Det forekommer mig, at vores nuværende
samfund og 'verdensorden' langt hen af vejen reflekterer en
menneskehed, som mest af alt er interesseret i at skabe, vedligeholde
og løbende eskalere konflikter imellem hinanden
'indadtil' (hvilket som menneskehed betragtet vil sige: At konflikte
med sig selv på kollektiv basis. En tilstand som så
reflekteres individuelt og 'psykologisk' i den enkeltes kamp mod sig
selv), og - ikke mindst - 'udadtil', i form af vores arts åbenlyst
arrogante indstilling til den natur, som vi i sidste ende er en del
af: En indstilling der så reflekteres i den ekstroverterede
'normalitet', hvor individet grundlæggende defineres som noget
afgrænset 'i sig selv', der nu - qua sit således
definerede væsen - må erobre sin egen natur, dvs. 'blive
sig selv', igennem en endeløs række af indgreb i den
omkringliggende naturlige og sociale virkelighed, designet til at
sikre at hvert enkelt så vidt muligt får hvad han har
'ret' - dvs. lyst - til.
I vores manglende respekt for alle
'højere magter' - om disse så kaldes naturlige,
kulturelle, eller religiøse (hvor 'religion' vil sige: Det
naturlige udtrykt kulturelt, eller - hvilket er det samme - det
kulturelle begrebet som noget naturligt) har vi i vesten overladt os
selv til en verden af tilfældigheder, og upersonlige,
ultimativt meningsløse 'ydre forhold', der i sig selv kun
konstituerer en art passiv, 'objektiv' materie som den aktive, 'subjektive' og suverænt meningsskabende vilje nu kan gribe ind
i, og forme efter eget behag.
Dette er bevægelsen, som idéen
om individet definerer sig selv ud fra: Evnen til at sætte et
aktivt og subjektivt meningsskabende begær igennem, og så
at sige tvinge den passive eksterne verden ind i en meningsgivende
form - en form der qua meningsfuld i sagens natur må være
'subjektiv', da vores idéer om verden, universet, livet osv.
effektivt benægter disse blot ydre 'tilfældigheder'
enhver ret til en selvstændig mening uafhængigt af os. Vi
har med andre ord mistet enhver kollektiv tro på, at mening
overhovedet kan være noget eksternt fra selvet, og hvis
nogen vover den påstand, så er vi ikke sene til at affeje
sådanne idéer som blotte projektioner, dvs. subjektive
psykologiske tilbøjeligheder (og i værste fald
patologier), der måske nok kan have autoritet for den enkelte
individuelle bevidsthed, men som ikke besidder nogen egen realitet
derudover.
Vi har således defineret enhver
idé om det meningsfulde i livet som noget, der er fuldstændigt
uadskilleligt fra det menneskelige perspektiv. Ja, ikke bare det: For
os er 'mening' det
menneskelige perspektiv og vice versa. Og det menneskelige perspektiv må altid
først og fremmest være
individuelt - dvs. privat. I denne bestemmelse ligger en modstilling af den meningsfulde,
meningsskabende subjektive enkelt-bevidsthed på den ene side, overfor den i sig selv meningsforladte, passive materielt-objektive verden
på den anden, der i absolut forstand giver det aktive subjekt
en 'ret' til at manipulere med sin omverden - en 'ret' som omverdenen
omvendt ikke har over
subjektet, og som den aldrig kan indrømmes: At et handlende
subjekt griber vilkårligt ind i 'sin' verden, og så at
sige forandrer verden i sit eget billede, går med andre ord for
at være meningsfuldt -
om ikke andet så i hvert fald potentielt - i
den forstand at det meningsbærende og -givende subjektive perspektiv
sætter sig igennem, medens det omvendte tilfælde - at den
blot objektive verden begrænser subjektets handlingssfære
- aldrig kan være berettiget i sig selv, af egen kraft, men
derimod altid lader sig reducere til egentligt meningsløse
'ydre omstændigheder': Forhold som altid kan modificeres efter
subjektets evne og behov, og som ikke har nogen bevaringsværdig værdi i sig selv. Verdens orden er således kun
meningsfuld, såfremt den (mere eller mindre tilfældigt) er
sammenfaldende med en subjektivt givet mening, og enhver idé
om en egentlig 'mening med tingenes orden' falder automatisk bort, i fald den
individuelle interesse i tingene gør det.
Er der
altså noget sådant som en 'tingenes orden' uafhængigt
af den menneskelige interesse i den, dvs. en orden der så at
sige vogter de ikke-subjektive sfærer af virkeligheden på
en måde, som ikke nødvendigvis er
i overensstemmelse med noget individualistisk behov, men som omvendt
begrænser sidstnævntes potentielle udfoldelse, da er
konflikten imellem den subjektive 'bevidsthed' og den objektive
'verden' givet: For så snart subjektet ser en mulighed
for at forandre de givne forhold i overensstemmelse med egne ønsker
og behov, da vil subjektet i udgangspunktet være villig til at
gribe hæmningsløst ind i verden, og tvinge verden ind
under sin egen vilje uden øje for andet end spørgsmålet
om, hvordan verden kan være individet til nytte og behag - og i denne
tvangsmodificering af de 'ydre forhold' der således forandres
fra noget blot objektivt givet til noget subjektivt nyttigt, genkender
subjektet netop
sin
egen meningsskabende indstilling. Denne aktivitet er nemlig
individualistisk talt den eneste mulige
mening
i et univers, der i sig selv ville være fuldstændig
meningsforladt, hvis det ikke var for den individuelle bevidstheds
subjektive perspektiv på det.
