Nu hvor vinteren går på
hæld og foråret usikkert, men med barnets standhaftighed
træder sine første skridt, virker det passende at
markere dagen - Paria-konservatismens tre-måneders fødselsdag
- ved at stoppe op et øjeblik, og kort reflektere over tiden
der er gået, og hvad den er gået med. For hvad har jeg
egentlig gang i? Hvad handler det alt sammen om? Svaret på
disse spørgsmål har - trods den astronomiske tekstmængde
på nærværende side - langt fra altid været
lige klart for mig selv... og det er stadig ikke fuldstændig
tydeligt.
Alligevel ved jeg trods alt mere nu end
jeg gjorde i starten af december, hvor projektet så dagens
mørke for første gang. Så hvad er jeg blevet
klogere på? Og hvad er jeg stadig håbløst uvidende
om? Disse spørgsmål fortjener alvorlig overvejelse
i forhold til Paria-konservatismens mening
- om projektet så er alvorligt
eller meningsfuldt i sig selv vil jeg undlade at kommentere på.
Lad mig derfor kort overveje hvad jeg
har lært om Paria-konservatismen, og fæstne det i en
håndfuld ord. Uden for mange svinkeærinder. Uden
alenlange sætninger, med det ene indskud efter det andet (som
jeg ellers holder meget af). Uden ironi og uigennemskuelighed. Med
andre ord: Uden alt for meget af mig selv - for
måske i fugleperspektiv at skue mig selv og mine skriblerier
ovenfra, og danne mig et overblik, hvor fragmenteret dette så
end måtte være.
Men
hvor skal jeg starte? Et oplagt sted ville være: Hvordan
jeg - jeres ydmyg forfatter - på
ny er blevet mødt af dem, der måske først nu
igennem mine ord føler, at de har mødt mig.
De kender mig måske i
virkeligheden - med
hud, hår og tavshed. Men her møder de mig uden min
krops- og min tavsheds forstyrrende tilstedeværelse, i en
endeløs strøm af tanker og ord. De møder altså
min såkaldte sjæl...
eller min sjæls aftryk, mine skriverier, som i virkeligheden
kun er en lille del af hvem jeg er. Dog stadig en betydelig
del: Nok den del, som jeg er
tilbageholdende med at blotlægge for så mange andre end mig selv
- fordi de fleste finder den uudholdelig, hvilket jeg ikke kan
bebrejde dem i.
Tit og
ofte holder jeg jo knap mig selv ud - dvs. mit Paria-konservative
selv - hvorfor jeg her, i min
formulering af Paria-konservatismen forsøger at holde
dette selv ud
i strakt arm. Ikke så meget for at føle
det - men mere for at undersøge
det.
For at kontemplere, meditere, masturbere... Vælg selv.
Paria-konservatismen
er et potræt af mig som tankevæsen. Min tanke kan potentielt berøre
alt hvad jeg, du og vi kan tænke os. Tanken gør således
sig selv til en del af verden i det den - ind imellem i afmagt -
forsøger at gennemtrænge
verden,
og noterer sig alt hvad den støder på. Hvad min tanke
møder i virkeligheden havner til sidst her i disse ord, som du læser nu. Men
jeg
eksisterer i virkeligheden på mange andre måder end
som tænkende, og mine tanker kan i og for sig ikke være
isolerede fra det liv, der har avlet dem. De bør derfor ikke
tænkes uden mit hjerte og mine tånegle, mine omgivelser
og - måske vigtigst af alt - min tavshed
in mente. Overalt må man holde sig for øje, at der er
meget jeg overhovedet
ikke tænker på - og
at der følgelig er meget, som jeg overhovedet ikke nævner
med et eneste ord.
Denne
blog er blot mine tankers fodspor. Det er en fortegnelse over, hvor
min tanke har været. Ordene kommer af tankerne og tankerne
kommer af mit liv - og sidstnævnte er uadskilleligt fra den
virkelighed, der alle dage har været så meget mere end
bare mit liv.
For hvorledes skulle livet i denne tid,
på dette sted,
blandt
dette folk, med
dette sprog være
mit alene?
Nej, sproget, folket, stedet og tiden er noget delt - noget fælles.
