C.
Konservatismen som konservativ
-isme:
Værdier og valg
I.
Hvis
vi sammenfattende generaliserer betragtningerne i ovenstående
ser vi, at den konservative tanke har en bestemt struktur
som
-isme.
Lad os igen kaste et blik på den første, centrale
definition af -isme
med
dens to underbetydninger, for at se om vi kan 'genfinde'
konservatismen i den:
---
1. betegner en retning eller bevægelse inden for fx kunst, politik eller videnskab. (fx konservatisme, kubisme)
1a. betegner en bestemt social struktur, samfundstype el.lign. (fx kapitalisme, feudalisme)
1b. betegner en grundholdning eller tilbøjelighed. (fx egoisme, sadisme)
---
1. betegner en retning eller bevægelse inden for fx kunst, politik eller videnskab. (fx konservatisme, kubisme)
1a. betegner en bestemt social struktur, samfundstype el.lign. (fx kapitalisme, feudalisme)
1b. betegner en grundholdning eller tilbøjelighed. (fx egoisme, sadisme)
---
Den bestemte retning eller bevægelse er selvsagt konservatismen (1): Konservatismen er bestemt som den politisk idé om forholdet imellem samfundsorganismen på den ene side og det individuelle valg på den anden.
Underdefinition
1a rammer den 'bestemte sociale struktur, samfundstype el. lign.'
Konservatisme på dette plan udmønter sig i en idé
om samfundet som en organisk, levende enhed.
Underdefinition 1b rammer den 'grundholdning eller tilbøjelighed' som vi generelt har bestemt som individets måde at vælge på - at den enkelte lever sit liv. Nærmere bestemt: At den konservative er grundlæggende tilbøjelig til at forstå sit eget liv og sine egne valg i lyset af idéen om det fælles samfund som en organisk enhed.
Underdefinition 1b rammer den 'grundholdning eller tilbøjelighed' som vi generelt har bestemt som individets måde at vælge på - at den enkelte lever sit liv. Nærmere bestemt: At den konservative er grundlæggende tilbøjelig til at forstå sit eget liv og sine egne valg i lyset af idéen om det fælles samfund som en organisk enhed.
I
jo højere grad individet begriber
1a
som retningsgivende for 1b, dvs. begriber samfundet som noget godt,
ønskværdigt og
værdigt
til bevarelse (det
modsatte er at ønske sig væk fra sig selv og sine
omgivelser),
desto mere nærmer vi os en eksistentiel konservatisme, dvs.
konservatismen som et individuelt valg: At samfundet er værd at
vælge til
og
ikke fra.
På
samme måde vil et samfund, hvor en mere eller mindre bevidst
eksistentiel konservatisme præger den almindelige
livsindstilling og hævdvundne visdom, være et
konservativt samfund. Det konservative samfund er altså det,
hvor borgerne stoler på den fælles 'ånd', 'den
harmoniske samfundsorden' (eller hvad vi nu ønsker at kalde
det) som den bedste vejleder i spørgsmålet om det gode
og meningsfulde liv.
Går
vi nu tilbage og genovervejer den overordnede definition, bliver
konservatisme således til idéen om, at det
verdenssyn, der begriber sig selv som betinget af- og rettet imod
idéen om det fælles samfund som den suveræne
betingelse for- og målet med det individuelle valg, har krav på
politisk repræsentation.
Hermed
kommer vi til konservatismens konkrete indhold.
Hvad
implicerer det konservative verdenssyn nærmere bestemt?
II.
Konservatisme
betyder først og fremmest en strengt hierarkisk
ordning af de to 'underidéer': På
den ene side har vi den eksistentielle konservatisme, der vedrører
den enkeltes valg og liv. Denne aktivitet, siger vi, må altid
svare til-, dvs. 'adlyde' idéen om samfundsorganismen som
sådan. Det personlige
må
altså underordnes det fælles,
da
samfundet i et og alt står over individets bestræbelser.
Jo mere konservativ man altså bliver på det individuelle
eksistentielle plan, i
desto højere grad begriber man samfundets
fælles liv som
det i sandhed meningsfulde
og agtværdige.
