B.
Konservatismen som -isme: Samfund og individ
I.
Den offentlige
debat er rig på henvisninger til- og diskussioner af de
såkaldte -ismer, men hvad betyder dette karakteristiske
suffiks egentlig?
Den
altid nyttige ordbog.dk angiver fem definitioner på -isme.
Jeg gengiver dem alle her, for
at eksplicitere den enorme spændevidde af fænomener, der
på den ene eller anden måde kan kaldes -istiske.
Således får vi en
idé om den fælles forståelsesmæssige grund
for alle -ismer, på
baggrund af hvilken jeg nærmere vil udforske, hvad der særligt
karakterisere den konservative type.
Onlineordbogen
giver følgende fem beskrivelser af -isme:
---
1.
betegner
en retning eller bevægelse inden for fx kunst, politik eller
videnskab. (fx
konservatisme,
kubisme)
1a. betegner en bestemt social struktur, samfundstype el.lign. (fx kapitalisme, feudalisme)
1b. betegner en grundholdning eller tilbøjelighed. (fx egoisme, sadisme)
2. betegner en enhed med bestemte egenskaber eller funktioner. (fx organisme, mekanisme)
3. betegner udøvelse af en bestemt aktivitet. (fx bilisme, turisme)
3a. betegner brug eller misbrug af noget. (fx alkoholisme, morfinisme)
4. betegner et naturvidenskabeligt fænomen (fx magnetisme, metabolisme)
4a. betegner en sygdom (fx mongolisme, parkinsonisme)
5. Sprog: betegner et ord eller udtryk som er overtaget fra et bestemt sprog, som har bestemte stilistiske træk el.lign (fx svecisme, arkaisme)
Kilde
---
Det siger sig selv, at fokuspunktet i nærværende vil være konservatisme som en retning inden for politik, dvs. definition 1. Dog bør det bemærkes, at konservatismen som politisk ideologi trækker tråde til -istiske fænomener svarende til definition 2. og 3. De hhv. naturvidenskabeligt og sprogligt karakteriserede -ismer i den 4. og 5. definition har derimod intet at skulle have sagt i denne sammenhæng, så lad os glemme dem for nu.
Den bedste beskrivelse af konservatismen som politisk -isme er nemlig denne, at politik tænkes som bindeled imellem to øvrige -ismer, der hhv. rammes af den 2. og 3. definition. Den politiske konservatisme er altså at forstå som en forbindelse imellem 'en enhed med bestemte egenskaber eller funktioner' (def. 2) og 'udøvelse af en bestemt aktivitet' (def. 3).
1a. betegner en bestemt social struktur, samfundstype el.lign. (fx kapitalisme, feudalisme)
1b. betegner en grundholdning eller tilbøjelighed. (fx egoisme, sadisme)
2. betegner en enhed med bestemte egenskaber eller funktioner. (fx organisme, mekanisme)
3. betegner udøvelse af en bestemt aktivitet. (fx bilisme, turisme)
3a. betegner brug eller misbrug af noget. (fx alkoholisme, morfinisme)
4. betegner et naturvidenskabeligt fænomen (fx magnetisme, metabolisme)
4a. betegner en sygdom (fx mongolisme, parkinsonisme)
5. Sprog: betegner et ord eller udtryk som er overtaget fra et bestemt sprog, som har bestemte stilistiske træk el.lign (fx svecisme, arkaisme)
Kilde
---
Det siger sig selv, at fokuspunktet i nærværende vil være konservatisme som en retning inden for politik, dvs. definition 1. Dog bør det bemærkes, at konservatismen som politisk ideologi trækker tråde til -istiske fænomener svarende til definition 2. og 3. De hhv. naturvidenskabeligt og sprogligt karakteriserede -ismer i den 4. og 5. definition har derimod intet at skulle have sagt i denne sammenhæng, så lad os glemme dem for nu.
Den bedste beskrivelse af konservatismen som politisk -isme er nemlig denne, at politik tænkes som bindeled imellem to øvrige -ismer, der hhv. rammes af den 2. og 3. definition. Den politiske konservatisme er altså at forstå som en forbindelse imellem 'en enhed med bestemte egenskaber eller funktioner' (def. 2) og 'udøvelse af en bestemt aktivitet' (def. 3).
