(Dette er første del af en lang artikel om konservatisme. Anden del findes her: 'B. Konservatismen som -isme: Samfund og individ'. Tredje del finder du her: 'C. Konservatismen som konservativ -isme: Værdier og valg'. Fjerde afsnit finder du her: 'D. Konservatismen og staten: Tabu og norm'. Sidste afsnit 'E. Konkluderende bemærkninger' følger inden for en nær fremtid).
"Plus ça change, plus c'est la même chose"
-Ordsprog
A. Om
konservatismen generelt: Politik og verdensanskuelse
Konservatisme er en
bestemt type politisk ideologi på linje med eksempelvis
socialisme og liberalisme. Men samtidig er konservatisme noget ganske
andet end de øvrige mainstreamideologier - både i form
og i indhold. Dette gør konservatismen til en svært
begribelig, hvis da ikke direkte uforståelig størrelse
for mange. Det er denne forvirring jeg her vil forsøge at gøre
op med - hvilket imidlertid kræver, at vi starter helt fra
bunden.
Det
karakteristiske suffiks -isme indikerer
en form for enhed af sammenknyttede tanker, medens
tillægsordet/navneordet konservativ har politiske konnotationer
- selvom man i sagens natur kan kalde mangt og meget for
konservativt, uden nødvendigvis at mene noget politisk med
det.
I følgende
tekst vil jeg primært beskæftige mig med konservatismen
som et politisk fænomen. Dette fænomen lader sig
imidlertid ikke undersøge som noget 'rent', da en konservativ
politisk forståelse netop implicerer, at der ikke eksistere et
entydigt skel imellem det, der er politik og det, der ikke er.
Hermed
ikke sagt at 'alting er politik' for
den konservativt sindede. Det drejer sig snarere om, at den politiske
anskuelse hviler på overbevisninger, som ikke kun
begrunder den konservatives
politiske standpunkter, men tillige meget andet. Der er altså
tale om en generel konservativ verdensanskuelse.
Verdensanskuelsen følger
ikke af den politiske overbevisning men
vice versa.
Som
konservative opererer vi altså stadig med et skel imellem
politikken og verdensanskuelsen. Der er bare ikke tale om et entydigt
skel såfremt vi snakker
politik: Som
konservative kan vi derfor ikke tale om politik uden konstant at
trække linjer tilbage til den mere generelle
virkelighedsopfattelse. Omvendt kan vi imidlertid snildt tale om
verdensanskuelsen uden at inddrage politik.
Verdensanskuelsen
er med andre ord det centrale. Verdensanskuelsen
er det fundament, som politikken hviler på, og som politikken
har sin hele mening i kraft af.
Der er
altså tale om et klart ideologisk ('idé-mæssigt')
hierarki: Verdensanskuelsen er det vigtigste. Overalt
hvor vi som konservative taler om politik må politikken
jævnføres, begrundes i- og retfærdiggøres
ud fra verdensanskuelsen, mens det omvendte aldrig er tilfældet.
Konservativt
talt er politikken nemlig tjeneren, mens
verdensanskuelsen er herren. Så
snart de to størrelser bliver ligestillede eller
endog vendt på hovedet, da
er der ikke længere tale om konservatisme. Hjørnestenen
i enhver sand politisk konservatisme er nemlig, at politikken anskues
som et underordnet del-element i
den helhed, som her
kaldes for verdensanskuelse.
Dette
er et helt grundlæggende forhold, som ikke kan gentages nok, da
det i et og alt rummer hvad der karakterisere konservatismen som
politisk ideologi: Sand konservativ politik er altid
begrundet i en verdensanskuelse. Dvs.
at en autentisk konservativ politik kun kan forstås
og føres ud i
livet, såfremt vi besidder
et passende indblik i den verdensanskuelse, der overalt må
begrunde såvel den
konservatives politik som vedkommendes generelle indstilling til
livet.
Derfor
er alting ikke politik for den konservative. Den
konservative reducerer nemlig ikke verden til politik, men begrunder
omvendt den førte politik i termer, der altid må og skal
vise tilbage til verden. Politikken
må altid følge af den bagvedliggende idé om
verden, mens det politiske på sin side ikke har nogen magt over
det generelle syn på virkeligheden.
Således
tænker den konservative politikken kontinuerligt med
virkeligheden og politikken forholder sig som sagt til verden som
delen forholder sig til helheden. Helheden består af mange
forskellige dele, dvs. meget ud
over politik. Enhver del - heriblandt politikken - kan i og for sig
godt betragtes i isolation, men i sidste ende har delen kun en
mening, såfremt den jævnføres det store billede.
Dette
forhold er på én og samme tid, hvad der særligt
udmærker konservatismen som værende fundamentalt
anderledes end tidens øvrige stridende -ismer
(socialisme og liberalisme), og
grunden til konservatismens nuværende krise, symboliseret ved
det ynkværdige og anakronistiske Konservative Folkeparti: At
konservativ politik altid må finde sin legitimitet uden
for den strengt politiske sfære.