Dette
ligger i selve den konservative forståelse af det personlige:
At det enkelte liv blot er en specifik ytring af det mere generelle
liv, og at den konservative først og fremmest forstår
sig selv som en repræsentant for samfundsorganismen i større
eller mindre grad. Den enkelte bør konservativt talt aldrig
begribes som sui
generis ('sin
egen klasse', 'det eneste eksemplar').
Som
konservative mener vi derfor altid, at samfundsorganismen er
vigtigere
end
vi selv, noget andet enkeltstående menneske, eller nogen
enkeltstående gruppe af mennesker inden for
samfundet
kan være. Et menneske eller en gruppe af mennesker vil nemlig
altid kun være en del
af
helheden
- men
helheden
bør altid herske over delen.
Helheden
må altså anses som noget irreducerbart.
Samfundets liv kan ikke reduceres til f.eks. økonomiske- eller
sociale forhold. Konservativt talt er samfundet nemlig aldrig 'bare'
et udtryk for noget andet, mere grundlæggende end sig selv.
Nej, samfundet er det primære. Samfundet er udgangspunktet for
enhver
forståelse
af verden, af politik og af praktisk talt alt andet, og dette fordi
at samfundet først og fremmest giver individet
rammebetingelserne for at vælge i form af visse muligheder.
Dette
forhold er igen analogt med den kropslig sundhed (jf. afsnit B, II):
Det sunde legeme er det, hvor alle organer tjener deres funktion
optimalt, og altså på bedst tænkelige viis arbejder
for det fælles liv,
som
de alle er afhængige af individuelt. Den sunde krop er idealet.
Omvendt kan vi se - f.eks. ved kræft
- at
en specifik type celler underlægger sig kroppens energetiske
kredsløb fuldstændig og beslaglægger det øvrige
legemes ressourcer til eget formål og vækst.
Er
sygdommen først meget fremskreden bliver det uundgåelige
følge, at legemet til sidst må dø - og når
legemet dør, så dør svulsten også. Er
legemet omvendt sundt og velfungerende, da vil alle celler på
hver sin måde tjene det højere formål, og så
kan vi forvente et langt liv uden nævneværdige
komplikationer. Sidstnævnte implicerer at potentielle
kræftceller har så dårlige vækstbetingelser
som muligt.
Den
konservative anskuer på den ene side samfundets sundhed som
vigtigere
end
sin egen - men på den anden side forstår han tillige, at
vigtigheden af samfundets sundhed fordrer, at han selv lever et
(moralsk) sundt liv. De to ting lader sig ikke skille ad. Men overalt
er det centralt, at samfundet er retningsgivende for individet - ikke
omvendt.
Det
konservative valg
er
altså den bevidste
underordning under en ekstern magt, der på alle planer må
begribes som betingelsen for- og målet med det enkelte liv.
Sådan
indrammer vi den eksistentielle konservatisme.
Bliver
vi i billedet, bør den enkelte celletype altid tjene legemet
som målet
-
mens legemet omvendt kun opretholder den enkelte celle som et
middel.
Samfundet
er ikke
til
for individernes skyld, præcis ligesom det enkelte menneskeliv
ikke er til for hjertet, leverens, hjernens eller et andet specifikt
organs skyld.
Jeg
kan jo meget vel have et sundt hjerte selvom jeg har en svulmende
hjernesvulst, ligesom min hjerne kan have det fint selvom jeg har
skrumpelever - men jeg vil altid foretrække et liv, hvor alle
mine organer er forholdsvis velfungerende, frem for et liv hvor min
hjerne måske er mere ydedygtig end pt. til gengæld for en
alvorlig hjertefejl. I et og alt er helhedens harmoni nemlig det
afgørende. At det forholder sig på lignende viis med
samfundet i forhold til samfundets elementer er aksiomatisk for den
konservative.
Som
konservative vælger vi altså at tjene
vores
samfund, og overalt anerkende det som noget mere betydningsfuldt end
os selv som individer. Vi søger aldrig at elevere vores egen
eller bestemte gruppers status i samfundet på bekostning af den
overordnede harmoni. Dette gør vi på den ene side ud fra
agtelse for samfundet, og på den anden side ud fra en
forståelse af, at denne agtelse er hvad der giver vort eget liv
værdi: Ikke bare for andre men tillige for os selv.