Enheden
med bestemte egenskaber eller funktioner er
det, som vi kalder for samfundet.
Samfundet
er som bekendt altid kollektivt, og betegner en gruppe mennesker, der
er fælles om at bebo et givent afgrænset geografisk
område, deler en bestemt kultur og/eller er underkastet det
samme politiske styre.
Ind
imellem støder man på en mere mudret brug af ordet,
f.eks. i betegnelsen det
internationale samfund.
Da konservatismen imidlertid altid slår sine rødder i-
og understreger vigtigheden af et bestemt område, og altid
tager dette
konkrete samfund som
udgangspunkt, vil jeg her se bort fra enhver divergerende idé
om hvad 'samfund' ellers kunne betyde. Her henviser samfund
altså udelukkende til den geografiske/kulturelle/politiske
enhed - i vores tilfælde det danske
samfund.Udøvelsen
af en bestemt aktivitet betegner
omvendt det
enkelte menneskes liv.
Hvert menneske, der er del af et givent samfund, udfolder sin primære
aktivitet, dvs. lever sit liv inden for dette samfund. Denne
aktivitet vil på det mest abstrakte og generelle plan være
rummet i et begreb om valg.
Individet
lever sit liv i et samfund, og denne aktivitet kommer direkte og
umiddelbart til udtryk i hvorledes individet vælger.
II.
Skal
vi forstå konservatismen som det politiske bindeled imellem den
enkeltes specifikke liv og det overordnede samfund, som vedkommende
er en del af, da må vi forstå, at den rette opfattelse af
konservatismen er betinget af en forståelse af, hvad vi nærmere
bestemt mener med et konservativt
samfund
og
et konservativt
liv.
Spørger vi altså: Hvad er konservatisme? da bliver vi
nødt til at raffinere spørgsmålet og udvide det
til: Hvad er et konservativt koncept om hhv. samfundet og det enkelte
menneske, og hvordan formidles der imellem de to politisk? For hvis
vi ikke besidder et passende begreb om, hvad vi mener, når vi
taler om mennesket
og
samfundet,
så
mister vi fuldstændig konservatismens substans af syne.
Konservatismen
selv kan nemlig kun begribes, såfremt vi som sagt forstår
den som bindeled
imellem
samfundet på den ene side og mennesket på den anden.
Selve essensen
i
konservatismen er nemlig, at mennesket og samfundet er forbundet
i
en fundamental forstand. Denne forbindelse lader sig overhovedet ikke
begribe, om vi ikke dvæler en stund ved, hvad vi overhovedet
forstår
ved
et menneske og et samfund - og dermed forstår, at det er
umuligt at begribe det ene om man ikke samtidig begriber det
andet.
Vi har allerede specificeret samfundet som en enhed. At se samfundet som en enhed kan naturligvis problematiseres - men som konservative vil vi altid arbejde ud fra overbevisningen om, at dette nu engang er den rette måde at forstå samfundet på. Dog ikke som en hvilken som helst type enhed: Som citeret ovenfor giver ordbogen to interessante eksempler på denne brug af -isme som et 'enhedssuffiks', hvor én er rammende for den konservative samfundsopfattelse, mens den anden fuldstændigt træffer det modsatte: Nemlig hhv. organisme og mekanisme.
Vi har allerede specificeret samfundet som en enhed. At se samfundet som en enhed kan naturligvis problematiseres - men som konservative vil vi altid arbejde ud fra overbevisningen om, at dette nu engang er den rette måde at forstå samfundet på. Dog ikke som en hvilken som helst type enhed: Som citeret ovenfor giver ordbogen to interessante eksempler på denne brug af -isme som et 'enhedssuffiks', hvor én er rammende for den konservative samfundsopfattelse, mens den anden fuldstændigt træffer det modsatte: Nemlig hhv. organisme og mekanisme.
Som
konservative forpligter vi os på en idé om, at samfundet
er ret forstået som en organisme,
dvs.
som noget levende og animeret ('besjælet') kontra den
formalistiske ('systematiske') mekanisme.
