelige implikation former således
naturligt hvordan vi taler om emnet: Vi understreger derfor hellere
end gerne vore egen aktie i problemerne (global udbytning) og i
forlængelse heraf taler vi medrivende og rørstrømsk
om den moralske forpligtelse til at støtte de fattige lande
økonomisk - men inkorporeret i denne måde at begribe den
tredje verden som et moralsk problem ligger, at vi undlader at påtale
forhold, der løfter skylden fra vores egne skuldre. At
u-landene selv skulle være skyld i deres problemer -
igen: om ikke andet så delvist - er kort og godt ikke den
vedtagede historie, og derfor taler vi kun nødigt om forhold,
der kunne pege i den retning.
Hvordan kan det
egentlig være? Jo, ganske simpelt fordi det almindeligvis - på
det fuldstændig overordnede plan - anses for mere moralsk at
hjælpe andre mennesker, frem for at lade dem klare sig
selv. Yderligere agter vi det som en fornem egenskab at kunne skue
indad, og at kunne vedkende sig sin egen andel og skyld i et problem.
Og sidst men ikke mindst er det jo universelt anerkendt, at det er
forkert give andre skylden for noget, som man selv kunne være
(delvist) skyldig i.
Disse tre moralske
principper - at man bør hjælpe andre, at man bør
være selvransagende og at man ikke bør skyde skylden på
andre for sine egne fejl - passer aldeles glimrende på profilen
af standpunkter, som ingen kan mene er fuldstændig
forkerte. Hvis vi altså forsvarer disse principper
helhjertet i en moralsk diskussion, risikere vi ikke at fremstå
som dårlige mennesker i andres øjne - så
skulle vi da i hvert fald blamerer os voldsomt! Det eneste vi
reelt gør ved at give personligt udtryk for disse strålende
moralske indsigter, er nemlig at svinge en fane med den tydelige
påskrift: "Jeg er ikke et dumt svin" insisterende og
længe nok, til alle har fattet pointen.
Nu er det
naturligvis nemt at forsvare disse fine moralske principper i en
diskussion - præcis ligesom det er nemt at skue tilbage
på besættelsestiden, og postulere at 'hvis jeg havde
levet dengang, så tror jeg bestemt at jeg havde været
modstandsmand. Jeg har jo set Star Wars op til flere gange -
jeg kan identificere et ondskabsfuldt imperium på lang
afstand... og når man ved at det, der forgår
omkring én er forkert, så er det ens pligt at
kæmpe for det gode, hvor farligt det end måtte være!'
Situationen havde jo måske taget sig noget
anderledes ud, om man faktisk havde levet under
besættelsestiden, og man faktisk skulle handle på
baggrund af de moralske overbevisninger, som man her fra den
post-nazistiske tidsalder kan forsvare så heroisk og bekvemt.
Men pyt... i den moralske diskussion er det jo egentlig ikke det som
sagen drejer om. Det handler ikke om at handle retfærdigt
men om at fremstå retfærdig - at mene det, som et
godt menneske nødvendigvis må mene, og hermed
ikke risikere at blive fordømt som et dårligt
menneske.
Moral er imidlertid
ikke udelukkende noget, der kommer til udtryk i éns holdning
til de såkaldte store spørgsmål såsom
besættelsestiden eller Afrikas fattigdom. Nej, beklageligvis
gør moral sig også gældende i situationer, hvor vi
ikke taler om den. Tag f.eks. de ovennævnte moralske
standpunkter: At man bør hjælpe andre, at man bør
kigge indad og at man bør undlade at dømme
andre for noget, som man selv bærer sin del af skylden for.
Dette er kun fattige ord, om vi ikke praktiserer hvad vi prædiker
i hverdagen, hvor de svulmende patetiske vendinger kun har ringe
indflydelse, i forhold til faktiske gerninger og deres
konsekvenser.
