"Der er kun én vej frem: Tilbage"
-Anonym
Man kan tale i labyrinter - og man kan
tale lige ud af landevejen. Tilsvarende kan man leve labyrintisk,
eller trille trygt og komfortabelt ned af eksistensens velasfalterede
strækninger. Men hvilke veje man vælger vil altid afhænge
af, hvilken destination man vælger. Hvor vil man hen?
Nej vent... hvor vil du hen?
Ikke man. 'Man' vil
nemlig ingen steder hen. 'Man' er den fælles og upersonlige idé
om standardiseret eksistens. Ingen vil derfor hvad 'man' vil, for
'man' er ingen (jf. Martin Heidegger Væren og Tid
§27). Så hvor vil du
hen, fraset den standardiserede
masses man'tra?
Hvis du vil krydse
en ørken, eller væk fra de små byer, og hen til
der hvor det sker - så skal du tage landevejen. Og hvis du vil
være der hvor det sker, før det overhovedet sker, så
du måske kan være den, der får tingene til at ske,
altså hvis du vil være et eksemplarisk og respekteret
menneske - så skal du tage landevejen nu. Det er den
hurtigste. Der ingen forhindringer.
Leder du derimod
efter et isoleret og øde sted i skoven, hvor verden emmer
fred, eller higer du mod den ensomme bjergtop, eller mod det mytiske
Eldorado - så bliver du nødt til at begive dig ud af
smalle labyrintiske stier, og risikere at fare vild. Det er en helt
anden snak.
Du
farer ikke vild på landevejen. Der er skilte med jævne
mellemrum, og der er altid andre, som skal det samme sted hen som
dig. Og hvis du vil være der, hvor det virkelig sker,
så er der mange andre,
der skal samme vej. En sand strøm der kan bærer dig mod
målet.
Hvis
du er en beskeden natur, og fint tilfreds med bare at være
der hvor
det sker - så kan du trygt følg strømmen på
landevejen. Og som sagt: Bare tag det roligt! Der er mange udførlige
kort over, hvor vejen fører hen, og yderligere er der masser
af mennesker at spørge om vej, så du behøver ikke
at frygte vildfarelsen. Men hvis du gerne vil være den,
der får tingene til at ske
- så bliver du nødt til at køre hurtigt! Så
skal du overhale. Så skal du orientere dig godt i forvejen,
klare dig med få pauser, og ind imellem være villig til
at overskride fartgrænsen. Målet helliger midlet, og
'time waits for no man', som man siger på engelsk.
Det forholder sig
noget anderledes for dig, der vælger labyrinten. Hvor skal du
hen?
Nogle gange er du
måske ikke engang selv sikker. Måske leder labyrinten
ingen steder hen. Måske eksisterer målet kun i dit eget
hoved som noget udefinerbart diffust men dog uimodståeligt
dragende. Men når først du har begivet dig ud af de
snævre bjergstier, når du har fortabt dig i skoven, og
rejst dagevis gennem junglen, så er der ingen vej tilbage. Du
har fortaget et valg. Måske har du allerede glemt hvor du kom
fra, og kan ikke finde tilbage?
Hvis du vil finde
din egen fred og dit eget sted, så risikere du at fare vild.
Men hvis du vil være den, der er, hvor tingene sker og måske
endog selv får dem til at ske - så risikerer du ikke at
komme først, og i værste fald at være en medløber.
Om du tager landevejen eller om du vælger at udforske
labyrinten, så risikerer du altså i begge tilfælde
at miste dig selv: Enten blandt andre mennesker, eller i den
omfattende og indifferente natur. På landevejen risikerer du
altså at gå tabt iblandt de andre, mens du i
labyrinten risikerer at forsvinde for de andre.
I
dagens samfund taler man meget om innovation. Om progressivitet. Om
at tænke- og handle nyt, og om at finde sig selv i processen.
Man taler som om, at alle burde vælge
labyrinten. Alle burde finde
deres eget sted, deres egen fred, deres eget Eldorado. Man skal tage
chancer og 'leve' det såkaldte 'liv' i bestemt form: Livet.
Men samtidig opfører man sig som om, at der kun er én
komfortabel landevej, der skal føre os alle sammen derhen. Vi
skal alle som én
være unikke på vores helt egen måde.
I dag mener man med
andre ord, at individet bør stræbe efter ikke at tabe
sig selv blandt andre mennesker. Man ser ned på dem, der følger
strømmen, og ikke griber livet ved struben. Men samtidig mener
man, at samfundet skal sikre at ingen går tabt for andre. At
ingen marginaliseres og falder for meget udenfor.
