Ind imellem glemmer jeg, at jeg ikke er
ældre end tiden selv, men derimod forholdsvis ung: Sølle
27 år gammel. Ja, dette er kun mit 27. forår, og de
øvrige årstider har jeg kun været igennem 26 gange
i skrivende stund. En god del af dem kan jeg endog overhovedet ikke
genkalde mig - så i en vis forstand er min bevidsthed stadig en umulig teenager.
Så meget for den tidløse
visdom. Måske om disse ord blot er replikker fra en usikker ungdom jeg engang vil kigge tilbage på med overbærende hovedrysten?
Lige meget hvad: Jeg kæmper pt. med en sejlivet ængstelighed
omkring min fremtid, der fra mit eget perspektiv ser forholdsvis
usikker ud. Den slags kunne tyde på vokseværk. Men hvad ved jeg om det?
Ja, det er faktisk problemet: Hvad ved jeg om noget? Jeg kan ikke rigtig finde hoved og hale på mig selv, fordi jeg ikke rigtig kan finde hoved og hale på verden.
Godt nok fortæller mennesker omkring mig, at 'sådan én' som mig altid vil finde noget meningsfuldt at
lave i sidste ende. Altså beroliges jeg med, at verden i større
eller mindre grad nok skal få brug for mig når alt kommer
til alt... hvad det så end betyder. Jeg ved det ikke - men alle
andre gør tilsyneladende.
Fra mit eget perspektiv minder jeg mest af alt om endnu en doven-didrik, der mere eller mindre bevidst
styrer uden om alt, hvad der kunne gøre mig brugbar for
samfundet i fremtiden. - Ikke så meget om én, der i så
høj grad har fat i den lange ende, at samfundet bliver nødt
til at indfinde sig efter mine private luner. Ja, jeg har ligefrem
læst filosofi på universitetet: Studiet af den
ældeste, mest tidløse, og af samme årsag også
mest ubrugelige visdom set fra det moderne perspektiv.
Eftertænksomhed er nemlig noget som vores nuværende
samfund ikke har brug for. Og da slet ikke noget som man vil
give penge for.
Beder man ikke selv om at blive opslugt af
bekymring for fremtiden, når man nu går stålsat
efter det ubrugelige? Jeg vælger jo
på en måde at utilpasse mig selv. Så jo -
fra mit perspektiv gør
man. Og jeg bebrejder da heller ikke andre end mig selv for min
fremtidsangst, da den er naturligt følge af den vej jeg
foreløbig har valgt at gå.
Det
frustrerende er dog, at jeg trods alt indsigt i mine egne fejltrin
ikke rigtig ser mig i stand til at ændre på mig selv, og
gøre min karakter mere karriere- og samfunds-rettet. Også
selvom en stor del af mig higer efter den økonomiske tryghed, der
muliggør stiftelse af familie og et levet liv i almindelighed.
Jeg vil nemlig gerne stifte familie og tjene faste penge - men helst
uden samtidig at befinde mig i en form for fundamental dissociation
fra min omverden. Alligevel synes jeg at opsøge en sådan
dissociation af mig selv - hvorefter jeg naturligvis ængstes
for dens konsekvenser.
Sandheden
er f.eks., at jeg valgte det ubrugelige studium filosofi ud fra ren
personlig interesse - uden hensyn til brugbarhed. Men selv på
mit interesse-studium er jeg uforanderligt ugidelig
i forhold til at opfylde universitetets krav. Med andre ord: Jeg
elsker at læse filosofi - men jeg hader 'at læse'
filosofi. Jeg vil bare gerne fordybe mig i bøgerne - jeg gider
ikke at skrive opgaver, gå til eksamen, ja, bare at gå
til forelæsninger. Hele den akademiske superstruktur
interesserer mig ikke det fjerneste. Min uddannelse er altså
bare en undskyldning for at jeg kan læse de bøger som
jeg synes er interessante - og bøgerne giver mig så
'tilfældigvis' den viden, som jeg kan bruge til at bestå
mine eksamener.