Det
suveræne tabu i vor tid er således blevet det selvsamme,
som tidligere har været selve betingelsen for tabuets
berettigelse som instans som sådan, og dermed også for den alment
accepterede normal-kultur i ethvert alternativt samfund til vores:
Nemlig idéen om at mening er noget 'større', og noget
'højere' som den individuelle menneskeskikkelse ultimativt er
uendelig betydningsløs i sammenligning med. I vores øjne
er mening nemlig
væsentligt noget individuelt, og at sætte parentes om
individet vil således være at sætte parentes om
meningen selv. Vi accepterer ingen 'mening med tilværelsen',
der ser bort fra det enkelte menneske og den individuelle bevidsthed,
da selve begrebet om mening
i vor nuværende, vestligt-globaliserede (og globaliserende)
almene forståelse er principielt sammenfaldende med idéen
om individet som sådan. Vi kan med andre ord overhovedet ikke
forestille os mening som noget transcendent,
for den almindelige opfattelse er, at individet er
transcendensen 'i sig selv',
dvs. 'den højeste idé' som ikke kan overskrides, men
som omvendt kan overskride alt, netop fordi individet besidder en
mening (qua sin evne til at give mening) som intet andet end individet besidder - og at forestille sig
'det meningsfulde' som noget ekstra-individuelt ville således
moderne talt være ækvivalent til at forestille sig mening
som ikke-mening, og dermed individ som ikke-individ, dvs. en åbenlys
forulempelse af non-kontradiktionsprincippet: En firkantet cirkel. En manifest selvmodsigelse.
Sådan
har vi på sin vis perfektioneret tabuet som socialt
regulerende instans: For hvor tidligere tiders tabuer kun omfattede
alment accepterede restriktioner på sprog og opførsel,
som imidlertid var bestandigt truet af det frie menneske, der qua sin
frihed netop altid havde muligheden for
at lade hånt om tabuet, bryde det og således handle ondt
ved at hævde sig selv på
bekostning af tingenes givne meningsfulde orden, da
har vi i dag internaliseret tabuet på en sådan måde,
at det teknisk set er umuligt at bryde på en meningsgivende
måde overhovedet. Det er konstituerende for hele den moderne
'normalitetens ontologi' at tabuet ikke kan brydes,
fordi der - i vores egen selvforståelse - overhovedet ikke er
tale om et tabu, men om den allermest selvfølgelige
konstatering af 'hvordan tingene bare er':
At bryde tabuet er således forstået som det samme som at
benægte virkeligheden - og at benægte virkeligheden er i
moderne forstand altid forstået som den fejlagtige antagelse
af, at mening overhovedet kan være
noget eksternt og over-individuelt. 'Alle ved' med andre ord, at
enhver hypotetisk mening nødvendigvis er
'min mening'
og 'din
mening', før den
på nogen måde kan være 'vores mening'
- for slet ikke at tale om en 'meningen med det', dvs.
'det' ikke-individuelle, upersonlige, eksterne. 'Det' upersonlige er
blevet berøvet sin magt i det, at den individuelle bevidsthed
er sat som enhver menings ultimative betingelse. Således kan
individet teknisk set ikke krænke den eksterne orden, da den
eksterne orden ikke besidder nogen egentlig værdi uafhængigt
af individet selv. Tabuet er eksklusivt forbundet med krænkelsen
af idéen om individet
- intet andet.
Som
sådan er tabu-transgressionen ikke længere et udtryk for
en åbning af tilværelsen imod en ekstern ondskab, der er
farlig fordi det tabubrydende individ agerer passage for ondskaben,
og således igennem sin adfærd bliver en
åbning for, at ondskaben som noget eksternt kan trænge ind
i det menneskelige fællesskab og underminere det indefra.
Individet der bryder det moderne tabu, er derimod patologisk
dvs. et mislykket
individ, og bliver da også
behandlet kollektivt derefter som en fejl, hvilket
igen lader sig oversætte til en fejlslagen biologisk organisme,
der ikke fungerer som den 'skal'. Den
moderne transgressive bevidsthed udtrykker aldrig noget andet eller
mere end det dysfunktionelle individ
- og det dysfunktionelle individ er kun til fare for fællesskabet
i forlængelse af, at vedkommende i sidste ende er til fare for
sig selv, hvorfor det aldrig
først og fremmest er i samfundets interesse - men derimod
altid i individets
egen interesse - at
vedkommende spærres inde, medicineres, 'resocialiseres' eller
opdrages væk fra sin egen sygelige væren. Det moderne
tabubrud par excellence er
nemlig krænkelsen af den individuelle ret - og en krænkelse
af den individuelle ret vil altid - principielt - være en
krænkelse af individet selv. Som sådan kan det moderne
menneske ikke hævde
sin individualitet ved at handle ondt, dvs. tabubrydende, men kan
udelukkende kundgøre sig selv som et dysfunktionelt
individ, i den forstand at
vedkommende benægter individets ret, og dermed ultimativt
benægter sig selv, og sin egen menings autoritet, hvorved han i en vis forstand benægter sine egne handlingers bevæggrunde og altså - for nu at tale med evangeliet - "ikke ved hvad han gør".
Perfektionen
i det moderne tabu viser sig således, at den alt-dominerende
individ-norm overhovedet ikke kan brydes
uden at det tabu-brydende individ i samme bevægelse negerer sig
selv som individ, og dermed ikke sætter
sig selv uden for fællesskabet, men omvendt afslører sig
selv som en fejl, der ikke evner
fællesskabet, og altså ikke evner sin egen
menneskelighed. Det
fejlslagne menneske kan derfor aldrig forstås som en villet
bevægelse imod alternative normer, da der væsentligt er
tale om et individ, der kun handler imod andres interesser, fordi det
ultimativt handler imod sine egne interesser.
Det er et 'umodent' individ, som ikke er blevet sit eget væsen
voksent, og det er (populært forstået) udelukkende
derfor, at mennesker
overhovedet kan handle
i modstrid med den moderne normal-forståelse: Fordi mennesket er fejlbarligt.
