(Dette er fjerde del af en lang artikel om konservatisme. Indledningen finder du her: 'A. Om konservatismen generelt: Politik og verdensanskuelse'. Anden del finder du her: 'B. Konservatismen som -isme: Samfund og individ'. Tredje del her: 'C. Konservatismen som konservativ -isme: Værdier og valg'. Det afsluttende afsnit 'E. Konkluderende bemærkninger' følger inden for en nær fremtid).
D.
Konservatismen og staten: Tabu og norm
I.
I
tråd med den hidtidige karakteristik af den konservative
ideologi og dennes rødder i et konservativt verdenssyn har vi
nu, hvor staten (langt om længe vil nogle nok mene) begynder at
blive synlig som et problem, en rammeforståelse at modellere
statsopfattelsen efter.
Staten
er samfundets administration - hverken mere eller mindre. Vi kan sige
at staten leverer de formelle rammebetingelser for menneskerne
i samfundet, hvilket vil sige: Loven.
Loven
er et samfundets form, ligesom samfundet er lovens indhold
- dvs. at loven qua lov altid gælder for et faktisk
eksisterende fællesskab. Det er således umuligt at
forestille sig et samfund uden stat og vice versa, da stat og
samfund er to sider af samme sag. Derfor er det i sagens natur
også umuligt at opspore et samfund uden lov, da lovmæssigheden
for rigtig og forkert opførsel er en integreret del af
selv den mest primitive kultur.
Det
betyder selvfølgelig ikke, at vi finder bureaukratiske
administrationer eller nedskrevne love hos indianerstammer i den
sydamerikanske regnskov, eller andre isolerede levninger fra den
uciviliserede menneskehed. Hvad vi imidlertid altid vil finde i selv
det mest tilbagestående samfund er idéen om tabu.
Tabu er lovens ånd, og denne er tilstede i alle
menneskesamfund, da tabu på linje med valg, sprog og
normer er noget af det, der på afgørende viis
adskiller mennesket fra de øvrige dyr.
'Stat'
er blot ordet vi bruger i et samfund, hvor samfundets lovgivende
instans har udviklet sig til en mere eller mindre selvstændig
administrativ enhed. Og nøglekonceptet for en sammenhængende
konservativ idé om staten - altså en idé om
staten som en integral størrelse i et større
verdensbillede - er 'tabu'. Håndhævelse af tabu er nemlig
det basale kollektive behov, som staten slår sine rødder
i og suger sin næring fra. Uden tabu er ingen stat altså
mulig.
Jeg
vil igen inddrage ordbogens definitioner for at sikre klarheden i
fremstillingen, og så at sige tvinge læseren til at dvæle
ved ordets betydning.
Tabu
kan enten være et substantiv:
---
1.
RELIGION forbud
mod at omtale eller have kontakt med bestemte personer, dyr eller
fænomener som i visse kulturer menes at besidde særlig
stor kraft eller at være urene.
1a.
område
eller emne som man i en kultur ikke beskæftiger sig med fordi
det vækker stærke følelser, fx af skam eller
blufærdighed
Kilde:
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?select=tabu,1&query=tabu
---
Eller
det kan være et adjektiv:
---
som
man undgår at tale om eller beskæftige sig med af sociale
eller religiøse årsager.
Kilde:
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?select=tabu,2&query=tabu
---
Når
vi taler om staten som samfundets administration og således
taler om loven som
samfundets form taler vi om strukturen af et samfunds tabuer. Lov vil
altså i denne forstand ikke sige andet end et højt
udviklet systematiseret håndtering af tabubelagt adfærd,
dvs. adfærd der over en bred kam både må og skal
forkastes som udtryk for noget forkert.
Tabu
grunder konservativt talt i det
fælles liv, dvs.
at intet enkelt menneske og ingen gruppe af mennesker er herrer over
samfundets tabuer. Et tabu er snarere en direkte ytring af
samfundsorganismen selv, præcis ligesom de værdibærende
normer er det. Tabuer er altså ikke noget, som det enkelte
individ vælger til eller fra, men snarere noget der i en
væsentlig forstand altid
er der i forvejen -
præcis ligesom normerne er det.
