Hvad er meningen?
Et simpelt spørgsmål,
bestående af simple ord som vi alle kender. Men tænker vi
bare en smule nærmere over, hvad der
egentlig bliver spurgt om, da er vi efterladte i mørket.
Meningen med hvad? Det
fremgår ikke tydeligt. Det afhænger nemlig mest af alt af
måden vi lader spørgsmålet falde på
- og den kan gøre en verden til forskel. Vi taler altså
om de samme ord. De
står uforandrede hen, i samme rækkefølge, med det
samme efterfølgende '?'. Men deres betydning kan
alligevel variere voldsomt, og i sidste ende er tonefaldet
alene den afgørende
faktor i forhold til, hvordan disse ord og dette '?' skal forstås.
Tonefaldet er det eneste, der giver disse ord og dette spørgsmål
en retning.
Prøv f.eks
at tænke 'hvad er meningen?' i disse tre distinkte, vidt
forskellige grundtoner: I vrede, i opgivenhed eller i
undren. Hvad gør de hver især ved, hvad meningen
er? Hvordan lader disse tilfældigt udvalgte følelser os
forstå spørgsmålet på hver sin måde?
Vi
kender alle det vrede 'hvad
er meningen?' fra vores barndom. Der er tale om den naturlige
voksenreaktion på opdagelsen af uvorne unger og deres
ugerninger. Det vrede
'hvad er meningen?' betyder at der er ballade.
Undertonen er af samme grund altid dømmende: Her
forgår noget, som der ikke burde
forgå - og den, som får serveret det retoriske spørgsmål
i et vredt tonefald kan ikke være i tvivl om, at have gjort
noget forkert. Det er
fuldstændig tydeligt, at den der stiller spørgsmålet
ved, at der her
foregår noget, som der ikke burde
foregå - og der
hersker heller ingen tvivl om, at spørgeren ved at
den vredt adspurgte
også ved det:
Ved at det
her bare ikke er i orden.
Konteksten
for det vrede 'hvad er
meningen?' - eller alternativt, 'hvad fanden er
meningen?!' - er altså, at én har vidst
på forhånd, at en bestemt handling nødvendigvis
vil fremprovokere en andens misbilligelse hvis den bliver opdaget -
og at vedkommende alligevel vælger
at udføre handlingen. Når den anden så opdager den
førstes misgerning - det sker som regel før eller siden
- og da udstøder sit 'hvad (fanden)
er meningen?' vredt, så
er det et umiddelbart udtryk for, at denne handling ikke
burde have fundet sted. Handlingen
er definitivt imod den
spørgendes mening - den
vrede mener altså strengt taget at den forkastelige handling
ikke har en mening. Den
er meningsløs, destruktiv, dum eller
ond. Derfor ligger det
implicit i det vrede
'hvad (fanden) er
meningen?' at der netop ikke
er en mening med denne
handling. Ja, selve dette at
gerningen ikke har en mening, er at regne for gerningsmandens store
synd - han eller hun ved jo også,
at denne handling ikke burde
have fundet sted. Eller det burde vedkommende i hver fald have
vidst... efter den vredes
mening, selvfølgelig.
For
den der opfører sig, så vedkommende en dag må se
sig konfronteret med det vrede 'hvad
(fanden) er meningen?'
kan sagen jo godt tage sig noget anderledes ud. Den handlende har jo
under alle omstændigheder - qua
sin handling - ikke ment, at nævnte synd var præcis lige
så meningsløs og
uhørt som den
vrede nødvendigvis
mener at den er. Hvis synderen virkelig havde
ment det, så var
den vredesfremkaldende handling naturligvis forblevet ugjort - der
ville simpelthen ikke være nogen grund til
at udføre den. Den handlende må altså have set ét
eller andet positivt aspekt
i sin opførsel. En grund, der bragte vedkommende til rent
faktisk at gøre som gjort i håbet om ikke at blive
opdaget. Han eller hun har måske nok forstået, at
handlingen for visse andre nødvendigvis måtte fremstå
meningsløs, destruktiv, dum eller
ond - men har på
trods af alt dette valgt at handle alligevel. Sandsynligvis fordi at
det var sjovt - i
hvert fald så længe at legen var god. Men hvem kan gøre
sig til dommer over en sådan ballademagers dybere intentioner?