'Teknisk set' er det nemlig
umuligt at ville noget, der går imod den moderne verdensorden,
da den moderne verdensorden i egen selvforståelse er én
stor bekræftelse af den 'autentiske' menneskelige vilje i det
hele taget. Det umoderne menneske der i ord og gerning negerer den
moderne orden, og benægter individet som meningens kilde,
handler altså per definition imod den 'officielle' mening som
sådan, og er således socialt stigmatiseret i
udgangspunktet: For vedkommende taler og handler jo på en måde,
der per definition er meningsløs, og har således ingen 'ret' til at blive taget alvorligt som
andet end én, der menneskeligt talt er dysfunktionel. Han er strengt
taget ingen 'autentisk' subjektivitet, men er passeret over i den objektivt givne
verden af meningsløse tilfældigheder, og derfor er det
ultimativt berettiget at det anti-individualistiske menneske
behandles som en 'ting', der skal modificeres - for det er 'teknisk
set' netop det og intet andet, som han i sidste ende er i
den almindelige forståelse: Et menneske der ikke evner at være, hvad mennesket i bund og grund er.
Som
sådan afgrænser og udskiller det moderne
menings-paradigme med nådesløs konsekvens enhver
kritiker og tvivler som et anomalt enkelttilfælde - og så
kan den anomale enkelte så ellers være så
sammenhængende, velfungerende og velargumenteret som det nu
skal være. Hvor 'normal' vedkommende ellers kan virke
på samtlige andre fronter,
så vil vedkommendes idéer om- eller konkrete oplevelse
af en større mening - dvs.
en mening der overskrider individualiteten - være tilstrækkelig
retfærdiggørelse for en kollektiv udstødelse,
eller i det mindste manglende accept og tagen alvorligt. Man kan kort
og godt ikke tage et sådant menneske seriøst, fordi man
allerede ved, at
vedkommende er forstyrret i den forstand, at vedkommende negerer sig
selv via sine 'holdninger'. Dette skyldes at man altid-allerede ved
i udgangspunktet, at enhver
mulig og 'autentisk' mening er afhængig af individet, og at den
der forfægter en over-individuel mening, således gør
sig skyldig i at benægte sig selv, og dermed benægter sin
egen 'ret' til en mening, dvs. indirekte negerer sit eget perspektiv.
Hvordan kan det
egentlig være, at vi ikke kan tage den 'gammeldags' idé
om mening som noget transcendent og ultimativt over-personligt og
individ-negerende alvorligt længere? Dette spørgsmål
er i sagens natur hyper-komplekst, da ethvert muligt- og
tilnærmelsesvist rammende svar ville forudsætte en
viden om den menneskelige psykologi på en så
omsiggribende kollektiv skala-, koblet med en indsigt i de historiske
betingelser for menneskehedens nuværende situation, og en
tilstrækkelig viden om vekselvirkningen mellem historiens gang
og den individuelle selv-forståelse, at et svar tilsyneladende
ville overskride enhver begrænsning af den menneskelige
bevidsthed, og lade hånt om enhver respekt for erkendelsens
grænser. Det ville - med andre ord - være umuligt at
besvare spørgsmålet uden at forfalde til omsiggribende
spekulationer, som umuligt lod sig bekræfte eller benægte
på sikker vis. Vi må med andre ord nøjes med at
konstatere, at det nu engang er sådan, det er blevet: At der
ikke kan være en højere mening, fordi en sådan
umuligt lader sig erkende uafhængigt af individet selv, og at
det således er spekulativt at tænke individet ud af det
meningsfulde, meningsgivende forhold til verden.
Alligevel
står vi i den paradoksale situation at vi - kollektivt
- via vores manglende evne og
dermed også manglende lyst til overhovedet at forsøge at
besvare spørgsmålet, uundgåeligt kommer til at
tænke, tale og ultimativt agere som om, at vi allerede havde
besvaret det, eller i hvert fald
var kommet et eventuelt uddybende svar så nært, som det
på nogen måde var muligt. Og svaret er netop at finde i
negationen af
spørgsmålets relevans: I vores kollektivt manglende
vilje til at konfrontere spørgsmålet, og overveje
hvorvidt det kunne være relevant at forsøge et
svar, har vi effektivt allerede besvaret det.
Således
forfalder det moderne paradigme vilkårligt til den
'selvfølgelige' konstatering, at spørgsmålet om
et individuelt meningsbegreb kontra
et transcendent (og
dermed nødvendigvis kollektivt qua
over-kollektivt) meningsbegreb i
sig selv er meningsløst at beskæftige sig med. Vi ved
jo allerede - selvfølgelig
- at et eventuelt autoritativt
svar ligger hinsides enhver erfaring, og at det derfor er ørkesløst
at gøre sig anstrengelser for at lede efter ét. Det individuelle meningsebegreb favoriseres altså kategorisk, ikke så meget fordi at det er overbevisende i sig selv, men fordi vi tilsyneladende ikke længere kan tænke os noget troværdigt alternativ.
Denne 'selvfølgelige konstatering' af ethvert alternativs spekulative natur er imidlertid selve idéen
om mening som en nødvendigvis individuel størrelse in
action, for hermed accepteres den hypotetiske uendelighed af mulige
svar i udgangspunktet som et uomgængeligt faktum, som enhver i
sagens natur må
respektere, så sandt som at ingen af dem lader sig definitivt bevise eller tilbagevise. Og dermed accepteres ethvert individuelt bud på
hvad meningen med tilværelsen kunne være altså som fuldt ud berettiget - men kun så længe der er tale
om en mening, der er i overensstemmelse med den 'selvfølgelige'
konstatering af, at en anden, dybere eller højere mening, der transcenderer individet, umuligt kan erfares eller erkendes. Man accepterer med andre ord
enhver mulig mening med tilværelsen, men kun så længe
at denne er funderet på den individualistiske grund-præmis:
At det er en mening, der først og fremmest er 'min'
eller 'din', og som derfor også
udelukkende har autoritet for 'mig' og 'dig', dvs. for 'os' der nu engang 'har' denne mening
med tilværelsen: For der er altid
tale om en mening, der umuligt ville kunne erkendes, hvis der ikke
var subjekter som 'mig' og 'dig' til at 'have' den, og følgelig også om en mening der ikke nødvendigvis gælder for andre end 'mig' og 'dig' - og da slet ikke for universet som sådan!