Endnu
et billede: Vi priser jo heller ikke ham som en dygtig violinist, der
pludselig bryder ud af en symfonis velorganiserede struktur, for at
kaste sig ud i en ekvilibristisk solo - hvor teknisk imponerende, og
endog sjælfuld denne violinsolo så end måtte være.
For violinistens plads er nu engang at spille sin del i den store
fortælling som symfonien er, og gøre det så godt
som muligt inden
for de overordnede rammer. At
han er teknisk dygtig og sjælfuld i sit spil er i den
sammenhæng selvsagt ikke et minus - men der er tale om sjæl
og teknik, som er mobiliseret i en højere sags tjeneste,
nemlig symfoniens. Så snart violinistens teknik og sjæl
ikke arbejder for-, men imod den symfoniske struktur bliver både
sjæl og teknik imidlertid til værktøjer for det
destruktive, kortsigtede og irriterende. Vi gør følgelig
ret i at degradere ham til gademusikant. At spille i et
symfoniorkester handler nemlig ikke om at udtrykke sig
selv, men
om at vie sin egen indsats til det ene overordnede mål, som kun
fællesskabet på nærmest mirakuløs viis kan
frembringe. Denne sammenhæng giver også den enkelte plads
til at skinne, men hver i sin egen funktion. Det eneste den ikke
tillader er, at den enkelte kan hævde sig selv på
fællesskabets bekostning - hvor stort et 'indre behov' for
noget sådan der end er tale om.
Vi
begynder nu at ane konturene af den egentlige mening
med
det berømte konservative slogan om, at forandre
for at bevare. At
forandre
noget-, altså at handle
med forandring for øje og aktivt vælge
forandring
i en bestemt sammenhæng, må altid søge sin
begrundelse i bevaringen af den store, fælles organisme. Den
konservative politiske forandring må således altid være
begrundet i, at vi søger at fremme et verdenssyn som generelt
er fælles,
forpligtende og
godt
i
denne specifikke
forstand: At individet underordnes en organisk, levende enhed, der i
et og alt betinger
den
individuelle handlingssfære, og giver individet muligheder
for
at handle.
Således
kan den enkelte musiker altid finjustere sin egen indsats, og
raffinere den med symfoniens overordnede virkning for øje. Hun
må bare aldrig forkaste helheden og forfalde til narcisistiske
excesser, da hun således ved at 'udtrykke sig selv' samtidig
formår at ødelægge fornøjelsen for alle
andre (selvfølgelig bortset fra dem, der nyder at se
andre få ødelagt deres muligheder).
Det
er med andre ord centralt for konservatismen, at fokus ligger på
noget større uden
for det
enkelte menneske selv: At det ikke
drejer
sig om at styrke individet, men om at styrke det,
der
giver individet de
bedste muligheder for at handle. Sidstnævnte
vil sige: De bedste muligheder for at handle i
samklang med andre for et større mål. Lykkes
dette vil individet i tråd med den konservative idé
bekræfte og styrke samfundet igennem sine egne handlinger.
Individet træder altså i samfundsorganismens tjeneste, og
sidstnævnte reproducerer og regenererer således sig selv
igennem de individuelle handlinger.
III.
Den
centrale idé om et gensidigt forhold imellem det enkelte
menneske og en 'højere mening' gør i høj grad
konservatismen umoderne.
Konservatismen
kræver
nemlig
af den enkelte, at vedkommende forstår verden som noget andet
og mere end sin egen
verden
og sit eget
begrænsede perspektiv - og tillige at individet finder en
større
mening, dvs.
en indre
motivation til
at arbejde for noget højere og mere betydningsfuldt end sig
selv. For igen at vende tilbage til billedet af den fødende
kvinde (afsnit B, III): Den konservative må altid have for øje,
at han eller hun hverken har undfanget
eller
født
sig selv; at
eksistensens betingelser stammer fra noget ganske andet end det
individuelle perspektiv; og at en sand meningsfuld eksistens kun kan
komme af aktivt at vælge det
fælles frem
for det individuelle
ud
fra erkendelsen af, at førstnævnte altid er vigtigere,
sandere og
mere
virkeligt end
det sidste.