Individets
muligheder for at udfolde (vælge) sit liv vil altid tage
retning i forhold til de overleverede retningslinjer for rigtig og
forkert opførsel, dvs. i forhold til hhv. norm og tabu.
II.
Norm
og tabu udgør to ekstremer (poler) for det individuelle valg.
Normer
udtrykker et fælles idealbillede af det gode valg. Tabu er
omvendt vrangsiden eller
det negative spejlbillede
af normerne: Tabu
repræsenterer altså det dårlige,
onde og forfærdelige
i et samfund, symmetrisk
med normernes fremstilling af det rigtige,
gode og fortræffelige.
De to koncepter lader
sig ikke adskille, ligesom vi heller ikke kan tale om op
uden at have en idé
om ned - eller
om en himmel
uden et helvede
for den sags skyld.
Det
er selvfølgelig ikke alle tabuer, der direkte berører
statens virke: Meget er kun uacceptabelt i social
sammenhæng, som
ikke nødvendigvis er en sag for loven. Loven håndtere
kun de store tabuer, dvs. den officielle fordømmelse. Den
repræsentere den suveræne ret til at isolere- og
ekskludere samfundsskadelige elementer, nemlig individer der vælger
absolut forkert. Disse 'store tabuer' vil imidlertid altid ligge i
forlængelse af 'det lille tabu' der reguleres gennem den
almindelige socialitet i et samfund, nemlig normerne for acceptabel
adfærd.
Statens
gebet er altså først og fremmest den officielle udmåling
af straf for
samfundsskadelig adfærd. Staten repræsenterer det
eksklusive monopol på isolering af samfundsfjendtlige
elementer, dvs. afstraffelsen af dem, der obstruere mulighederne for
at leve i fælles harmoni. Sidstnævnte er altid
repræsenteret ved normerne - og den definitive krænkelse
af normerne er den ultimative tabubelagte-, altså kriminelle
adfærd
Spørger
man som konservativ sig selv: Hvordan bør staten tjene sit
formål? da tvinges man således til en dobbelt konklusion:
På den ene side skal staten sikre straffen i forbindelse med
alvorlige tabubrud, men på den anden side kan staten aldrig
i sig selv definere hvad der konstituere et tabu. Staten
kan nemlig kun handle i forhold til et indhold, der ikke kommer fra
staten selv - og som på sin side er langt mere betydningsfuldt
end den 'tomme' formelle
statsvirksomhed alene.
Hvad
er dette indhold? Jo, det må nødvendigvis være
samfundsorganismen og
os, de
individuelle mennesker, der igennem vores valg enten nærmer
os eller fjerner
os fra en eksistentiel
konservatisme, dvs. en større eller mindre forståelse af
os selv ud fra en forståelse af det fælles liv og
samfundets rammebetingelser. Nærmer vi os normerne lever vi som
gode samfundsborgere, men fjerner vi os omvendt fra normerne via
vores valg dissonerer vi med den overordnede harmoni.
Her
render vi panden mod den problemstilling, som i så udtalt grad
er definerende for konservatismens nuværende ideologiske krise.
Det altoverskyggende problem for den moderne konservatisme er nemlig,
at tanken om samfundet som en organisk enhed selv er blevet tabu.
Det fælles liv
regnes som noget vilkårligt-,
hvis da ikke ligefrem
som en gene
for individet.
Individualismen er
omvendt blevet selve grunddogmet for vores tid, hvor den
egocentriske, selvhævdende opførsel tidligere blev
anskuet som det anstødelige og forkerte.
