Selvom nogle siger DET, og
peger udad, og andre siger JEG, og
peger indad, så findes der kun én sandhed, som det altid
har været, og altid vil være, så længe der er
øjne til at se, ører til at høre, og hjerner til
at tænke. Den sandhed hedder OPMÆRKSOMHED.
Når du er
opmærksom på noget, og du er opmærksom for
sandhedens skyld, så er opmærksomheden hverken DIG
eller DET. Du er opmærksomheden, og
opmærksomheden er det. Det som du er opmærksom på
- den opmærksomhed er hverken dig eller det.
Når et
menneske først og fremmest siger og gør JEG, siger
'jeg' foran alt hvad han mener, eller 'jeg' foran alt hvad hun føler,
så gør det menneske sit 'jeg', sit indre, sine meninger
og sine følelser til sandheden. Men på den måde
skubbes opmærksomheden til side.
Og hvis et menneske
altid siger DET, og hvis et menneske altid gør DET,
og på den måde altid stiller et 'det' foran sig - så
gøres det ydre, tingene og de såkaldte fakta til
sandheden. Og på den måde glemmer det menneske
opmærksomheden.
Sådan opstår
'rigtigt' og 'forkert' - og 'rigtigt' og 'forkert' er MAGTEN.
Magten er de ord og gerninger, som mennesker køber og
sælger til hinanden for at få hinanden til at sige og
gøre bestemte ting. Ting der forstærker 'rigtigt' og
ting der svækker 'forkert', om 'rigtigt' og 'forkert' så
måtter være 'jeg' eller 'det'.
For dem der siger
og gør 'JEG', er 'DET' forkert, og for dem der
siger og gør 'DET', er
'JEG' det
forkerte. Fordi 'jeg' altså siger, at 'det' er forkert, så
er 'jeg' rigtig, og fordi 'det' gør at 'jeg' er forkert, så
er 'det' rigtigt. Det er en cirkel, der slutter om sig selv
Magten
er konstant og aldrig i ro, fordi 'rigtigt' aldrig vil blive tvunget
igennem, og 'forkert' ikke kan udslettes - 'forkert' vil nemlig altid
stå i vejen for 'rigtigt', og hvis det ikke var sådan, så
ville 'rigtigt' ikke være rigtigt,
og 'forkert' ikke være
forkert. Magten
er altså en form for dans, som JEG og DET danser med hinanden -
og som 'jeg'-mennesker danser med 'det'-mennesker, som de hver især
finder deres sandhed det modsatte sted i forhold til de andre.
Magten
er sandhed - men hverken 'jeg' eller 'det' er sandhed, selvom magten
i sandhed virker ved at gøre opmærksom på enten
'det' eller 'jeg'.
Opmærksomhed
er sandheden - og JEG kan aldrig være opmærksom, uden DET
at være opmærksom på, ligesom DET ikke kan påkalde
sig opmærksomhed, uden at JEG er opmærksom. Hvordan
skulle det ene kunne være uden det andet?
Magten
er virksom ved at dele JEG og DET op, og skabe illusionen om, at
sandheden er i det ene eller i det andet. Den, der ligger under for
sådan en illusion er ikke opmærksom, og den der ikke er
opmærksom, opfatter ikke magten, som magten i sandhed er. Sådan
bliver han eller hun et skridt i en dans om rigtigt
og forkert,
som man ikke selv
opfatter, hvor meget man end siger til sig selv, at man har styr på
det eller på sig selv.
De
fleste tror de er opmærksomme, selvom de ikke er det. Den
opmærksomme tror ikke nødvendigvis selv at han er det.
Han er jo opmærksom på, hvor ofte JEG eller DET leder ham
vild, ved at kalde sig selv for sandhed. Han ser hvordan alle løber
efter det rigtige og
flygter fra det forkerte.
Han ser hvilken magt det
rigtige og forkerte har over andre. Han ser hvordan andre tager
illusioner for virkelighed - og er derfor altid på vagt overfor
sin egen virkelighed, af frygt for at illusionen skal tage magten fra
ham.
Derfor
ser alle på den opmærksomme med mistro. Hvad alle ser som
meget vigtigt, negligerer den opmærksomme nemlig ofte
fuldstændig. Han går tit op i petitesser, som om det var
et spørgsmål om liv og død. Ofte siger og gør
han ting, der er åbenlyst forkerte, og undlader at gøre
det, som alle er enige om at kalde for rigtigt. Han griner af det,
der er alvorligt, og tager det latterlige og fantastiske dybt
seriøst.
Forestiller
vi os nu én, der er opmærksom på sandheden, og
kender opmærksomheden som den ene sandhed, der hverken er
indeni, eller udenfor, der hverken er JEG eller DET, så må
vi forestille os én, der vil være som en tåbe i
denne verden. Én der ikke forstår sig på rigtigt
og forkert. Én der er magtesløs og uden indfyldelse.
Ingen
tager tåben seriøst, fordi tåben ikke forstår
de andres rigtige og forkerte,
Men
måske er tåbens magt netop at han ikke ligger under for
det, som alle andre jager efter, uden nogensinde at opnå sand
tilfredsstillelse?
Med
vinelg hliesn
Jakob-Jeshurun
Jeg er en tåbe.... og ja; "Fool see's not the same tree as the wise man sees'".
SvarSletEn tåbe der kan citere William Blake!
SletTak for kommentaren, Anonym.
Det var så lidt. Jeg har længe fuldt denne side, som en flue på væggen, og tænkte det var på tide jeg gav udtryk for min enighed/mening.
SletProblemstillingen omkring synspunkter der konflikter, er jo allestedsnærværende og derfor altid relevant.
Individ VS Individ, Individ VS masserne etc. etc.
Den er nemlig tilstede overalt omkring os. Ergo vigtigheden af opmærksomheden: De enkelte synspunkter er ikke så interessante i sig selv, som de konstellationer de indgår i (dvs. hvordan man definerer sig selv relativt til andre synspunkter (enighed/uenighed)).
SletParia-konservatisme bliver aldrig den store folkelig side a la politiken.dk/youporn.com så jeg sætter så meget desto større pris på hver enkelte læser.