Konservatisme
er altså en fordring om at vælge sit eget liv fra til
fordel for noget større. Men samtidig er det lovningen om, at
individet ved at bringe dette offer får noget mere meningsfuldt
igen. Altså at individet i yderste forstand også gør
sig selv en tjeneste, såfremt hun eller han vælger at
tjene noget højere: At man i bytte for sit eget liv får
livet. Den konservative søger nemlig at blive delagtige
i samfundets fælles liv ud fra erkendelsen af, at det
fælles liv ultimativt er mere meningsfuldt end det
individuelle, der altid er begrænset af fødsel og død
- for samfundet var der jo før man blev født, og vil
være der efter éns død. Således retter den
konservative sit eget liv mod noget, der i omfang og betydning
overstiger det individuelle og bliver på denne måde
delagtig i noget, der rækker hinsides det enkelte menneske både
i fortid og i fremtid.
Konservatismen
fordrer altså i første omgang af den enkelte, at han kan
tro på at der eksistere et mere virkeligt verdensbillede
end det individualistiske, der i sidste ende altid peger tilbage på
egoet som eksistensens suveræne formål. Troen på at
der findes 'noget større' tjener nemlig til, at individet kan
hæve blikket over sine egne timelige ønsker og begær,
og således få øjnene op for en eksistens, der i
højere grad nærmer sig det evige. At man i første
omgang vover at tro på, at noget sådan overhovedet er
muligt er essentielt for etableringen af en konservativ
verdensanskuelse. Denne verdensanskuelse vil imidlertid altid på
sigt blive bekræftet af erfaringen, da livet rent faktisk
rummer uendeligt meget mere end det individuelle - hvilket man
imidlertid forbliver blind for, så længe man sidder fast
i idéen om sig selv som verdens navle. Vrister man sig først
fri af sig selv, vil man imidlertid få løn for sine
anstrengelser i en sådan grad, at det tidligere
individualistiske verdenssyn kommer til at fremstå absurd og
livsfornægtende.
Livet
er nemlig ikke bare éns eget. Livet tilhører ikke én
selv. Nej, det er langt mere meningsfuldt, sammenhængende og
endog fornuftigt at tænke det omvendte: At man selv
tilhører livet. Livet er ikke min ejendom - jeg er
livets ejendom. Og livet er fælles, mens jeg er individuel.
Men
som sagt: For at tage springet 'ud over sig selv' kræves det i
første omgang at man tror på at det overhovedet
er en mulighed. Ja, troen er her så essentiel at jeg ligefrem
fristes til at citere Jesus-ordet: "Den, der har reddet sit liv,
skal miste det, og den, der har mistet sit liv på grund af mig,
skal redde det." (Matthæus 10,39) Troen er nemlig det
første skridt væk fra den egocentriske
verdensopfattelse, der vender alting på hovedet, og anskuer
verden som et middel til éns egne mål. Først ved
at tro at den større virkelighed også kan være et
mål, og man selv blot et middel til dette større mål,
kan man erkende konservatismen som en reel mulighed.
Som
individualistisk ideologi er konservatismen nemlig fuldstændig
meningsløs. En strengt individualistisk verdensforståelse
vil således heller aldrig kunne rumme det, som konservatismen i
sandhed drejer sig om: At livet er så meget mere end éns
eget liv, og at der således er en mening med at tjene det
fælles og en pligt til at bevare det, som tidligere tiders
fællesskab har overleveret.
Enhver
vil naturligvis være ulige
i sin formåen, og det er også som det skal være:
Alle kan i sagens natur ikke give sig selv fuldstændig
væk til
det fælles.
Vi
er trods alt også
alle begrænsede af vort individuelt perspektiv - men i større
eller mindre grad.
Den
konservative må således altid medgive, at den, der i
højeste grad overgiver sig til den fælles sandhed, og
finder sin mening i at tjene fællesskabet, også vil være
den, der i højeste grad bør lede
et
samfund. For vedkommende vil være den, der i allerhøjeste
grad giver sit liv for at tjene
andre. Og
hvem er bedre at tjene end den, der i sandhed tjener én selv
og éns egne muligheder?
Den,
der tjener samfundet, vil jo omvendt være forpligtet på,
at give samfundets organer de bedste betingelser for at udfolde deres
egne respektive funktioner. Hendes egen livsmening vil nemlig
- eksistentielt set - stå og falde med, hvor godt samfundet har
det. Den dårlige tjener er jo den, der er til gene for sin
herre - og den, der bevidst har valgt at tjene og finder sin mening
her, vil, i fald herren mistrives, være til gene for sig
selv.