Denne
'tabuomvending' viser sig i dag kulturelt i det vi hylder det
handlekraftige individ -
eller den handlekraftige
gruppe af individer -
som den samfundsbærende kraft, hvor tidligere tiders kunst og
moral vendte sig imod abstrakte idealer såsom Gud, det gode
eller det skønne: Værdier der åbenlyst
repræsenterede fælles bindende normer, der stod over den
enkelte og var hinsides menneskets kontrol. Tidligere var det største
individ altså ham eller hende, der i højeste grad
underkastede sig selv de større magters tjeneste, mens man i
dag omvendt hylder den, der lever efter sin
egen lov - med den
paradoksale krølle, at vedkommende imidlertid aldrig i sin
uudgrundelige selvstændighed må krænke andres
ret til at leve efter
deres egen
lov i processen.
Det
suveræne moderne tabu er altså den ydre begrænsning
af det frie individs - eller gruppen af frie individers virke.
Alle
har nemlig lov til at leve som de 'har lyst' (som det med en rammende
vending lyder: Det er overalt lysten der driver værket).
Hvad vi individuelt måtte have lyst til betragtes som noget,
der er isoleret fra selve statens virksomhed. Loven tjener altså
i dag at værne om den individuelle lyst, fordi individets lyst
konsekvent udlægges som samfundets primus motor. Om dette så
fortolkes som den enkeltes ret til frihed eller velfærd er i
sagens natur underordnet. Det vigtigste - den moderne
grundoverbevisning - er nemlig, at individet i så vidt
muligt omfang skal have lov til at leve efter sine egne ønsker.
Striden står så om, hvordan vi i videst mulig forstand
sikrer at individet har mulighed for at lyde sine ønsker.
Den
larmende uenighed mellem socialister og liberalister består
altså egentlig ikke i andet end bestemmelsen af, hvor
undertrykkelsen af det frie individs ønsker kommer fra:
Kommer den fra staten (liberalisme) eller fra samfundet
(socialisme)? Som liberal mener man således at statens
primære virke består (eller burde bestå) i
at begrænse sig selv til at værne om en række få,
klare principper (individuelle rettigheder) mens socialisten omvendt
mener at staten bør (eller burde) opdrage på
samfundet, og aktivt lovgive imod alt adfærd og alle normer,
som man mener gør nogle individer mere/mindre frie end andre.
Den
moderne diskussion om staten baserer sig altså på en
konsensus om det 'frie, lige' individ. Individet er ultimativt
statens mål - og alle normer, der i en eller anden
forstand fornægter individet bør tabuiseres. Derfor
fører liberalister vendetta mod allehænde
stats-sponserede bureaukratier, mens socialister omvendt bekriger det
private erhvervsliv som den store Satan. Begge grupperinger kæmper
nemlig for at nedbryde bestemte normer: Liberalisten kæmper mod
den almene idé om omfordeling, mens socialisten kæmper
mod egennytten.
Kampen
mellem socialister og liberalister er evig, og der vil aldrig findes
en vinder. De to politiske retninger forudsætter nemlig
hinanden, i den forstand at de repræsentere to modsatrettede-,
men lige legitime tolkninger af et og samme ideal, nemlig idealet om
det frigjorte individ (omend liberalismen utvivlsomt er mere
fornuftig). Dette er også kendt som ligheden: Den
nye tids- og Det nye samfunds ideal par excellence.
Så
længe vi som samfund har et lighedsideal, vil vi have
liberalister og socialister. Ligheden har vi imidlertid kun, fordi
samfundsorganismen giver ligheden som en norm: Dvs. at langt
størstedelen af vort nuværende samfund instinktivt vil
være enige i udsagnet om, at lighed i sig selv betegner
noget positivt, vigtigt og attråværdigt - også
selvom de færreste har nogen klar idé om, hvad 'lighed'
egentlig betyder.
Dette
efterlader konservatismen i en akavet ideologisk position, da den per
definition er ekskluderet fra at gøre ligheden til et ideal:
Ligheden består nemlig i en omvending af alle tidligere
idéer om magten som det, individet bør tjene - og som
individet får sin individuelle karakter af at tjene. Normerne i
dag fordrer nemlig at magten skal tilstrømme det
enkelte menneske, og at den magt der ikke er rettet mod den enkelte
per definition er undertrykkende, hvorfor den bør
omstyrtes.