I tale og skrift
priser man altså labyrinten som det eneste rigtige individuelle
valg. Men i handling, i politik og i samfundsnormer forsøger
man at gøre labyrinten til en landevej. Hver eneste gang én
har fundet sit sted, sin fred og sit Eldorado, så kører
man bulldozerne i stilling. For nu skal der lægges en landevej
derhen. Man fælder skoven, jævner bjerget med jorden og
skriver en rejseguide: 'Turen går til Eldorado'.
Når
landevejen så først er på plads, da taler man vidt
og bredt om den som et prægtigt eksempel på det
autentiske individuelle valg. Man taler om den, som om den stadig
var labyrinten. Men labyrinten er for længst gået tabt.
Ved at lægge vejen, rydde og asfaltere har man allerede ændret
målet. Man har forsøgt at gøre labyrinten
fornuftig, forsvarlig og 'rigtig' - dvs. alt det der afskrækker
den oprigtigt eventyrlystne, og driver ham ud i at søge nye,
ukendte veje.
Den
faktiske labyrint er nemlig alt andet end 'rigtig'. Den er ildeset:
Tænker du labyrinten, så har du 'givet op'. Taler du
labyrinten, så er du 'gammeldags og elitær'. Vælger
du labyrinten, så er du 'asocial'. Men trodser du alt hvad man
siger, begiver dig ind i labyrinten, farer vild, bliver
desorienteret, omlægger dine planer, fortaber dig fra andre
mennesker, for til sidst efter mange ensomme strabadser endelig at
nå dit mål... ja, så vil man straks høre
tale om, at der burde
være en landevej derhen. At du var en genial pioner, der gjorde
noget godt for os andre... at vi andre nu skal kunne nyde godt af dit
mod, og gentage din rejse i en børnesikker version.
For
nu efter at de
alvorlige strabadser er overståede, kan man jo pludselig se,
hvad det var du ledte efter. Nu er
der pludselig en pointe med dine excentriske egne veje, som
tidligere før du nåede dit mål, virkede så
underlige og afsporede. Ja, nu står
dit mål jo lysende klart, som en gevinst for menneskeheden, og
som noget der burde komme os alle til gode.
Uden
at blinke går man altså ud fra, at massen alligevel
var målet med din rejse i
sidste ende, selvom det på alle måder virkede som det
modsatte.
Men hvad med dem,
der er ligeglade med den slags eksistentielle fiksfakserier? Dem, der
bare ønsker at vælge den brede landevej og leve et
normalt liv? De tvinges nu ud på de 'nye, innovative' veje, og
bliver fortalt, at 'sådan gør man nu engang i dag'. Man
kan ikke vælge sit eget tempo, og man kan ikke vælge sine
egne pauser, selvom det er det eneste man har lyst til - for vi skal
jo de nye steder hen! Der hvor der for alvor forgår noget
spændende og anderledes. Derhen hvor den der ville væk
fra massen, flygtede til.
Og hvad bliver det
uundgåelige resultat af denne tankegang? X-factor og 'reality'
- ikke selvstændighed og virkelighed. X-factor og 'reality'
findes nemlig ikke bare på tv. Det findes overalt i vores
samfund, på arbejdspladserne, i familierne og i vennegrupperne.
Alle kan et eller andet specielt - men alle vil også gerne
passe ind. Vi lever i den standardiserede unikheds tid.
Nu har
vi efterhånden fået så mange unikke landeveje til
unikke destinationer, hvor tingene virkelig sker,
at samfundet selv er blevet en labyrint. Vi har flere muligheder end
nogensinde før, men det er som om at de alle er
standardiserede udgaver af én og samme mulighed: 'Du skal bare
være dig selv - ligesom vi andre er det. Vælg din helt
egen unikke vej. Du har følgende valgmuligheder...'
Og hvad er der sket
med den bredeste landevej? Den, som vi i gamle dage kaldte 'som man
altid har gjort'? Den, der tidligere var til rådighed for alle,
der bare var interesserede i at nå en tryg destination i et
fornuftigt tempo? Hvad er der sket med vores normalitet?
Den er blevet
'forbedret', hvilket vil sige: Selv normaliteten er blevet innovativ.
I dag vil vi nemlig gerne have en 'høj standard', hvor det
normale og det unikke går hånd i hånd. Men derved
taber vi både det normale og det unikke på gulvet. Den
faktiske robuste standard er nemlig blevet fuldstændig
glemt, da vi hele tiden vil sætte en ny. Vores nye standard er
nemlig ikke andet, end at den gamle skal afskaffes.
Dem
der gerne bare vil være normale tvinges således ud i en
hård og konkurrencepræget verden, hvor man er tvunget til
konstant at reflektere over sig selv og sine egne kompetencer. Som de
siger på de private jobcentre: 'Hvad er det du kan
tilbyde, som ingen andre kan? Hvad er dit specielle
talent?' Det er ikke længere nok bare at kunne noget - at lære
sig et håndværk og udføre det så godt som
man nu kan. Nej, du skal brænde for det, og
være villig til at lægge dit liv og din sjæl i
arbejdet.