IV.
Dette
lyder jo alt sammen meget flot og højtragende, men man kunne
indvende at jeg hidtil har bevæget mig på et meget
abstrakt, luftigt plan - at jeg udelukkende snakker 'i teorien'. For
hvad med den praktiske konservatisme? Hvordan udfolder konservatismen
sig på det jordnære plan?
For
først at få én ting definitivt på plads: At
jeg har insisteret på den abstrakte redegørelse først
er ingen tilfældighed. Konservatismen griber som sagt i
indledningen altid tilbage til den overordnede forståelse. Det
må derfor slås fast én gang for alle, at ethvert
overordnet konservativt verdenssyn altid er præget af denne
dybere forståelse af forholdet mellem menneske og samfund. Alle
ægte konservative idéer vil nemlig udvise den
samme grundlæggende struktur: At
det kollektive liv er mere vigtigt end det enkelte, og at den enkelte
er bedst stillet ved at orientere sig efter det fælles.
'Det
fælles liv' - dvs. de primære livstegn fra
samfundsorganismen - viser sig ikke
i
form af valg,
men i form af værdier
- at
nogle valgmuligheder
byder
sig til som bedre
end andre. Den
enkelte orientere sig efter de rammebetingelser, der bliver
overleveret
med samfundet, og
indkodet i denne overlevering finder vi bestemte generelle idéer
om det gode liv. Et menneske begynder for alvor at blive
konservativt, såfremt det i stigende grad orientere sig efter
de overleverede værdier og mindre efter sine egne ønsker
- hvilket egentlig ikke betyder andet, end at der ikke længere
eksisterer et definitivt skel imellem hvad man selv måtte ønske
sig, og hvad de kollektive værdier foreskriver.
Dette
forekommer i reglen også ganske organisk
eller
naturligt
i
den enkeltes liv. F.eks. når vi stifter familie.
At
stifte familie er et fremragende eksempel på, hvad vi som
konservative snakker om, når vi snakker om at gøre det
gode, dvs.
tjene
det fælles: Familien
er nemlig et utroligt konkret eksempel på, hvorledes man
individuelt vælger at 'gå op i en højere enhed'
ved at knytte et bånd imellem sig selv og en anden - og måske
endog give livet videre ud fra denne enhed. I familiestiftelsen
vælger den enkelte nemlig at modellere sine handlinger efter et
mønster som både:
1.
Inkorporerer
andres liv og ikke udelukkende berører individet selv.
2. Ikke er 'opfundet' af de implicerede parter mand, kvinde eller barn, men snarere er noget andet: Et 'arketypisk' mønster, som er overleveret via samfundet - og i yderste instans, naturen - som en værdi og en mulighed, der anbefaler sig selv.
1. repræsenterer det eksistentielle valg, og 2. repræsentere den organisme som de implicerede parter vælger at tjene: Familieorganismen lader samtlige implicerede parter tjene hver deres funktion i forhold til opretholdelsen det overordnede mønster, der på sin viis tages for noget vigtigere og mere værdifuldt end summen af de enkelte individer. Familien er nemlig en videreformidling af det fælles liv, der i en vis forstand altid er mere meningsfuldt end den enkeltes liv taget for sig.
2. Ikke er 'opfundet' af de implicerede parter mand, kvinde eller barn, men snarere er noget andet: Et 'arketypisk' mønster, som er overleveret via samfundet - og i yderste instans, naturen - som en værdi og en mulighed, der anbefaler sig selv.
1. repræsenterer det eksistentielle valg, og 2. repræsentere den organisme som de implicerede parter vælger at tjene: Familieorganismen lader samtlige implicerede parter tjene hver deres funktion i forhold til opretholdelsen det overordnede mønster, der på sin viis tages for noget vigtigere og mere værdifuldt end summen af de enkelte individer. Familien er nemlig en videreformidling af det fælles liv, der i en vis forstand altid er mere meningsfuldt end den enkeltes liv taget for sig.