Den
oprigtigt konservative, der taler for et konsistent verdensbillede
med rod i troen på det fælles liv - samfundsorganismen -
vil altså uundgåeligt tale de moderne normer lodret imod.
Dette er selvsagt politisk selvmorderisk i et demokratisk samfund,
hvor den brede masse i sidste instans bestemmer alt.
III.
Dermed
har vi effektivt ikke lov
til at leve som vi har lyst til, hvis vores lyst måtte gå
i retning af tidligere tiders idé om at tjene det
fælles liv politisk.
For det moderne tabu, som vores stat håndhæver, er, at
der enten ikke findes noget fælles liv overhovedet, eller at
det fælles liv altid må være underordnet idéen
om individet. Alle værdier (som vi i dag mener oprinder i
individet eller i individerne) er nemlig ligestillede.
Vi kan således
ikke tillade os officielle anbefalinger af nogle værdier frem
for andre igennem vores lovgivning, da en sådan type
'diskrimination' er dybt tabuiseret.
At
lovgivning per
definition er
diskriminerende er således heller ikke noget vi taler om, eller
anerkender. Dette skyldes igen den kollektive lighedsnorm, der byder
os at fortie eller ignorere enhver idé om, at lighed på
den ene eller anden måde kan opfattes som et undertrykkende
ideal. Altså
italesætter vi ikke problemstillingen, at vi som samfund
kollektivt har accepteret en norm, der måske
kunne
være skadelig og undertrykkende i sig selv. Lighedsnormen er
nemlig,
at
der ikke burde
være
nogle skadelige og undertrykkende normer. Stiller vi først
spørgsmålstegn ved ligheden, bliver vi derfor i
udgangspunktet opfattet som mennesker, der ønsker at
undertrykke og marginalisere andre - lige meget hvor fjernt sådanne
impulser så end måtte ligge fra vores egentlige
intentioner.
Det
falder os med andre ord ikke ind, kollektivt, at lighedsnormen
overhovedet kunne
være
noget andet end ønskværdig og retfærdig. Ligheden
er kort og godt blevet vores mest almene udtryk for det
gode,
på det overordnede samfundsplan. Ergo er standardopfattelsen af
staten, at den så vidt muligt bør kæmpe- og
lovgive imod ulighed. Om ulighedstruslen så måtte komme
fra staten eller fra samfundet er i denne sammenhæng
underordnet.
Denne
opfattelse gør selvsagt den frivillige underkastelse til tabu.
På det individuelle plan ser vi f.eks. skævt til kvinder,
der vælger at leve efter det traditionelle familiemønster,
ligesom vi håner de stærkt troende (kristne) - og i
almindelighed, alle dem, der tror, at vi alle ikke er lige i
udgangspunktet (det er her det berømte argumentum ad
Hitlerum kommer på bordet gang på gang).
Alligevel
kan vi - desværre, vil de venstrorienterede nok mene - ikke
lovgive imod individuelle, frie valg, omend vi altid betragter
sådanne valg af underkastelse med ekstrem mistænksomhed.
Kvinden der vælger at gå hjemme må være
blevet hjernevasket,
den
kristne må være for
dum til
at forstå naturvidenskabens nådegave - og dem, der siger
at mennesker per definition er ulige, de må i én eller
anden forstand være onde.
(Her
ser jeg naturligvis bort fra den altid kontroversielle debat om Islam
- en blind vinkel for den moderne lighedsdiskurs, der ikke besidder
et tilstrækkeligt 'forståelsesspænd' til
overhovedet at begribe hvad Islam er).
Når
vi lovgiver gennem staten i dag er det primært for at tjene
'normen' lighed, hvilket betyder tabuiseringen af enhver
ulighedstankegang. Derfor beskylder liberalister altid socialister
for at være totalitære, mens socialister omvendt
beskylder liberalister for at være selviske og umenneskelige.
For at hver fløj kan kæmpe for sin egen lighedsvision
har de nemlig behov for et potent fjendebillede at kæmpe imod.