Skulle
vi alligevel - lige så forsigtigt - driste os til at overveje
den højere menings mulighed, støder vi således
uundgåeligt på det faktum, at vi i den moderne verden
allerede har afgjort
sagen med negationen af svarets mulighed.
Den altomfattende norm for meningsfuldt sprog og meningsfuld
handling er nemlig rummet i den 'selvfølgelige' kollektive
erkendelse af, at den højere mening de facto
ikke længere er en mulighed - og denne 'erkendelse af
erkendelsens umulighed' er nu så meget desto mere selvfølgelig,
fordi 'enhver ved', at det er meningsløst at sætte
spørgsmålstegn ved den, hvorfor der da heller ikke er
nogen der gør det, og samtidig forventer at bevare deres 'ret' til at blive taget alvorligt. Enhver der postulerer en højere, over-individuel mening med
tilværelsen har kollektivt forstået intet krav på
at blive taget alvorligt, hvorfor vedkommende altid vil blive affejet
i udgangspunktet, hvilket igen understøtter indtrykket af det
selvfølgelige og åbenlyse i konstateringen - for hvis
det ikke var sådan,
hvorfor er der så ingen der snakker om, at det kunne være
anderledes?
Hvor
en tænker som Nietzsche i sin tid stillede levende
spørgsmålstegn ved alle idéer
om den 'højere mening', og således udarbejdede en
gennemført filosofisk anti-dogmatisme, ser vi nu at en sådan
anti-dogmatisme - som en på én gang paradoksal og naturlig konsekvens af sin egen konsekvent tvivlende tilgang til meningsspørgsmålet, i takt med at
anti-dogmatismen bevægede sig fra at være et rent udtryk for
en enlig, misforstået filosofs personlige filosoferen til nu at
være et alment accepteret udgangspunkt for alt 'meningsfuld
erkendelse' i løbet af det 20. århundrede - selv er blevet stiv, død og ja, dogmatiseret
med en strenghed, der langt overgår alle tidligere tiders
religiøse dogmer: For hvor den katolske kirkes dogmer f.eks.
'nøjedes med' at bestemme krænkelsen af dogmatikken som
blasfemi, dvs. som en
transgression af 'det nødvendigvis gode', og dermed indirekte
gav en ontologi for friheden med den villede ondskabs
mulighed, så benægter
den moderne 'dogmatiske anti-dogmatisme' i realiteten at krænkelsen af
dogmet overhovedet er mulig, da den moderne individualisme - i egen selvforståelse -
netop er et udtryk for
anti-dogmatismen i sin yderste konsekvens. Den moderne selvforståelse er med andre ord en art anti-dogmatisk, negativt defineret Ding an sich. Blasfemi imod det moderne
dogme er altså en umulighed, da det moderne dogme slet ikke er et dogme, dvs. ikke er en entydig bestemmelse (men det modsatte) i eget selvbillede. At mening umuligt lader sig
erkende som noget over-individuelt, er heri positivt forstået
som et 'meta-dogme', der ufejlbarligt bekendtgør alle dogmers
principielle utilstrækkelighed, via den altid tilstedeværende mulighed for kritik og negation.
Den
moderne meningsforståelse er således sammenfaldende med
den absurde idé om det 'udogmatiske dogme', dvs. dogmet der
ikke kan krænkes,
fordi det væsentligt forstås som et ikke-dogme.
'Meta-dogmet' kan aldrig forulempes - det kan kun
misforstås: Og enhver der
benægter det, misforstår i sidste ende alting - inklusiv sig selv. (Her skal det måske tilføjes, at vi
allerede i sådanne overvejelser bevæger os på
umoderne grund, da selve karakteriseringen af det individualistiske
meningsbegreb som et dogme i sig selv vil konstituere en fatal
misforståelse i det moderne perspektiv. Der er nemlig ikke tale om et dogme i den moderne forståelse - men derimod om det nærmeste vi kan komme sandheden selv: Nemlig erkendelsen af, at vi altid vil være uendeligt fjernt fra den...)
Nu
støder vi på endnu en grund - måske endog en
dybere grund - til, at
benægtelsen af individet som meningens kilde i sidste ende må
forstås som noget sygeligt
og dysfunktionelt i
moderne forstand: For hvis denne kategoriske 'karantæne' ikke
trådte i kraft - dvs. hvis enhver benægtelse eller tvivl
om individet som meningens conditio sine qua non ikke blev
'instinktivt' og 'selvfølgeligt' affejet som noget
meningsløst, forrykt, latterligt, dvs. som noget, der på
ingen måde har hverken ret til- eller krav på at blive
taget alvorligt i udgangspunktet (dvs. allerede før enhver
aktiv overvejelse af standpunktet får mulighed for at gøre
sig gældende) - ja, så ville det 'almindelige individ',
såfremt han gav sig til at overveje spørgsmålet,
som en naturlig konsekvens blive bragt foran det tilsvarende
spørgsmål om sin egen mentale
sundhed, dvs. individuelle funktionalitet eller dysfunktionalitet. Og
i den aktive konfrontation med dette spørgsmål - er
'jeg' nu 'normal', eller 'forrykt' når jeg oprigtigt betvivler individets og dermed
min egen meningsfuldhed? - vil ethvert sekund der bliver brugt på
alvorligt og åbent at overveje spørgsmålet om den
højere menings mulighed tillige være et sekund, der
bringer 'det normale menneske' stadigt længere væk fra
sin status som normal, dvs. som sund og rask og psykisk
velfungerende... og dermed også væk fra enhver rimelig forventning om, at andre måtte respektere ham som sådan. Ethvert tvivlende sekund vil nemlig være en potentiel
benægtelse af alt, hvad der gælder for 'åbenlyst
meningsfuldt' i verden og dermed rumme en potentiel grund til, at
vedkommende måtte bevæge sig en alternativ mening nærmere, der
umuligt kan forventes at blive respekteret af andre, og som dermed heller ikke kan accepteres af individet selv, så længe han forstår sig selv som én af 'de andre' dvs. som et individ ligesom alle andre. For det moderne individualistiske menneske er det at overveje den højere menings mulighed med andre ord det samme som at tvivle om alt, som han mener at vide om sig selv, sin egen 'personlighed', og sine egne værdier, og således er der tale om en tænkning, der i princippet har magt til at udslette den enkelte fuldstændig - hvilket selvsagt er noget som individet frygter, da hans egen udslettelse er ækvivalent til en tilintetgørelse af alt, hvad der er meningsfuldt i livet selv - ja, i universet som sådan.