Når
en mand og en kvinde vælger at indgå i ægteskab
vælger de hver især hinanden frem for at vælge sig
selv. De opgiver altså begge en del af deres autonomi i en
fælles
tro på
hinanden, dvs. en fælles
tro på
det kærlighedsbånd, der binder dem sammen og gør
ægteskabet til noget andet
og
mere
end
summen af to fundamentalt uafhængige livsorganismer, der
'tilfældigvis' vandrer hånd i hånd. (Jeg ser
naturligvis bort fra fornuftsægteskaber og andre anomaliteter -
det essentielle i det fremstillede kærlighedsægteskab er
nemlig, at det repræsentere normen,
dvs.
det, som alle anomaliteter er anomale i
forhold til).
Her
træffer vi konservatismens fundamentale indhold:
Den
hierarkiske underordning af delen under helheden, som blev udarbejdet
i afsnit B. er nemlig kun den tomme form:
Den
er et skelet.
Selve
bindingen
imellem
del og helhed er imidlertid konservatismens egentlige liv. Det er de
organer, der må pryde ethvert skelet, som med nogen ret kan
kaldes levende. Organerne er de egentlige værdier
- det
som den konservative sætter en dyd- og en mening i at bevare.
I
denne forbindelse er det på sin plads med en kort bemærkning
om ægteskabet som en repræsentativ værdi: På
grund af moderne vildfarelser skydes den konservative nemlig ofte i
skoene, at han qua hierarkisk tænkning ønsker et
familiemønster, hvor kvinden er underordnet manden - og som
med alle moderne vildfarelser er der tale om en halv sandhed, der,
filtreret igennem talrige misfortolkninger, til sidst ender som en
komplet løgn: For på den ene side er det rigtigt at
kvinden bør tjene manden, og at der således opstår
en naturlig rollefordeling i familien. At de ægteskabelige
kønsroller i
sig selv
skulle være undertrykkende grænser imidlertid til det
absurde. Den ægteskabelige struktur opstår nemlig kun,
såfremt manden i
lige så høj grad tjener kvinden. Kønnene
tjener nemlig hinanden
ved
i fællesskab
at
tjene kærligheden (det fælles), og ægteskabet er på
sin side blot en cementering af, at de begge anerkender kærlighedens
bindende kraft som noget vigtigere,
mere
magtfuldt og bevaringsværdigt end
deres respektive selvstændighed.
Et
ægteskab, der ikke baserer sig på en fælles tro på
kærligheden (og kærlighed taler med tusinde tunger) er
naturligvis dømt til at fejle, uagtet hvor strengt man
bibeholder den formelle rollefordeling mellem kønnene udadtil.
Men ligesådan er en fuldstændig 'ligestillet' ægtestand
dømt til at falde fra hinanden, hvis der ikke eksistere en
fælles tro på kærligheden. Kvinde og mand kan
nemlig kun respektere hinanden, såfremt de faktisk ser hinanden
som andet end midler til egocentrerede mål. Er det fælles
mål kærligheden
vil
målet for kvinden være manden og omvendt, og de vil hver
især anskue sig selv som midler
i kærlighedens tjeneste. Således
vil der naturligt opstå forskelle og underordninger gensidigt i
dette og hiint, fordi de hver især tjener hinanden
og
således begge tjener noget eksternt fra deres eget ego. De kan
altså hver især sige: 'Den anden er vigtigere end jeg',
fordi de i fællesskab kan sige: 'Kærligheden er vigtigere
end os begge'. Dette er et mønstereksempel på
konservativ tankegang.
Ovenstående
er naturligvis et ideal
og
hver eneste specifikke ægteskab vil være mere eller
mindre idéelt. Det centrale er imidlertid dette 'mere
eller mindre': Fordi
vi i fællesskab tror på idealet kan vi meningsfuldt
snakke om at være mere eller mindre tæt på det, og
det er naturligvis bedre
at være tæt på end at være langt fra. Dvs. at
et ægteskab med en stærk fælles tro på den
gensidige kærligheds magt må regnes for et bedre
ægteskab
end det, hvor manden tager kvinden for sex og kvinden manden for
penge (eller omvendt) og de i øvrigt ikke kan fordrage
hinanden. At dette er tilfældet burde de fleste kunne blive
enige om - hvor 'ligestillede' vi så end måtte være.
Konservatismen
lader alle værdier udvise den samme grundstruktur, dvs.
