Min indre fred er funderet på
had. Et brændende had til mine fjender.
'Fjender?', spørger folket
undrende. 'Er den slags ikke gået af mode?
Om ikke andet, så da i det mindste hos det dannede
menneske?' Disse tre udbrud må
alle besvares bekræftende: Jo, ja og det er rigtigt. Men jeg
skriver ikke om dannelse eller mode, ej heller postulerer jeg noget i
den retning. Tværtimod skriver jeg om den indre fred, og den
indre fred er betinget af et brændende had til dem, der er i
fundamental opposition til freden. Sådanne menneskers eksistens
er uforenelig med freden og derfor må de udslettes.
Det siger sig selv for alle, som
alvorligt elsker deres indre fred.
Men hvordan kan et
andet menneske modarbejde den indre fred i en sådan grad, at
fredens opretholdelse er truet? Lad mig give en liste:
-Vedkommende
forfølger en dagsorden, der på direkte eller indirekte
vis gør den indre fred umulig.
-Vedkommende
stiller urimelige krav.
-Vedkommende træder
på dem omkring sig.
-Vedkommende er
afhængig af alle, men gengælder aldrig en tjeneste.
-Vedkommende er en
pestilens og spreder dårligt humør.
-Vedkommende hader
alle og alle hader vedkommende.
-Vedkommende har
ingen eksistensberettigelse.
Lad os være
ærlige: Ingen kan udholde sådanne mennesker, og alligevel
er der mange som tolererer dem. Det er en fejl og en forbrydelse
imod den indre fred. En fejl der må korrigeres, og en forbrydelse der må straffes. Sådan er det.
Jeg spørger derfor ganske simpelt: Skulle disse mennesker virkelig fortjene andet end en
æreløs død? Hvordan kan jeg se mig selv i øjnene uden at kalde disse parasitter mine fjender? Skulle disse mennesker
leve blot fordi det er dannet og moderigtigt ikke at slå
dem ihjel?
Lad da verden sige
hvad den vil. Min indre fred er betinget af kampen imod det
menneskelige ukrudt, og jeg lever mit liv med draget lugejern i
hånden.
Hvem kan opnå
blot et øjebliks fred med kroppen dækket af grådige
igler? For igler er, hvad fjenderne af den indre fred er. Deres
eksistens er afhængig af min. Deres liv er selve
destruktionen af min fred. Men mit liv er ikke afhængigt af
deres - de bidrager med intet, fordi de intet er.
Hvordan bekriger man det, der ikke har et selvstændigt liv, men
omvendt er direkte afhængigt af éns eget?
I første
omgang må man sikre sig at fjenden undgås.
Vedkommende må ikke levnes den mindste mulighed for at
angribe den indre fred. Fjenden kan ikke leve uden muligheden for at
snylte på éns livsblod. Vedkommende er direkte afhængig
af at komme ind på livet af én, og derfor byder min
indre fred mig at være der, hvor min fjende ikke er. At
minimere risikoen for at fjendtlige vedkommende måtte møde
mig. At være et skridt foran. At gennemskue hvordan jeg undgår fjendens angreb. At være forberedt. Altid.
Slår
ovennævnte fejl, og finder jeg mig selv i min fjendes nærvær,
da har jeg en række muligheder for at pacificere vedkommende, og
således beskytte den indre fred med de midler som situationen
kræver. Det er metoder til selvforsvar, i ordets bredeste
betydning. Metoderne er som følger:
-Ignorer fjenden så vidt muligt.
-Ignorer fjenden så vidt muligt.
-Fornærm
fjenden så groft som nødvendigt.
-Overfald fjenden
med slag, spark, eller forhåndenværende våben.
-Dræb
fjenden.
Den første mulighed: Gør
fjenden tilnærmelser forsøger jeg i første omgang
at ignorere vedkommende. Stiller han spørgsmål, da
svarer jeg såvidt muligt i én stavelse. To kan til nød
gå an, men helst ikke flere. Det parasitiske individ ser alle
ord som en invitation til
yderligere tilnærmelser, og før man ved af det er den
indre fred forduftet. Derfor
er tavsheden og indelukketheden -kort sagt: afvisende
adfærd -min bedste ven i
denne situation. Bliver
vedkommende ved og ved og ved i sin talestrøm, da må jeg
ty til komplet stilhed. Men nogle fjender er så sejlivede, at
de ufortrødent bliver ved. Hvor
afvisende og tavst man så end forholder sig - alligevel bliver
de ved. I sådanne
tilfælde må der gribes til:
Den anden mulighed: Fornærm
fjenden så tilsyneladende uprovokeret og
umotiveret som muligt.