I hverdagen
er kun ekseptionelt få mennesker konfronterede med de store
spørgsmål som konkrete moralske problemstillinger,
der faktisk kan ageres i forhold til. Besættelsestiden er
fortid. Verdens fattigdom er for fjern, for overvældende, for
uoverskuelig - ja, man kan faktisk argumentere for, at ingen
overhovedet kan handle direkte i forhold til noget
så enormt omfattende som 'global fattigdom', hvorfor det er
tvivlsomt om denne nogensinde bliver andet end et aldeles abstrakt
moralsk problem. På samme måde er og bliver
besættelsestiden også en moralsk abstraktion - i hvert
fald ind til tidsmaskinen bliver opfundet. Og jeg er sikker på,
at læseren kan tænke på flere eksempler i denne
dur: Emner, der bliver diskuteret under alvorlige og uendeligt
selvhøjtidelige miner som de største af vores
moralske problemer, selvom de i det store hele er fuldstændig
dissocierede fra vores egen handlingssfære, hvor vi
egentlig kan tale om - på et individuelt plan - at gøre
tingene på en mere eller mindre rigtig måde - at være
mere eller mindre moralske mennesker.
Her i den
almindelige handlingssfære bliver ondskaben -
vores egen private perfiditet - relevant på en ganske
anden måde, end det er tilfældet i sociale sammenhænge,
hvor verdensdommen skødesløst afsiges fra caféernes
vinduespladser over et glas rødvin. For i den socialiserede
morals domæne - hvor vi først og fremmest kerer os om os
selv, og hvordan vi selv fremstår - kunne ondskaben, vores
morbide og uhøflige tanker lige såvel være
ikke-eksisterende, da alle jo vægrer sig omhyggeligt for at
fremstå forkert.
Men ak...
handlinger taler tydeligere end tusinde ord.
Således
bevidner vi ofte det ironiske faktum, at et menneske hjerteligt taler
de svages sag, at et menneske verbalt, med hvidglødende
indlevelse kæmper de gode kræfters kamp på global
skala, og dog i sine handlinger, i sin faktiske omgang med
andre, ja i de allermest nære og ubetydelige petitesser opfører
sig hysterisk, urimeligt, navlebeskuende og egocentreret.
At vedkommende altså inkarnerer præcis det
modsatte af de dyder, som han besynger så højmodigt
i den socialiserede samtales spot-lys. Ja, at mennesker mestrer at
tale og fremstå moralsk, og alligevel kommer
ynkeligt til kort, når man betragter deres faktiske handlinger
- det synes i langt højre grad at være normen end
undtagelsen.
Et tænkt
eksempel - som jeg imidlertid er sikker på kan opspores i
virkeligheden - ville være den selvopofrende altruist, der
arbejder så heftigt og så hårdt i én af
disse utallige feel-good organisationer dedikeret til børns
vilkår, at hun fuldstændig overser og forsømmer
sine egne børn. I jagten på at modvirke et eller andet
abstrakt globalt omsorgssvigt bidrager hun således selv
til problemet på det lokale plan, ved at arbejde 80
timer om ugen, og hjemvendt møde sine egne børn med
træthed og ugidelighed. Hendes sparsomme fritid er nemlig
klogere forvaltet med en gin og tonic i hånden - og
omsorgssvigt er jo alligevel kun en realitet for de børn, hvis
forældre ikke har råd til at købe en
playstation...
Et andet oplagt
eksempel kunne være den politisk korrekte avis-redaktør,
der i sin stålsatte stræben efter at rette op på
den 'grimme tone' i den offentlige debat, herved selv gør sig
skyldig i de groveste stigmatiseringer og mest nedladende
insinuationer. Alle der er skyldige i den forfærdelige
tone skal jo belæres om, hvorfor vi bør tale
ordentligt, synes denne - lad os bare være ærlige -
ganske ubegavede redaktør at tænke. Som alle der
er blevet udsat for den slags ved, er en overmåde belærende
tone imidlertid noget af det mest provokerende og nedladende
man kan tænke sig. Denne tåbe er således selv
med til at skærpe den tone, som han så gerne hørte
mildere.
Fællesnævneren
i disse to eksempler er, at synderen formår at fremstå
moralsk. Både den kvindelige altruist og den mandlige
redaktør vil kunne tale længe og med stor overbevisning
om, hvor moralske de selv er, i hvor høj grad de tager
de store problemer på sig som deres egne (hvilket vi jo
implicit alle burde gøre)... og hvis de er
blevet desillusionerede og ikke længere gider at tale
om- og tænke på sig selv som særligt gode
mennesker, så kan de alligevel begge være sikre på,
at der er andre der vil forsvare dem, og se op til dem som moralske
pragteksemplarer. De kæmper jo begge for en sag, som fra et
socialt synspunkt umuligt kan være fuldstændig forkert:
For hvem vil argumenterer imod at det er forfærdeligt at
børn sulter? Hvem kan være uenig i, at vi bør
tale pænt til hinanden?