Når
vi vægrer os kollektivt for at åbne os overfor den højere
menings mulighed, skyldes det altså ikke kun at vi
'selvfølgelig' i egen selvforståelse 'ved', at det er
meningsløst at beskæftige sig med spørgsmålet,
men tillige at vi i sagens natur frygter at
beskæftige os med det i kraft af netop vores 'viden', som vi har bygget hele vores selv- og verdensforståelse op omkring. Og vi
frygter spørgsmålet i præcis samme omfang, som vi
'naturligvis' forstår det individuelle meningsbegreb som et
nødvendigt fundament for den mentale sundhed - og dermed
samtidig forstår, at vi ikke er sindssyge (dvs.
at vi ikke er dysfunktionelle individer) synkront med at vi
acceptere det individuelle meningsbegreb som det 'selvfølgeligt
rigtige'.
Vi
frygter med andre ord instinktivt spørgsmålet om den
højere menings mulighed som noget farligt, fordi
vi i sådanne overvejelser nødvendigvis også
erkender sindssygens mulighed - dvs. risikoen for at vi pludselig skulle 'holde op med at fungere normalt'. Overvejelser om den højere mening er jo
netop 'selvfølgelig' bestemt som meningsløse i udgangspunktet - og netop derfor eksisterer der en
risiko for, at vi måske alligevel kunne
ende med at overbevise os selv om, at det ikke
var meningsløst (at en højere mening skulle eksistere), hvis vi faktisk begynder at overveje muligheden, da overvejelsen i sig selv er et tegn på, at vi er begyndt at tænke 'mærkeligt', og 'unormalt'... og er man ikke allerede på vej ind i sindssygens mørke, såfremt man overhovedet
dvæler ved spørgsmålet en stund, i stedet for
øjeblikkeligt at affeje muligheden som den 'åbenlyse'
absurditet som den er? Jo - 'selvfølgelig' er man det, for den slags er jo ikke normalt (og det er vel at mærke ikke normalt 'af gode grunde' populært forstået). Derfor vil ethvert normalt menneske med 'ret til sin egen mening' da også
i reglen affeje spørgsmålet om den højere
menings mulighed som en frugtesløs og ufornuftig spekulativ forrykthed,
der per definition 'ikke har noget med virkeligheden at gøre' - for det er jo netop i denne handling dvs. via den kategoriske affejning af spørgsmålet, at individet bekræfter sin 'egen', individuelle mening som det eneste egentligt
mulige perspektiv på, hvad mening som sådan er, og dermed i samme bevægelse bekræfter - overfor sig selv og andre - at vedkommende er et normalt og velfungerende individ, og således stadig har sin ukrænkelige 'ret' til at blive taget alvorligt som et normalt
velfungerende individ.
Den
'dogmatiske anti-dogmatisme' der gemmer sig i hjertet af det moderne begreb om
individet - der f.eks. gør sig gældende i
menneskerettighederne, der med sin 'negativt definerede ret' i ét
og alt er vor tids svar på et helligt dokument - er således
udtryk for et tabu, der - indirekte
- er at forstå som en 1:1, 100% nøjagtig idé om
menneskets 'sande væsen', om ikke abstrakt talt så i
praksis. Og menneskets 'sande væsen' erkendes kun populært
via den nødvendige
accept af, at noget sådant som menneskets 'sande væsen'
ikke nødvendigvis
eksisterer som noget andet og mere end den negativt definerede 'ret' til at have sin egen mening grundet den universale manglende evne til at erkende noget, der er mere betydningsfuldt end individet. Det 'udogmatiske dogme' er med andre ord en kategorisk mørklægning af spørgsmålet om den højere
menings mulighed, hvor mennesket som meningens conditio sine qua non
så bestemmes indirekte ud
fra den 'selvfølgelige' forståelse af, at enhver
alternativ meningskilde
aldrig nogensinde kan erkendes. Individet som meningens suverærne betingelse søges altså på ingen måde bevist, men effektueres omvendt via en 'selvfølgelig' konstatering af, at noget andet og mere end individet ikke kan bevises.
Det
frie menneske er i moderne forstand således ikke længere
frit til at handle ondt - dvs. tabunedbrydende - i
sin menneskelighed, for i den moderne forstand har mennesket
overhovedet ikke potentiale til at handle ondt - kun til at handle
forkert: Og den forkerte handling er aldrig en konsekvens af
friheden men derimod en krænkelse af
den. Menneskets frihed (friheden til at give sig selv og verden
mening) respekteres nemlig kun i samme omfang, som den enkelte
respekterer, at en alternativ gangbar sandhed om en transcendent
mening overhovedet ikke lader sig erkende. Menneskets frihed er kun friheden til at handle i en verden, hvor alle er indforståede med, at der umuligt kan erkendes noget højere end mennesket, og at enhver der ikke accepterer dette, bør begrænses i sine handlingsmuligheder.