I disse tilfælde sørger jeg personligt for altid at
starte blidt ud. Målet er jo i første omgang ikke at
provokere et slagsmål, men udelukkende at gøre fjenden
utilpas nok til at skride af helvedet til, og lade mig være i
fred. En god start kunne være 'det var sgu nogle grimme sko du
render rundt med!', 'jeg synes, at de der trendy briller som du har, er enormt tåbelige', 'jeg har ikke tænkt
over det før, men du har godt nok et
stort overbid!', eller andet i den dur. Fornærmelse af fjendens
udseende er aldrig et dårligt sted at starte. Så kan der
altid bygges ovenpå.
Hold
altid overraskelseselementet in mente: Falder fornærmelsen ud
af den blå luft bliver den opfattet så meget desto mere
stødende, og således forøges chancerne for, at
fjenden fatter et vink med en vognstang. Et ofte benyttet teknisk
greb er den tilsyneladende tilnærmelse,
som så bliver brugt som springbræt for en fornærmelse:
'Vent... Hvad var
det du sagde det hed, det band som du snakker om?'
'De
hedder All Shall Perish -de
er sindssygt seje!'
'Haha! Jeg har ikke
bidt mærke i det før, men du læsper jo som en
anden idiot!'
Alt
efter situationen kan fornærmelsernes grovhed justeres. Husk:
Virkningen er alting.
Nogle fjender er mere fintfølende end andre. For hver fjende,
der således lader sig affeje af et 'jeg bryder mig virkelig
ikke om din trøje' er der en anden, som kun forstår 'din
mor er en luder!', 'hils din kæreste og sig, at hun giver et
gedigent blowjob' og 'jeg hører at din mor er død? Nå
ja, én mindre valium-slugende alkoholiker i verden er vel ikke
noget at græde over.' Den enkelte fjendes særlige
karakter må altid holdes for øje.
Slår
fornærmelserne fejl er det ikke usandsynligt at situationen
udvikler sig. Der må således gribes til:
Den tredje mulighed: Hvis
fjenden ikke bliver mig fra livet efter en byge af fornærmelser,
og insisterende bliver ved chikanerer mig og min indre fred ved sin
blotte tilstedeværelse, da kan det være nødvendigt
med et voldeligt overfald. Situationen
bliver måske tilspidset efter en byge af fornærmelser, og
det bliver i stigende grad tydeligt at ord ikke længere
rækker. Hvad gør man så?
Jo, i
en overfaldssituation er det igen alpha og omega, at
overraskelsesmomentet er på éns egen side. Det handler
med andre ord om så tidligt som muligt at blive klar over, at
konfrontationen med fjenden vil udvikle sig i voldelig retning. Fjenden
skal altså overrumples inden han selv bliver klar over, at
volden må tale hvor ord ikke rækker.
Det
idéelle overfald er det, der pacificerer fjenden ved en enkelt
manøvre. Betragter jeg f.eks. en fjende i løbet af
fornærmelses-fasen, som stadigt mere måbende lytter til
mine uforskammetheder, og dog ikke udviser det mindste tegn på
erkendelse af, at han bare burde lade mig være i fred, da har
jeg selv ofte grebet til følgende med success: Mens jeg endnu har
en to-tre fornærmelser tilbage at løbe på, lader
jeg umærkeligt hånden glide ned i min lomme, hvor jeg
griber om mit nøglebundt på en sådan måde,
at en nøgle rager ud imellem pege- og langefinger i min
knyttede hånd. Det er vigtigt at tale regelmæssigt videre
imens, så fjendens opmærksomhed ikke fanger at der er
noget i gære. Og så! Når han mindst venter det
-øjeblikket efter en stødende pointe er mest optimalt,
da fjenden her er i en lettere chokeret tilstand -hiver jeg hurtigt
min knyttede næve op af lommen, og jager næven med den
udragende nøgle ind i fjendens tinding med maksimal kraft.
Har man ikke
nøgler, eller andet forhånden må det række
med de bare næver. Mange hverdagsgenstande kan imidlertid
bruges som våben af den, der tænker kreativt (paraplyer,
kuglepenne, attachémapper mv.)