I mit
eget perspektiv har jeg altså ikke rigtig taget
mig en uddannelse. Min såkaldte bachelor er kun noget, der
findes på et stykke papir.
Jeg
kan kun hidse mig op til at sætte mig ind i noget, såfremt
det taler dybt og personligt til mig - hvilket guderne skal vide, at
kun meget få ting gør. Studiet er ikke en
af dem. Men (nogle af) de bøger man læser på
studiet interesserer mig vanvittigt meget. Ind imellem er mit studium
altså tilfældigvis
interessant - men det har intet med selve studiet at gøre.
Derfor
er jeg ængstelig for min fremtid, og derfor ved jeg ikke hvad
jeg egentlig vil: For det eneste jeg faktisk vil
falder fuldstændig uden for de almindelige overvejelser om,
hvad man som god samfundsborger bør gøre med sit liv.
Jeg burde f.eks. have taget en uddannelse for at 'blive til
noget' - men fundamentalt set ønsker jeg ikke at 'blive til
noget'. At jeg så er 'blevet BA i filosofi' betragter jeg som
en form for hændeligt uheld. Alt hvad min uddannelse har givet
mig, som ikke interesserer mig, har jeg nemlig glemt igen. Og
(næsten) alt hvad min uddannelse har givet mig af godt kunne
jeg have optjent bedre af mig selv uden uddannelsens hjælp: For
havde jeg bare læst bøger for mig selv, uden samtidig at
'gå på uni' ville jeg have brugt alt min
tid på de store-, gode- og først og fremmest rigtige
filosoffer: Platon, Aristoteles,
Plotin, Augustin, Thomas, Cusanus, Bruno, Descartes, Spinoza, Kant,
Schopenhauer, Hegel, Nietzsche og Heidegger. Jeg ville med andre ord
ikke have spildt så meget tid på moderne sofisterier.
Men så
ville jeg jo ikke have kunnet få SU... For pengenes
og tryghedens skyld
stiftede jeg altså
bekendtskab med sofisten Habermas. Hvem fanden ville læse
Habermas, hvis de ikke fik penge for det?
Jeg
læser filosofi på universitetet, fordi det er det studium
jeg i højeste grad kan affinde mig med. Det er det studium
hvor jeg kan tillade mig at 'studere' så lidt som muligt.
Det er
langt fra fordi at jeg ikke ønsker at bidrage til samfundet og
fællesskabet. Tværtimod. Jeg ønsker bare ikke at
bidrage til det samfund og det fællesskab som vi har i dag. Alt
hvad jeg holder helligt er nemlig fuldstændig ligegyldigt for
dette samfund. Skulle jeg eksempelvis være 'blevet til noget'
inden for akademisk filosofi ville jeg være tvunget til at
beskæftige mig med alt det, som jeg finder så hamrende
uinteressant ved at læse filosofi - og stort set ikke have tid
til det andet, det faktisk interessante.
Min
fremtidsangst er altså baseret i konflikten imellem hvad jeg
føler at jeg bliver nødt til på den ene side, og
hvad jeg føler som reelle handlingsmotiver, der faktisk
virker, på den anden: Jeg bliver nødt til at
placere mig et sted i samfundets pengestrøm på et
tidspunkt, så jeg kan opnå den finansielle sikkerhed til
at fundere en familie, og leve et normalt liv. Men at placerer mig i
pengestrømmen synes at implicere at jeg sælger ud af
mine idealer for, hvad der er godt og rigtigt. Derfor føler
jeg mig handlingslammet.
Konflikten
udmønter sig nemlig i en form for deprimerende apati, der har
været en forholdsvis hyppig, omend ikke konstant bosiddende
gæst i mit liv de sidste to års tid. Og tro mig: Det er
en kedelig gæst at have boende i sit hoved. Derfor vil jeg
heller ikke kede læseren ved at snakke mere om den.
Jeg
vil i stedet tale om noget lidt andet: Nemlig hvad jeg i forlængelse
af min 'on-off'-fremtidskrise har genopdaget som en form for
symptom-behandling af nævnte apati. En behandling, der faktisk er ret effektiv.