Og
jeg taler måske nok kun på vegne af mig selv, men mit
selv er
nu engang - som alle selv ved - tilstede her
og
nu, og
kan ikke i sig selv abstraheres fra 'de andre' og deres sprog.
Ingen
ejer jo her og
nu. Nej,
her og
nu ejer
os, og vi er alle et mikrokosmos i egen ret.
Der
er
tale om en form for destillering
med
denne Paria-konservatisme.
Her udtrækkes mit selv - en del af vores virkelighed - i ord,
just som man vrider vandet ud af en snavset gulvklud. Der er kun én
grund til at jeg
gør det: Når jeg sådan holder mig selv ud i strakt
arm, kan jeg betragte mit sind uden
følelser,
uden medlidenhed:
Og kun derfor udholder jeg min Jeshurun, min
Jakob-som-ikke-er-Jakob... For følelser og medlidenhed
forsøger altid at bløde tankens skarpe kanter op og
iklæde den en sympatisk form, ligesom barberbladet der presses
ind i et rødt æble, og gives videre til den uskyldige.
Det er jeg ikke interesseret i.
Mere
konkret: Jeg er ikke interesseret i, at fremstå
sympatisk eller venlig eller kærlig. For præsenterede jeg
mig selv sådan, så ville jeg i hjertet føle mig
som en hykler. Og
jeg, der jo skriver så meget om hykleri og om falskhed her, på
disse sider - kun ved at gøre det i en bramfri og fordømmende
tone føler jeg, at jeg ikke forsøger at narre andre til
at tro, at jeg ikke selv
er en hykler, eller et forfærdeligt menneske. For vi er jo alle
forfærdelige
mennesker - ligesom vi alle er fantastiske. Vi hader og vi elsker -
men tit er vi mere ærlige overfor os selv i vores had.
Det
er jeg i hvert fald... men almindelig god opførsel og hensyn
til andre forhindrer mig i, at bære den maske til daglig.
Derfor tager jeg den på her.
Det
perfekte had - og den perfekte kærlighed - er nemlig kun en
mulighed for tanken. Verden er derimod altid blandet
op. I virkeligheden eksistere der kun én følelse. Denne
følelse er altid én selv i forskellige former og
farver, i relationen til alt hvad man nu engang selv oplever: Og vi
oplever altid-, i hvert eneste levende øjeblik, uendeligt
meget, omend vi kun lægger mærke til det, der taler til
os på den stærkeste måde, og så at sige
erobrer vores opmærksomhed.
Kærlighed
og had er en fuldstændig
erobring
af opmærksomheden. Er vi fyldt af det ene ser vi overhovedet
ikke det andet... og dog ved
vi,
at alle ikke ser som vi, og at virkeligheden kan anskues på
begge måder. Had og kærlighed er vores
masker - og
trækker man først den ene på, ser det grangiveligt
ud som om, at det er verden
der er hadefuld eller kærlig. Masken forbliver imidlertid éns egen, og den dækker kun éns eget ansigt.
Min
elskede bliver så smuk, at jeg ikke kan huske hendes ansigt -
og min fjende bliver så foragtelig, at han kun kan være
en dæmon...
Jeg
ville forgøgle min kærlighed, hvis jeg hyklede hadet
væk. Derfor har jeg ryddet en lille plads for min skyggeside
her, i en fjern afkrog af internettet, slået græsset ned,
jævnet jorden og rejst en primitiv hytte. Og hver gang en
tanke kommer vandrende forbi, så inviterer jeg den indenfor, og
afholder en lille højtidelighed i dens ære: Via min
facebook-profil - der, som alle andre facebook-profiler også
kun er en illusion
om hvem jeg i virkeligheden er - inviterer jeg så dem, der
måske kunne være interesserede i at slutte sig til
festen, med ind i den Paria-konservative hybel.
Og
jeg ved at det ikke er mange. Ja, jeg prøver endog at skræmme
alle, der ikke er tilstrækkeligt
nysgerrige væk.
Derfor
tænker jeg heller intet ondt om dem, der synes mit projekt er
latterligt eller forrykt. For jeg forstår
dem
godt. Dem, der kommer og vælger at læse med til
gengæld... Dem kan jeg ikke være lige så sikre på.
Taler vi overhovedet samme sprog?