Men
hvor stiller det den konservative? Han er fanget som en hund i et
spil kegler. Dagens såkaldte 'politiske spil' kører
nemlig efter et regelsæt som den konservative umuligt kan
anerkende som sit eget, da hele 'spillets' legitimitet forudsætter
en betingelsesløs accept af den ukonservative norm par
exellence: At samfundet som en organisk enhed fornægtes som en
faktisk størrelse, men derimod altid kan reduceres til de
involverede individer.
IV.
I
den lighedsideologiske hanekamp falder konservatismen altså
naturligt udenfor.
Konservativt
talt er det gode samfund gennemsyret af den tjenende
indstilling,
fra individet og op til staten og hinsides. Individet vier sit liv
til at tjene det, der er kommet før individet selv, i samklang
med andre, og statens ultimative mål bliver derfor at tjene og
opretholde den orden på makroplan, som på det
individuelle mikroplan er alpha og omega for det gode liv.
Lighedsidealet
fordrer omvendt en profiterende
indstilling:
I lighedstænkningen er der nemlig altid nogle, der skal have
mere, ved i højere grad at blive ligestillede: Om det så
er de fattige og minoriteterne, der skal have særlige
rettigheder og få flere midler via statslig omfordeling, eller
om det er de rige, der ikke burde tvinges til at betale højere
skat end os andre. Der må altid være nogle, der burde
være
mere lige end det faktisk er tilfældet. Hvis det ikke var fordi
at uligheden var et faktum
ville lighedstænkerne (egalitaristerne)
ikke have noget at kæmpe for.
Denne
politiske diskurs er som sagt en refleksion af en samfundsmæssig
norm: Nemlig den almindelig opfattelse af, at de bedste muligheder
for at leve sit eget liv er dem, som man i højeste grad selv
profitterer på, på den ene eller den anden måde. I
sidste ende er det altid 'all about me'.
På den ene side har vi eksempelvis en kollektiv besættelse
af materiel velstand, og på den anden side et ideal om
selvrealisering. Vi mener følgelig at de bedste muligheder for
os selv som enkelte mennesker, og i forlængelse heraf, for os
alle som samfund, er dem, der på lige viis sætter os alle
i stand til at opnå én eller anden form for personlig
profit, om denne så forstås i form af penge eller
selvstændighed.
Vores
kollektiv almindelig indstilling til livet er med andre ord: Tag hvad
du kan få.
En
ægte konservativ indstilling er derimod: Giv hvad du kan.
Konservatismens
ideal om det gode liv og det gode samfund er med andre ord i
fundamental opposition til den politiske mainstream. Konservatismen
er derfor blevet ideologisk isoleret bag en mur af tabu, da alt hvad
der peger imod en konservativ indstilling som alt andet end et
strengt personligt valg er alt det, som vi ikke taler om
politisk set. At begribe konservatisme som noget 'bare personligt' er
imidlertid imod hele den konservative grundidé - og derfor
kommer konservatismen til at fremstå som noget ideologisk tomt
og arbitrært.
V.
Ægte
konservatisme forudsætter en større individuel modenhed
end vi gennemsnitligt (kollektivt) kan præstere i dag. At
modellere sit liv og sin lykke ud fra den tjenende, underkastende
indstilling til livet er imidlertid også sværere i dag,
end det nogensinde har været tilfældet før.
Tidligere
var de ydre begrænsninger for, hvad man som individ kunne
'opnå' her i livet nemlig betydeligt mere udtalte end i dag.
Normen var med andre ord, at man kunne råbe og skrige så
meget som man havde lyst: Det ændrede ikke på det
fundamentale forhold, at samfundets hierarkiske struktur nu engang
var som den var. Det individuelle valg stod altså primært
imellem, om man accepterede sin omverden og sin virkelighed, og
forsøgte at opnå sin tilfredshed ved at virke i harmoni
med de ydre uforanderlige rammer - eller om man ville forblive i en
infantil utilfredshed med tingenes tilstand, og insistere på at
de burde være anderledes. En position som naturligt
ville isolere én fra det øvrige samfund.