Hvis
én nu alligevel måtte forsøge sig med denne
ørkesløse opgave - at afdække en højere
mening - og hvis én rent faktisk mener at nå frem til et
svar for dernæst at handle i overensstemmelse med svaret, dvs.
handle på en måde, som lader hånt om enhver idé
om individet som meningens kilde - så har
vedkommende jo forbrudt sig imod fornuftens 'selvfølgelige'
grænser, og handlet som om at han vidste noget, som ingen på
nogen måde kan vide... Og i så fald har han afsløret sig selv som et
ufornuftigt, og derfor ufrit individ. Han har hverken respekteret sin
egen- eller andres menneskelighed, og det må i sidste ende være
fordi, at han ikke selv var noget velfungerende menneske til at
begynde med. Havde han været det, var han jo 'naturligvis' nået
frem til, at en højere mening end individets egen er umulig at
erkende, og han havde følgeligt heller ikke handlet som han
gjorde! Et sådant menneske handler ikke ondt - han handler
'bare' forkert.
I modsætning hertil handlede det gammeldags onde
menneske dæmonisk, og solgte f.eks. sin sjæl til
Satan for egen vindings skyld, fordi han kun respekterede sin egen
individualitet og sin egen vilje og intet andet - og sådan blev
han selv satanisk, dvs. lig med ondskaben i kraft af sin
individualitet. Det moderne, forkerte menneske
handler omvendt sygt, og bliver dermed lig med sygdommen, ved ikke at
respektere andre som individer, fordi han ultimativt ikke forstår-
og dermed heller ikke kan respektere
sig selv, som det
individ han er. Derfor skal han behandles, eller i værste fald
pacificeres, hvis han er en decideret trussel - men han skal aldrig
anerkendes som et menneske, der
har truffet et valg, da det valg han har truffet per definition er et
vidnesbyrd om hans manglende evne til at vælge, og om hans manglende evne til at tænke,
tale og handle i det hele taget. Det gamle menneske handlede ondt,
fordi han var et frit individ - hvorimod det moderne menneske handler
forkert, fordi han ikke er
det.
Ironisk
nok er der således - med den moderne meningsforståelse -
tale om en indfrielse af det Kristne løfte om en universal
kirke, hvor den rette, hellige og ukrænkelige tro ikke længere
garanteres af en konkret verdslig institution men derimod af
individet selv qua individ og intet andet. Individet er visionen af
det selvstyrende og selvregulerende menneske, der straffer og
belønner sig selv og sine medmennesker ud fra sine 'egne'
idéer om, hvordan han er et rigtigt eller et forkert menneske - men bemærkelsesværdigt nok er denne universale kirke
trådt i kraft ved den instinktive negation af
det højere væsens mulighed dvs. igennem den kategoriske
isolation af det enkelte menneske, der i udgangspunktet altid er
alene med sin egen 'private' mening. Negationen er blevet
internaliseret ved den umiddelbare idé om det 'selvfølgeligt'
meningsfulde i den moderne forståelse selv - en
'selvfølgelighed' der giver den enkelte en truende, ængstelig,
'samvittigheds-agtig' fornemmelse af, at det er forkert og farligt at
stille spørgsmålstegn ved 'selvfølgeligheden'
selv, mens det 'åbenlyst' meningsfulde altid må være
sammenfaldende med en paradoksalt transcendental-men-ikke-transcendental (dvs. social) bekræftelse af
negationens berettigelse. Det i moderne forstand 'syndige' individ
der forfølger den tabubelagte idé om 'den højere
mening', bliver ikke straffet af en ekstern institution, så
meget som vedkommende allerede er i
straffen qua sin manglende væren-rigtig, og dermed er ('naturligt') i eksil
fra den autentiske og meningsfulde væren menneske nemlig den fulde oplevelse af sig
selv som enhver menings kildevæld - og fordi han ikke erkender
sig selv som enhver menings ultimative betingelse, kan ingen andre
heller erkende hans mening som meningsfuld, da han - via 'sin' mening
- jo i sagens natur benægter enhver mening som først og
fremmest er 'min', og dermed har potentiale til at være
'vores'. Skulle et andet individ 'tilfældigvis' anerkende en andens højere mening, så vil vedkommende aldrig blive regnet som et tegn på den højere menings berettigelse, men derimod som endnu et anomalt enkelttilfælde.
Den moderne 'sande tro' på individet balancerer således på den
paradoksale præmis, at individet kun er et fuldgyldigt og
anerkendelsesværdigt subjekt i samme omfang, som vedkommende
stædigt benægter sig selv at stille spørgsmålstegn
ved paradigmet - hvilket i ét og alt er det samme som at nægte at tage den
alvorligt, som vover at gøre det. Individet er nemlig kun
afgrænset og meningsfuldt i sin individualitet, såfremt det ikke tillader
tvivlen på sig selv som noget (potentielt) meningsfyldt, om denne tvivl så
måtte udspringe af individets eget væsen, eller blive
foranlediget af et andet menneske, dvs. en ekstern tvivler. Individet
tillades således kun at have sin egen mening så langt, at
han medgiver, at hans mening er begrænset ved først og
fremmest at være hans, og
altså først og fremmest er noget der giver
mening for ham - men som ikke nødvendigvis giver mening for
andre. Dette forhold er det ikke tilladt individet at betvivle uden at risikere at give afkald på 'retten' til at have en mening, da denne 'ret' i sagens natur kun gælder for individer (dvs. mennesker der anerkender den individualistiske grundpræmis).