Hvis én nu
indtog det modsatte synspunkt, og entusiatisk proklamerede at 'jeg
mener at det er fantastisk at disse børn i den
tredje verden sulter! Oh ja, hvor jeg godter mig hver gang én
af disse små negerbørn med udspilede maver toner frem på
fjernsynet - for så ved jeg jo at de ligger og dør!
Åh ja, hvor de dør de små børn -
og det er såre godt!' Eller om man til en reception, med
et glas sur hvidvin i hånden henkastet bemærkede at 'jeg
mener nu at vi bør tale så grimt som
overhovedet muligt, din fede ko', så ville vi hurtigt
erfare, at sådanne udmeldinger kun ville være til skade
for os selv. Ja, sådanne bemærkninger er så
socialt uacceptable, at tanken om dem alene virker komisk og absurd.
Det i sandhed
absurde er imidlertid, at praktisk talt ingen mennesker
oprigtigt besidder disse aldeles asociale og uacceptable holdninger,
mens der findes hundrede-, tusinde-, millionvis af mennesker, der
indtager den socialt acceptable position, og faktisk mener at
de herved tager moralsk stilling til noget som helst overhovedet. De
iklæder sig altså en skinmoral, der udelukkende er god,
retfærdig og rigtig forstået i opposition til
en idé om det onde, uretfærdige og forkerte -
som imidlertid ikke findes sådan for alvor i
virkeligheden.
Den almindelig
moralist vover altså intet ved at sige 'de rigtige
ting', og således fremstå god. Allerhøjest
risikerer vedkommende ikke at fremstå god nok. For at
fremstå god er jo den socialiserede moralitets hele raison
d'etre. Den berører på ingen måde vores gerninger
- hvorfor de fleste moralister da også er fuldstændige
ligeglade med, om de faktisk behandler andre ordentligt. De skrotter
så at sige den rigtige moral og dennes irriterende
gråzoner og usikkerhed, til fordel for en legemoral, hvor
der kun er én regel: Hvis man siger det rigtige, er man
selv rigtig.
Der findes jo
masser af mennesker der mener, at statsfinansieret
u-landsbistand, eller den såkaldte 'gode tone', eller noget
tredje irrelevant faktisk vedrøre moral. Her tager de
naturligvis fejl: Moral skal - om der ikke skal være
tale om hykleri - dreje sig om- og have indflydelse på
éns private adfærd. Moralen må med andre
ord tages alvorligt.
At hjælpe
andre implicerer f.eks. at man overvejer, hvordan andre bedst
bliver hjulpet i forhold til et bestemt problem. At man overvejer den
komplekse situation, som andres problemer tit og ofte er, og konstant
holder sig for øje, at virkeligheden ikke altid er præcis
som den fremstår. Éns egne idéer om
hvordan man bedst hjælper andre er jo ikke nødvendigvis
det samme som den bedste hjælp -den realistiske
løsning.
Selvransagelsen er
nemlig en essentiel del af alle virkelige moralske overvejelser.
Bliver man f.eks. vred eller ophidset på andres vegne - og får
en brændende lyst til at hjælpe dem fri for noget, der
umiddelbart virker som et uretfærdigt overgreb - kan disse
voldsomme følelser tit blænde én overfor sagens
sande natur. Man kan kort og godt ikke tænke klart
hvis man er voldsomt indigneret,
og tænker man først uklart er der så meget desto
større sandsynlighed for, at man fejlvurderer en situation, og
træffer forhastede beslutninger om, at hjælpe på en
helt bestemt måde.
Man kommer til at handle således, at man øjeblikkeligt
viser at man ønsker
at hjælpe. Men herved
bliver hjælpen en handling, som ikke nødvendigvis
hjælper - ja, i de værste
tilfælde kan hjælpen måske endog gøre
situationen værre end den er. Der er nemlig slet ikke tale om
velovervejet hjælp, men om en forhastet reaktion - en
affekt.