Nu
kommer det til at lyde som om at jeg har 'fundet på noget at
tage mig til', hvilket jeg imidlertid ikke har. Det er ikke
'produktivt' som sådan. Det er som sagt ren symptom-behandling.
Det eneste jeg har opdaget er nemlig en almindelig aktivitet, som
hele menneskeheden (særligt kvindekønnet, siger mit 'sexistiske' jeg) bruger som
standardbehandling for snart sagt alle typer ængstelighed og
psykisk ubehag.
Jeg
taler naturligvis om shopping.
Mere
specifikt er jeg begyndt at købe CD'er igen. (Jeg er aldrig
hoppet med på mp3-bølgen). Det praktiserede jeg i meget
stor stil da jeg var yngre. Selvom jeg på mine senere år
har ført en nådesløs udrensningspolitik i forhold
til min CD-samling, og solgt alt hvad jeg alligevel aldrig lyttede
til, har jeg vel stadig godt og vel 400 CD'er. Det
lyder af meget, men antallet er faktisk skrumpet en hel del. Nu er jeg
imidlertid begyndt at øge det igen. Først og fremmest
ved at købe nogle af de ekstrem-metal udgivelser, som jeg
egentlig længe har ønsket mig, men som jeg bare aldrig
har fået taget mig sammen til at købe.
Jeg
holder nemlig utrolig meget af ekstrem-metal, hvilket jeg har gjort i
godt og vel 13 år efterhånden. De ekstrem-metalliske
genrer tiltaler mig, altså taler til mig. Det er 'min' musik. Grundtonen er nemlig
anderledes end i alt andet moderne musik: Den er apokalyptisk. Det er lyden af en nært forestående katastrofe.
At lytte til
ekstrem-metal er min måde at selvmedicinere imod fremtidsangst,
dissociation og fremmedgørelse fra samfundet. Disse 'asociale'
følelser er nemlig en hovedingrediens i den ekstrem-metalliske
verden, i kombination med ting som eventyrlyst, fascination af mørket
og ondskaben, og en ben-hård realisme. Sidstnævnte vil
sige, at musikken ikke kerer sig om det enkelte menneske og
menneskets følelser, som alt andet populær-musik
gør. Det enkelte menneskes følelser er nemlig intet i
forhold til den altomfattende virkelighed, der i sin grusomhed ofte
er fuldstændig indifferent overfor, hvordan vi som mennesker
forholder os til den.
Grusomheden er det egentlige bevis imod at
vores såre menneskelige følelser skulle være så
vigtige igen. Og metallen lovsynger grusomheden.
Ja, denne særlige type ekstremistisk undergrundsmusik fokuserer nærmest manisk på anti-menneskelige temaer som
krig, sygdom, død, alle typer konflikt, forrådnelse
og så fremdeles. Ikke bare lyrisk, men også
musikalsk, da det ekstrem-metalliske lydbillede er bevidst asocialt.
Det lyder kort og godt som ubehagelig larm i de fleste
menneskers ører. Og det skal lyde som larm for dem, der
ikke forstår musikken og dens bevæggrunde.
For dem, der ikke
forstår musikken, er den uudholdelig. Men for mig og andre ligesindede er den
uundværlig.
Ekstrem-metallens
fokus på livets knap så ønskværdige sider
fortolket via rå lyd er nemlig en enorm befrielse for sådan
én som mig, der langt hen af vejen kan føle sig
fuldstændig alene om sine bekymringer. Musikken eleverer nemlig
angsten til et plan, hvor vi kan forholde os til den som noget
almen-menneskeligt, i stedet for noget strengt subjektivt - noget
ikke-virkeligt. Musikken bekræfter livets ubehag, i
stedet for at flygte fra det. På en måde er den gode
metal anti-ekskapistisk.
Sandheden er jo at
vi alle er konfronterede med livets forfærdelige sider - men få
vælger aktivt at forholde sig til dem. Hvor lidt vi end vælger
at forholde os til det, og hvor meget vi end tænker på
noget andet, så skal vi jo alle dø.
'Only death is
real' som det ikoniske slogan for de Schweisiske undergrundslegender
Hellhammer lød.