Den der omvendt føler sig udenfor det almindelige, er tvunget
til konstant at normalisere sig selv og sine 'kompetencer' - at
retfærdiggøre sine egne valg i det absurde
kompetence-sprog, der forudsætter at man altid ved præcis
hvor man vil hen. Man kan ikke tillade sig at være faret vild -
det er ikke en mulighed. Hvis man altså rent faktisk er
faret vild, må man for Guds skyld ikke sige det.
Nej, så kan det kun betale sig at lade som om, at man altid ved,
præcis hvad man har gang i.
Dem der gerne vil være normale føler altså, at de
bliver tvunget ud i en labyrint, mens dem der føler
eventyrlysten og den indre iver til at søge labyrintiske veje
oplever, at de ikke kan komme væk fra landevejen.
Normaliteten er over det hele - og derfor er den ingen
steder.
Hvem drager fordelen af denne orden? Selvsagt dem der hverken er
motiveret af det normale eller den unikke vision. Dem der ikke er
motiveret af ønsket om at stifte familie, og udsigten til et
stille, trygt og tilfredsstillende liv, men heller ikke er drevet af
et personligt- og svært definerbart ideal. Med andre ord: Dem,
der primært er drevet af udsigten til materielle goder, penge
og magt. Dem der gerne giver stort set alt deres tid og opmærksomhed
til at forfølge disse ting, og som ikke plages af den stress,
tomhed eller eksistentielle angst, der forvandler så mange
almindelige menneskers liv til en prøvelse.
Nu er
der selvfølgelig også mange normale mennesker, der
delvist drives af
begæret efter 'at blive til noget'. Et bredt gennemsnit af
befolkningen higer efter netop penge, magt og materielle goder i
større eller mindre grad - og det er der naturligvis også
mange såkaldte idealister, som gør. Problemet med disse
'hverken-eller'-idealer er bare, at de kun kan forfølges ved
at den unikke enkelte bliver nødt til at gøre sig mere
normal, mens den fuldstændig
normale er tvunget til at blive mere unik. Penge
og magt besidder ikke den samme renhed, som
tidligere tiders idealer gjorde, og følgelig kan få
mennesker ej heller identificere sig rent med de moderne idealer.
Samfundet er altså slået
ind på en vej, hvor stort set alle i større eller mindre
grad bliver nødt til at forandre sig, og 'blive til noget', som
de ikke er, om man måtte ønske at leve op til billedet
af den gode samfundsborger.
Herved
eleverer vi beklageligvis dem, der i højeste grad
excellerer i at være alt muligt andet end sig selv til de mest
magtfulde positioner, for det er dem der besidder kompetencerne til
at mestre samfundsspillet.
Overvej
f.eks. hvad Stein Bagger, Helle Thorning-Schmidt, Milena Penkowa og
Anders Fogh Rasmussen har til fælles: De deler en form for
hulhed i deres fremtoning og ord. Det er som om de konstant spiller
en rolle. Desto mere
troværdige, faste og pålidelige de forsøger at
fremstå, desto mere føler man som tilskuer, at det er så
godt som umuligt at gennemskue hvad de i virkeligheden
tænker. Man fornemmer med andre ord en afgrundsdyb kløft
imellem deres ydre fremtoning
og deres indre motivation.
En manglende forbindelse som disse rollespillere enten ikke selv er
klar over, eller som de måske bare har accepteret
betingelsesløst som et eksistentielt vilkår. Det er som
om at de enten er dømt til eller
bevidst har valgt en
vej, hvor de for evigt må give udtryk for alt muligt andet end
deres faktiske tanker.
Selvom mange
benægter det (fordi de 'bare lever som de har lyst til') går
der en lige linje fra samfundets idealer til det socialt acceptable,
og i nogen grad moralsk tvingende billede af, hvordan man som
menneske bør leve sit liv. Når et samfunds idealer
konsekvent omregnes til penge eller magt, bliver den ideelle borger
derfor selvsagt den, der i største grad evner at sælge
sig selv og betvinge sine egne behov. Det er en uholdbar
situation, fordi disse idealer ikke levner plads for noget
substantielt fælles mål.
Det individuelle
begær dør jo som bekendt med kroppen, og når
begæret - efter penge eller efter magt - er samfundets dyd
nummer et, er der ingen større motivation for at handle for
andres skyld end sin egen. Det er 'get rich or die trying' som den
ikoniske titel på den amerikanske gangster-rapper 50 Cents
første plade lød. Herved gjorde denne vanvittigt
overfladiske og intetsigende musicerende foretningsmand sig til
talsmand for hele vores vestlige kultur, hvilket da også kan
ses direkte i hans enorme rigdom og almindeligt kendte
tilstedeværelse i mediebilledet.
