1. Hvad er N?
Alle nyhedskilder/medier udgør hver for
sig et forsøg på at influere samfundets overordnede
Narrativ (N).
N er
den historie, som vi på kollektiv basis fortæller os selv
om, hvordan vores samfund ser ud. N er med andre ord Danmark som én
samlet idé. Vi kan derfor kalde N for det store
Danmarksbillede.
Når
vi snakker om N, snakker vi ikke om noget definitivt. Den store
forstælling om det Danske samfund er ikke en afgrænset
størrelse. Det ligger tværtimod i selve Ns natur, at den
er til stadig diskussion. Der er med andre ord tale om en åben
idé.
Det er
kun fordi, at N er en
åben idé, at vi har noget sådan som den
pluralistiske presse. At nyhedsstrømmen er præget af
mange stemmer er en konsekvens af Ns åbenhed. Som sådan
er den åbne N historisk betinget - men
det er kun tilfældet, såfremt vi snakker abstrakt om den,
og f.eks. sætter lighedstegn imellem den nuværende N og
pressefriheden.
Der
findes imidlertid også mange stemmer, der argumenterer for, at N
hverken er- eller bør være bestemt af historien - og
disse stemmer er i lige så høj grad en del af N, som dem
der mener det modsatte.
Der er
derfor heller ingen, der ejer N,
og kan bestemme hvad N nærmere skal- eller bør være. Men der findes
stadig en lille håndfuld stærkt indflydelsesrige meninger
om, hvad N er, og disse er vigtige at have in mente, hvis vi vil
danne os et adækvat indtryk af N.
Dog
gentager jeg den vigtige pointe, at den almindelige mening om N ikke
nødvendigvis er sammenfaldende med, hvad N i virkeligheden er.
Det
tætteste vi kommer på en egentlig definition af N er
således Negativ: Ns
Natur er
flydende. Den er luftig. Den er svær at få hold på.
Grunden
til dette er såre simpel: Hvis vi fremsætter en bestemt
teori om, hvad N er, vil der altid være mulighed for, at vi kan
blive sagt imod:
Nogen
kan
altid mene Noget
andet
om N.
Dette
er en grundsætning for den rette forståelse af N. Den er
vigtig, fordi den indkapsler det mest fundamentale i Ns åbenhed,
nemlig følgende dobbelthed:
A. At en påstand om N som sagt altid kan blive sagt imod
og
og
B.
Modsigelsen vil altid selv være en del af N, qua Ns karakter af kollektiv- eller 'stor' fortælling.
Jeg
kalder dette forhold for 3N. 3N er det
eneste sikre, vi
kan sige om N.
Hvorfor
er 3N sikkert, når ingen andre sætninger om N er det? Det er
ganske simpelt: 3N
bliver bekræftet hver eneste gang den bliver sagt imod, og afspejler således et væsentligt træk af Ns natur.
Derfor
er 3N strengt taget heller ikke en definitiv del af N, men snarere et
princip for at tale om N. 3N vedrører med andre ord ikke det, som vi taler om, men snarere det forhold, at vi taler om N
2. Hvad vil det
sige, at 3N er et princip for at tale om N?
Princip
betyder et nødvendigt
udgangspunkt.
Da
alt debat om N i sagens natur er in
medias res, behøver
alle imidlertid ikke at være indforståede med
udgangspunktet for at debattere N på en passende måde.
Mange overtager f.eks. ukritisk en holdning om N fra deres forældre,
venner, medstuderende, kolleger, bøger eller andet, og
argumenterer som om, at denne holdning var den eneste sandhed om N.
Derfor tænker de aldrig over, at N primært er kendetegnet
ved, at ingen har magten til at sige noget definitivt (dvs.
determinerende) om N.
Således står de fleste også magtesløse overfor enhver modsigelse af deres egen 'sandhed' om N.
Således står de fleste også magtesløse overfor enhver modsigelse af deres egen 'sandhed' om N.