I
dag glorificerer vi omvendt individet/gruppen af individer, der kan
forandre de ydre rammer, og i højeste grad tvinge
virkeligheden til at lyde sig selv. Det kan på den ene side
betyde, at man som individ overgiver sig til en nådesløs
alles kamp mod alle, og med rundsave på albuerne forsøger
at komme til tops. - Eller at man slutter sig sammen med andre,
utilfredse individer i den fælles kamp mod den store ydre
Satan, der undertrykker 'alle os almindelige ualmindelige individer'.
I
begge tilfælde bliver den konservative idé om
samfundsorganismen - som den konservative anerkender som noget på
alle måder virkeligt - til den store taber. Man tror
nemlig i almindelighed ikke på, at samfundsorganismen kan være
noget andet og mere end en basalt set arbitrær orden, der både
kunne- og i de fleste tilfælde burde være
anderledes end den er. Det er nemlig den individuelle virkekraft - om
den så kommer fra individet alene, eller fra en sammenslutning
af enige individer - der overalt betragtes som samfundets primus
motor.
At
ville underkaste sig den moderne idé om et samfund er
derfor populært at regne for en absurditet. Vi besidder nemlig
ikke længere en almen forståelse af samfundet som noget
virkeligt og magtfuldt, andet end i en afledt forstand.
Derfor
er den moderne mainstreamopfattelse af staten bundet op på en
forpligtende idé om individet, i form af den berømte
lighed. Og derfor synes den konservative ikke længere at have
noget at bidrage med politisk, da den normgivende majoritet ikke har
forståelse for, at samfundet kan opfattes som noget mere
magtfuldt, agtværdigt og ærefrygtsindgydende end de
individer, der nu 'tilfældigvis' bor i det. Den konservative
mener nemlig ikke bare, at staten bør opfattes anderledes end
den i almindelighed bliver opfattet - han eller hun mener at verden
i bund og grund er anderledes end den almindeligvis bliver
opfattet.
Samfundsorganismen
er konservativt talt kommet i uoverensstemmelse med sig selv. Vi
lever i et samfund der ikke længere kender sig selv, så
at sige. Og da den oprigtigt konservative primært må tale
på vegne af samfundsorganismen, synes konservatismen selv
derfor i dag at være en overflødighed.
Det
tager sig nemlig ud som om konservatismen er i uoverensstemmelse med
sig selv - omend konservatismen bare er det almindelige udtryk for,
hvordan tingene nu engang er.
VI.
Men
hvad er da det ultimative udtryk for, at ægte konservatisme
politisk set er blevet tabu? Jo, at vi som samfund nærer
instinktiv og uforbederlig mistillid til enhver idé om oplyst
lederskab.
Vores
nuværende samfund er struktureret rundt om et princip der
hedder, at magt nødvendigvis korrumperer, såfremt
den placeres hos et enkelt menneske, eller en gruppe af mennesker -
selvom statsmagten jo nødvendigvis må være i
hænderne på nogle. I forlængelse heraf har
vi effektueret et system, hvor lederskab konstant er i flux og snart
tilfalder nogle, for herefter at tilfalde nogle andre, i
overensstemmelse med folkets skøn om rigtigt og forkert, som
vi ser det i vort nuværende repræsentative demokrati.
Dette
system er en konsekvens af den bagvedliggende lighedsnorm, der
diktere at individets lyst er samfundets primus motor. Via den
demokratiske beslutningsproces holder vi magthavernes egen lyst
til mere magt i skak, ved at sikrer at ingen nogensinde tilraner sig
absolut magt, og dermed undertrykker det brede samfund - massen af
individers - lyst til fordel for deres egen.
Nu
bliver spørgsmålet imidlertid, om denne idé
overhovedet er i overensstemmelse med samfundets faktiske
virkningsmekanismer. Stemmer den overens med virkeligheden?
Det
er tabu at sige idéen imod. Men hvad om det er det rigtige?
-
Ingen kommentarer:
Send en kommentar