Har
man først rodet sig ud i en sådan heftig, følelsesladdet
situation bliver det så meget desto sværere at indse, at
man selv har andel i problemet
- at det måske ville have været bedre, om man bare havde
blandet sig uden om. Dette bliver kun sværere at erkende, når
man selv føler at have handlet med de bedste
intentioner. Ja, det kan være
svært at forstå at man opfører sig forfærdeligt,
når man nu selv synes at man bare gør det rigtige.
Men hvad er - når alt
kommer til alt - det moralsk rigtige: At man selv føler
sig god, eller om man rent
faktisk bivirker noget godt?
Er man
f.eks. overdrevet tilbøjelig til at prøve at redde
andre, og føler man en
stærk moralsk indignation hver eneste gang man ser andre i nød,
da er der så meget desto større risiko for, at man
glemmer eftertanken: Man
glemmer den altafgørende alvorlige overvejelse om, hvorvidt
éns hjælp faktisk vil være
en hjælp. Mange gerninger kan jo umiddelbart virke
gode, selvom de har forfærdelige konsekvenser på længere
sigt.
En
stiknarkoman vil eksempelvis altid føle et fix som den bedste
umiddelbare løsning på sine problemer. Når han
først står med de begyndende abstinenser - abstinenser
der manifesterer sig lige nu og her - toner
det større problem - afhængigheden - fuldstændig i
baggrunden. Som udenforstående kan hans ynkværdige
tilstand vække medlidenhed, og ved synet af dette rystende
skravl af en mandsling føler man en umiddelbar, overvældende
trang til at hjælpe... men hvordan? Jo, på kort
sigt er det meget simpelt at
hjælpe ham, og vælger man denne mulighed kan man tillige
være sikker på hans fulde taknemlighed: Giv ham penge
til heroin.
Men
hvad om éns medlidenhed var mere omfattende end som så?
Om man tænkte: Jamen, han nuværende lille
problem er jo en direkte konsekvens af det store problem:
Afhængigheden. Hvad
kan man gøre for at afhjælpe et andet menneskes
afhængighed?
Og
se... det kommer jo an
på tusindvis af
andre ting end pengene i éns pung. For det første om
narkomanen overhovedet ønsker éns
hjælp. For det andet hvad éns egen motivation
for at hjælpe er: Er det bare noget man gør, for at
dulme sin egen samvittighed?
I så fald er der øget risiko for, at man, blændet
af sine egne følelser, fuldstændig glemmer den andens
faktiske problem. Er
der en reel mulighed for
at hjælpe? Og sidst men ikke mindst må man gøre
sig klart, om man overhovedet har en forpligtelse til
at hjælpe: Er narkomanens problem virkelig éns eget?
Få mennesker
ønsker imidlertid at bevæge sig over i den alvorlige
moralske spekulation, da denne altid åbenbarer en virkelighed
fyldt af skygger og gråzoner. Ingenting er nemlig så
simpelt som det binære valg ja/nej, penge/ikke-penge,
godt/ondt. Alverden er fyldt med alverdens komplikationer, og kun
ekstremt få problemer er fuldstændig entydige.
For
den, der er vant til den skødesløse
socialiserings-moral kommer virkelighedens dybe og alvorlige
problemstillinger næsten altid som en ubehagelig overraskelse.
For hvad sker der, når man for alvor begynder at overveje hvad
der er rigtigt, og hvad der er forkert? Jo, virkeligheden vil
uundgåeligt afsløre, at den karikerede ondskab
- hvor man mener at sult
og grimt sprog
er gode ting i sig selv - dvs. den ondskab, som man i sin moralske
snak altid vil
positionerer sig i opposition til, i det at man forsikrer andre om,
at man er et godt menneske, at denne berygtede grusomhed i
verden ikke eksisterer på
en så entydig måde i virkeligheden. Den er derimod en
karikatur - en illusion.
Nu skulle man jo
tro, at dette ville være en glædelig nyhed for dem, der
entydigt tager patent på det gode, og konsekvent taler den gode
sag. For den ondskab som de var så indignerede over, og som
de tog så meget afstand fra viser sig nu som en kimære.
En luftspejling. En forvrængning af virkeligheden. Og skulle
disse almindelige moralske mennesker ikke finde det glædeligt,
at den ondskab som de sådan hader og foragter nu viser sig at
være ingenting?