'hænge på det samme skelet'. Alle værdier
repræsentere idealer for den personlige underordning af det
eksterne, og alle sande idealer vil altid være i
overensstemmelse med hinanden, da samfundets helhed er præget
af harmoni, og ikke konflikt. Besidder et samfund omvendt flere
normer, der er i uoverensstemmelse med hinanden, er der tale om en
værdimæssig dissonans - en normkonflikt - der kræver
et ideologisk opgør.
(I
virkeligheden er der kun tale om én 'værdi' der per
definition vil være i konflikt med alle andre, virkelige
værdier, nemlig ligheden - og dette på en stærkt
tvetydig måde. Dette er imidlertid hverken tiden eller stedet
til at afdække det komplicerede lighedsproblem).
V.
Tager
vi skridtet videre fra familien når vi lokalsamfundet. Ligesom
individet
i
den velfungerende familie underordner sig familiens interesser, dvs.
begriber de større
familiære
interesser som sammenfaldende med sine egne interesser, og således
begriber familien som en struktur, hvor helheden står i centrum
frem for hvert enkelt delkomponent, da ser vi, at lokalsamfundet kan
begribes analogt: Lokalsamfundet bør som helhed ikke tjene én
enkelt familie frem for de øvrige, men må snarere bestå
i den harmoniske samordning af de familieenheder, der her, i det
større perspektiv, tjener som organer i lokalsamfundets større
sammenhæng.
Ligesom
individet overgiver sig selv til kærlighedsbåndet i
familien, må den enkelte familie også underordne sig et
bånd, der lader de øvrige familier eksistere i en mere
eller mindre gensidig harmoni inden for det umiddelbare nærområde.
Vi kan således tale om det
gode naboskab som
værdi på det lokale plan:
Det gode naboskab er
idealet
i
den enkelte by - eller hvis vi taler om storbyer, hvor mange
lokalsamfund eksisterer side om side, i det enkelte kvarter - præcis
ligesom kærligheden er idealet inden for ægteskabet.
Dette
er hvad jeg mener, når jeg siger at konservatismen lader alle
værdier udvise den samme grundstruktur: På den ene side
at familien og lokalsamfundet (f.eks.) taget for
sig udviser
den samme orden af det enkelte, der underordnes det fælles. Men
på den anden side, at denne ideale
enshed også
betyder, at en konservativt harmonisk familie nødvendigvis vil
være i samklang med det konservativt harmoniske lokalsamfund.
Præcis ligesom det harmoniske individ, med orden i
prioriteterne og et realistisk syn på tingene, vil være i
samklang med det andet individ i ægteskabet.
Den
konservative logik løber nemlig som følger: Det individ
der stifter familie ud fra den rette moralske indstilling - dvs. ud
fra den rette opfattelse af, at den fælles
kærlighed, og
ikke egenkærligheden
er
den sammenknyttende værdi i familieenheden - vil allerede
i
kraft af denne personlige underordning have lagt fundamentet for en
familie, der kan eksistere i godt naboskab med andre familier.
Dette
manifesterer sig i, at den enkelte familie under hensyn til familiens
bedste, vælger at bosætte sig i et område, som er
godt for børnene
(f.eks.).
Den gode familieenhed gravitere altså naturligt imod et
lokalsamfund, der tiltrækker andre lignende familier, dvs.
familieenheder der på lignende viis griber de samme muligheder.
Ligesom den enkelte i det fælles kærlighedsbånd vil
give sig selv for, at enheden trives så godt som muligt, vil
familierne i det gode lokalsamfund arbejde for, at nærområdet
forbliver sundt - dvs. at lokalsamfundet bevarer den gode orden, der
i første omgang gør det ønskværdigt at bo
der.
Først
nu, i det tredje led væk fra individet, støder vi på
konservatismens egentlige politiske
implikationer. Den
rent
politiske sfære gør sig nemlig først gældende
der, hvor de mange lokalsamfund skal svare til det ene, overordnede
samfund, og dettes administrative organ: Staten.
Nu,
hvor vi i grove træk har såvel form
af- som
indhold
i den konservative verdensanskuelse på
plads, kan vi således endelig vende blikket imod
konservatismens politiske implikationer.
-
Ingen kommentarer:
Send en kommentar