Normalt priser man selvstændig
tænkning. Men i virkeligheden er sand selvstændig
tankegang forhadt.
Dette er fordi man priser den
tankegang, der ser ud som om, den er selvstændig, i langt højere
grad end man værdsætter de tanker, der faktisk er det.
Alle har deres egen idé om,
hvordan selvstændigheden ser ud - men det er blot deres idéer.
Kun exceptionelt få kan genkende den ægte selvstændige
tanke, når de møder den.
Hvorfor det? Fordi den ægte
selvstændige tanke aldrig ser ud, som vi tror at den ser ud, og
aldrig taler, som vi mener, at den burde tale. Selvstændigheden
er nemlig ligeglad med, hvad vi mener om den. Den er-, og vil for
evigt være det, som den er, uden det mindste hensyn til hvordan
man så måtte mene, at den burde være.
Den selvstændige tanke tænker
kun sig selv, og henter intet udefra. Den kender sig selv. Den har
nok i sig selv. Om du eller jeg måtte tænke anderledes, berører ikke den selvstændige tanke. Og ligesom den
selvstændige tænkning er ligeglad med, hvad vi tænker
for os selv om dette og hiint, og fuldt tilfreds med sin egen
tænkning, således er den også indifferent overfor,
hvad vi måtte tænke, at den selvstændige tanke er.
Hvad vi måtte tænke, spiller
ingen rolle i forhold til, hvad den selvstændige tanke egentlig
er.
For dem der måtte mene, at
selvstændigheden er en dyd, vil den derfor ofte tage sig ud som
en synd, mens den for dem der mener, at selvstændighed er en
synd, kan vise sig som den højeste dyd. For dem der mener, at
den er god, vil den ofte vise sig som ond og vice versa. Ikke fordi
den selvstændige tanke er hverken dyd eller synd, god eller ond
- men fordi den i hovedreglen er noget andet end det, som vi tænker
og mener om den.
Det er en banal konstatering, og dog er
der næsten ingen der forstår den. I hjertet tror den
enorme majoritet af mennesket nemlig, at selvstændigheden
tænker, som de selv tænker. Intet kunne imidlertid være
mere forkert. Den selvstændige tanke tænker, som den selv
gør - og ikke på nogen som helst anden måde. Den
ved, hvad den ved, og er uvidende om det, som den er uvidende om.
Ønsker den at lære noget, så lærer den det,
og ønsker den at lære noget fra sig, så gør
den det.
Men hvis det ikke er det, som den
selvstændige tanke ønsker, så lader den være,
og verden kan hverken gøre til eller fra.
Selvstændighed er nemlig frihed,
og friheden er ubundet. Den kan ikke tvinges af nogen eller noget -
end ikke af sig selv.
Bare fordi hele verden siger, at det
her er rigtigt, og at det
der er forkert, betyder det jo
ingenlunde, at den selvstændige tanke mener det samme. Men det
betyder heller ikke, at den mener det modsatte. Det betyder
udelukkende, at den mener, hvad den mener.
Den
selvstændige tanke tænker kun det, der er rigtigt for den
selvstændige tanke selv. Kan tanken ikke tænke noget som
virkeligt, så er det altså uvirkeligt. Det er bare sådan
det er for selvstændigheden - uagtet af at de fleste kalder det
uvirkelige for det virkelige. Den selvstændige tanke tager
intet for gode varer, alene fordi at andre siger, at det forholder sig
sådan, at denne eller hiin vare er god. Men kan den selv tænke
og tage en vare for god, så vil den være god for den
selvstændige tanke, uagtet at hele verden kalder den for noget
andet, for ond, forfærdelig eller dum.
Hvad
den selvstændige tanke kender som sit eget, tager den nemlig
alvorligt, og respekterer som i allerhøjeste grad virkeligt.
Denne virkelighed er den eneste alvor, der findes for den selvstændige
tanke.
Mindst
af alt tager den selvstændige tanke denne tanke alvorligt: 'Jeg
tænker selvstændigt'. Den tanke er for selvstændigheden
noget af det latterligste, da 'jeg tænker selvstændigt' i
reglen er det mest uvirkelige bedrag, der kan opdrives. Som oftest når denne tanke melder sig, har den absolut intet på sig.
Den kommer nemlig fra alt muligt andet end sig selv. Derfor kan den
selvstændige tanke sjældent heller dy sig for at le af
denne dårskab. For det er netop hvad det er: Dumt og intet
andet.
Jeg
tænker selvstændigt...
Dette
er grunden til, at majoriteten altid vil hade og frygte den
selvstændige tanke: For den selvstændige tanke minder
dem, der i særlig grad mener at de tænker selv, om, at de
for det meste ikke gør det - og aldrig kommer til det. I hvert
fald ikke så længe at de insisterer på at have ret i
deres påstand. For hvordan kan de vide det?
At
tænke selv har jo intet at gøre med at ønske at
tænke selv At tænke selv er noget ganske andet end at
mene, at man tænker selv. Den selvstændige tanke er netop
det: Selvstændig. Den tilhører ingen ud over sig selv.
Den anerkender ingen autoritet ud over sin egen. Den oprinder i sig
selv, og vender tilbage til sig selv. Den giver intet af sig selv
uden at tage det tilbage, og den tager intet uden at give igen. Den
træller ikke for nogen eller noget, og intet træller for
den. Den har intet mål ud over sig selv og intet middel uden
for sig selv.