Derfor befinder konservatismen sig ilde i den nuværende
diskurs, der bølger imellem de ekstreme standpunkter, at
politik enten er alt (socialisme)
eller intet (liberalisme)
- sat på spidsen, naturligvis. Denne ideologiske strid har
affødt det relativistiske social-liberale mainstreamsynspunkt,
at politik er alt og intet på én og samme tid
(symboliseret ved det forholdsvis lille og uforholdsvis magtfulde
parti Det Radikale Venstre). Et standpunkt der på mange måder
udgør konservatismens diametrale modsætning.
Ovenstående
komplikation - konservatismens krise - vil jeg vende tilbage til i
afsnit D., hvor jeg forsøger at udpege en retning for en
konservativ forståelse af statens rolle
i samfundet.
Det er
nemlig min overbevisning at den nuværende konservatismes
kraftløse tilstedeværelse i det politiske landskab langt
hen af vejen kan ledes tilbage til en manglende principiel klarhed
over, hvordan vi som konservative overhovedet bør tænke
staten. Alligevel er det en
debat, som der ikke rigtig er nogen, der tager initiativ til at
påbegynde - måske af frygt for, at snakken bliver for
teknisk, intellektuel og teoretisk. Bliver man først beskyldt
for bare én af disse tre ting er man jo som bekendt dømt
ude i den offentlige debat. Da jeg imidlertid aldrig har være
inde i debatten, har jeg ingen skrupler ved at give bolden op her.
Den
vigtige statsdiskussion kan imidlertid ikke stå alene. Den må
føres på baggrund af en nærmere bestemmelse af
konservatismens særegne ideologiske indhold, som
jeg giver et bud på i afsnit C. Før vi når så
langt er det imidlertid også nødvendigt med en
redegørelse for, hvad vi i det hele taget mener, når vi
taler om konservatisme som -isme. Dette
vil blive undersøgt i afsnit B..
Før vi
griber til de konkrete politiske overvejelser, bliver vi altså
nødt til at undersøge konservatismen i dens
del-elementer, for at opnå en principiel klarhed omkring, hvad
'konservatisme' i det hele taget betyder. Hvis denne klarhed mangler,
vil diskussionen af konkrete politiske overvejelser selvsagt være
frugtesløs.
Selvom denne tekst
fokuserer på konservatismen som et politisk fænomen
kommer den altså i sagens natur til at handle om meget andet
end netop politik, der som sagt først bliver eksplicit påtalt
i afsnit D.. Dette forhold er ikke udtryk for modvilje imod at
adressere konservatismens politiske dimension. Der er snarere tale om
en nødvendighed, da ingen anden nulevende politisk
ideologi er omgærdet af så mange uklarheder og
misforståelser som det er tilfældet med konservatismen.
Det ville således
være en fejltagelse at kaste sig direkte ud i overvejelser om
det konservative perspektiv på statens rolle i samfundet, da et
sådan projekt ville savne enhver meningsfuld kontekst. Givet
konservatismens stærkt begrænsede tilstedeværelse i
nutidens politiske landskab og den offentlige debat, er den konkrete
statsføring da også de konservatives mindste problem på
nuværende tidspunkt.
Tiden er snarere
til selvransagelse og ideologisk mobilisering.
Nærværende
lille skrift bør derfor heller ikke betragtes som definitivt.
Der er blot tale om et ydmygt-, men alvorligt bidrag til den løbende
ideologiske diskussion af konservatismens væsen - et væsen
der alle dage har været så meget mere end det, som et
enkelt menneske nu kan rumme og sige om det. For konservatismen er,
når alt kommer til alt, en ideologi der drejer sig om det
meningsfulde fællesskab, som intet isoleret individ i
sagens natur kan udtale sig definitivt om.
Jeg overleverer
derfor mine ord til læseren i troen på, at konservatismen
stadig er ikke bare relevant men vital, og at den konservative
grundtanke i fremtiden vil repræsentere et stærkt og
fornuftigt alternativ til den retning, som det danske samfund bevæger
sig i på nuværende tidspunkt. Denne tro mener jeg er det
højeste og vigtigste, vi på nuværende tidspunkt må
kræve af hinanden som konservative - for i denne tro arbejder
vi ikke bare for vores egen- og for hinandens-, men også for
fremtidige generationers skyld.
Jeg giver derfor
mine tanker videre i troen på, at jeg således må
styrke læserens egen tro på konservatismens
berettigelse, i håb om at læseren selv må se
nye håbefulde perspektiver i det konservative projekt, og at
han eller hun selv må føle inspirationen til at gøre
sit bedste i kærlighed til den fælles sag.
-
Ingen kommentarer:
Send en kommentar