Nej, meget langt
fra. I reglen finder mennesket nemlig konfrontationen med
virkelighedens moralske ambivalens stærkt angstprovokerende,
og derfor udviser de fleste da også en voldsom modvilje
imod den egentlige moral. I sidste ende tager man altså
sjældent moralen synderligt alvorligt, selvom man glædeligt
giver udtryk for at ville det bedste - for afrikanerne, for
udlændingene, for de handikappede, ja, for alle som det
på nogen tænkelig måde kan være synd for.
Dette skyldes kort
og godt, at en karikeret sort-hvid opfattelse af verdens moralske
dimension er langt mere bekvem end den ubehagelige og vedvarende
grublen, den stadige selvransagelse, og den utrolige
usikkerhed om éns egne handlingers moralske værd, som en
egentlig moralsk indstilling kræver. Nej, så er det bedre
ikke at tænke dybere over hvordan man handler - og begynder man
at føle den mindste smule tvivl, skal man blot opsøge
de andre gode mennesker, som straks er villige til at bekræfte
én i at man er god, sålænge man gør dem den
samme tjeneste. (Man bør dog altid huske at donere lidt penge
til en godgørende organisation først, så man har
en anledning til at tale om, hvordan vi alle burde gøre
noget mere for verdens fattige, de hjemløse eller de spastisk
lammede brevduer).
At være
moralsk i egentlig forstand er derimod noget, der stiller
krav til vores virkelighedsopfattelse - hvorfor det da
heller ikke er tilrådeligt at kaste sig ud i moralen for
de fleste mennesker. Ser man først virkelighedens flyde ud i
en myriade af nuanceringer, når de bekvemme, skarpe
afgræsninger imellem rigtigt og forkert, som vi
kender fra vores hellige moralske socialisering - en socialisering,
der nu til dags forgår i høj grad gennem medierne og
som også lever i hjertet af moderne politik... ja,
ser man først de almindelige kategorier godt og
ondt åbenbaret i utallige blandingsforhold, i alle
mulige og umulige konstellationer på virkelighedens scene -
fjernt fra alverdens tomme ord - så begynder man hurtigt at
betvivle sin egen plads- og sin egen identitet i en verden, der
pludselig er som forvandlet til en gigantisk moralsk
cirkusforestilling. For hvad er rigtigt og forkert? Og handler
jeg godt eller ondt?
Både og eller
hverken eller? Det kan være svært at sige... men hvad der
uundgåeligt kommer til at virke forkert, forkasteligt, ja,
umoralsk når først man sådan for alvor har
kastet sig ud i moralske grublerier, er den almindelige
selskabsmoral. Denne bliver nemlig hurtigt fuldstændig
transparent, og umulig at regne for andet end, hvad den i
aller dybeste forstand er: Hykleri. Den lever sit liv imellem-
og i kraft af mennesker, der ikke har den fjerneste interesse i at
overveje den virkelige forskel imellem rigtige og forkerte
handlinger, men tværtimod har nok i deres illusioner - deres
lyserøde forestillinger om det entydigt gode, og tilsvarende
absurde skræmmebillede af ondskabens - fordi de i fundamental
forstand er mere optagede af, hvordan de selv fremstår, end
hvorledes virkeligheden hænger sammen.
Godt og ondt er
nemlig ikke adskilte, men danser en uendelig og uendeligt
velkoordineret vals igennem virkeligheden: Godt tager aldrig
et skridt, laver aldrig én eneste bevægelse, uden at
ondt øjeblikkeligt følger med, og dansen selv er
den had og kærlighed der strømmer gennem livet, og gør
verden så vidunderligt levende. Men godt - det er
intet menneske. Og ondt - det er heller intet menneske. Nej,
mennesket er på én gang ondt og godt, om man er i fred
med dette faktum eller ej... og når man danser - så
danser man. Det gode trin fører det onde med sig, og det onde
trin det gode. Sådan er det og sådan har det altid været
- og sådan har det menneskelige flertal, den socialiserede
morals tro disciple, altid forsøgt at benægte at det er.
For hvem ønsker
ikke at være blandt de gode mennesker? Hvem ønsker at risikerer at blive sat i bås med dårlige mennesker? Det sidste er jo en ren en image-katastrofe, mens det første er nemt og bekvemt - så hvorfor bruge tid på at overveje sagen nærmere?