Hermed
har vi den første vigtige, konservative distinktion på
plads: At samfundet forstås som en organisk
enhed, hvilket
vi primært forstår i kontrast til en mekanisk
eller
en fragmentarisk
samfundsidé
(sidstnævnte betegner enhver idé om, at samfundet som
sådan ikke kan betegnes som én definitiv størrelse).
Hermed
har vi allerede sagt meget om den konservative opfattelse af det
enkelte menneskes liv: Ethvert individ er at forstå som en
integral del af
den overordnede samfundsorganisme. 'Individ' betyder altså
konservativt talt 'et organ i organismen'.
Det
enkeltstående organ udfolder som sagt sin aktivitet igennem
sine valg.
At vælge er
basalt set den funktion, som det enkelte menneske praktisere for-
og i
samfundet, i det at vedkommende lever sit liv på en bestemt
måde. Den overordnede samfundsorganismes tilstand og sundhed
vil således - ligesom kroppens forhold til sine organer - være
afhængig af, hvorvidt de enkelte organer er sunde og
velfungerende. Det sunde samfund bliver altså (konservativt
talt) samfundet hvor de vitale
organer - dvs.
de samfundsbærende
kræfter, eller
de
vigtigste mennesker og institutioner - i
særlig grad træffer gode og sunde valg. Valg, der ikke
bare er til gavn for dem selv, eller for bestemte grupper, men for
hele
samfundet,
under respekt for helhedens liv og forståelse af hvert enkelt
del-elements funktion.
Kun
hvis samfundets repræsentanter,
der
på den ene eller anden måde tjener en central funktion
for vedligeholdelsen af samfundsorganismens sundhed, træffer
gode valg, baseret på en passende, mere eller mindre intuitiv
indsigt i samfundets orden, kan vi tale om et egentligt konservativt
samfund.
Konservatismen
er nemlig fundamentalt set troen på, at et virkeligt verdenssyn
er muligt,
at
individet kan tilnærme
sig dette verdenssyn og at verdenssynet således i højere
og højere grad vil influere individets valg.
Et
samfund er altså konservativt, såfremt den herskende magt
vælger
(og evt. vælges)
ud
fra
et konservativt verdenssyn, og det i sandhed konservative verdenssyn
er det, der i højeste grad begriber samfundet som noget
levende og organisk - dvs. som noget kontinuerligt med individet.
Vi
konservative betragter hverken samfundet som noget, individet er
underlagt (socialisme) eller som noget, der principielt set bør
være underlagt individet (liberalisme). Vi forstår
derimod samfund og individ som to sider af samme sag.
Den
konservative tror derfor også på, at det, der er til gavn
for helheden,
også
er til gavn for delen
- men
at hvert enkelt del kun har det godt i den balance, der kommer af at
respektere helheden som det vigtigste. En helhed hvor hver del har
sin egen plads, og tjener sin egen funktion i samordning med de
øvrige. Det gensidige balanceforhold
imellem
samfundets delelementer i en afstemt helhed er det centrale, og
derfor bør intet enkelt element betragtes i isolation, men
altid jævnføres det store billede.
Vi
kan sige, at vi som konservative ønsker at dette grundlæggende
verdenssyn
får
politisk indflydelse. Som konservativ tror vi ikke på, at en
magthaver kan vælge konsistent og korrekt, med mindre at
vedkommende har en passende forståelse af sit samfund,
reflekteret i en sammenhængende virkelighedsopfattelse.
En
virkelighedsopfattelse, som vi i en eller anden forstand også
anerkender som vores egen - og hjørnestenen i den konservative
virkelighedsopfattelse er og bliver den mere eller mindre intuitive
begribelse af samfundet som en organisk enhed.
I
denne grundopfattelse er alle konservative i samklang.
Som
konservativ anerkender jeg andre
som
konservative, såfremt jeg registrerer et overlap imellem deres
og min
virkelighedsopfattelse.
Det følger altså naturligt at jeg forstår mig selv
som fundamentalt forbundet
med
andre konservative, da der eksistere en fælles overbevisning om
en samfundsorganisme, som vi i fællesskab er en del af-, og
hvis sundhed er i vores fælles interesse. Vi er forbundne
såfremt vi i fællesskab er en integral del af sagen
selv. Konservatismen
er altså ikke en ideologi man 'tager på sig', eller 'har'
såfremt man er
konservativ.