I
hvert fald ikke altid: I virkeligheden - væk fra internettet -
er jeg således blevet mødt med en vis bekymring: Om jeg
nu var okay? Om jeg var deprimeret? Paranoid? Og så måtte
jeg forklare at, nej - jeg er ikke deprimeret eller paranoid - men en
del af mig er
det måske, om man betragter den isoleret. Og
Paria-konservatismen er netop en excorsisme af den del. Et forsøg
på at leve i fred
med
den mørke side, så den ikke griber ind hvor den ikke er
ønsket - dvs. ikke griber ublandet ind i virkeligheden.
Af
samme årsag tillader jeg heller ingen blødsødenhed
her: For skal mit had respektere min kærlighed, og ikke
spolere kærlighedens harmoni - ja, så må
kærligheden respektere mit had, og lade hadet gøre sine
ting. Derfor har jeg ingen skrupler ved, at fordømme dem, der
ikke forstår, til helvedets evige pinsler - for jeg ved at jeg
selv bliver straffet, den dag jeg
ikke forstår. Om jeg bliver hovmodig, og tror at jeg kan elske
alle, da
kunne jeg ligeså vel hade
alle og
vice versa. Da ville mit liv blive til et helvede af det, der burde
være
anderledes... men mit
liv
er ikke
dette helvede, fordi jeg ikke forsøger at realisere himmerige på jord.
Som
det allerede blev udbasuneret i første postering, så er
Paria-konservatismen pro
mening. Og
hvor asocialt Paria-konservatismen end kan tage sig ud, er den først
og fremmest et forsøg på at dele denne mening med dem,
der tør-
og har tålmodighed
til at lytte. Dvs. dem der ikke
synes,
at jeg er en pseudo-intellektuel klaphat (hvilket dem, der kender mig
i virkeligheden, dog vil vide, at jeg også
er...
eller i hvert fald kan
være, hvis
man beder mig om det).
Meningen
er den kærlighed
jeg
hælder ind i mine ord, og jeg vedkender mig, at den måske
kan være svær at få øje på for dem,
der ikke har mine øjne. Dog er den der. Den manifesterer sig i
hver eneste distinktion
og
hver eneste på-den-ene-og-på-den-anden-side.
Således
taler jeg heller ikke i vrede,
eller bitterhed,
omend vrede og bitre
mennesker med garanti vil læse mig sådan. Nej, jeg taler
til dem der forstår - og det bliver først muligt for
andre
at forstå mine ord, såfremt jeg selv skriver en
selvforståelse frem. En selvforståelse, der rummer mange
sider, kærlighed og had i alle skygger, farver og former - præcis ligesom mit sted
har højre,
venstre, op, ned, frem
og tilbage,
og min tid har før-
og efter nu.
Men
fokuserer jeg da ikke meget entydigt på det 'negative' - hvad
det så end er? Jeg foretrækker at se det på denne
måde: Jeg fokuserer på, hvad der er present.
Paria-konservatismen er et vinterbarn, og om vinteren er der nu
engang mere mørke end lys. Dog bevæger vi os hastigt -
Herren eller hvad vi nu kalder det være lovet - hastigt ind i
foråret, og jeg bevæger mig med: Således også
min tanke og således også mine ord.
Det
er mit bedste bud på, hvad Paria-konservatismen er:
En refleksion af min tid
og mit sted
- et sted og
en tid der
ikke bare
er mit og min. Som året forandrer sig forandrer virkeligheden
sig, og således også min refleksion af virkeligheden. Men
at reflektere
- det forbliver det samme, det uforanderlige, uanset hvad.
Derfor:
Lad solen skinne og fuglene synge! I dag er det min tankes
genfødselsdag. Tre måneder er gået med ét,
og tre måneder vil gå med noget andet. Men hvad end det
er, må vi altid huske på, at
det går. Sådan
har det altid været
- og det er ikke 'negativt', med mindre man mener at livet selv er en
plage, et endeløst helvede af burde-være-anderledes, et hav af 'lad os nu tænke postitivt'. Men det er der jo ingen der oprigtigt mener - i mere end et bittert eller bekymret øjeblik.
Til dem siger jeg her og nu: Bare rolig! Livet er kun et øjeblik.
Tiden og stedet er nemlig til oprigtighed. Det er det eneste jeg forsøger at sige.
Med
venlig hilsen
Jakob-Jeshurun
Ingen kommentarer:
Send en kommentar