3N
kan ikke bevises
at gælde for N. 3N
er ikke en tvingende sandhed om N. Men for den der kommer til at
forstå 3N´, er princippet stadig uomgængeligt og på sin vis uimodsigeligt (ligesom non-kontradiktionsprincippet er ubeviseligt, men uimodsigeligt for den der ønsker at argumentere- eller sige noget i det hele taget).
3N
kan nemlig altid observeres
i enhver diskussion/debat om N.
Lad mig illustrere hvordan 3N kan
observeres. Overvej følgende eksempel hvor person
A og B diskutere,r hvad samfundet i det store hele er for noget:
---
A: Mennesker vil i udgangspunktet det bedste for hinanden - det er bevist ved (*henvisning til et videnskabeligt studium*). Derfor bør vi ikke indrette samfundet på individualistiske præmisser. Det umenneskeliggør os.
A: Mennesker vil i udgangspunktet det bedste for hinanden - det er bevist ved (*henvisning til et videnskabeligt studium*). Derfor bør vi ikke indrette samfundet på individualistiske præmisser. Det umenneskeliggør os.
B:
De førende autoritere på området (*henvisning til
forsker X/Y/Z*) har sået tvivl om det studie du nævner.
For øvrigt kan vi jo se, at de samfund der er struktureret
omkring individualistiske idéer er både rigere og
lykkeligere.
A: Du glemmer at tage højde for den voksende ulighed, der også gør sig gældende i de samfund du nævner, og de onder det fører med sig...
osv. ad infinitum
A: Du glemmer at tage højde for den voksende ulighed, der også gør sig gældende i de samfund du nævner, og de onder det fører med sig...
osv. ad infinitum
---
A
fremsætter en påstand om N, som bliver imødegået
af B. De henviser begge til hvad de selv tager for stensikre
autoriteter. Og dog - som enhver vel kan forestille sig - når
de ikke til enighed, selvom de begge mener at have sandheden om N på
sin side. En sandhed som de vel at mærke begge tager for uimodsigelig.
N
er imidlertid samtidig både det, de diskuterer, og betingelsen for at de diskutere på den måde, som de gør. Dvs. fordi
A og B diskuterer N, er
både A og B selv, og A og Bs respektive holdning til N, hhv. en del af- og en konsekvens af N. Det er dette snørklede forhold, som 3N tager højde for.
Sådan
er N altså præget af mange tilsyneladende uoverenstemmelser - men
der er egentlig kun tale om uoverensstemmelser, såfremt vi taler
om N. I N selv er der ingen uenighed - for N eksisterer bare som en åben
idé, som alle i sagens natur kan sige hvad de vil om. N er i en vis forstand samfundet som helhed,
Alle er derfor også enige om, at N i én eller anden forstand er noget andet og mere end 'bare' en idé. Det er faktisk kun derfor N er værd at tale om - fordi N ikke bare er noget, vi taler om.
Den
der taler- og mener noget om N, men ikke ((an)er)kender 3N, vil imidlertid aldrig opnå et
tilnærmelsesvis præcist billede af, hvad N i
virkeligheden er, om vedkommende er nok så overbevist om sin
egen 'sandhed' om N. 3N gemmer sig nemlig i enhver debat om N, og den
der kan gennemskue, hvordan 3N kommer til udtryk i debatten,
vil også kunne forstå debattens dybere natur - og følgelig også få et bedre indblik i N og i, hvordan N relaterer sig til det, der bliver sagt om N.
Den der altså ikke bare ønsker at tale om N i øst og vest, men også ønsker at kende N i en dybere forstand, bør lægge sig 3N på sinde, og aldrig glemme det i nogen situation, hvor N bliver debatteret.
Den der altså ikke bare ønsker at tale om N i øst og vest, men også ønsker at kende N i en dybere forstand, bør lægge sig 3N på sinde, og aldrig glemme det i nogen situation, hvor N bliver debatteret.
3. Om Ns åbenhed
At
N er åben betyder udelukkende, at alle kan byde ind med deres egen sandhed om N, og at denne sandhed på sin side også - på sin egen måde - er en
del af N. Det betyder ikke at N er noget relativt,
eller at N bliver
dikteret af de meninger, som forskellige mennesker måtte have
om, hvad den er. Det betyder udelukkende, at N er åben for
ethvert perspektiv, og at ethvert perspektiv i én eller anden forstand fortælle os noget om N.