Min eksitentielle
vej synes at tvinge mig til i abnorm grad at se- og forholde mig til
disse mørke aspekter af verden - og deraf kommer min indædte
trang til at gøre opmærksom på dem, selvom de
fleste helst lod som om de ikke eksisterede. (Nærværende
blog er bl.a. et levende eksempel på dette).
Ikke fordi at livet
er ren pestilens - men når det er, kan jeg ikke vende
ansigtet bort og tænke på noget andet. Tværtimod
byder min karakter mig at tænke over ulyksaligheden i utrolig
høj grad. Til tider så høj grad, at jeg har svært
ved at fokusere på andet.
Dette manifesterer
sig så i min private fremtidsangst og indre splittelse. I
musikken behandles denne imidlertid ikke som noget privat. At
menneskeheden som sådan er splittet, forvirret og
magtesløse overfor eksistensens til tider grusomme vilkår
er nemlig den skinbarlige virkelighed. På samfundsplan
vælger vi godt nok at lukke os inde med en strengt privat
angst, da det ikke er god tone at fremhæve, at vi mennesker
i bund og grund ikke kontrollerer eksistensen. Ja, at mennesket ikke
kan kontrollere eksistensens vilkår er det moderne tabu par
excellence.
Jeg er altså
i færd med at genoptage min kontakt med kunsten som et
alment-menneskeligt udtryk. Ekstrem-metallen besidder nemlig samme
maniske fokus på livets ubehagelige realiteter som min
bevidsthed gør. Samtidig besidder den bedste metal en
indædt vilje til at acceptere mørket, leve med det, ja,
endog gøre noget godt, kreativt, ud af det onde og destruktive. At skabe et univers ud
af intetheden så at sige. Creatio ex nihilo.
Orden ud af kaos - og kaos ud af
orden.
Kaos får
sit æstetiske udtryk i forvrængede guitarer og bas,
umenneskelige vokaler (growl), og trommer der kan piske som en
monsun, eller slæbe sig afsted som de teutoniske plader - men
kun sjældent finder ro i den populær-musiske synkroni med
den menneskelige puls (60-120 bpm). Metallen peger mod et andet tempo
end det, der definerer menneskekroppens inderlighed: Det intense kaotiske
øjeblik eller verdenshistoriens almægtigt langsommelige
bevægelser 'overruler' individet.
Orden viser
sig derimod i musikkens komposition. 'Hemmeligheden' bag
ekstrem-metal er, at det ikke er æstetikken (alene) som
bærer den kunstneriske oplevelse. Det er derimod organisationen
af de æstetiske elementer. Larm er altså godt nok
larm - men larm kan være meget andet end bare larm.
Det meste - nej,
vent, alt - almindelige pop- og rock-musik baserer sig på
velkendte akkordgange, og forudsigelige sang-strukturer: Vers -
omkvæd - vers - omkvæd - C-stykke - omkvæd -
omkvæd. 99,9% af det musik man hører i radioen er
fuldstændigt identisk i denne henseende, og kun de
strengt æstetiske elementer varierer. Der er måske noget rap, eller
en kælen r'n'b sanger, eller en håndfuld tordnende
power-akkorder i omkvædet - men det er så også den
variation som man får. Variationen er iørefaldende og pang-farvet men ekstremt overfladisk.
Denne trend gør
den bedste ekstrem-metal op med. Selvom musikken for den uindviede
stort set altid lyder éns - som sagt: Larm - er der
enorm variation og kreativitet i måden, som gode bands bruger
denne larmende lyd på. Der bliver konstant fortalt nye
historier igennem velkendte virkemidler. Sangstrukturer varieres
og raffineres - til tider til enorm kompleksitet (death metal som
oftest: Suffocation, Morbid Angel, Gorguts, Atheist og Demilich er
personlige favoritter), til andre tider til minimalistiske-, nærmest
trance-inducerende gentagelser (black metal: Særligt holder jeg
af de norske bands som Burzum, Darkthrone og den første plade
fra Enslaved, men også grupper som de amerikanske
Havohej/Profanatica og Krieg, eller finske Beherit). Ikke så
sjældent kombineres de to, eller en helt tredje vej bliver
udforsket. Mulighederne er uendelige.