Så
meget for nu om det vrede 'hvad
(fanden) er
meningen?'.
Lyder
'hvad er meningen?' i et opgivende,
klangløst tonefald, da har vi at gøre med et helt andet
spørgsmål. Der er ikke længere tale om en spørger,
der stiller sig dømmende overfor en konkret utilgivelig
handling - nej, snarere om et suk fra én af disse ulykkelige
skæbner, der ikke kan finde meningen med noget
overhovedet.
Det opgivende
'hvad er meningen?' - eller eventuelt '*suk* hvad er meningen...?' -
kan måske godt være foranlediget af en enkelt,
meningsløs ting, eller begivenhed - men i det opgivende
tonefald rækker spørgsmålet altid
dybere og videre end det. Hvor den vrede udtrykker at der lige
her og nu er tale noget, der burde være anderledes, og
samtidig i sin vrede udstråler en vilje til at lade den
meningsløse gerning få konsekvenser, så har den
opgivende ingen vilje eller motivation i den retning. Alting
er meningsløst. Der er intet at gøre.
Det opgivende
'(*suk*) hvad er meningen?' er altså ikke dømmende
men konstaterende: Intet er meningen - for alt er lige meget.
Hvor tomt og trist klinger altså ikke opgivenheden, når
den opgivende stiller sit retoriske spørgsmål!
Det er som konstateringen af, at æresgæsten alligevel
ikke kommer til sin egen fest, fordi vedkommende kørte galt og
blev slået ihjel på vejen. Sådan har den opgivende
det med 'livets mening'.
Den opgivende
spørger adskiller sig altså i høj grad fra
den vrede ditto: Førstnævnte siger i
virkeligheden: 'Der er jo ingen mening, hverken her eller
andre steder' når han sukkende spørger om hvad meningen
er. Den vrede siger derimod: 'Der er godt nok en mening
- men den er bestemt ikke til stede lige her og nu'.
Alligevel har dette
umage par én ting til fælles alle forskelle til
trods: De stiller begge et retorisk spørgsmål.
Ingen af dem forventer altså at få et svar - deres
måde at stille spørgsmålet på har jo
allerede fortalt os, præcis hvor de hver især står
i forhold til den efterspurgte mening. De spørger
nemlig overhovedet ikke efter meningen - de siger deres mening.
'Spørgsmålet' er altså en ren undskyldning
for, at de hver især kan sige hvad de mener at meningen
er: Enten så er den noget, der burde være der
(men ikke er der) - og når man opdager at meningen ikke er
der, hvor den burde være, så bliver man
vred... Eller også så er den der ikke (men
burde være der) - og den slags opdagelser kan jo gøre
enhver deprimeret.
Den vrede og
den opgivende udbryder altså på hver sin måde
deres 'hvad er meningen?' i afmagt: Den vrede ved hvad
meningen burde være, og må alligevel erkende, at
de andre ikke opfører sig sådan, som de burde
vide at de skulle. Den opgivende ved omvendt ikke
hvad meningen er, og fordi den opgivende ikke ved hvad
man burde kigge efter, er meningen også umulig at få
øje på i vedkommendes verden - denne såkaldte
'mening' er jo ganske enkelt væk.
Her ser vi, hvordan
det opgivende tonefald røber noget betydningsfuldt om
den retorisk efterspurgte mening, som den opgivende
ikke kan finde nogetsteds - om den fraværende mening:
Nemlig at meningen i én eller anden hypotetisk forstand
godt kunne have eksisteret, men at det desværre
ikke er tilfældet. At den opgivende netop er opgivende
afslører ufrivilligt, at vedkommende på et eller
andet tidspunkt faktisk har næret en forventning om at finde en
mening, men nu er nået frem til den ulykkelige modsatte indsigt
i denne menings absolutte fravær. Altså er den opgivende
blevet desillusioneret.
Hvor den vrede
omvendt finder en konkret isoleret grund til, at
tingene nu engang ikke er, som det er meningen at de skal være
(det er de andres skyld), der finder den opgivende en
altomfattende, allestedsnærværende grund: Meningen
er ikke væk fordi andre vidende handler imod hvad
meningen er... meningen er derimod væk, fordi den aldrig har
eksisteret - og vi har alle været tåbelige nok til at
håbe på, at den faktisk fandtes derude et sted. Vi er
blevet narret af livet selv med denne mening.