Selskabsmoralens
repræsentanter vil gå meget langt for at ignorere
den angstprovokerende virkeligheds ambivalens, og holder således
konsekvent fast i deres vrangforestillinger om moralitetens væsen.
De vil have deres overfladiske snak, og deres umoralske
'mærkesager' - og de vil have en verden, der ikke gør
dem opmærksomme på, at denne såkaldte 'etiske
stillingstagen' blot er et ynkværdigt selvbedrag. De vil med
andre ord have en verden, hvor god samvittighed er noget, der kan
købes for penge, - eller i tilfældet u-landsbistand: At
moralen bliver ordnet over skatten. Dette er naturligvis
hverken mere eller mindre foragteligt, end dengang den katolske kirke
solgte afladsbreve til den brede masse af købekraftige
syndere. En praksis, som den almindelige moral i dag ironisk nok
ynder at latterliggøre, da afladsbrevene netop tages som
udtryk for en lidt primitiv overtro, selvom de i al væsentlighed
tjente præcis det samme behov, som man i dag kan få
opfyldt ved at betale til Amnesty International, Red Barnet, Røde
Kors eller andre virksomheder, der udbyder god samvittighed for et
beskedent beløb.
Hvor det egentligt
moralske menneske altid tjener en virkelighed der er større,
vigtigere og ufatteligt meget dybere end individet selv, kender
dagligdagens moralister intet der er dybere end deres egen navle, og
intet mere forunderligt end deres egen navlefnuller. De forstår
kort og godt ikke, at etiske overvejelser overhovedet kan
række udover den tomme forfængelighed - altså
at et moralsk kald kan være vigtigere end dette, at man
passer ind med de andre. Deres eneste målestok for
moralsk ageren bliver således, hvordan man taler. Alle
der bevidstløst kan gentage de centrale slogans, der på
et givent tidspunkt er hippe blandt den moralske majoritet - i dag er
det ting som ligestilling, solidaritet, velfærd, den gode
tone, anti-racisme, tolerance og andre rungende hule begreber -
alle der altså kan lære en dogmatik uden ad, er en
del af klubben, af 'det gode selskab' og kan tælle sig selv
blandt de gode mennesker.
Nu er den, der
tager moralen alvorligt, imidlertid dømt til at gennemskue alt
denne indholdsløse snak som et åbenlyst hykleri, der
blot er så meget desto mere utilgiveligt, jo tydeligere den
afgrundsdybe kløft imellem ord og virkelighed er. En
uoverensstemmelse, som de evigt konverserende selskabsmoralister
tilsyneladende ikke selv kan se, og under alle omstændigheder
aldrig kunne drømme om at gøre noget ved. Hykleriet
er jo for majoriteten som vandet er for fiskene - det eneste
element de kan overleve i. At tage afstand fra hykleriet - og
altså pludselig begynde at handle moralsk i en egentlig
forstand - vil således være socialt selvmord. I
hvert fald hvis man socialiserer blandt mennesker, der for alt i
verden kræver anerkendelse for at kunne håndtere
deres egen dårlige samvittighed - mennesker der opsøger
de andre for at få bekræftet en tryg, men
ultimativt neurotisk sort-hvid virkelighedsopfattelse, ligesom
stiknarkomanen opsøger kanylen, stoffet og den euforiske
indifferens. Altså som sagt: Majoriteten.
Flertallets moral
er den, der glædeligt ignorerer negative konsekvenser på
bekostning af gode intentioner. Et godt menneske er altså
det, der mener det godt - og i socialiseringens navn vil man
gå uendeligt langt for at undskylde enhver handling, der i
sidste ende kan ledes tilbage til én eller anden god
intention. Den ydre virkelighed betyder altså intet,
mens den indre følelse betyder alt.
Nu har vi
imidlertid ingen magisk nøgle-, intet særligt
udsigtspunkt til at skue ind i andres indre, og vores eneste kilde
til at afkode den gode intention bliver derfor, hvad et
menneske selv siger: 'Jeg vil det gode. Jeg mener
det rigtige.' Jo mere troværdigt et menneske formår
at fremstå overfor andre, desto flere åndssvage
konsekvenser kan vedkommendes handlinger have, uden at andre af
den grund fordømmer dem. Oveni
kommer, at jo bedre en persons moralske ry er blandt majoriteten,
desto mere betyder det, hvem
vedkommende selv
anerkender som
tilsvarende gode
mennesker. Det gode menneske bliver
på denne måde en vigtig
person, et forbillede
for andre, der selv
aspirerer til at blive gode.