Slår også
overfaldet fejl, og udvikler situationen sig, så er der dog
intet andet valg tilbage end:
Den fjerde mulighed: Tag
livet af dine fjende. Dræb ham. Dette er i sagens natur den
eneste måde at sikre sig, at fjenden aldrig kommer til at
genere én igen. Dog bør man altid huske på, at
denne mulighed også er forbundet med betydelige risici.
Forsøger du først at slå din fjende ihjel, vil
han højest sandsynligt forsøge det samme. Kommer man ud
som sejersherre er der er en yderst realistisk mulighed for
efterfølgende fængselsstraf (dette gør sig
naturligvis også gældende ved den tredje
mulighed, men ikke i samme
alvorlige grad).
At
myrde sin fjende er altså kun tilrådeligt hvis
situationen er kogt ned til: Anything goes. Den
indre fred kan selvfølgelig kræve et
mord i ny og næ, men overordnet er det tilrådeligt at
undgå sådanne situationer. Decideret likvidering må
reserveres til de fjender, som ikke bare er til stede (dvs.
ikke kan undgås)
men tillige er hinsides alt pædagogisk rækkevidde
-vold, fornærmelser, eller afvisende adfærd.
Således
kræver bevarelsen af min indre fred at jeg håndtere mine
fjender, defineret som: De mennesker, der
systematisk umuliggør den indre fred. At disse mennesker
bør hades ud over alle grænser er et selvfølge,
og enhver, der i sandhed værner om sin indre fred ved hvad jeg
snakker om. Et sådan sundt fjende-had er nemlig et uomgængeligt
følge af den indre fred. Ja, det er en uomgængelig
forudsætning for den indre fred at nære et
hjerteligt fjendehad.
Roden til alt
visdom er, at handle på rette måde i den rette situation.
Dette vil altid sige: At dømme korrekt, og ikke handle med
større voldsomhed end højest nødvendigt for at
opnå sit mål. Jeg vil derfor afslutte med en opsummering
af den rette måde at forholde sig til fjenden på,
forhåbentlig til glæde for enhver, der virkelig
værdsætter sin indre fred og tager den alvorligt:
-Man bør
aldrig slå fjenden ihjel, når det er muligt at
værne om den indre fred ved ikke-fatal vold mod fjenden.
-Man bør
aldrig bruge vold mod fjenden, når det er muligt at
værne om den indre fred ved fornærmelse af fjenden.
-Man bør
aldrig fornærme fjenden, når det er muligt at
værne om den indre fred ved at afvise fjenden.
-Man bør
aldrig afvise fjenden, når det er muligt at værne
om den indre fred ved at undgå fjenden.
Men:
-At undgå
fjenden er overflødigt, om man formår at
værne om den indre fred ved at hade fjenden på den
rette måde.
Det korrekte had er
nemlig et udtryk for kærligheden til den indre fred: Den der
vandrer af kærlighedens veje møder ingen fjender på
sin færd. Den, der elsker den indre fred, hader jo selvsagt den
indre freds modsætning - og dette er fjenden som ikke kender
kærligheden, og ikke kan være hvor kærligheden er,
men er forvist til de egne som kærligheden hader.
Den indre fred er
frugten af alt visdom: Viis er den, der elsker den rette viden, thi
han forstår på den rette måde.
Visdom indebærer den rette forståelse af hvem man bør
hade, undgå, afvise, fornærme, overfalde og myrde
og hvornår disse ting er på sin plads. Den,
der ved hvem der fortjener disse ting, og hvornår
disse ting kan implementeres i overensstemmelse med den indre fred er
viis. Han ved således også, hvem der ikke
fortjener disse ting, og hvornår de ikke er på
deres plads. Det er visdom. Det er indre fred. Det
er at hade sin fjende på den rette måde.
Den, der hader på
den rette måde, undgår, afviser, fornærmer,
overfalder og myrder på den rette måde. Ville alle hade
dem, der bør hades, da ville alle undgå, afvise,
fornærme, overfalde og myrde dem, der bør undgås,
afvises, fornærmes, overfaldes og myrdes. Da ville den indre fred nærme sig den ydre.
Derfor: Had ret at
I må elske ret, og alle jeres fjender vil blive slettet af
livets bog.
Fred.
Med venlig hilsen
Jakob-Jeshurun
Ingen kommentarer:
Send en kommentar