Populær-musikken
fortæller omvendt den samme historie igen og igen, og variere
kun på overfladen, præcis ligesom romantiske
Hollywood-komedier, der kun kan skelnes fra hinanden, fordi det er
forskellige stjerner der spiller hovedrollerne.
Hvor den uindviede
er dømt til at opleve ekstrem-metal som én lang,
monoton strøm af udifferentieret larm, vil den indviede
derimod fæstne sig ved myriader af små detaljer og
variationer, som fuldstændig går over hovedet på
den, der er blændet af æstetikkens voldsomhed. På
denne måde rummer ekstrem-metallen sand poesi: For i
virkeligheden handler musikken om at se hinsides overfladen og ned i
de bundløse dybder, der gemmer sig bagved det mondæne.
Musikken handler om at skue ind i det uendelige mørke rum,
hvor absolut frihed eksisterer side om side med den største
angst.
På lignende
viis med de negative følelser her i livet: For dem, der ikke
ønsker andet end at komme væk fra dem - og det er
et instinktivt og normalt reaktionsmønster, som jeg ofte også
selv falder i, når jeg gribes af en deprimeret eller ængstelig
sindstilstand - virker de som noget, der bare er ubehageligt
og uønskværdigt. Men undersøger man disse
følelser nærmere, og går mere filosofisk til dem,
opdager man at de rummer mangt og meget, som det kort og godt er
umuligt at slippe væk fra. De negative følelser
minder nemlig én om, at livet i bund og grund er hinsides éns
egen kontrol. Grusomheden vil altid være der - og vi vil alle
blive konfronteret med den, fordi den i bund og grund tilhører
virkeligheden... ikke 'bare' os selv.
Jeg slipper
naturligvis ikke af med min fremtidsangst, mine deprime teenage-tendenser og
alverdens mørke ved at købe en plade med Brutal Truth
eller Napalm Death ind imellem. Shopping-kicket - den umiddelbare
glæde ved at købe noget nyt - er som alle ved kortvarig
og overfladisk. Til gengæld giver musikken en indfaldsvinkel
til mørket, der ikke isolerer mig i den narcisistiske tanke - selv-medlidenheden - men
tvinger mig til at kigge hinsides mig selv - hvilket på
forunderligvis altid sker, når en god metal-plade 'klikker' og
jeg begynder at sådan for alvor at forstå den.
Musikken åbner op overfor mig - fordi jeg åbner mig selv
op i forhold til musikken. Og før jeg ved af det er den
indistinkte larm forvandlet til den smukkeste tonedigtning om livet,
mørket og ondskabens uudgrundelige sandhed.
Det minder mig om at være på vandreture i Norge med mine forældre som lille. Det var hårdt at gå opad og slide sig gennem sten og sne, men pludselig åbenbarede der sig en udsigt over et majæstatisk bjerglandskab, der øjeblikkeligt bragte enhver tanke på mig selv til ophør. For hvad jeg så var så meget større end mine vabler.
Sådan
fungerede ekstrem-metal også for mig for 13 år siden. Jeg
indrømmer: Jeg 'fangede' ikke musikken med det samme. Ja,
faktisk fandt jeg den tit skræmmende og ubehagelig. Alligevel
var der noget ved den, der gjorde at jeg ikke kunne lægge den
fra mig, men blev ved med at vende tilbage til den.
Gradvist men sikkert sled jeg mig til en position, hvor jeg pludselig skuede den skønhed, som jeg instinktivt må have fornemmet.
Dengang i
slutningen af folkeskolen følte jeg mig også fremmed for
verden - men i dag kan jeg ikke huske hvorfor. Jeg husker kun musikkens enorme betydning. Måske er den
ekstreme metal kommet tilbage til mig, for at jeg igen kan begynde
det hårde arbejde med at glemme mig selv. Hvem ved?
Med venlig hilsen
Jakob-Jeshurun
Ingen kommentarer:
Send en kommentar