Men
hvordan fremstår
man bedst som et godt og
moralsk menneske? Ved
i allerhøjeste grad at kunne gemme
sin ondskab væk,
og med yderste omhyggelighed sørge for, at flertallet
ikke får indblik i
éns egentlige tanker - for slet ikke at tale om éns
handlinger.
Som filantrop kan du altså godt tillade dig at tæske din
kone eller at misbruge en håndfuld børn, sålænge
du kan holde det hemmeligt - og siver historien om den ægteskabelige
bokseklub eller de asociale lyster alligevel ud, virker det bare så
meget desto mere utroværdig,
som et simpelt ondskabsfuldt
rygte, desto mere
overbevisende du har givet udtryk for din egen fortræffelighed.
Som
oprigtigt moralsk søgende og spørgende begynder denne
konstante opmærksomhed på, at fremstå så
respektabel og så god som alle andre imidlertid langsomt men
sikkert at træde i baggrunden, for til sidst at blive
fuldstændig irrelevant.
Ultimativt åbenbarer
virkeligheden sig nemlig som værende hinsides
godt og ondt, rigtigt og forkert i
den forstand, at disse modsætningsforhold kun for alvor
udtrykker den personlige
dømmekraft og det individuelle
perspektiv. Man forstår
altså uundgåeligt noget
som godt og noget
som ondt, for siger man
først dette er
godt, siger man altid
indirekte, imellem linjerne at noget
andet er ondt. Er skoven
altså god, så er skovbranden selvsagt ond. Den gode
kærlighed står overfor det onde had. Ja, er venstre godt,
så er højre ondt. Det er såre simpelt.
Når
man nu - som inden for rammerne af den socialiserede moral - så
hjerteligt ønsker at sige: 'Jeg
er god', og man for at
opnå den private følelse af moralsk tilfredsstillelse
ligeså medgiver andre, at de
også er gode, og
derfor udvikler et kodesprog, hvor enhver der f.eks. kan sige
'demokratisk samtale', 'ligestilling', 'rumlighed' eller andet i den
dur indgår i 'det gode selskab', så glemmer man
imidlertid hurtigt, at man samtidig
- midt i denne uskyldige
socialisering - er i fuld sving med at producere fjendebilleder.
For skal følelsen
af, at 'vi er gode' have et reelt indhold, bliver man trods alt nødt
til at afgrænse den lyserøde godhed, som man selv
repræsenterer, og sætte den op overfor noget mørkt,
grumt, slimet, afskyeligt, ulækkert ondskabsfuldt
andet. Fordi de
almindelige moralister altså ønsker at fremstille et
overdrevet, endog latterligt
karikeret billede af sig selv som gode
mennesker, kommer de
uforvarende til at male et forfærdeligt billede af de
andre, og skaber således
deres private anti-krist.
At
male fjendebilleder anskues imidlertid ikke som en ond handling, når
blot det sker indirekte -
altså imellem linjerne. Så er der jo bare tale om et
uheldigt biprodukt af éns gode
intentioner, som man
umuligt kan fordømmes for. Man ønskede jo bare at
fremstå som et godt menneske, og at forsvare en moralsk
position, som andre gode mennesker også anerkendte som den
rigtige...
Ironisk
nok elsker den dominerende flertalsmoral imidlertid også at
distancerer sig fra
andre, der opererer med fjendebilleder. Man hører således
ofte 'tolerante' og 'oplyste' humaniora-studerende der fordømmer
Dansk Folkeparti. Dansk Folkeparti der fordømmer
'systemet Politiken'.
Politiken der fordømmer
liberalisterne.
Liberalisterne der fordømmer
socialisterne.
Socialisterne der fordømmer
'de rige'. 'De rige' der
fordømmer
janteloven. Og
Janteloven der fordømmer
'de andre'... Det er en
evig cirkel, hvor alle peger fingre af nogle, som igen peger fingre
af nogle andre.