Implicit: Livet
ville være bedre, hvis blot meningen var til stede - så
var der jo ingen grund til at være så opgivende.
Opgivenheden er nemlig i sig selv en reaktion på, at livet
er meningsløst.
Men sådan er
det jo i bund og grund også med den vrede: For hvis bare
de andre ville handle sådan som de godt ved at de
burde, så ville der ikke være nogen grund til at være
så vred. Vreden er jo bare en reaktion på, at de
andre ikke opfører sig ordentligt.
Hvor
anderledes forholder det sig ikke med den, der undrende
spørger 'hvad er meningen?'! For den undrende ved ikke
hvad meningen er i forvejen - og alene fordi den undrende
undrer sig over, hvad meningen faktisk er, spørger
den undrende undrende om, hvad denne mening kan være.
'Hvad er meningen?' er altså ikke et retorisk
spørgsmål for den undrende - den undrende vil
rent faktisk godt have at vide, hvad meningen er. For hvorfor
overhovedet stille spørgsmålet, hvis man allerede kender
svaret?
Det siger jo sig
selv, at den undrende ikke allerede ved hvad meningen
er - som den vrede f.eks. ved det. Derfor bliver den
undrende ikke vred, og dømmer ikke andre
fordi de gør noget, der tilsyneladende ikke kan være
meningen - det kunne jo være, at andre faktisk har en grund
til at gøre som de gør? Måske tror de det er
meningen at de skal gøre lige præcis sådan,
selvom det kan være svært at gennemskue, hvorfor i
alverden de skulle tro på det.
Måske ved
de andre alligevel bedre? Måske har de andre
en mening med deres tilsyneladende meningsløse handlinger - en
mening som kun de ved. Det kan man jo aldrig vide.
Sådan undrer
den undrende sig over det vrede tonefald.
Men endnu mere
underlig end den vrede synes den opgivende dog.
For hvem virker til at vide bedre besked om, hvad meningen
er, end den der siger '(*suk*) hvad er meningen?' i et opgivende
tonefald? Vedkommende er jo
overhovedet ikke i tvivl om, at der ikke
er nogen mening med det hele - hvordan
skulle man ellers kunne stille sit spørgsmål så
opgivende som
den opgivende stiller
det? Tonefaldet afslører jo med det samme at vedkommende
besidder en viden, der
dækker hele jorden - og universet med. For lige meget hvad, så
ved den
opgivende altid
allerede, at der ikke findes noget, der giver mening her på
jorden - eller i universet. Den er der bare
ikke, den mening.
Universet selv er nemlig meningsløst.
Se,
det er
virkelig til at undre
sig over - hvordan har den opgivende
fået fingre i
denne enorme visdom? At vide præcis
hvad meningen er, at vide at verden burde
være meningsfuld
og samtidig vide at den faktisk
er meningsløs -
og at kunne sammenfatte alt dette så umådeligt kort og
præcist, i den opgivende
artikulation af
spørgsmålet '(*suk*) hvad er meningen?'
Det
er utroligt - men er det
nu
virkelig også
meningen? Den sande
mening? Den undrende
er ikke sikker.
Så
ved den vrede
måske alligevel bedre besked? Den vredes
'hvad
(fanden)
er meningen?' bygger jo trods alt ikke på sådanne
fantastiske og ubegribelige indsigter, som den opgivende
påberåber
sig - og det er måske en fordel. Måske er den vrede
mere
troværdig? Men på den anden side... Den opgivende
griber
i det mindste ikke ind i andres meningsløse liv, og dømmer
deres meningsløse handlinger, på samme skråsikre
måde som den vrede
gør
det -
det
er den opgivende
simpelthen
for opgivende
til.
Har
man først mistet troen på meningen totalt, da giver det
jo slet ingen mening at dømme alle dem, der stadig måtte
tro på den. At dømme
dem for at udføre deres meningsløse handlinger - de
handlinger, som de åbenbart finder glæde i at tro på
- er jo absurd. Dommen selv er jo lige så meningsløs.
Den opgivende
medgiver
måske endog, at de, der stadigt lader sig villigt narre af
livet til at tro, at der faktisk er
en mening, er lykkeligere
stillet
end den
opgivende
selv. For opgivenhed
er
ingen ønskværdig tilstand.