Den, der først har forstået sig selv som konservativ, må
tillige forstå konservatismen som uadskilleligt fra livet selv,
da konservatismen udtrykker en fundamental forbindelse mellem selv
og
samfund.
En
kritisk indvending imod konservatismen lyder ofte, at den
konservative bare
ønsker
sin egen
(strengt
subjektive) virkelighedsopfattelse
trumfet
igennem. Dette er imidlertid en misforståelse, da nøglen
i konservatismen netop er det intersubjektive,
dvs.
det
fælles i
verdenssynet, som konservative mennesker - alle indbyrdes forskelle
til trods - alligevel deler.
Det
er strengt taget utænkeligt at have et konservativt verdenssyn,
hvis man ikke genkender
sine overbevisninger i verden. Dette
forekommer i særlig grad, når man finder at éns
virkelighedsopfattelse vækker genklang i andre og vice versa.
Den mellemmenneskelige samhørighed er i en vis forstand
konservatismens substantielle indhold (se næste afsnit). Vil
man forstå konservatismen må man altså forstå,
at det er den intersubjektive
verdensanskuelse der
overhovedet gør ideologien mulig.
Som
konservative anerkender vi hinanden som tjenere
af den samme idé: Samfundsorganismen. Men
i denne anerkendelse ligger tillige overbevisningen om, at det er
samfundsorganismen der er det vigtigste - at det er agtelsen for
samfundet som et formål i sig selv vi genkender i hinanden. Et
konservativt fællesskab er altså et fællesskab om
at tjene:
Ikke
sig
selv eller
hinanden, men
den idé og den virkelighedsopfattelse som vi er fælles
om.
Den
konservative vælger altså et verdenssyn, der for
vedkommende selv står som det rigtige
- ikke på trods af-,
men netop fordi
at
andre deler det samme verdenssyn i mere eller mindre grove træk.
Det ligger nemlig indlejret i et konservativt verdenssyn, at det ikke
handler om de implicerede mennesker, men om det fællesskab der
nødvendigvis
er
til stede som det primære, såfremt vi taler om at vi
lever i et fælles
samfund - ja, såfremt vi kan snakke om et samfund
overhovedet.
Man forsøger altså at samle sig om en idé om et
fællesskab, der i en fundamental forstand allerede
er til stede.
Det er nemlig fællesskabet
der
formulerer konservatismens mening - ikke én selv.
III.
Ovennævnte
meningsfællesskab
vil
jeg løbende vende tilbage til. Først vil jeg imidlertid
spole tilbage til det individuelle liv og bestemmelsen af dette som
en aktivitet,
hvis
primære udtryk er valget.
Herved bliver det mere tydeligt hvad der særligt kendetegner
konservatismen som et individuelt ideologisk
valg.
Det
skal bemærkes, at jeg ved brugen af ordet valg
vælger
at se fuldstændig bort fra den filosofiske diskussion af,
hvorvidt individets ageren grunder i frihed
eller
i en determineret
orden. Om
den enkelte er fri i sine handlinger eller ej spiller altså
ingen rolle for nærværende: Her henviser ordet valg
udelukkende
til det faktum,
at den enkelte altid er aktiv på den ene eller anden måde,
i det vedkommende udfolder sit liv inden for rammerne af et givent
samfund. Det er denne livsaktivitet jeg gerne vil gøre
opmærksom på.
Som
konservative mener vi, at det enkelte menneskes liv kun er rigtigt
forstået under hensyn til individets egen
idé
om sine rammebetingelser, og at kvaliteten af det individuelle valg
således er uadskillelig for kvaliteten af individets samfunds-
og verdenssyn. En dårlig idé om hvorledes 'tingene
hænger sammen' udmønter sig altså generelt i
dårlige valg. Dette mener jeg kan forsvares, om man så
måtte mene at valget er frit, eller determineret.
Bestemmelsen
af begrebet valg
er
det centrale problem for den filosofiske retning, der er blevet døbt
eksistentialisme.
Hvis vi undlader at dykke ned i den egentligt filosofiske diskussion
af valget,
men
bevarer betegnelsen 'eksistentialisme' som en overskrift for 'enhver
forståelse af valget',
så
kan vi snildt tale om en art eksistentiel
konservatisme.