Det kan lyde som om N er noget vilkårligt, hvilket imidlertid ikke
er tilfældet.
Man
glemmer ofte, at alting
aldrig bliver sagt i en debat. Det
betyder at der - hvor mange, og hvor modstridende perspektiver på
N vi end kan høre - altid findes en uendelighed af hypotetiske
perspektiver på N, som aldrig
bliver ytret, og som
aldrig vil
blive ytret, simpelthen fordi der aldrig nogensinde er nogen, der har
tænkt over dem, eller har fundet dem overbevisende.
Alle
menneske-perspektiver er begrænsede, og i hver vores livstid
kan vi kun nå at holde et begrænset antal
idéer om N for sande. Der er så at sige en bestemt
horisont, som aldrig bliver overskredet, alene fordi det er umuligt
at tro- og mene alting
eller hvad
som helst om N.
Dette er den definitive grænse imellem det, der bliver sagt og det, der ikke bliver sagt. Og Ns åbenhed er udelukkende en åbenhed overfor det, der rent faktisk bliver sagt, ment og troet om N.
Dette er den definitive grænse imellem det, der bliver sagt og det, der ikke bliver sagt. Og Ns åbenhed er udelukkende en åbenhed overfor det, der rent faktisk bliver sagt, ment og troet om N.
N
kommer altid til udtryk igennem det, der bliver sagt, men det der
bliver sagt om N er ikke nødvendigvis sammenfaldende med-, eller
bare tæt på Ns sande væsen.
Derfor er det nærliggende at tro, at
N måske på 'nuværende' tidspunkt befinder sig uden for horisonten, men hypotetisk set godt kan
siges, hvis blot man finder den rigtige måde at tale om N på. Med andre ord: At en entydig definition af N rent faktisk er mulig, hvis man leder ihærdigt nok efter den.
Det
er imidlertid en fejl. Alt hvad der bliver sagt om N, er nemlig
underlagt 3N, og 3N illustrerer udelukkende det faktum, at der ikke
kan udtales noget som helst om N, som ikke kan (og højst
sandsynligt vil) blive modsagt på et eller andet tidspunkt. Og at modsigelsen på sin vis også siger noget om N.
Enhver
'sandhed' om N der kan modsiges, er altså ikke sandheden
om N. Sandheden om N er nemlig N selv - og denne sandhed kan ikke formuleres entydigt, selvom den er betingelsen for, at vi kan sige noget om N overhovedet.
Det
betyder ikke, at sandheden om N ikke kan erkendes. Det betyder bare,
at den ikke kan siges.
Sandheden om N er nemlig
uimodsigelig - men det eneste uimodsigelige er selvsagt det, som ikke bliver
sagt.
Mennesker
stræber imidlertid af natur imod en uimodsigelig sandhed, og forsøger ihærdigt at sætte en sådan sandhed i sprog, i troen på at de således kan bemægtige sig sandheden selv, og bruge den til egen fordel. Det er den eneste grund, til at der snakkes så meget om N.
N selv ville imidlertid klare sig fint, og måske endog vise sig mere gunstig for os borgere i samfundet, hvis vi ikke så os kaldede til at snakke så meget om N hele tiden. For at vi snakker så meget om N, er udelukkende et symptom på, at vi som samfundsborgere forsøger at mestre det, som per definition ikke lader sig mestre, og at sige det, der i sagens natur er usigeligt.
N selv ville imidlertid klare sig fint, og måske endog vise sig mere gunstig for os borgere i samfundet, hvis vi ikke så os kaldede til at snakke så meget om N hele tiden. For at vi snakker så meget om N, er udelukkende et symptom på, at vi som samfundsborgere forsøger at mestre det, som per definition ikke lader sig mestre, og at sige det, der i sagens natur er usigeligt.
Med veNlig hilseN
Jakob-JeshuruN
Ingen kommentarer:
Send en kommentar