Den
vrede
kan
derimod ikke tillade sig at tro, at der kan være det fjerneste
godt
i at gøre som de andre gør. Det er jo de
andre, der
gør den vrede
vred, igennem
deres meningsløse gerninger.
Den
vrede
tror stadig
på meningen - og er måske
derfor
lykkeligere end den opgivende.
Den vrede
har
jo trods alt noget at hidse sig op over. Men tillader man sig først
at blive vred
på
meningens vegne, da kommer man nemt til at pege fingre og skære
alle over én kam. Alle dem, der ikke har forstået
meningen på præcis den samme måde som én
selv - ja, alle dem, der vover
at forstå meningen anderledes
-
de bliver alle ofre for den
vredes ulideligt
selvretfærdige harme.
Men
tænk nu om vreden
tog fejl?
Tænk
hvis de
andre
havde forstået meningen bedre end én selv? Tænk
hvis deres provokerende handlinger rent faktisk ikke
var meningsløse? Hvis den virkelige
meningsløshed
tilhørte éns egen vrede,
éns egen vrede
mening
og éns egen afmægtige vrede
reaktion?
Havde de andre da ikke retten på deres side? Retten til at
fordømme én, og éns skråsikre vrede?
Retten
til at udstøde én af 'Det gode selskab', og ekskludere
én fra enhver mening med livet, fordi man var et dømmende,
vredt
og
uretfærdigt menneske?
Hvordan
skulle man nogensinde kunne blive lykkelig med den risiko hængende
over hovedet? Skulle det
nu
være meningen - eller burde man bare give
op?
Hvordan er det bedst at reagere?
Sådanne
ting kunne
være
hvad den undrende
spurgte
om, med sin forundrede
formulering
'hvad er meningen?' - men i sidste ende kommer det altid an på,
hvad
den
undrende
mere
specifikt
undrer
sig over.
Men sådan er der jo så meget. Lad os nu ikke presse
citronen, og fortabe os i frugtesløse spekulationer. Vi kunne
jo blive ved i flere timer, dage, år... og har vi ikke alle
noget bedre at tage os til end det?
Det
her er jo bare en lille refleksion over, hvor mange forskellige
meninger der ligger gemt i spørgsmålet 'hvad er
meningen?'... og det tror jeg efterhånden at vi har fået
udstillet meget godt, så lad os stoppe mens legen er god, og
afrunde det hele i en fin og let-fattelig konklusion - som var der
tale om en akademisk opgave.
Ser I... Spørgsmålet 'hvad er meningen?' kan forstås forskelligt, alt efter tonefald. Men når spørgsmålet som her er fanget i skrift, med de samme ord, i den samme rækkefølge og det samme efterfølgende '?', da er ordene hverken vrede, eller opgivende, eller undrende, eller noget fjerde. De står der bare, 'hvad', 'er', 'meningen' og '?', sort på hvidt. På en måde er det et tomt spørgsmål, for det savner fuldstændig sit indhold: Alene måden som spørgsmålet bliver stillet på - spørgsmålets grundtone - afgør, hvordan det egentlig skal forstås, og hvordan man egentlig skal forholde sig til det. Man kan kort og godt ikke begribe spørgsmålet, uden at høre og fornemme hvordan ordene bliver udtalt.
Ser I... Spørgsmålet 'hvad er meningen?' kan forstås forskelligt, alt efter tonefald. Men når spørgsmålet som her er fanget i skrift, med de samme ord, i den samme rækkefølge og det samme efterfølgende '?', da er ordene hverken vrede, eller opgivende, eller undrende, eller noget fjerde. De står der bare, 'hvad', 'er', 'meningen' og '?', sort på hvidt. På en måde er det et tomt spørgsmål, for det savner fuldstændig sit indhold: Alene måden som spørgsmålet bliver stillet på - spørgsmålets grundtone - afgør, hvordan det egentlig skal forstås, og hvordan man egentlig skal forholde sig til det. Man kan kort og godt ikke begribe spørgsmålet, uden at høre og fornemme hvordan ordene bliver udtalt.
For når spørgsmålet og dets ord nu ikke bliver
udtalt, hvor i alverden skulle grundtonen så komme fra?
Med venlig hilsen
Jakob-Jeshurun
Ingen kommentarer:
Send en kommentar