Eksistentiel
konservatisme siger
intet om det
at vælge i sig selv, men
sigter snarere efter en bestemt opfattelse af, hvordan det enkelte
menneske forholder sig til- og forstår rammebetingelserne
for sine valg, dvs. sin aktivitet/ageren. Dette
rammebetingelsesforhold er i sagens natur analogt til, hvordan den
konservative anskuer individet - sig selv og andre - i forhold til
samfundet: Den individuelle aktivitet må slå sine rødder
i- og betragtes fuldt og helt som betinget af den samfundsmæssige
organisme.
At
organismen handler igennem
den
enkelte og at den enkelte handler på
vegne af
organismen er absolut centralt for den konservative forståelse,
dvs. det konservative verdenssyn. Samfundet betragtes altså
ikke som et produkt
af
et eller flere individer.
Samfundet
er ikke noget vi har skabt.
Samfundet
selv er nemlig ikke noget vi vælger til- eller fra. Samfundet
er snarere betingelsen
for
at vi kan vælge overhovedet, og denne betingelse viser sig
konkret i vores muligheder
for
at vælge det ene eller det andet, og således leve vores
liv på den ene eller den anden måde.
En
idé om et 'skabt' eller et tilvalgt samfund svarer derimod til
idéen om en kvinde, der føder sin egne forældre.
Vi kan
forestille
os situationen - men så snart vi tænker nærmere
over den, kommer den til at fremstå stadig mere absurd. Ligesom
kvindens forældre kommer samfundet nemlig altid først,
og
leverer de rammer, som individet efterfølgende må forstå
sig selv og sine egne valgmuligheder ud fra. Kvinden kan altså
først føde såfremt hun selv er blevet født
- og forældrene er den suveræne betingelse for, at
kvinden er blevet født, ligesom vores samfund betinger hvilket
valg vi kan træffe, og hvilket liv vi kan leve. Samfundet giver
os nemlig vores muligheder
for
at vælge - og et valg uden muligheder er i sagens natur intet
valg.
Vi
mennesker lever og vælger altså altid ud fra en
overleveret forståelse. Det er vores måde at forstå
samfundet og verden på, der afslører vores muligheder
for at leve og vælge i samfundet og verden. Essensen
af den overleverede forståelse er den, man som konservativ
forsøger at bevare i min verdensanskuelse. Det er den
forståelse vi anerkender som betingelsen for vores egne valg,
og det er en lignende forståelse vi anerkender, når vi
anerkender andre som konservative. Konservativ er altså den,
der individuelt vælger at arbejde for de fælles
rammebetingelser.
Konservatismen
baserer sig derfor på idéen om en grundlæggende
harmoni i den fælles forståelse. At man er mange
der er enige om, at samfundets kerneværdier er
bevaringsværdige, dvs. at den overleverede verdensanskuelse er
værd at bevare og give videre. Overalt er det nemlig
verdensanskuelsen - anerkendelsen af at samfundet giver gode
muligheder til individet - som er centralt. Dvs. ikke det
enkelte individs valg, men det forhold at individet kan vælge
på den måde, som samfundet tillader.
Som
konservativ afviser jeg derfor, at samfundet i en grundlæggende
forstand skulle være noget sekundært i forhold til
individet. Konservatismen implicerer nemlig at individet altid hhv.
er
i- og
agerer
ud fra
den kontekst vi kalder samfundet. Samfundet er som tidligere nævnt
aldrig noget individuelt, og kan umuligt reduceres til noget sådant.
Det er derimod fælles.
IV.
Konservatismen
er altså væsentligt en kollektivistisk
ideologi. Kollektivisme-begrebet
er
imidlertid blevet misbrugt i en sådan grad (af socialister), at
vi bør dvæle et øjeblik ved ordet, for at sikre
os mod misforståelser.
Bid
først og fremmest mærke i, at jeg endnu bevæger
mig på det beskrivende
plan. Konservatismen
er kollektivistisk i sit grundlæggende
menneskesyn: Konservatisme
implicerer en opfattelse af, at samfundet (ej at forveksle med
staten,
jf.
afsnit D.) er den vigtigste
faktor i forhold til det enkelte menneskes forståelse
af sig selv og andre, dvs.
begribelsen af sine egne muligheder for at vælge
sit liv.