Hvad
man måtte ønske eller håbe eller mene at den
selvstændige tanke er, det spiller ingen rolle. Ligesom man kan
kalde virkeligheden for fantasi og fantasien for virkelighed, uden at
dette gør nogen virkelig forskel, er den selvstændige
tanke uberørt af, hvad vi mener at den burde være.
Om
noget menneske måtte tænke selv, da er det menneske ikke
adskilt fra den selvstændige tanke. I så fald er friheden
og mennesket ét - men friheden tilhører på
ingen måde mennesket. Friheden er mennesket
- og mennesket er friheden. Sådan forholder det sig for det
frie menneske, der vandrer med den selvstændige tanke,
uafhængigt af hvad mennesket selv eller andre måtte mene
og tro. Det er bare sådan, som det er.
Er det
frit, så er det frit, og er det ikke, så er det ikke.
At
møde det frie menneske er en utrolig sjældenhed. Få
oplever det i deres livstid, og de fleste af dem der gør,
lægger slet ikke mærke til det, da selvstændigheden
lægger ligeså lidt vægt på at overbevise
andre om sin egen eksistens, som en ko, eller en sky, eller et
græsstrå gør det. Ligesom koen, græsstrået
og skyen er, hvad de er, uden at skrive afhandlinger eller opstille
beviser for at de er det, sådan er den selvstændige tanke
også bare, hvad den er. Vi kan opstille et internationalt
forskersamfund der enigt konkluderer, at der ikke eksisterer køer,
og vi kan bygge et samfund på tanken om, at grænsstrået
er en myte, men dette gør hverken til eller fra for koen eller
græsstrået. Den samme indifferens er, hvad der gør
det frie menneske så ulig andre mennesker: Han gør ikke
sig selv til noget andet, end han er. Hverken bedre eller værre,
smukkere eller grimmere, klogere eller dummere. Og hvis én
kalder ham klogere end han er, tøver han ikke med at kalde sig
selv for dum, ligesom han ej heller ser sig selv som mindre smuk,
alene fordi andre mener at han er grim.
Hvis
et menneske endelig lægger mærke til selvstændigheden
i et andet, så er det som regel fordi det frie menneske truer
det ufrie menneskes illusioner om, hvad selvstændig tænkning
og frihed i virkeligheden er. Intet behager nemlig den ufrie som at
tro, og at tænke, og at mene at han selv er fri, eller
selvstændig, men den sande selvstændige tanke og det
virkeligt frie menneske bryder sig ikke om at tage hensyn til, hvad
andre måtte mene om hverken det ene eller det andet eller det
tredje.
Det
frie menneske der vandrer med den selvstændige tanke, ved hvad
det ved, og er uvidende om det, som det er uvidende om. Det ufrie
menneske mener derimod at vide, hvad det ikke ved, og ikke at vide
det, som det rent faktisk ved.
Derfor
er det frie menneske altid til glæde for det frie menneske: For
i det frie menneske genkender det frie menneske sig selv. Og af samme
årsag er det frie menneske til stor gene for det ufrie
menneske, da den frie er alt det, som den ufrie i allerhøjeste
grad ønsker og mener, at han selv er, og dog på alle
leder og kanter er fuldstændig anderledes.
Den
ufrie mener derfor at den frie er ufri. Ligesom den frie
genkender sig selv i den frie, og ser et frit menneske, genkender den
ufrie også sig selv, i det han ser en vanskabning, et uhyre,
eller en mand i lænker. Forskellen er, at den frie ved, at han
blot ser sig selv og ikke postulerer andet, mens den ufrie til sin
dødsdag vil holde fast i, at den frie er noget ganske andet
end ham selv - også selvom han inderst inde ved, at det er ham
selv, den er gal med.
Den
selvstændige tankes blotte eksistens minder det ufrie menneske
om det, som det ved, selvom det ikke selv tror, at det ved det: Nemlig
at det, som det ved, ikke er noget som det ved, men blot noget, som
det tror, at det ved. Og det ved den ufrie egentlig godt, selvom han
af frygt for sandheden gemmer det bort, og kalder sin tro for viden,
og sin viden for tro.
At
hele verden kalder noget for sandt, betyder ikke, at det ikke er
falskt.
At
hele verden kalder noget for falskt, betyder ikke, at det ikke er
sandt.
Hvad
du har hørt, er hvad du har hørt.
Hvad
du tror, er hvad du tror.
Hvad
du mener, er det du mener.
Sådan
er det.
Det
har intet med dig at gøre.
Med
venlig hilsen
Jakob-Jeshurun
fint, undrer mig over hvad der skete med din blog - fortryder lidt, at jeg ikke har været i stødet til at kommentere i detaljer på dit manifest som jeg lovede, men det kan godt være at jeg først vil være i stand til at udvikle en sammenfattet analyse af det når jeg har læst det hele (kunne lige så godt være at vi her til sommer bare ikke har haft så meget lyst til at sidde foran en computerskærm og gennemanalysere indviklede politisk-filosofiske tekster )
SvarSletHar læst artiklen endnu en gang herover weekenden, og er generelt enig med indlægget. Jeg er dog nysgerrig efter at vide om der er nogen (på internettet, i akademiet, i forskellige alternative subkulture osv.) kendte mennesker du ville identificere som de idéelle selvstændige tænkere defineret her?
SvarSlet