Dette
er dobbelt paradoksalt fordi den moderne selvforståelse netop har
tvivlen som et
nødvendigt grundelement: Det moderne meningsbegreb regner
nemlig sig selv som den ultimative frugt
af netop tvivlen inkarneret i det 'udogmatiske dogme' om, at den
højere mening er uopnåelig, og definitivt erkendt som
noget uopnåeligt igennem adskillelige hundrede års
koncentreret tvivl og kritik rettet imod den gammeldags tro på
den højere menings mulighed. Vi
tror på individet, fordi vi ultimativt mener at vide, at det
'rationelt' er umuligt at begrunde en tro på noget andet end individet, men
dette er besynderligt nok (en ting som Kierkegaard yndede at gøre sig lystig over) konsekvensen af en forestilling om, at tvivlen allerede
er tilendebragt som et
'videnshistorisk faktum', og at enhver derfor har fattet
hvad det, at tvivle om alt 'nødvendigvis' må føre
med sig - hvilket i realiteten gør det at tvivle til noget
overflødigt: Tvivlens endelige frugt - indsigten i
erkendelsens grænser - er nemlig blevet til et 'fact', som
enhver kan læse sig til, og som alle bestandigt bekræfter
overfor sig selv og hinanden uden at tænke nærmere over
det - og af samme grund er der sjovt nok ingen grund til selv at
tvivle, da man jo allerede ved hvad det leder til. Man får
således bestandigt sin egen meningsfulde og meningsgivende
individualitet forærende af verden, hvilket - noget komisk - er
en temmelig påfaldende undtagelse fra den ellers urokkelig
normal-forståelse af, at enhver mening først og fremmest
oprinder i individet
selv. Det eneste som det moderne individ altså ikke kan
betvivle, er hvorvidt hans egne meninger egentlig er hans egne - for
dette regnes for et så selvfølgeligt faktum, at man
mistænker den der stiller spørgsmålstegn ved det,
og i realiteten regner vedkommende for én, der ikke evner
at have sin egen mening. Den
eneste der 'offcielt set' ikke har en
selvstændig mening, er således den, der stiller
spørgsmålstegn ved det, som alle i udgangspunktet mener
at vide, dvs. den der stiller spørgsmål ved den mest
selvfølgelige, udbredte, almindelige og derfor uselvstændige
tanke som vi har.
Den
moderne naturvidenskab - som i ét og alt er individets
kosmologi - har tilsvarende taget idealet om den sande erkendelses
nødvendige, iboende mulighed for falsifikation til sig,
ligesom enhver efterhånden har lært sig at sige, at
enhver idé der dufter en smule religiøst (og for den
moderne næse dufter alle
idéer om en individ-transcendent mening religiøst) er
meningsløs at beskæftige sig alvorligt med, som andet
end et idé-historisk kuriosum, fordi den umuligt kan
tilbagevises: Men i samme bevægelse 'glemmer' man belejligt, at
falsifikations-tesen - der essentielt rummer en gennemført
ontologi for viden, og
således også rummer den deraf nødvendigt følgende
opsplittelse af verden via sondringen mellem lødig
og ulødig videnskabelig
praksis, sande og falske idéer, kort og godt: Verden som væren
rigtigt eller forkert erkendt - ikke
selv er udtryk for noget videnskabeligt observer- og falsificerbart,
lige så lidt som Gud, eller Krishna eller Buddha er det. Man
'glemmer' imidlertid kun at tvivle på falsikations-tesens
rimelighed, berettigelse og - måske vigtigst af alt - dens
grænser, fordi
den er 'selvfølgeligt' accepteret som en nøgle til
sandheden selv, altså fordi den er en
idé af samme type som dem, naturvidenskaben populært
menes at have 'tilbagevist'. Eller rettere: Den er idéen
om negationen af alle sådanne idéer, og er
således et udtryk for 'forskeråndens' højeste idealitet - et ideal som netop
består i viljen til at sætte parentes om alt andet end
forskningen selv, og altså ekskludere alt det fra videnskaben,
som ikke har noget med videnskaben dvs. den videnskabelige praksis
at gøre. Det er den kategoriske negation af det absolutte, som selv er blevet absolut i sin negativitet.
Videnskaben
tjener således afdækningen af verdens 'tilfældige'
og i sig selv meningsløse orden, og gør den dermed
samtidig til rådighed for menneskelig manipulation dvs. til
potentiel genstand for indgreb, der kan udnytte og modificere denne
orden til menneskets egen fordel. Den individualistiske verden er
således den naturvidenskabeligt definerede verden, fordi
naturvidenskaben - lig individet - principielt kan tillade sig at
undersøge, granske og forholde sig kritisk til alting
- bortset fra sig selv og sin
egen måde at undersøge, granske og forholde sig på.
Hvis en ekstern orden altså kan erkendes
via naturvidenskabelige begrebsliggørelse, så vil den
således erkendte begrebsorden per definition trumfe enhver
anden mulig erkendelse af verden, da videnskaben står højere
end enhver 'tilfældig' erkendelsesmodus, fordi den
altid-allerede har tænkt tvivlen med: Betingelsen for den
videnskabelige praksis er nemlig, at den i egen selvforståelse (via indarbejdelsen af falsifikationens mulighed) selv er den ultimative frugt af tvivlen, men dermed er den også
- igen: Altid-allerede - færdig med at tvivle på sig
selv, og har altså altid erkendt sig selv- og sin egen
indstilling som det eneste ubetvivlelige i verden overhovedet. Kun i forlængelse af denne 'selverkendelse' kan
videnskaben tillade sig den selvforglemmende, strengt udadrettet
tvivl, der altid gransker verden og aldrig gransker sig selv og sin
egen praksis.
Denne
praksis er analog til individualiteten, der begriber sin egen verden, og
overvejer sine egne muligheder ud fra det entydige spørgsmål:
Hvad giver mening for
mig? Hvad individet og
videnskaben imidlertid aldrig kan overveje, er det spejlvendte
spørgsmål: Hvad giver mening til mig?