En konservativ menneskeopfattelse vil således være at
kultur,
sprog, geografi, folk og
samfundets
generelle indretning i stort og småt er
et uomgængeligt udgangspunkt for den passende forståelse
af, hvad det enkelte menneske som sådan er.
Hermed
er konservatismen i opposition til den universalistiske
menneskeopfattelse, hvor man altid tænker mennesket som noget i
sig selv, uafhængigt
af hvilket samfund den enkelte så 'tilfældigvis' måtte
være en del af. Dette betyder ikke, at den konservative
nødvendigvis finder det meningsløst
at
tale om, at vi som mennesker alle er fælles om visse ting, og
at en overordnet idé om menneskehed
ikke
kan være gavnlig. Nej, det betyder udelukkende at den
konservative ikke acceptere at mennesket reduceres
til
den abstrakte universelle idé. En absolut
idé om mennesket som noget, der skal tænkes uden
samfund er
og bliver altså en ukonservativ
tanke. Mennesket
er altid indviklet i sin konkrete verden, og enhver universalistisk
kollektivisme - der taler om luftige ikke-ting såsom det
menneskelige fællesskab - forbliver
per definition ukonservativ.
Konservatismen
er med andre ord en kollektivistisk ideologi, der tænker
menneskets muligheder for at leve (at vælge) kontinuerligt med
idéen om samfundsorganismen. Sidstnævnte betegner altid
dette
konkrete samfund.
Et 'konservativt liv' er således det samme som at vælge
at tro på- og at leve for det større og vigtigere liv
end éns eget - og det 'store' liv vil altid på den ene
eller anden måde være
dette samfunds liv.
Den konservative vælger altså aktivt at
bevare det, der konkret er blevet overleveret: At
give de muligheder videre, som samfundets 'store' liv har givet én
selv, og således at vie det personlige 'lille' liv til den
store idé om det
fælles, det lokale, det forenende og
det
levende.
Den
sande konservative arbejder altså for samfundet ud fra en
grundlæggende forståelse af, at samfundet også
arbejder for ham eller hende - og samfundet har allerede gjort
noget for én, såfremt man overhovedet begriber, at man
har visse muligheder for at handle. Det individuelle menneske
er nemlig intet uden sit fællesskab og fællesskabets
betingelser. Det er disse, der overleverer enhver mulighed for at
leve og vælge - og såfremt man indser disse muligheder
for gode, vælger man at leve for at bevare dem. Dette
vil imidlertid altid være at leve for- og vælge på
baggrund af idéen om noget højere, noget større
og noget mere betydningsfuldt end én selv.
Det
er sådanne store, fælles idéer der formidles i
verdensanskuelsen.
V.
Når
individet først frem til en sådan verdensanskuelse,
anser den for god, og vælger at handle aktivt for at bevare den
- så er individet et konservativt individ. Det
konservative individ handler imidlertid ikke kun som individ,
men tillige som repræsentant for den store, fælles
verdensanskuelse.
Den
konservative har med andre ord valgt at tro på noget større
end sig selv. Men denne tro er ikke bare noget personligt. Den
er derimod rodfæstet i den fælles samfundsorden, som
individet altid allerede er en integreret del af.
I
næste afsnit kigger vi nærmere på, hvordan det gode
kan vise sig i det konkrete samfund som en overleveret mulighed, der
anbefaler sig som særligt bevarinsgsværdig.
-
Hej Jakob,
SvarSletJeg hader at skulle bruge din fine blog, og især som værende den eneste kommentar. Men jeg er nødt til at vide, om du har glemt mig?
Mvh. Thomas fra psy
Hej Thomas.
SvarSletDet er helt fint. Jeg har sendt en besked til dig inde på psy. Beklager mine manglende reaktionsevner.
-Jakob
Jeg tror du skal prøve at sende igen så, for det ser ikke ud til at jeg har fået den.
SvarSletDet er helt iorden Jakob, jeg venter gerne, det er bare træls når venten bliver til tvivl. :)
Mvh Thomas
Jeg har prøvet igen.
SvarSlet