Sådan er
vores fællesskab blevet til et kaos af atomistiske individer.
Vi kører ud af hver vores private landeveje med halsbrækkende
hastighed, under løftet om at den evige frelse ligger i at
være alt muligt andet end sig selv. Vi skal nemlig fremad.
Vil man i sandhed
kende sig selv, så må man imidlertid kigge bagud
og spørge sig selv: Hvordan er du kommet til, hvor du er? Et
spørgsmål der for den alvorligt søgende alle dage
har været intimt forbundet med dette: Hvordan er vi endt
her?
Og vi bliver jo
nødt til at stoppe op på et tidspunkt - ellers løber
vi tør for land at lægge vej på. Bliver vi
alligevel ved, vil alle veje til sidste lede til havet, hvilket de
efterhånden gør: Mange vil naturligvis ræse
frygtløst videre under paroler om, at druknedøden er
den uundgåelige vej til økonomisk vækst,
fremskridt og personlig lykke. De opererer altså ud fra idéen
om, at vi som samfund bliver nødt til at køre os
selv i sænk, fordi det nu engang er den naturlige udvikling -
og det ser vi så rigeligt i dag, hvor netop den personlige
lykke, fremskridtet og væksten stadig bruges som uforbeholdne
plusord i den offentlige debat, under antagelsen af at disse tre
ting besidder en nødvendig iboende harmoni, og altså
umuligt kan være i uoverensstemmelse med hinanden. Til dem kan
vi kun sige: Bon voyage! Vi ses på den anden side.
Men for os der
omvendt forstår, at et samfunds selvforståelse godt kan
være uforenelig med den åbenlyse virkelighed, vil behovet
for at stoppe op og genoverveje det moderne liv og den moderne
tankegang nødvendigvis melde sig på et tidspunkt. Os der
forstår, at man ikke død og pine behøver at køre i havet, bare fordi vejen til sidst må ende der, må
på et tidspunkt begribe det formålsløse i at se
fremad uden løbende at orientere sig bagud.
Stopper vi rent
faktisk op og kaster et blik tilbage, vil vi således skue
landevejslabyrinten: Det er normalitetens irgange - eksistensens
største gåde. Uimodståeligt tillokkende for nogle,
angstprovokerende frygtelig for andre - og fuldstændig usynlig
for de fleste. Men den er der, denne paradoksale labyrint af det
'lige ud landevejen' - og den, der ikke stiller sig tilfreds med et
'hverken eller'-liv, altså ikke er blændet af sine egne
umiddelbare begær, men omvendt ønsker at træde i
karakter ved rent faktisk at vælge enten landevejens
normer eller labyrintens eventyr vil komme til at erfare de to
størrelsers gensidige afhængighed. For landevejen er
blevet til labyrinten og omvendt.
Den der således
træffer valget at reflektere over livet, må uundgåeligt
konfronteres med kløften imellem sit eget væsens
simpelhed, og samfundets monstrøse kompleksitet - eller
omvendt alt efter hvordan vi individuelt måtte anskue
virkeligheden. Kun ved at følge den simple almindelighed nøje
skridt for skridt tilbage, vil den kunstige kompleksitet gradvist
opløses, oplyses og blive forståelig som én lang
snoet afstikker fra den bredeste vej - som nu ligger affolket
hen, og således har rigelig plads til fri udfoldelse for den,
der finder den.
Vi har nemlig alle
forvildet os ud af labyrintiske afveje og tabt os selv under løftet
om det selvstændige liv - som individer og som samfund. Men
hvordan skal vi nogensinde nå vores mål, når vi har
glemt, hvor vi kommer fra og hvorfor vi rejste afsted til at begynde
med?
Der er ingen rejse
uden mål - og vejen er kun et middel. Men hvordan skal vi få
øje på målet, når vi tilsyneladende har
glemt hvor vi begyndte? Kun ved at vi bringes til at huske.
Stil dig ud i
mørket på en skyfri nat, langt fra mennesker og byens
lys, f.eks. på en eng eller i en skovlysning hvor der ingen
veje er, glem dig selv og vend blikket mod himlen. Så skal du
nok finde vejen. For mælken flyder stadig fra eksistensens yver som en evig påmindelse til dem, der higer efter mere end sig selv. Sådan har det været siden begyndelsen og sådan er det endnu - ligemeget hvad man så ellers siger.
Med venlig hilsen
Jakob-Jeshurun
Ingen kommentarer:
Send en kommentar