Mening er og bliver nemlig videnskabs-individualistisk forstået
som noget, der aldrig giver mening til den praktiske tænkning og/eller handling, men
som derimod udspringer som en konsekvens af den praktiske handling og tilgrundliggende tænkning selv. Videnskaben giver således kun mening i forlængelse
af, hvor megen tilfældig og i sig selv meningsløs orden
den kan afdække i verden via sin tekniske begrebsliggørelse,
ligesom individet kun giver mening i forlængelse af, hvordan
det begriber sin verden og dermed beregner sine muligheder for at sætte sin egen vilje igennem i
forhold til den.
Det er
fra dette perspektiv, at den moderne verden forekommer mig at være
væsentligt præget af konflikt: Ikke så meget fordi
vi nødvendigvis vil konflikten
i bevidst forstand, men fordi vi opererer ud fra en gennemført
'selvfølgelig' måde at anskue, hvad der 'i sidste ende' giver mening og
hvad der ikke gør på kollektivt plan, som i sagens natur
benægter en højere, mere harmonisk orden i verden i
udgangspunktet, ikke fordi at en sådan ikke eksisterer, men
fordi at den alvorlige overvejelse af en sådan højere
menings mulighed (eksisterer der noget,
som individet er underordnet, og som individet 'passer ind i' som en
ikke-central brik?) er bandlyst qua vores forestilling om individet
som meningens conditio sine qua non.
Som
sådan definerer vi ikke bare universet som meningsløst
via negationen af den højere erkendelses mulighed, men tillige
os selv og den såkaldte 'private bevidsthed' som det positive
og meningsgivende element i verden, ved netop at bestemme verden som
'noget tilfældigt' og os selv som noget der - qua verdens tilfældighed - kan tillade os at manipulere med verden til
vores egen vilkårlige fordel, uden at forstyrre en højere
orden, da enhver kollektivt acceptabel mening kun kan komme fra os
selv, og aldrig fra verden. Vi 'gør verden meningsfuld' ved at sætte os selv
igennem på bekostning af den i sig selv meningsløse
verden - og som sådan forudsætter vi, at verden skal
være meningsløs,
indifferent og 'umenneskelig', såfremt vi da ønsker at
bekræfte den individuelle mening dvs. at holde den mening der først
og fremmest altid er 'min egen' som den primære.
Vi kan
med andre ord ikke acceptere en 'mening med tilværelsen', som
tillader os ikke at
være i konflikt med verden: For en sådan mening ville
benægte individet som meningens kildevæld, og omvendt
indrømme muligheden af den højere mening som noget
eksternt, som mennesket så kan være en mere eller mindre
velintegreret del af. Konflikten er med andre ord et ontologisk
grundvilkår for det moderne menneske, såfremt det holder
fast i sin egen selvforståelse - for det moderne menneske mener
altid at have erkendt
sin egen isolation, og universets ultimative meningsløshed
fraset det menneskelige perspektiv, da det kun er i den bestandige
kamp for at mestre et fremmedgørende, tilfældigt og
meningsløst univers at det moderne menneske kan give mening
overhovedet - til sig selv og til verden. Konfliktens afslutning og den menneskelige oplevelse af
rent faktisk at høre hjemme i universet ville således uundgåeligt blive det moderne menneskes endeligt, og dermed
individualismens afslutning, og ultimativt videnskabens detronisering
som kongevejen til sand erkendelse - for det ville være at negere den kategoriske negation af den højere menings mulighed, og det ville således være en afsked med alt hvad vi mennesker - individuelt og kollektivt - mener at vide om os selv, og om verden.
Med
venlig hilsen
Jakob-Jeshurun
Ja, vi mennesker er jo desværre gennem generationer blevet prædefineret/opdraget til at systematisere og putte ting I kasser I vores forsøg på at forstå alting (ud fra eget perspektiv) og derved "erobre" vores omverden, ved at tilpasse nature til mennesket og os selv til det menneskeskabte samfund.
SvarSletEt eksempel (og ikke andet), kunne være at et menneske triller en sten ned af en bakke og ser den stoppe ved foden af denne.
Dette mennesle tænker så; "jeg forårsagede dette, dette sket af min vilje og magt", og ikke længere.
Tanken om at den trilled sten lå der, placeret af eksterne "kræfter" uden for menneskets control eller fatteevne, tænkes ej.
Hilsen "Tåben"
Hej "Tåbe"!
SletTak for din kommentar! Jeg er glad for, at du stadig læser med. Vi tåber må huske at stå sammen og at sætte pris på hinanden. Vi er jo såre få i denne verden, der nærmest består af lutter genier, der har regnet det hele ud :)
Det interessante er, at der egentlig ikke er noget i vores prædefinerende opdragelse, der tvinger os til at tænke at stenen kun kan eller bør forstås som en genstand for vores vilje/magt.
Det interessante er, at vi tilsyneladende ikke evner at tænke den anderledes. Vi er ikke tvunget til at forstå verden som vi gør - det falder os bare ikke ind at forstå den anderledes.
Mulighederne for at forstå verden alternativt, uden at den altdominerende vægt placeres på individets magt/vilje (dvs. begær), er imidlertid stadig rigt tilstede.
Det bemærkelsesværdige er, at vi i almindelighed overhovedet ikke tænker over dem, men per 'automatik' underordner dem spørgsmålet om, hvad vi selv gerne vil have ud af verden.
Vi går automatisk ud fra, at sidstnævnte spørgsmål i sidste ende er det eneste, som er virkeligt relevant for os mennesker at tænke på.
Men man skulle da også være en tåbe, for at tænke det anderledes!
(For er det ikke tåbeligt at rende rundt og tænke over hvor mærkelig verden egentlig er, og fuldstændig glemme sig selv og sit eget begær i processen?
I så fald er man jo et menneske, der 'ikke ved hvad man vil'!)