Før
man ved af det, er de
andre, de onde blevet
gjort til virkelighedens ubestridte herskere imellem linjerne, alene
fordi man ikke ønsker at skue indad, og korrigere sin egen
forfejlede opfattelse af sig selv som den
gode. Nej, så vil
man heller regne verden
som sådan
for ond,
og beholde sin
behagelige vrangforstilling.
Nu
er det ikke en bestemt
gruppering af 'gode
mennesker' der falder den oprigtigt moralsk søgende for
brystet, men snarer det, som de alle har til
fælles: At de er
så optagede af at fremstå
gode, og forbande
det onde - en tendens
som den moralske grubler må finde dybt absurd,
da vedkommende i
sig selv, i sit eget indre hurtigt
og nemt kan få øje på såvel godt
som ondt.
Den, der for alvor
har forsøgt at
være god,
altså at handle
godt, vil nemlig have
erfaret, hvor umuligt
dette er, så længe
man opererer med en streng adskillelse af det gode og det onde. Vi
mennesker kender nemlig i reglen os selv meget dårligt, og den,
der bevidst sætter alt ind på, at reflekterer en
éndimensionel karikatur af det
gode må før
eller siden erfare, at virkeligheden
- inklusiv vedkommendes
eget virkelige væsen
- er langt mere kompleks
end som så.
Dette
ved den
moralsk oprigtige imidlertid kun, fordi vedkommende for alvor har
følt sig kaldet til at reflekterer over godt og ondt - et
kald, der altid oprinder i et stærkt ønske
om rent faktisk at gøre
det gode - for hvis man
ønsker at handle godt,
må man selvsagt
gøre sig nogle overvejelser om, hvad 'det gode' overhovedet
vil sige, og altså lære det gode at kende.
Har man først
reflekteret over dette spørgsmål - med alt dets
tvetydighed og ambivalens - bliver det almindelige moralske hykleri
før eller siden så
tydeligt, at det er svært,
ja umuligt at
ignorere det. Man ved jo
nu, at intet moralsk menneske oprigtigt ville kunne sige om sig selv:
'Jeg repræsenterer
det gode, sammen med alle de andre, der siger præcis det samme
som mig. Tænkte alle som jeg,
ville verden være
et bedre sted.'
Dette ville være åbenlys hybris
- det ville være
idioti.
Hybris er
dog i langt højere grad reglen end undtagelsen. Ikke
fordi at flertallet er ubetinget onde mennesker (en
tilsvarende absurd påstand), men snarere fordi at der er
en så massiv tvivl, en så gennemgribende
usikkerhed tilknyttet de moralske spørgsmål - en
form for eksistentiel angst som de fleste bare gerne vil undgå
for alt i verden. Derfor socialiserer man sig
almindeligvis ud af komplikationen, og finder trøst i, at
andre også har et tilsvarende simplificeret billede af
virkeligheden. Man skaber altså en surrogatvirkelighed i
tanken, som herefter behandles som mere virkelig end virkeligheden
selv.
Men igen og igen
ak! Herved kommer man til at fordømme virkeligheden selv
som det eneste onde, det eneste umoralske, da denne kort og godt
ikke er så entydig, så simpel og så
sort-hvid, som man bliver nødt til at forstille sig at den er,
hvis man vil bibeholde et billede af sig selv som et ubetinget godt
menneske. Ved at tænke virkeligheden forkert, vil
man før eller senere blive nødt til at møde den
ansigt til ansigt - og dette vil være det samme, som éns
fantasiverdens ubetingede undergang.
Vejen til helvedet
er jo som bekendt brolagt med gode intentioner. Men skulle det nu
være mere moralsk at fordømme destinationen,
helvedet, som noget der er de andres skyld, end at
stille spørgsmålstegn ved, hvorfor vi overhovedet er så
godt på vej derhen?
Konsensus siger:
Gør blot verden til et helvede af tåbelige uforudsete
konsekvenser - bare du tænker og taler rigtigt. Men jeg
siger: Tænk og tal så ondt du vil - men gør ikke
min verden til et helvede. Gør ikke vores verden,
vores virkelighed til fjenden, bare fordi du ikke magter at
kigge ind i dig selv.
Dette mener jeg er
det eneste moralsk forsvarlige, så det siger jeg til mig selv -
og til alle andre der har ører og en vilje til at høre.
Med venlig hilsen
Jakob-Jeshurun
Ingen kommentarer:
Send en kommentar